tilsætning tilsætning og atter tilsætning
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2730 Herlev
tilsætning tilsætning og atter tilsætning
hey alle sammen
som alt andet her i saltvands verdenen er der ingen der har den rigtige opskrift på hvordan man får det bedste slatvand. men vil alligevel prøve at samle jer alle sammen og komme med jeres mening i et forum. det skal primært handle om alle de vidundermidler der findes på markedet. jeg har selv søgt her inde og fundet en del forums om de verse produkter men ingen er det jo en jungle. og især for den ny startet bruger. jeg selv aner ikke så meget om det og søger også selv hjælp.
blandt andet om hvad man skal bruge af tilsætningsprodukter. jeg selv har købt det der purple up. og syntes det er et udemærket produkt men som også nævnt i andre forums KUN I SMÅ AKVARIUMMER. da det eller er et for dyrt produkt. jeg har selv fået mine værdier opp ved at bruge det men jeg har dog stadigvæk ikke fået nogle kalkalger af at bruge det. hvilket jeg ikke kan forstå hvorfor, de ikke har meldt sin ankomst endnu.
så har jeg læst om at bruge easy life ( ffm ) og når man læser i forums om det har jeg stadigvæk ikke fået svar. hvad er det godt for. og er er noget skadeligt ved at bruge det.
håber alle lige vil grive et bidrag med at samle lidt viden om de verse tilsætnings produkter.
som alt andet her i saltvands verdenen er der ingen der har den rigtige opskrift på hvordan man får det bedste slatvand. men vil alligevel prøve at samle jer alle sammen og komme med jeres mening i et forum. det skal primært handle om alle de vidundermidler der findes på markedet. jeg har selv søgt her inde og fundet en del forums om de verse produkter men ingen er det jo en jungle. og især for den ny startet bruger. jeg selv aner ikke så meget om det og søger også selv hjælp.
blandt andet om hvad man skal bruge af tilsætningsprodukter. jeg selv har købt det der purple up. og syntes det er et udemærket produkt men som også nævnt i andre forums KUN I SMÅ AKVARIUMMER. da det eller er et for dyrt produkt. jeg har selv fået mine værdier opp ved at bruge det men jeg har dog stadigvæk ikke fået nogle kalkalger af at bruge det. hvilket jeg ikke kan forstå hvorfor, de ikke har meldt sin ankomst endnu.
så har jeg læst om at bruge easy life ( ffm ) og når man læser i forums om det har jeg stadigvæk ikke fået svar. hvad er det godt for. og er er noget skadeligt ved at bruge det.
håber alle lige vil grive et bidrag med at samle lidt viden om de verse tilsætnings produkter.
boyu nano 58L
claus .p kbh
claus .p kbh
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Re: tilsætning tilsætning og atter tilsætning
Det her kan jo gå hen og blive en særdeles interessant tråd. Jeg kan i hvert fald godt blive forvirret med alle de metoder og tilsætningsstoffer der bliver brugt i denne hobby. Zoevit og VSV etc. Min egne holdning er helt klart at holde det så simpelt som overhovedet muligt.
Til min nye balje, har jeg indkøbt en Grotech doseringspumpe, som endnu ikke er taget i brug. Det varer dog ikke så længe. I første omgang skal den tilføre KH+ og CA+. det er to blandinger der er lavet af Carsten fra Decocean. Fordelen ved disse produkter er, at jeg får tilført de tilsatte sporstoffer i de korrekte mængder når henholdsvis KH og Ca niveauerne holder sig inden for de korrekte værdier. Det gør det rimelig simpelt at holde. Hvilke sporstoffer der er tilsat, er jeg ikke klar over, men det ser ud til at virke rigtig godt. Jeg kan i skrivende stund ikke huske prisen på ovennævnte produkter, men jeg mener det er forholdsvis billigt.
Decocean arbejder, så vidt jeg ved, også med en flydende Mg+, altså Mg tilført diverse sporstoffer. Jeg er nu kommet lidt i tvivl. Hedder det sporstoffer eller sporelementer? Det fortæller jo lidt om min viden indenfor kemiens verden.

