Uvidende og søger hjælp
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Saltvand siden?: 2009
Uvidende og søger hjælp
Jeg er blevet facineret af de her saltvandsakvarier, men da jeg aldrig har ejet et akvarie ved jeg stor set ingenting om det. Jeg har læst den fine guide til nybegyndere herinde, så jeg har fået en ide om hvad det her går ud på.
Men jeg aner jo ikke hvordan alt teknikken skal sættes sammen, så jeg var egentlig interesseret i at høre om man kunne købe et samlet sæt hvor det hele er klar?
Jeg havde forestillet mig et akvarie på ca 100-200 ltr. Og vil derfor gerne spørge hvad sådan noget vil koste?
Har i evt. nogen gode links til butikker i midt/vest jylland?
Men jeg aner jo ikke hvordan alt teknikken skal sættes sammen, så jeg var egentlig interesseret i at høre om man kunne købe et samlet sæt hvor det hele er klar?
Jeg havde forestillet mig et akvarie på ca 100-200 ltr. Og vil derfor gerne spørge hvad sådan noget vil koste?
Har i evt. nogen gode links til butikker i midt/vest jylland?
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Re: Uvidende og søger hjælp
Du kan godt købe små "færdige" sæt, som forholdsvis er lette af komme igang med.
tjek evt. redseamax.com koster omkring 5-6000 kr fra nyt men du kan sikkert finde et flot brugt her på siden meget billigere.
kender ikke så mange butikker derover men der kommer nok nogle flere på banen her som kan hjælpe
tjek evt. redseamax.com koster omkring 5-6000 kr fra nyt men du kan sikkert finde et flot brugt her på siden meget billigere.
kender ikke så mange butikker derover men der kommer nok nogle flere på banen her som kan hjælpe
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
Hej og velkommen til.
Der er forskellige færdig sæt. eks.vis red sea max 130 ltr. er selv startet med sådan et og det var vi rigtigt glade for. det er dog ikke helt lydløst men kan gøres så det er til at holde ud. der er det hele samlet i et og er lige til at gå til de fåes brugt til ganske overkommelige priser. Alternativt kan du købe et setup brugt som er kørende. der er mange penge at spare kontra nyt. jeg vil sige du kan være godt igang for 3-4000 hvis du køber brugt og vel det dobbelte for nyt
Der er forskellige færdig sæt. eks.vis red sea max 130 ltr. er selv startet med sådan et og det var vi rigtigt glade for. det er dog ikke helt lydløst men kan gøres så det er til at holde ud. der er det hele samlet i et og er lige til at gå til de fåes brugt til ganske overkommelige priser. Alternativt kan du købe et setup brugt som er kørende. der er mange penge at spare kontra nyt. jeg vil sige du kan være godt igang for 3-4000 hvis du køber brugt og vel det dobbelte for nyt
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
Har lige været ved at kigge på sådan nogen brugte sæt med alt hvad der nu skal til.
Det lyder måske dumt, men hvordan transportere man et akvarie med koraller og fisk? Altså hvis jeg skal hente det 50 eller 100km herfra..
En anden ting. Læste en der skrev han solgte det fordi han ikke havde tid til det, og det får jo mig til at tænke på hvor meget arbejder der i grunden er med det?
Det lyder måske dumt, men hvordan transportere man et akvarie med koraller og fisk? Altså hvis jeg skal hente det 50 eller 100km herfra..
En anden ting. Læste en der skrev han solgte det fordi han ikke havde tid til det, og det får jo mig til at tænke på hvor meget arbejder der i grunden er med det?
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2770 Kastrup
Hvis jeg var dig, ville jeg vente til at købe brugt uden levende og så stille og roligt tilføje dyr og koraller så du kan lære det hen af vejen. Tror det vil være svært som ny og stå med 100 arter af forskellige koraller og dyr som man ikkke ved hvordan man skal tilfredstille mht mad, pleje og lys mm.
Så mit råd: Find et akvarie med så meget tilbehør du kan, dog uden fisk og koraller ( dog gerne med levende sten).
Med hensyn til tid, så variere det meget for akvarie til akvarie. I starten brugte jeg enormt meget tid på det, men nu kigger man mere på det og så én gang om ugen skal skummerkoppen tømmes, tilsætningsstoffer blandes i og et vandskift i ny og næ. I mine øjne er det ikke mere tidskrævende end at have en hund
Så mit råd: Find et akvarie med så meget tilbehør du kan, dog uden fisk og koraller ( dog gerne med levende sten).
Med hensyn til tid, så variere det meget for akvarie til akvarie. I starten brugte jeg enormt meget tid på det, men nu kigger man mere på det og så én gang om ugen skal skummerkoppen tømmes, tilsætningsstoffer blandes i og et vandskift i ny og næ. I mine øjne er det ikke mere tidskrævende end at have en hund

Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
Okay, det lyder meget rigtig hvad du siger.. Men jeg tror egentlig sådan et rsm kunne passe meget godt til mig og ikke mindst min stue. mht. at det skal stå i stuen, hvor meget er ikke helt lydløs så?
og hvordan gøres det mere lydløs?
og hvordan gøres det mere lydløs?
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har det stående i stuen og altså ja det larmer lidt fra skummeren og blæserne til lampen men det er til af holde ud har tidligere har det i soveværelset såå 
Man kan skifte skummeren til en anden dette er ofte gjort hvis du køber brugt
Og som du siger er det enlig et meget pænt møbel så et red sea max

Man kan skifte skummeren til en anden dette er ofte gjort hvis du køber brugt

Og som du siger er det enlig et meget pænt møbel så et red sea max
Nicki
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
Takker mange gange for svarene. Er helt hooked på sådan en gang fisk i stuen
Kom endelig med mere, hvis i har andet et dele med en nybegynder

Kom endelig med mere, hvis i har andet et dele med en nybegynder
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Hvis du vælger at købe RSM130 så kan den gøres mere stille med en Tunze skummer 9002 og nogle computerblæsere. Men det kan du jo selv lige søge lidt på
Har ikke selv et RSM så ved ikke alt for meget om det.
men men men - Disse sætakvarier er meget gode, men jeg startede selv med at brugt akvarie med sump, hvor jeg har større frihed til at smække udstyr derned mm. Den mulighed har du ikke så meget af med RSM.
Så RSM er et godt begynder sæt, men tror at mange desværre bliver lidt trætte af at muligheden for at ændre sit setup ikke er så stort og man er temmelig bundet på hænder og føder...

men men men - Disse sætakvarier er meget gode, men jeg startede selv med at brugt akvarie med sump, hvor jeg har større frihed til at smække udstyr derned mm. Den mulighed har du ikke så meget af med RSM.
Så RSM er et godt begynder sæt, men tror at mange desværre bliver lidt trætte af at muligheden for at ændre sit setup ikke er så stort og man er temmelig bundet på hænder og føder...

Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
jaa kan godt se hvad du mener. Men man skal vel også starte et sted
Jeg har dog ikke helt forstået selve opbygningen af stenene og koraller.
Køber man nogen store sten og smækker oven på hinanden eller hvad?
Og hvordan får man så korallerne til at sidde derpå?
Havde forestillet mig noget ala det her
Er det i øvrigt ikke muligt at have større fisk end vist i videoen?

