"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bekæmpelse af planarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
JSS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 232
Tilmeldt: søn 30. nov 2008 11:36
15
Postnummer: 7000 Fredericia

Bekæmpelse af planarie

Indlæg af JSS »

Hejsa

Kan se at jeg har planarie i akvariet, og vil naturligvis gerne af med dem. Helst på en naturlig måde. Jeg har investeret i en scooter blenny, og køber en seks stribet gylte i morgen, så må jeg se hvordan det går. Men kender ikke meget til det, men har læst, at man kan "sulte" dem ud.

- Er der nogen der har prøvet at sulte dem ud?, og hvad vil det sige, at man ikke skal fodre ? eller?

- Derudover, hvor aggresiv er planarie, hvor hurtigt dræber det koraller? Alle står helt fint indtil videre.

Min plan er, at efter 1 uge med blennien og gylten, så evt. at bruge flatworm exit.

akvairet er 140 l..
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Bekæmpelse af planarie

Indlæg af thyme »

Jeg tror ikke du kan sulte dem ud, under alle omstændigheder tror jeg alt andet er sultet ihjel først. De dræber normalt ikke direkte koraller, men de kan med tiden blive så mange af de helt overtager akvariet.

Prøv først og fremmest og se om blennyen og gylten ikke kan tage dem alle. Man skal passe rigtig meget på flatwormexit, først fjerne alle de fladom man overhovedet kan slippe afsted med og og efter behandling med store vandskift og aktivt kul.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Bekæmpelse af planarie

Indlæg af UrbanSage »

Tvivler ogsaa staerkt paa den med at sulte dem da de faar energi fra lys.
Desuden skal der vaere temmeligt mange af dem foer de generer koraller.
Billede
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1253
Tilmeldt: søn 19. mar 2006 11:06
18
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Re: Bekæmpelse af planarie

Indlæg af TorbenC »

Jeg havde et stort angreb af dem og jeg prøvede rigtigt mange ting.

Til sidst prøvede jeg en Scooter Blenny og en seksstribet som dig, dette hjalp ikke.

Så puttede jeg en Thalassoma lunare i akvariet.
Den var desværre aggressiv over for de andre fisk, men akvariet var tømt for planarier på en uge.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bekæmpelse af planarie

Indlæg af Carsten »

TorbenC skrev:Jeg havde et stort angreb af dem og jeg prøvede rigtigt mange ting.

Til sidst prøvede jeg en Scooter Blenny og en seksstribet som dig, dette hjalp ikke.

Så puttede jeg en Thalassoma lunare i akvariet.
Den var desværre aggressiv over for de andre fisk, men akvariet var tømt for planarier på en uge.
Hvordan fik du så den fisk ud igen??
Akvarist.dk
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 22. jan 2009 10:04
15
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2009

Re: Bekæmpelse af planarie

Indlæg af Akvarist.dk »

Du kan prøve med Chelidonura varians vis at du kan finde den nogen steder men den spiser kun planarier så man skal kunne sælge/give den vider på et tidspunkt når der ikke er nok mad til den mere.

har aldrig selv prøvet den, har kun læst om at den skulle være en der virkelig kunne tage fra.
Venlig Hilsen Søren
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bekæmpelse af planarie

Indlæg af Carsten »

Akvarist.dk skrev:Du kan prøve med Chelidonura varians vis at du kan finde den nogen steder men den spiser kun planarier så man skal kunne sælge/give den vider på et tidspunkt når der ikke er nok mad til den mere.

har aldrig selv prøvet den, har kun læst om at den skulle være en der virkelig kunne tage fra.
Jeg har 2 gange bestilt den hos Moby, men ingen af gangene har han kunnet få fat i dem.
Har også læst om positive erfaringer med den snegl
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Bekæmpelse af planarie

Indlæg af nesnej »

Jeg har en pakke Flatworm exit, som jeg aldrig fik brugt, af jeg alligevel skulle skifte akvarium. I følge beskrivelsen er præparatet ikke giftigt, men det er til gengæld de døde plenaria. Derfor skal der fjernes så mange som overhovede muligt manuelt, og så skal der foretages en hel del vandskifte. Har hørt fra en der har prøvet Flatworm exit to gange. Den ene gang gik det godt, men det gjorde det ikke den næste gang.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"