Til min nye balje, har jeg indkøbt en Grotech doseringspumpe, som endnu ikke er taget i brug. Det varer dog ikke så længe. I første omgang skal den tilføre KH+ og CA+. det er to blandinger der er lavet af Carsten fra Decocean. Fordelen ved disse produkter er, at jeg får tilført de tilsatte sporstoffer i de korrekte mængder når henholdsvis KH og Ca niveauerne holder sig inden for de korrekte værdier. Det gør det rimelig simpelt at holde. Hvilke sporstoffer der er tilsat, er jeg ikke klar over, men det ser ud til at virke rigtig godt. Jeg kan i skrivende stund ikke huske prisen på ovennævnte produkter, men jeg mener det er forholdsvis billigt.
Decocean arbejder, så vidt jeg ved, også med en flydende Mg+, altså Mg tilført diverse sporstoffer. Jeg er nu kommet lidt i tvivl. Hedder det sporstoffer eller sporelementer? Det fortæller jo lidt om min viden indenfor kemiens verden.

Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
ja syntes også selv det kunne gå hend og blive en spændene tråd da det vil få de fleste til at snakke/diskotere en masse emner. er selv ikke det store geni inde for saltverdenen da jeg kun har haft mit lille 58 L i snart et år. men er blevet grebet af det som bare fanden. og går også og venter på at jeg skal gå i gang med et større et da jeg hader at blive begrænset af et produkt/elektronik.
boyu nano 58L
claus .p kbh
claus .p kbh
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2770 Kastrup
- Saltvand siden?: 2009
Jeg tilslutter mig helt klart devisen med "keep it simple" og "kan du ikke måle det, så lad vær med at tilsætte det" Jeg bruger selv kun Kh+, Mg og Ca. Sporestoffer tilfører jeg med vandskift. Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til, fungere dette for ret mange 

Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Man kan tilsætte alverdens ting og sager MEN hvis man hele tiden skaber variation og ubalance i vandparametrene, så kan det gå galt igen og igen og igen og igen. Lad være med at tilsætte fordi man liiiige vil prøve noget nyt. Stabilitet er nøgleordet. Derfor: Tilsæt så kh, mg, ca, salinitet osv. holder sig på det samme niveau konstant. Ikke noget med at booste og tro at det hjælper, for det gør det ikke i længden.
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Synes man kan dele det op i 3 trin, som alle skal tilstræbes i sit akvarie for at få det sundeste økosystem:
Trin 1
Det helt elementære er at holde disse 3 værdier stabile:
KH
Ca
Mg
Dette gøre ved hjælp af, Calcium reactor, Balling, Ca og KH tilsætningsprodukter. Vær opmærksom på disse 3 værdier påvirker hinanden.
Trin 2
Ud over dette er det vigtigt at holde ens næringsværdier nede, da ellers vil give alger eller koraldød ved store mængder.
dvs.
No3 0
Po4 0
Dette er der mange måder at gøre på. Her bruger man Levende sten, refugie, DSB, VSV, Zeovit, Algeturfers osv.
Trin 3
Mikronæringsstoffer som f.eks. Jern, jord, strotium, kalium og diverse andre. Disse stoffer er meget svære at regulere. Man vil helst ikke løbe tør eller overdosere disse. Underdosering medfører som regl at korallerne mister farve, mens overdosering som regel betyder brune koraller eller koraldød.
Måden vi tilsætter disse er også mange, men for de fleste er jævnlige vandskift nok. Mikronæringsstofferne kommer ind med det nye salt og dette plejer at være en fornuftig løsning. Man kan også vælge at købe et færdigt blandings produkt som f.eks. Grotech A,B og C eller Maxicoral A og B. Hvert firma har sit eget produkt.
De erfarne akvarister vil her nok også prøve at begynde med diverse zeotilsætninger, aminosyrer osv.
Grunden til vi tilsætter disse mikronæringsstoffer er at ved rette dosering for vi sunde og meget farvefulde koraller. Noget vi kan bruge hele vores akvarieliv på. Men Vil understrege, at man kommer rigtig langt med jævnlige vandskift, hvis man man vil holde det simpelt. (Vil lige nævne her at jeg selv bruger Zeovit.)
Håber dette giver et lille overblik over de tilsætninger som er er med til at opretholde et flot rev. Så for at opsumere
Trin 1
Oprethold Ca, Kh og Mg
Trin 2
Fjern No3 og Po4
Trin 3
Mikronæringsstoffer.