Jeg har dog ikke helt forstået selve opbygningen af stenene og koraller.
Køber man nogen store sten og smækker oven på hinanden eller hvad?
Og hvordan får man så korallerne til at sidde derpå?
Havde forestillet mig noget ala det her
Er det i øvrigt ikke muligt at have større fisk end vist i videoen?
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Ja, det er levende sten du køber og nogle koraller kan selv hænge fast, mens andre skal sættes fast med koral-klæber.
Du skal ihvertfald nok også havde i tankerne, at den saltvandsbutik der ligger tættest på Holstebro er i Viborg.
http://gotfred.com/saltlinks.html
Du skal ihvertfald nok også havde i tankerne, at den saltvandsbutik der ligger tættest på Holstebro er i Viborg.
http://gotfred.com/saltlinks.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Det vil være en rigtig god ide at finde en med et kørende akvarie som du kan få lov til at besøge, der findes sikkert en i nærheden der vil bruge lidt tid på dig. DEt er meget rart at have set det i funktion 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Hej, og velkommen i denne fascinerende verden!
Jeg er selv "forholdsvis nybegynder". Jeg startede et RSM130D op for ca. 3/4 år siden.
Jeg købte det fordi det var nemt og overskueligt, så kunne jeg komme i gang med denne verden
temmelig hurtigt og delvis billigt! Imens akvariet stod og blev klar, brugte jeg meget meget tid på,
at sætte mig ind i hvordan tingene fungerede og jeg besøgte også flere folk, som både stolte
kunne vise deres akvarie frem, men samtidig besvare mine spørgsmål, dvs. de spørgsmål ALLE
nybegyndere har!
Mit RSM130D kørte dog kun 8 måneder, så synes jeg det blev for lille, og mine ambitioner var større
end RMS130 kunne følge med til. Derfor opgraderede jeg til 300l med 100 liter sump.
Men jeg har ALDRIG fortrudt jeg købte et RSM!!!
Det larmede JA, men som tidligere nævnt, en Tunze 9002 skummer og to pc-blæsere i låget, så var det
problem løst!
Jeg har diverse billeder af opsætning m.m., hvis du en dag kommer så langt det kan have interesse,
så skriv til mig!

Jeg er selv "forholdsvis nybegynder". Jeg startede et RSM130D op for ca. 3/4 år siden.
Jeg købte det fordi det var nemt og overskueligt, så kunne jeg komme i gang med denne verden
temmelig hurtigt og delvis billigt! Imens akvariet stod og blev klar, brugte jeg meget meget tid på,
at sætte mig ind i hvordan tingene fungerede og jeg besøgte også flere folk, som både stolte
kunne vise deres akvarie frem, men samtidig besvare mine spørgsmål, dvs. de spørgsmål ALLE
nybegyndere har!
Mit RSM130D kørte dog kun 8 måneder, så synes jeg det blev for lille, og mine ambitioner var større
end RMS130 kunne følge med til. Derfor opgraderede jeg til 300l med 100 liter sump.
Men jeg har ALDRIG fortrudt jeg købte et RSM!!!
Det larmede JA, men som tidligere nævnt, en Tunze 9002 skummer og to pc-blæsere i låget, så var det
problem løst!
Jeg har diverse billeder af opsætning m.m., hvis du en dag kommer så langt det kan have interesse,
så skriv til mig!
- dan dj
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5492 Vissenbjerg
- Geografisk sted: 5492 Vissenbjerg
Jeg vil også sige velkommen til denne fantastiske verden...!
Første gang jeg tænkte på saltvands akvarie er nok ca. 2 år før jeg fik min første balje..!
I starten ville jeg bare ha et lille akvarie med et par af de her klovnfisk.. Men så rejste jeg til Australien Der boede jeg i et år og jeg prøvede at dykkede på forskelige rev. Da jeg kom hjem til DK. var jeg klar på at få salt i min stue..! Så jeg spurgte et par lokale salt nørder om man ikke kunde ha en blå kirug og et par klovne+ det løse i et akvarie på ca. 80L. Svaret var NEJ. De fortalte lidt om hvad de syntes jeg skulle starte med. Jeg blev anbefalet et 128L. De mente at det var et fint til det jeg havde snakket om jeg gerne ville ha i akvariet... Men inden længe havde jeg fundet lidt flere fisk som havde fanget min interesse... Så det første akvarie jeg købte var på 250L. Det er i dag blevet for lille..!
faktisk så lille at jeg er i gang med at bygge et 430l. akvarie..!
Så mit råd er besøg nogle saltvands folk.
Økonomi.
Find ud af hvad du gerne vil ang. fisk og koraller.
Hvor meget plads har du/ hvormeget du vil ofrer.
Der efter overveje hvilken størelse du vil ha, og så køb lidt støre...! Hvis du altså har plads til det..?
Ps. Du skal være velkommen. Du kan både se mit 250l. og det nye 430l. som jeg er i gang med at bygge..

