Vandkemi... blaah...

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Vandkemi... blaah...

Indlæg af MAKRRO »

Hey alle :)

Ja jeg ville til at lave mit første vandskift og fyldte derfor en balje med osmosevand, ca. 20l, satte en tunze 6025 i vandet, tændte og fyldte salt på (så langt så godt) Så starter jeg med at dosere efter bedste evne og efter den guide der er.... Problemet er bare at nu er vandet helt hvidt (omkring 2-3 timer efter) og jeg tror der er sket hvad man kalder en "kalkudfældning"? For det sidder noget hvid "slimmet" på spandens inderside?

Anyway jeg målte vandværdierne og de var følgene:

Ph: 7,5ish
Dkh: Kunne ikke måles, jeg bruger salifert og jeg tømte kh væksen (1 ml) uden at den skiftede farve på low resolution), og siden skalaen går til 16 dkh og denne skal ganges med 2 er den over 32!?
Ca: 376 ppm
Mg: 1200 ppm

Nu er jeg bestemt ikke godt til sådan noget her, så hvad har jeg gjort galt? Råd og konstruktiv kommentarer er velkommene.

PS. Håber det her er at okay sted at smække den hen, da jeg tænkte det var for korallernes skyld jeg ville skifte vand :)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Vandkemi... blaah...

Indlæg af UrbanSage »

Hvad maaler dit saltindhold? 1.024-1.026 ?

Hvad maalte du? akvariet eller det nyblandede vand?
Billede
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Mit saltindhol var på ca. 1.023 og jeg målte selvfølgelig det nyblandet vand ^^ Mit akvarie har de "rigtige" værdier :)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af klaus meyland »

hvov længe har dit vand stået og snorret i baljen du kan ikke regne med målingeerne på dit vand de første 24 timer vil jeg tro. for før er saltene ikke blevet blandet ordenligt ud i vandet
er ved at planlægge mit comeback ;)
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Hmmm ja det har stået i 3 timer... Men nu bliver jeg lidt i tvivl...

Det er det første vandskift jeg vil lave, og sådan som jeg læser rundt omkring så blander man bare vand og salt og sørger for saltniveau og temp. er det samme som akvariet og hælder det i?? Hvad med Mg og Ca? Det tilsætter man bare stille og roligt i akvariet for at nå op til normale niveauer??

Jeg troede nemlig at den spand jeg har skulle have Ca og Mg i...
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

nej der er den rette mængde mg og ca i dit vand hvis du har har blandet det rigtigt jeg mener det er 33g pr /L man skal bruge jeg lader altid mit vand stå og blande i 1-2 dage så er jeg 100% på at jeg ikke hælder uopløste salte ned i akvariet.
grunen til at dine værdier er helt af ht er forde de ikke er faldet på plas
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

jeg blander mit saltvand op i koldt vand det har altid fungeret fint det har ikke været nødvendigt for mig at hæve tempraturen til den i tanken
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Mærkeligt. Jeg har aldrig oplevet kalkudfældning med osmosevand og laver 30L vandskift næsten hver uge.
1. Hælder den ønskede mængde salt op i tønden.
2. Hælder osmosevand i
3. Starter pumpe
4. Lader det stå en time eller mere, alt efter hvad der nu lige passer i skemaet. Hvis det skal gå stærkt rører jeg selv med pumpen indtil saltet er opløst.
5. Laver kontrol måling af salinitet.
6. Tømmer 30 L af akvariet
7. Pumper det friske vand i sumpen.

Måler du med flyder? Så skal du huske at kompensere for temperaturen.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

MAKRRO skrev:Hmmm ja det har stået i 3 timer... Men nu bliver jeg lidt i tvivl...

Det er det første vandskift jeg vil lave, og sådan som jeg læser rundt omkring så blander man bare vand og salt og sørger for saltniveau og temp. er det samme som akvariet og hælder det i?? Hvad med Mg og Ca? Det tilsætter man bare stille og roligt i akvariet for at nå op til normale niveauer??

Vil det sige at du udover salt også har kommet yderligere Calsium og magnesium i vandet. For hvis dette er tilfældet så har du problemet der... Der er ved de salte vi køber allerede mg og ca i, og derfor unødig at tilføre yderligere.

Personlig så har jeg altid tilført nyblandet saltvand efter det har stået ganske få timer under cirkulation, dette har ikke skabt problemer af nogen art hverken overfor koraller eller fisk mm. Har endda justeret mit salt-niveau i baljen ved at tilføre saltet direkte i sumpen.....
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Lord Mike skrev:
MAKRRO skrev:Hmmm ja det har stået i 3 timer... Men nu bliver jeg lidt i tvivl...

Vil det sige at du udover salt også har kommet yderligere Calsium og magnesium i vandet. For hvis dette er tilfældet så har du problemet der... Der er ved de salte vi køber allerede mg og ca i, og derfor unødig at tilføre yderligere.