Håber det kan hjælpe til at skabe et overblik.
Trin 1
Det helt elementære er at holde disse 3 værdier stabile:
KH
Ca
Mg
Dette gøre ved hjælp af, Calcium reactor, Balling, Ca og KH tilsætningsprodukter. Vær opmærksom på disse 3 værdier påvirker hinanden.
Trin 2
Ud over dette er det vigtigt at holde ens næringsværdier nede, da ellers vil give alger eller koraldød ved store mængder.
dvs.
No3 0
Po4 0
Dette er der mange måder at gøre på. Her bruger man Levende sten, refugie, DSB, VSV, Zeovit, Algeturfers osv.
Trin 3
Mikronæringsstoffer som f.eks. Jern, jord, strotium, kalium og diverse andre. Disse stoffer er meget svære at regulere. Man vil helst ikke løbe tør eller overdosere disse. Underdosering medfører som regl at korallerne mister farve, mens overdosering som regel betyder brune koraller eller koraldød.
Måden vi tilsætter disse er også mange, men for de fleste er jævnlige vandskift nok. Mikronæringsstofferne kommer ind med det nye salt og dette plejer at være en fornuftig løsning. Man kan også vælge at købe et færdigt blandings produkt som f.eks. Grotech A,B og C eller Maxicoral A og B. Hvert firma har sit eget produkt.
De erfarne akvarister vil her nok også prøve at begynde med diverse zeotilsætninger, aminosyrer osv.
Grunden til vi tilsætter disse mikronæringsstoffer er at ved rette dosering for vi sunde og meget farvefulde koraller. Noget vi kan bruge hele vores akvarieliv på. Men Vil understrege, at man kommer rigtig langt med jævnlige vandskift, hvis man man vil holde det simpelt. (Vil lige nævne her at jeg selv bruger Zeovit.)
Håber dette giver et lille overblik over de tilsætninger som er er med til at opretholde et flot rev. Så for at opsumere
Trin 1
Oprethold Ca, Kh og Mg
Trin 2
Fjern No3 og Po4
Trin 3
Mikronæringsstoffer.
Håber det kan hjælpe til at skabe et overblik.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg er ret enig med Bosse, dog mener jeg at trin 1 og 2 skal byttes om.
Det er efter min mening langt vigtigere at holde no3 og po4 nede, end at kh, ca og mg er lige i øjet.
Men det skal ikke forståes som at det er ligegyldigt, det er det bestemt ikke, men et akvarie hvor der er for meget nitrat og fosfat vokser korallerne ikke og farverne er ikke noget skrive hjem om.
Tilsætningstoffer er for mange blot spild af penge. Med mindre akvariet er stuvende fuld af koraller af den hårde type. Er akvariet priomært besat med blød koraller. Er det spild af penge, selv om forhandlerene mener noget andet.
Det er efter min mening langt vigtigere at holde no3 og po4 nede, end at kh, ca og mg er lige i øjet.
Men det skal ikke forståes som at det er ligegyldigt, det er det bestemt ikke, men et akvarie hvor der er for meget nitrat og fosfat vokser korallerne ikke og farverne er ikke noget skrive hjem om.
Tilsætningstoffer er for mange blot spild af penge. Med mindre akvariet er stuvende fuld af koraller af den hårde type. Er akvariet priomært besat med blød koraller. Er det spild af penge, selv om forhandlerene mener noget andet.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
de tiksætningsprodukter i snakker om A,B,C er da kun noget man ville bruge i store akvarier ikke?
i snakker også om at man med jævne vandskift kan tilføre de nødvendige nærings stoffer. men der kan man jo så komme lidt i knibe hvad min erfaring sige mig. for hvis uheldet er ude og du bliver ved med at lave jævne vandskift tilføre du også problemet mere energi. men igen jeg er en rookie inde for det her. men hvad jeg har fulgt med i her inde er der også meget uenighed om hvor ofte man skal lave sine vandskift. især når vi er under opstarten. jeg fik et råd om at skifte vand hver 2 uge for det ville være det optimalt under opstarten. men mine erfaringer siger mig at det er en stor gang vrøvl. da men hele tiden halvere den process akvariet er i gang med.