Første gang jeg tænkte på saltvands akvarie er nok ca. 2 år før jeg fik min første balje..!
I starten ville jeg bare ha et lille akvarie med et par af de her klovnfisk.. Men så rejste jeg til Australien Der boede jeg i et år og jeg prøvede at dykkede på forskelige rev. Da jeg kom hjem til DK. var jeg klar på at få salt i min stue..! Så jeg spurgte et par lokale salt nørder om man ikke kunde ha en blå kirug og et par klovne+ det løse i et akvarie på ca. 80L. Svaret var NEJ. De fortalte lidt om hvad de syntes jeg skulle starte med. Jeg blev anbefalet et 128L. De mente at det var et fint til det jeg havde snakket om jeg gerne ville ha i akvariet... Men inden længe havde jeg fundet lidt flere fisk som havde fanget min interesse... Så det første akvarie jeg købte var på 250L. Det er i dag blevet for lille..!

Så mit råd er besøg nogle saltvands folk.
Økonomi.
Find ud af hvad du gerne vil ang. fisk og koraller.
Der efter overveje hvilken størelse du vil ha, og så køb lidt støre...! Hvis du altså har plads til det..?

Ps. Du skal være velkommen. Du kan både se mit 250l. og det nye 430l. som jeg er i gang med at bygge..
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
dan dj skrev:Find ud af hvad du gerne vil ang. fisk og koraller.
Jamen har meget kig på det her RSM130 eller også skal jeg ha noget brugt. Men jeg har kun ca. en meters penge at gøre godt med, der hvor jeg regner med det skal være.
Har kigget en del på saltvandswiki og fundet lidt af det jeg kan li.
De gule og blå kiruger samt klovnefisk + hvad man nu ellers finder på
Koraller.
Euphyllia
Catalaphyllia
Acropora
Capnella
Acanthastrea
Nu ved jeg selvfølgelig ikke så meget om det. Der er sikkert ting man ikke kan sætte sammen osv.
Men vil et 130 ltr. være stort nok? Tænker mest på kirugerne, for dem er jeg ret vilde med
- dan dj
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5492 Vissenbjerg
- Geografisk sted: 5492 Vissenbjerg
Med de fisk du allerede har i tankerne så vil jeg mene at 130l. er for lidt.
Især pga. kirugerne
de skal ha en del svømme plads, og de belaster akvariet en del.
RSM laver også et 250l. Men jeg kender ikke noget til RSM. Jeg kunde forstille mig at mulighederne ang. teknik, og udvidelse er mere begrænset på RSM end et tradionel akvarie+ sump.

Især pga. kirugerne

RSM laver også et 250l. Men jeg kender ikke noget til RSM. Jeg kunde forstille mig at mulighederne ang. teknik, og udvidelse er mere begrænset på RSM end et tradionel akvarie+ sump.
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
Det er nogenlunde det jeg havde forestillet mig også.dan dj skrev:Så jeg spurgte et par lokale salt nørder om man ikke kunde ha en blå kirug og et par klovne+ det løse i et akvarie på ca. 80L. Svaret var NEJ. De fortalte lidt om hvad de syntes jeg skulle starte med. Jeg blev anbefalet et 128L. De mente at det var et fint til det jeg havde snakket om jeg gerne ville ha i akvariet
Men kan godt se at det vil være træls ikke kunne få flere fisk osv. Men prisen mellem 130 0g 250ltr rsm er også at tænke på for mit vedkommende. Men ja det kunne være man skulle overveje et lidt større med sump.
Er der andre meninger om en kirug fisk og et par klovne, måske 2 kiruger i 130ltr ?
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Uh ha du bevæger dig ind i et minefelt ved at spørge med kiruger og plads. Den generele holdning er at du ikke kan holde kiruger i mindre end omkring... hmm... 350 liter vil jeg tro. Men igen det er nok også min egen holdning der kommer til udtryk her... Du skal tænke på at den mindste kirug (ifølge hvad jeg kan finde på saltvandswiki) bliver omkring 16 cm. Forestil dig en svømmeglad 14-16 cm stor fisk i 110 liter (de sidste 20 liter går til den indbygget sump http://www.redseafish.com/redseamax/Red ... specs.html).
Men mest af alt skal du gøre op med dig selv hvad du syntes er "okay" og hvis du poster billeder af det, så kan du godt forvente en stikpille i ny og næ. Personligt er jeg lidt ligeglad, da det må være op til folks egen samvittighed...
Men mest af alt skal du gøre op med dig selv hvad du syntes er "okay" og hvis du poster billeder af det, så kan du godt forvente en stikpille i ny og næ. Personligt er jeg lidt ligeglad, da det må være op til folks egen samvittighed...
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Min mening er at et RedSea er alt det modsatte end et begynder venligt akvarie... Dertil er der alt for mange problemer med dem! Desuden mener jeg at det er uholdbart at skulle acceptere at købe et så forholdsvis dyrt akvarie, for så oven i købet at skulle skifte skummeren ud...
Så for det alene, og for at du gerne vil holde Kirurger eks: Sejlfinner så vil jeg sige minimum 250 liter og 325 for ungfisk af "mellem gruppen". Så er pengene givet bedre ud for en lille mer pris på et større, med større fornøjelse...
For til at ende med at der slutteligt ikke er nogle af os som har et akvarie som er stort nok for det som Kirurger udvokser sig til...
1. Det er træls at fange fisk i et lille akvarie da det har det med at vokse til med koraller, og her er ikke plads til fiskefælde!
2. De vokser. Vil jeg opgradere til større? Eller sælge til een som holder dem med bedre samvittighed end jeg selv?
3. Jeg har opgraderet... Har jeg afsætning for dem til zoo eller andet, når min opgradering er blevet for lille??
- Og velkommen til!

