Pumpe til Grotec Kalkreaktor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Esben sebastian
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 8700 Horsens

Pumpe til Grotec Kalkreaktor

Indlæg af Esben sebastian »

Hej,

jeg har en Grotec kalkreaktor, som på sin vis sikkert også er en god ting. Mit problem ligger i at jeg ikke kan finde en pumpe, hvor at flowet er langsomt nok til at den kan fødes. Fødehullet er på størrelse med en luftslange. Jeg har haft prøvet både med hævertmeteoden fra overløbet af, men det er ikke kraftigt nok, samt jeg har prøve at tage udtaget fra en anden pumpe, som så også sender restvandet ud i sumpen, men vand tager jo den letteste vej, så dette duer heller ikke.

Nogen der kender sådan en pumpe?
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Pumpe til Grotec Kalkreaktor

Indlæg af Brian C »

det letteste er at lave et udtag på din retur, hvor du laver et udtag der passer til kalkreaktorens fødeslange
på returen, efter udtaget, sætter du en kugle hane, så kan du lave lige præcis så meget modstand at, kalkreaktoren får vand nok

jeg bruger selv én pumpe (Newjet 2300 l/t) til fitrene. Den driver kalkreaktor, fosfat, kul og nitrat filter

slangen der går op til fosfat og kulfilter er udstyret med to små udtag til kalkreaktor og nitratfilter, og flowet styres af fosfatfilteret
det giver modstand nok til at der kommer vand nok igennem de to udtag

du kan også vælge at modificere en pumpe med en mindre udstrømmer åbning
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Min store Deltec køre via min retur pumpe, et t stykke og en hane der på. Det virker ganske fint og pumpen er der i forvejen :)

Jeg har bare kørt fra 32 mm, gennem en kuglehane og så reduceret ned til en 6mm slangestuds.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af TorbenC »

Aqua Medic laver forskellige slangestudse med et 6mm udgangsrør på, netop til formålet. Der plejer at komme en fin stråle vand ud af dem, selv ved mange l/t.

Ellers har jeg før lavet det med en lille powerhead hvor jeg har limet luftslangestuder på udgangen.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Koiimport har dem til få kroner og ellers har jeg nogle i garagen Esben du kan afhente :)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Esben
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Esben »

Hej Brian,

det lyder godt. Jeg har godt nok prøvet at købe en kuglehane for at se om jeg så kan justere det rigtige flow. Det vil jeg lige prøve først, ellers kommer jeg og forstyre dig i julefreden.

Tak for input allesammen :)

mvh
Esben
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har min kuglehane cirka 1 my åben - eller nærmest lukket.

Og så kan jeg justere det sidste på den lille skod gardena hane som deltec desværre benytter - puha de skulle afskrives fra markedet...utæt fra dag 1 nærmest !
Mvh
Brian

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"