når vi så har et akvarium der er i gang er der igen stor tvivl/uenighed om hvor vidt man skal skifte vand. her er jeg blevet belært om at 1 gang hver 2 måneden er optimal. men har også haft en lang snak med en om at man bare skal fylde mere vand i når noget er fordampet, dog skulle det vand man kom op i ha været rørt rundt med noget kalk som der så er bundfaldet, og man der efter tager det klare vand op. dog skal man så holde øje med Salten i vandet.
men hvad er den primære oversag til at ens koraller død eller svinder ind ? når man ser bort fra for lidt lys.
i snakker også om at man med jævne vandskift kan tilføre de nødvendige nærings stoffer. men der kan man jo så komme lidt i knibe hvad min erfaring sige mig. for hvis uheldet er ude og du bliver ved med at lave jævne vandskift tilføre du også problemet mere energi. men igen jeg er en rookie inde for det her. men hvad jeg har fulgt med i her inde er der også meget uenighed om hvor ofte man skal lave sine vandskift. især når vi er under opstarten. jeg fik et råd om at skifte vand hver 2 uge for det ville være det optimalt under opstarten. men mine erfaringer siger mig at det er en stor gang vrøvl. da men hele tiden halvere den process akvariet er i gang med.
når vi så har et akvarium der er i gang er der igen stor tvivl/uenighed om hvor vidt man skal skifte vand. her er jeg blevet belært om at 1 gang hver 2 måneden er optimal. men har også haft en lang snak med en om at man bare skal fylde mere vand i når noget er fordampet, dog skulle det vand man kom op i ha været rørt rundt med noget kalk som der så er bundfaldet, og man der efter tager det klare vand op. dog skal man så holde øje med Salten i vandet.
men hvad er den primære oversag til at ens koraller død eller svinder ind ? når man ser bort fra for lidt lys.
boyu nano 58L
claus .p kbh
claus .p kbh
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Enig med bosse
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Når du laver et vandskifte, så tilfører du nogenlunde den samme mængde sporestoffer som du fjerner.
Har aldrig hørt om nogen som har fået problemer ved at lave vandskifte.
Den proces som akvariet gennem går i opstarten har intet med vandet at gøre. Den foregår inden i stenene. Vandet kan kun blive bedre ved vandskifte. Stenene har ofte været ovenvande i lang tid, under transporten fra østen til DK.
I den tid de er ovenvande dør en masse liv både i og på stenene, men meget overlever trods alt. Det som er dødt, skal først fjernes fra stenene, før end at vandet bliver godt. Det er den proces som tager op til et par måneder.
Hvis der er trængt meget nitrat og fosfat ud i vandet, er det lettest og hurtigst at fjerne det ved at skifte noget vand.
Hvor tit man skal lave et vand skifte i et kørende akvarie er meget forskellig, alt efter udstyr og biologisk belastning.
Så det er ikke lige til at sige hvornår et vandskifte er er tilrådeligt.
Det er ikke bare at tilsætte osmosevand for det fordampede vand, for på et eller andet tidspunkt bliver koncentrationen af affaldsstoffer så høj i akvariet at et stort vandskifte er nødvendigt.
Det vand med kalk er såkaldt kalkwasser som laves i en kalkmikser, men det er absolut ikke tilrådeligt blot at komme kalkvand i akvariet i stedet for rent osmosevand. Hvis du ikke har en masse koraller der optager kalken hurtigt, vil dine vandværdier skride meget hurtigt.
Hvis en koral dør og forsvinder er primært dårligt vand, samt bakterie infektioner.
Har aldrig hørt om nogen som har fået problemer ved at lave vandskifte.
Den proces som akvariet gennem går i opstarten har intet med vandet at gøre. Den foregår inden i stenene. Vandet kan kun blive bedre ved vandskifte. Stenene har ofte været ovenvande i lang tid, under transporten fra østen til DK.
I den tid de er ovenvande dør en masse liv både i og på stenene, men meget overlever trods alt. Det som er dødt, skal først fjernes fra stenene, før end at vandet bliver godt. Det er den proces som tager op til et par måneder.
Hvis der er trængt meget nitrat og fosfat ud i vandet, er det lettest og hurtigst at fjerne det ved at skifte noget vand.
Hvor tit man skal lave et vand skifte i et kørende akvarie er meget forskellig, alt efter udstyr og biologisk belastning.
