Produktanmeldelse: Tunze 7095 multi controller

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Grakan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 6900 Skjern
Saltvand siden?: 2009

Produktanmeldelse: Tunze 7095 multi controller

Indlæg af Grakan »

Produktanmeldelse: Tunze 7095 - Multi Controller

Introduktion
Produktet er en multi controller fra det velkendte Tunze program. Controlleren er i stand til at styre 2
kanaler med to udgange til hver kanal, og man kan koble to pumper på hver udgang (8 pumper i alt).
Controlleren er i stand til at simulere forskellige miljøer, samt køre med månelys og night mode og feed
mode.

Producentens hjemmeside
http://www.tunze.com/details.html?&L=1& ... ]=7095.000

Elementer i kassen
1 stk multi controller
4 kabler med DIN-stik til montering i styringen til motorerne
2 manualer hæfter med flere sprog.
Beslag til montering af månelys
Beslag til montering af controlleren på væg eller i kabinet

Samlekvaliteten
Jeg må indrømme at her lever Tunze’s kvalitet ikke op til mine forventninger. Controlleren er i en, hvad
der føles som en alt for billig plastikkasse. Mest af alt føles den som de kasser man kan bestille hjem til
elektronik hobby projekter. Stikkene virker ikke alt for solide, og jeg har allerede haft de første
problemer med et af kablerne. Derudover er skrueknapperne af noget hårdt underligt plastik, der ikke
føles særligt solidt – Jeg kunne godt have en mistanke om at der nemt kan sive vand ned og påvirke
elektronikken hvis man er uheldig. Tunze skriver også i manualen at den aldrig må monteres over et
akvarium eller i fugtige omgivelser, hvilket gør det svært at gemme den i sit sump kabinet.
Månelyset som er en feature på netop denne type controller er en fed feature. Dog er monteringen og
farven på dioden ikke helt optimal. Den medsendte diode er hvid, men de fleste bruger gerne blåt lys for
at gøre tingene lidt mere fancy. Dog skal det siges at det er supersmart med den lysfølsomme celle i
dioden, så den selv tænder når ens primære lys slukker!

Betjening
Her skinner det igennem at det er et tysk produkt. Betjeningen er meget ingeniør-agtig og der er ikke
gået på kompromis. Sammenlignet med Ecotechs Vortech MP40W pumpe, så er det væsentlig nemmere
at betjene Tunze controlleren, da der ikke forekommer så meget blindbetjening. Man kan altid se
hvilken tilstand man har efterladt pumpen i, samt hvilke parametre den opererer med.
Night, feeding and moon light mode
Controlleren er fra toppen opbygget med en knap til food-timer, som
stopper pumperne i 8-10 minutter. Så er der en knap til indstilling af ”nightmode”
og ”moon light”. Her er indstillingsmulighederne at man kan enten
have begge slået til, den ene eller anden til, og intet til. Det indstilles ved
gentagende tryk på knappen.

Bølgefunktion
Det 2. område på controlleren bruges til at indstille hvilken form for
bølgebevægelse man ønsker i akvariet. Der kan vælges mellem pulse,
interval1, interval2 og sequential. Pulse er en standard indstilling hvor
pumperne oscillerer mellem de to indstillede niveauer (mere om niveau
indstilling senere). Manualen er på dette område meget omfattende, med
både gode beskrivelser og diagrammer af funktionaliteten bag indstillingerne.

Niveau indstilling
På controlleren er der to niveauindstillingsområder. Hver område har en skrueknap til minimums og
maksimal hastighed. Ved siden af knapperne ses på dioder hvor meget udslag pumpen giver. Det gør at
man kan se frekvensen mellem min og maks, og man kan se forskellen på de to i % af højeste hastighed.
Dette er en fin angivelse, da der jo kan være forskel på de pumper man har tilsluttet, og mængden af
vand de kan flytte.
Det eneste man kunne ønske sig, er at have fuld kontrol over alle fire udgange, men her må man nøjes
med at styre to af udgangene sammen.

Konklusion
Controlleren tilbyder store mængder af features som rækker helt fra det lille akvarium til de store med
mange kraftige pumper. Den har ligeledes en nem og god betjening, som tillader at man kan indstille sit
system på 5-10 minutter.
Månelyset er en god feature, men jeg har ikke fundet monteringen/placeringen helt nem, da mit
akvarium har saltkanter, hvilket betyder at dioden skal pege ned gennem glas. Jeg kunne ligeledes også
godt tænke mig en blå diode, men kan sagtens leve med den hvide.
Samlekvaliteten er lidt for ringe, men det opvejes af den gode funktionalitet og betjening, og man skal jo
kun indstille den nu og da.
Jeg er desuden spændt på hvordan holdbarheden er over tid, når man skal bruge feed-knappen op til
flere gange dagligt.
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"