hovedsmidning på euphyllia

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

hovedsmidning på euphyllia

Indlæg af thyme »

Kan det passe at en større euphyllia kan finde på at smide nogen af dens nederste hoveder?

Jeg har oplevet at min største euphyllia har smidt et par af dens nederste hoveder. Hovederne den har smidt står i skyggen af de andre, og lidt efter lidt kommer de mindre og mindre og for til sidst slet ikke at komme ud længere. Kan den skygge dem ihjel?
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hovedsmidning på euphyllia

Indlæg af Carsten »

En Euphyllia kan godt smide hoveder, man at det specielt skulle være de nederste ved jeg ikke noget om. Når de gør det kaldes det et "polyp bail-out".
Det kan være forårsaget af flere ting, om skygning er deri blandt ved jeg ikke, men under gunstige forhold, kan sådan et hoved/polyp godt danne et nyt skelet og så vokse videre derfra.
Desværre skyldes de fleste udskydninger af polypper dårlige forhold i akvariet, så som stress og sygdom.

Jeg har selv en ganske stor Euphyllia, hvor også nogle af hovederne står mere i skyggen end andre. Og jeg har ikke observeret at hovederne bliver mindre. Og ingen hoveder er til dato skudt ud, trods af at jeg jo soom bekendt har haft nogle problemer tidligere.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"