Så det er ikke lige til at sige hvornår et vandskifte er er tilrådeligt.
Det er ikke bare at tilsætte osmosevand for det fordampede vand, for på et eller andet tidspunkt bliver koncentrationen af affaldsstoffer så høj i akvariet at et stort vandskifte er nødvendigt.
Det vand med kalk er såkaldt kalkwasser som laves i en kalkmikser, men det er absolut ikke tilrådeligt blot at komme kalkvand i akvariet i stedet for rent osmosevand. Hvis du ikke har en masse koraller der optager kalken hurtigt, vil dine vandværdier skride meget hurtigt.
Hvis en koral dør og forsvinder er primært dårligt vand, samt bakterie infektioner.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
dejligt at få sådan nogle emner op
der er jo ikke noget bedre end at diskutere.

boyu nano 58L
claus .p kbh
claus .p kbh
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Grundlæggende vil jeg sige at der er ingen forskel mellem 58 liter eller 5800 liter i hvad der er nødvendigt i forhold til vandkvaliteten - Men der kan være forskel i metodevalg - Da visse operationer nemmest gøres med et vandskifte i 58 liter hvilket er umuligt i 5800 liter.
Der var engang en undersøgelse på reefkeeping om vandskifter - især hvis man skulle vedligeholde alle værdier via vandskifte - og deres konklusion var, at det krævede ca. 50% vandskifte dagligt at vedligeholde KH/Ca/Mg i et koralakvarie.
Der var engang en undersøgelse på reefkeeping om vandskifter - især hvis man skulle vedligeholde alle værdier via vandskifte - og deres konklusion var, at det krævede ca. 50% vandskifte dagligt at vedligeholde KH/Ca/Mg i et koralakvarie.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Dette er korrekt. Men et saa minimalt problem at det dybest set er ligegyldigt.redek skrev:for hvis uheldet er ude og du bliver ved med at lave jævne vandskift tilføre du også problemet mere energi
Ja, ved at skifte vand ofte kan du over lang tid opbygge skadelige elementer.
Men, det jeg tror du snakker om er at man bliver ved med at poese nye elementer i akvariet hver gang man skifter vand. Ja korrekt, men man fjerner jo saa ogsaa en tilsvarende maengde vand.
Taenk over det paa denne maade, hvis du kun bruger vandskifte til at holde calcium ved lige, er det saa bedst at skifte meget eller lidt vand?
Logik vil betyde at for at holde calcium vaerdier oppe skal du skifte en hel masse vand ofte.
Det er det samme med spore elementer, de bruger optaget af organismer i dit akvarie hvorefter vaerdierne vil falde naar de maales. For at holde dem ved lige skal du skifte en hel masse vand eller vil disse vaerdier over tid svinde ind.
Det eneste du kan opnaa ved at lave vandskifte meget ofte er stabilitet. Punktum.
Nej, dette er forkert. Langt stoerste delen af den process der tager plads i dit akvarie sker i/paa sten og sand. Overflader er hvad du skal taenke paa. Den maengde frit flydende bakterier til stede er lige gyldig saa ved at fjerne vand risikerer du intet i denne sammenhaeng.redek skrev:men mine erfaringer siger mig at det er en stor gang vrøvl. da men hele tiden halvere den process akvariet er i gang med.
Mangel paa forstaaelse af processer i akvariet.redek skrev:men hvad er den primære oversag til at ens koraller død eller svinder ind ? når man ser bort fra for lidt lys.
Personligt er jeg fortaler for vandskifte.
Men maa saa ogsaa indroemme at jeg kun har skiftet vand to gange det sidste halve aar.... Jo aeldre et akvarie bliver jo bedre er det istand til at holde sig selv stabilt.
Plus naar man som jeg har vaeg til vaeg koraller saa fungerer disse som naerings sink naesten ligesom refugie med alger.

