spørgsmål til 2 nye kirurger, NU OGSÅ MED HVIDE PLETTER :S
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Sydsjælland
spørgsmål til 2 nye kirurger, NU OGSÅ MED HVIDE PLETTER :S
Jeg fik købt to fine kirurger igår, en lille Acanthurus lineatus og en Ctenochaetus striatus.
C. striatusén svømmer fint rundt, og ser ud til at trives fint, hvorimod lineatusén opholder sig i det ene højrne hele tiden ( er dette normalt ? )
Nu er spørgsmålet så, hvordan jeg får dem til at spise, jeg har prøvet nori og flagfoder og det har ikke vækket nogle interesse.
og så må i meget gerne komme med nogle gode tips til hvordan man får størst chance for overlevelse på lineatusén, ved at det er en ret svær fisk.
C. striatusén svømmer fint rundt, og ser ud til at trives fint, hvorimod lineatusén opholder sig i det ene højrne hele tiden ( er dette normalt ? )
Nu er spørgsmålet så, hvordan jeg får dem til at spise, jeg har prøvet nori og flagfoder og det har ikke vækket nogle interesse.
og så må i meget gerne komme med nogle gode tips til hvordan man får størst chance for overlevelse på lineatusén, ved at det er en ret svær fisk.
Senest rettet af Alexcpdk søn 29. nov 2009 18:57, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Alexander
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Re: spørgsmål til 2 nye kirurger.
Bliv ved med at tilbyde foder, og kryds fingre
At de ikke spiser endnu er ikke ensbetydende med at det går galt, giv dem nogle dage, og noget ro. Lineatusen er lige netop ikke særlig nem, og rigtig mange er gået til i akvarier 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Jeg havde en lineatus som også svømmede i det ene hjørne i starten, lidt efter lidt begyndte den at nappe på stenene og den tog også tang og tørfoder - efter 5 uger døde den så....
Svær fisk !

Svær fisk !
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
det er da vildt underligt at en tilsyneladene sund fisk bare dør ? vis man kan holde den i live i 5uger, så har den vel spist osv. :S
Min svømmer fint rundt nu, dog mest i den ene side, der er godt nok knal på, man bliver helt forpustet af at kigge på den
Min svømmer fint rundt nu, dog mest i den ene side, der er godt nok knal på, man bliver helt forpustet af at kigge på den

Mvh
Alexander
Alexander
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Re: spørgsmål til 2 nye kirurger, NU OGSÅ MED HVIDE PLETTER :S
ÆV nu har lineatusén fået hvide pletter, er der noget jeg kan gøre ? tænker også på de to andre kirurger, for at de ikke får det også.
lineatusén svømmer ellers fint rundt nu, men spiser ikke.
lineatusén svømmer ellers fint rundt nu, men spiser ikke.
Mvh
Alexander
Alexander
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Lineatus på 300 liter vand kommer aldrig til at blive en succes - det er en hyper aktiv svømmer ! Den kræver meget plads, er en bølle over for andre fisk og svær at få til at spise....
Desværre men det er mod alle ods !
Desværre men det er mod alle ods !
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
den er max 7cm, og akvariet er indrettet med maximal svømmeplads, ved godt det ikke er optimalt, men den kan sagtens svømme rundt i fuld fart ( gør den også ) uden forhindringer osv.
Har læst her på forumet at folk har holdt den med succes i 250L og 400L ! så det jo kun om at prøve.
Er det ikke muligt at prøve at hjælpe isteddet for bare at fortælle hvor umuligt det er ?
Har læst her på forumet at folk har holdt den med succes i 250L og 400L ! så det jo kun om at prøve.
Er det ikke muligt at prøve at hjælpe isteddet for bare at fortælle hvor umuligt det er ?
Mvh
Alexander
Alexander
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Det er bare ikke altid nemt at hjælpe når langt de fleste erfaringer går imod at det ikke vil lykkes dig. Jeg har selv haft den i 660 liter vand, men det gik ikke. Den svømmede fint rundt og så rigtig godt ud. Den spiste også rigtig godt, men den døde alligevel efter 6-7 uger. Mit bud er at de stresser når de ikke har plads nok, og det ser vi som en fisk der svømmer rigtig meget rundt i akvariet uden at holde pause. De spiser godt nok, men det er alt for lidt i forhold til deres aktivitets niveau, de burde nok rent faktisk have foder til rådighed alt den tid lyset er tændt, men det passer ikke særligt godt ind i et akvarie med koraller, hvor målet er så lidt næring i vandet som muligt. Jeg forsøgte selv at fodre mange gange om dagen, men det var stadig ikke nok, og nu kæmper jeg så med at få min næringsværdi ned igen og mine koraller ser rigtig skidt ud. Der er nogle A. lineatus der kan akklimatiseres til livet i akvarie med begrænset plads (bl.a. den Brian har ser rigtig godt ud), men jeg tror desværre ikke det er ret mange. Virkelig flot fisk, men jeg tror den kræver langt mere plads end de fleste kan tilbyde...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Den eneste hjælp der findes er den du har fåetAlexcpdk skrev:den er max 7cm, og akvariet er indrettet med maximal svømmeplads, ved godt det ikke er optimalt, men den kan sagtens svømme rundt i fuld fart ( gør den også ) uden forhindringer osv.

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.