Personlig så har jeg altid tilført nyblandet saltvand efter det har stået ganske få timer under cirkulation, dette har ikke skabt problemer af nogen art hverken overfor koraller eller fisk mm. Har endda justeret mit salt-niveau i baljen ved at tilføre saltet direkte i sumpen.....
Arh ja der har vi så problemet :) Så må jeg blande noget nyt, for det er stadig hvidt... Troede ikke saltet indeholdte andet end salt... hehe, så blev jeg klogere:)
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

her er bruger vejledningen frs sera.
034 (FILEminimizer).JPG
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg bruger Reefers best salt og der er absolut ingen negativ effekt når jeg laver mine 6% vandskift - Det nye vand ryger i sumpen og inden det er oppe i display'et er det godt blandet rundt. Klart ved større vandskifte vil jeg nok lade det stå længere.
Har også tit justeret saliniteten med salt direkte i sumpen.
@MAKRRO Du skal ihvertifalde ikke bruge det vand hvor du har tilsat ekstra Ca og MG - Saltblandingerne til vores brug er afbalancerede blandinger. Husk også at ryste posen/spanden og få vendt indholdet. Da visse af saltene/mineralerne har større massefylde. Kan de være "sunket" til bunden i spanden/posen under transport. Og du risikere, at du ikke får det korrekte forhold i det opblandede saltvand.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

der er sikkert forskel på de forskellige mærker. men om hvor stor en evt. risiko er ved at hælde halv blandet vand i ved jeg ikke. jeg blander ca 12-14 % hver 4 weekend efter den bruger vejledning fra sera og det har altid virket fint.
men mit vand er også vidt/uklart når jeg lige har sat det over de første par timer og så klarer det op så det stortset liner det i tanken.
jeg har mistænkt dårligt blandet vand for at være grunden til at jeg mistede fisk lige da jeg startede med saltvand
så derfor den lange blande tid
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Thomaas »

Har i prøvet at måle på det færdige blandede saltvand?
Sidst jeg målte på mit var KH, MG og CA for lave. (34g Tropic marine PRO til 1L osmose vand). Så jeg tilsætter altid lidt ekstra af de 3 ting for at ramme de samme som i baljen. Det har jeg gjort i snart et år, men det kan da godt være det er unødvendigt så.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg blander bare salt og osmosevand i en balje og lader en pumpe blande vandet til vandet er klart og ikke flere synlige klumper og så tapper jeg vand af og fylder det nye vand på.
efter en halv time til en time så kontrolere jeg lige salt indholdet i akvariet for at være sikker på det nu er som det skal være.
har også som musiker og lorden justeret saltindholdet direkte i sumpen. jeg har endda oplevet pollyp udstrækkelse på mine LPS efter jeg gjorde det, men om det er et tilfælde kan jeg ikke svare på.

Mvh
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

ja jeg har gjordt det en gang mg var vistnok 1500 og ca var på 380 men er ikke 100% for det er nok 6 måneder siden.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Musiker skrev:1. Hælder den ønskede mængde salt op i tønden.
2. Hælder osmosevand i
3. Starter pumpe
Lige en kort bemaerkning :) ved at haelde salt i foerst er der stor (uungaaelig?) risiko for udfaelning da vaerdierne vil vaere enorme indtil alt vandet er i toenden.

Hvis alt vandet haeldes i med det samme betyder det ikke noget. Men jeg fylder en 200 liters toende op med vand fra RO/DI saa hvis jeg fyldte salt i foerst og derefter vand tager det en dags tid alt fylde vand paa og toenden vil vaere helt hvid bagefter.
Billede
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

UrbanSage skrev:Lige en kort bemaerkning :) ved at haelde salt i foerst er der stor (uungaaelig?) risiko for udfaelning da vaerdierne vil vaere enorme indtil alt vandet er i toenden.
Meget enig, den studsede jeg også lidt over :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

@Urban & Hougaard - Nej jeg har ikke oplevet udfældning i det korte tidsrum opblandingen forgår.. I starten blandede jeg salten i til sidst, men det er et lidt nemmere for mig på den her måde..

mht værdierne. Så passer de altid når blot saliniteten er på plads - Men jeg sørger som nævnt også for at roder mit salt godt igennem inden jeg bruger det.

P.s. mener faktisk at jeg har set flere steder på nettet at folk laver en "salt slush" som de bruger til at fortynde indtil de har brugbart vand, men nu kan jeg ikke lige finde det igen.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af MAKRRO »

Jeg har i hvert fald en ny spand kørende med salt i - Plejer I at teste det inden i hælder det i akvariet? Altså teste andet en salt?
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

MAKRRO skrev:Jeg har i hvert fald en ny spand kørende med salt i - Plejer I at teste det inden i hælder det i akvariet? Altså teste andet en salt?
jeg måler kun salt indholdet
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

stefan_sørensen skrev:
MAKRRO skrev:Jeg har i hvert fald en ny spand kørende med salt i - Plejer I at teste det inden i hælder det i akvariet? Altså teste andet en salt?
jeg måler kun salt indholdet
Ditto
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Det samme her, og engang i mellem temp. Da der kan være stor forskel på temp. i det nyblandede og det du har i akvariet.

Men har mest gjort det når jeg skiftede vand i mit 58 L, der har det lidt større betydning hvis jeg hælder 10 Liter "koldt saltvand" i
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Vand i tønden, salt i tønden, circulation i tønden,dagen efter tjekke saltindhold i tønden, derefter op i baljen, hvor svært kan det være!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"