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
se det var noget jeg kunne lide at læse en dejlig let tekst der er til at forstå. men vil nu også lige sige at de erfaringer jeg har er minimale. det eneste jeg bunder det med vand skift er at da jeg startede mit op blev jeg som af mange andre angrebet af den lede røde alge slim kan ikke huske navnet på bakterien. men syntes bare det blev værre af at jeg lave flere vandskift. men da jeg lod det stå i lidt tid og der efter skiftet en del fik jeg langsomt bugt med det.
men som nævnt i toppen prøver jeg bare at få en diskosion i gang. for at same så meget viden ind fra så mange som muligt. da jeg har fundet ud af at hvis der er en ting der er sikker i denne saltvands verden er det at ingen er enige =)
men som nævnt i toppen prøver jeg bare at få en diskosion i gang. for at same så meget viden ind fra så mange som muligt. da jeg har fundet ud af at hvis der er en ting der er sikker i denne saltvands verden er det at ingen er enige =)
boyu nano 58L
claus .p kbh
claus .p kbh
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Dette er muligt. Hvis du bruger postevand saa kan det ske.redek skrev:men syntes bare det blev værre af at jeg lave flere vandskift. men da jeg lod det stå i lidt tid og der efter skiftet en del fik jeg langsomt bugt med det.
Hvis du bruger RO/DI vand saa er det nok mere sansynligt at du bare saa effekten af tid

Vandskifte kan kun hjaelpe denne process.
Det siger alle, men jeg er ikke sikker paa at det er rigtigt.redek skrev:hvis der er en ting der er sikker i denne saltvands verden er det at ingen er enige =)
Jeg kan sammenligne det med en flok haandvaerkere der skal bygge et hus.
De vaelger nok de samme kriterier for fundament, isolering og el foering. Men deres huse vil visuelt vaere forskellige.
Det der er aarsag til at vi ikke rigtigt kan finde ud af at enes om det grundlaeggende i denne hobby, tror jeg ikke skyldes at der er forkellige maader at skabe et solidt fundament paa, men snarere at der er en enorm mangel paa reel viden om hobbyen blandt os hobbyister. Ofte mener jeg ikke at der er mangel paa information hvis folk er villige til at finde den, men jeg er 90% af den holdning at internettets udbredelse dybest set ikke har gjort andet end at goere folk ekstra dovne. Man soeger "acropora" paa Google og tror at det foerste bedste link har facts. Men den side er dog bare bygget paa information fundet paa andre ligeledes irrelevante hjemmesider.
Vi som hobbyister er gode til at dele ud af vores egne forstaaelser af hobbyen. Og alt for ofte er der ikke rigtig nogen "fact checking process" bagved folks holdninger

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
nu høre jeg ikke til den person der tager det første og bedste da jeg som regl godt vil have en forklaring med som jeg syntes lyder rigtig også vil jeg hellere ude til folk der arbejder med det. blandt andet carsen fra decocean har været en af dem jeg har søgt råd hos og det har også virket eller carsten her inde har også været en person jeg har søgt meget hjælp hos. og kan kun sige mange tak til de to da det har hjulpet på mit akvarium.
men er glad for du er kommet ind på den her tråd og sjrive og dele ud for tror mange sidder og leder i blinde herinde da der er en hav af tråde hvor man ikke får en rigtig indforståelse i hvad deres problem kan være.
men er glad for du er kommet ind på den her tråd og sjrive og dele ud for tror mange sidder og leder i blinde herinde da der er en hav af tråde hvor man ikke får en rigtig indforståelse i hvad deres problem kan være.
boyu nano 58L
claus .p kbh
claus .p kbh
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hallo,de folk har investeret endel penge i deres forskning og taber fuldstændig ansigtet hvis de inser noget andet...redek skrev:nu høre jeg ikke til den person der tager det første og bedste da jeg som regl godt vil have en forklaring med som jeg syntes lyder rigtig også vil jeg hellere ude til folk der arbejder med det. blandt andet carsen fra decocean har været en af dem jeg har søgt råd hos og det har også virket eller carsten her inde har også været en person jeg har søgt meget hjælp hos. og kan kun sige mange tak til de to da det har hjulpet på mit akvarium.

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
hehe ja der har du så også ret i noget 

boyu nano 58L
claus .p kbh
claus .p kbh
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Det er efter min mening lidt med så meget andet "håndværk". F.eks det at lave mad. Selv om to personer påstår de har fulgt nøjagtig den samme opskrift på en ret.. Kan de to resultater smage vidt forskelligt.. Typisk er den som har sluppet bedst fra det. Den som er vant til at stå i et køkken... Så øvelse (og en vijle til at lære) gør bedre...
/Henrik
/Henrik