Så for det alene, og for at du gerne vil holde Kirurger eks: Sejlfinner så vil jeg sige minimum 250 liter og 325 for ungfisk af "mellem gruppen". Så er pengene givet bedre ud for en lille mer pris på et større, med større fornøjelse...
For til at ende med at der slutteligt ikke er nogle af os som har et akvarie som er stort nok for det som Kirurger udvokser sig til...
1. Det er træls at fange fisk i et lille akvarie da det har det med at vokse til med koraller, og her er ikke plads til fiskefælde!
2. De vokser. Vil jeg opgradere til større? Eller sælge til een som holder dem med bedre samvittighed end jeg selv?
3. Jeg har opgraderet... Har jeg afsætning for dem til zoo eller andet, når min opgradering er blevet for lille??
- Og velkommen til!

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Synes nu red sea har været et udemærket starter akvarie for mig og jeg har ikke skiftet skummeren og blæserne endnu efter et år. det er jo noget man selv kan vurdere om er nødvendigt.
Selv har jeg en tiny palet gående, dette er dog slet ikke optimalt, den skal videre til den kommende bajle som er under udvikling.
og som skal være Kirurg venligt 
Selv har jeg en tiny palet gående, dette er dog slet ikke optimalt, den skal videre til den kommende bajle som er under udvikling.

Nicki
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Der skal da også lyde et velkommen til dig fra mig. Jeg startede op med et RSM 130 for præcist et år siden. Jeg købte det brugt her på forum. Det er dog ikke helt uden problemer. Jeg havde problemer med varmen, men kom uden om dette ved at købe en køler. Så gik der en pumpe. Så gik uret i stykker. Pumpen blev udskiftet, og jeg kan huske, at den var forholdsvis dyr. Uret belv bestilt, men jeg modtog det aldrig. Derfor kørte lyste på et ur fra Harald Nyborg. RSM er et smukt møbel, men jeg synes godt kvaliteten kunne være meget bedre. Ved at købe et almindeligt akvarium med sump etc. får du selv meget større indflydelse på den teknik du vil bruge. Nå ja det er også helt rigtigt, at et RSM larmer rimelig meget. - hvordan du går igang ved jeg ikke, men et godt råd må være "KEEP IT SIMPLE".
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Jeg startede også med RSM 130, og jeg var begejstret
Men om jeg var heldig skal jeg ikke kunne sige, men mit larmede ikke, det blev ikke for varmt, så jeg savner det næsten, desuden gav det et fint indblik i hvordan tingene fungerer, jeg havde en lillebitte PaletKirug i det, den har jeg sådan set stadig, den er bare 4 gange så stor nu, jeg ville ikke gøre det samme i dag, men sådan er det nogen gange, når man handler uden at tænke 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.