hvad er styrken på porsa (med henblik på akvarie bord)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
hvad er styrken på porsa (med henblik på akvarie bord)
jeg har skrevet til porsa og de kan ikke svare mig på om de kan lave et bord som kan holde ca. 1200kg
men jeg er nu ikke i tvivl om at man godt kan stykke et bord sammen som kan holde men spørgsmålet er nok bare hvor mange ben der skal sættes i hen under langsiden på akvaries front og bag glas.
er der nogen som har porsa akvariebord som kan komme med lidt indput om hvordan jeres bord er stykket sammen og hvad jeg balje måler.
mit akvarie måler 180 x 70 i bunden og mit bord skal være 90 cm i højden
Mvh
men jeg er nu ikke i tvivl om at man godt kan stykke et bord sammen som kan holde men spørgsmålet er nok bare hvor mange ben der skal sættes i hen under langsiden på akvaries front og bag glas.
er der nogen som har porsa akvariebord som kan komme med lidt indput om hvordan jeres bord er stykket sammen og hvad jeg balje måler.
mit akvarie måler 180 x 70 i bunden og mit bord skal være 90 cm i højden
Mvh
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: hvad er styrken på porsa (med henblik på akvarie bord)
Om det kan bære kommer helt an på hvordan du laver det.
Jo flere ben akvariet støtter på, jo større vægt kan det klare.
Mit akvarie bord er 80 i højden, der er 12 ben på det. Men det er altså noget vakeltvorm
noget. Det har jeg dog klaret ved at sætte en kile i siderne af akvariet(akvariet står i et hul i væggen) Hvis du kan sætte nogle stivere på benene bagpå og i siden, hjælper det enormt på stabiliteten.
Grunden til at du ikke får et svar fra Porsa, er at hvis der sker noget, så hænger de på ansvaret.
Mit akvarie bord er 80 i højden, der er 12 ben på det. Men det er altså noget vakeltvorm
noget. Det har jeg dog klaret ved at sætte en kile i siderne af akvariet(akvariet står i et hul i væggen) Hvis du kan sætte nogle stivere på benene bagpå og i siden, hjælper det enormt på stabiliteten.
Grunden til at du ikke får et svar fra Porsa, er at hvis der sker noget, så hænger de på ansvaret.
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
det burde ikke være noget problem de leverer da standard borde til alle akvastabil akvarier i hele størrelses spektret. der går de da ihvertfald op til 1100 ltr og mener også at de laver et 1400 ltr. jeg har set et 1200 akvarie på porsa stel og det stod ihvertfald fint..
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
hvor langt er det nu dit akvarie er?Carsten skrev:Om det kan bære kommer helt an på hvordan du laver det.
12 ben!! er det ikke besværligt at komme ind til sumpen og arbejde?
ang. stabileteten, så ville jeg skrue en mdf plade på bagsiden det ville nok hjælpe en del i den langsgående bevægelse, men kan godt være jeg skal droppe det og gå tilbage til et bord som jeg selv svejser sammen.
havde regnet med at det var noget bedre kvalitet end jeg synes det lyder til at være.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
svejs det selv stefan
så er du sikker på det holder !!

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jeg laver det nok som steen har gjort det. kan ikke huske hvad profil han lavede det i, men tror bare jeg laver det i 50x50 så jeg kan nøjes med et støtteben på midten af hver langside.Kirling skrev:svejs det selv stefanså er du sikker på det holder !!
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Hej Stefan
- Det holder sagtens i Porsa, men bliver nok billigere at lade Steen fremstille det for dig.
Her alligevel eksempel fra mit 1400, i dag afkortet og bærer mit 800

- Et større problem var gulvets bæreevne:

- Det holder sagtens i Porsa, men bliver nok billigere at lade Steen fremstille det for dig.
Her alligevel eksempel fra mit 1400, i dag afkortet og bærer mit 800

- Et større problem var gulvets bæreevne:

Senest rettet af William Jr tors 19. nov 2009 19:09, rettet i alt 1 gang.
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det kommer jo lidt an på hvordan du sætter benene. Jeg har et mellem rum på 60 cm fra kanten og til næste række ben. Mit akvarie er 200 cm langt og delt i 3 sektioner.stefan_sørensen skrev:hvor langt er det nu dit akvarie er?Carsten skrev:Om det kan bære kommer helt an på hvordan du laver det.
12 ben!! er det ikke besværligt at komme ind til sumpen og arbejde?
ang. stabileteten, så ville jeg skrue en mdf plade på bagsiden det ville nok hjælpe en del i den langsgående bevægelse, men kan godt være jeg skal droppe det og gå tilbage til et bord som jeg selv svejser sammen.
havde regnet med at det var noget bedre kvalitet end jeg synes det lyder til at være.
Istedet for en MDF plade ville jeg tage et par aluminiums strimler(fåes i byggemarked og er 5mm tykke) Og bore et par huller i enderne af dem og sætte dem diagonalt
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jeg bestiller bare noget jern hjem gennem firmaet og svejser det ude på jobbet.
det med at skulle afstive det på kryds og tværs er ikke musik i mine øre, jeg vil gerne kunnne sove trygt om natten uden risiko for at skidtet tilter. en anden ting er så at når jeg nu kommer til at hænge henover kanten for at montere koraller og fragmenter så ville det være meget rart hvis akvariet stod solidt. den øverste akvarie kant bliver 165cm høj så selvom at jeg står på en stol eller en stige så vil jeg nok være nød til at lægge lidt vægt på kanten.
Mvh
det med at skulle afstive det på kryds og tværs er ikke musik i mine øre, jeg vil gerne kunnne sove trygt om natten uden risiko for at skidtet tilter. en anden ting er så at når jeg nu kommer til at hænge henover kanten for at montere koraller og fragmenter så ville det være meget rart hvis akvariet stod solidt. den øverste akvarie kant bliver 165cm høj så selvom at jeg står på en stol eller en stige så vil jeg nok være nød til at lægge lidt vægt på kanten.
Mvh
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Jeg har 500 liter på 4 ben (1x1 meter) - Hos Planteimporten har jeg set ca. 1000 liter på 4 fire ben (3x 325 liter onvenpå hinanden).
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jeg har sendt en mail til plante importen så må vi se hvordan han mener der kan laves.
er der andre end carsten som har oplevet at Porsa stel er vakelvorende?
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Århus
Mit måler 200x130x80, og det står på 12ben. Der ligger en MDF plade oven på stellet og 9cm flamingo mellem MDF og akvariet. Mit står der endnu 

Mvh Michael
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jeg synes det ser ud som om at dine ben er lavet af træ og ikke porsa profil rør.MiksBiks skrev:Mit måler 200x130x80, og det står på 12ben. Der ligger en MDF plade oven på stellet og 9cm flamingo mellem MDF og akvariet. Mit står der endnu
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er skam heller ikke noget problem. Problemet opstår når benene bliver for lange. Samlekubuserne giver en stor stabilitet.Hougaard skrev:Jeg har 500 liter på 4 ben (1x1 meter) - Hos Planteimporten har jeg set ca. 1000 liter på 4 fire ben (3x 325 liter onvenpå hinanden).
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvorfor så meget flamingo?? 2 cm ville vel have været mere end nokMiksBiks skrev:Mit måler 200x130x80, og det står på 12ben. Der ligger en MDF plade oven på stellet og 9cm flamingo mellem MDF og akvariet. Mit står der endnu
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Lidt flere detaljer af samme bord som ovenfor:stefan_sørensen skrev:jeg har sendt en mail til plante importen så må vi se hvordan han mener der kan laves.

- Det færdige kabinet:
Jeg vil tro at Jens/ Planteimporten´s forslag vil se ud a´la dette...

/Flemming,

- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Carsten skrev:Hvorfor så meget flamingo?? 2 cm ville vel have været mere end nokMiksBiks skrev:Mit måler 200x130x80, og det står på 12ben. Der ligger en MDF plade oven på stellet og 9cm flamingo mellem MDF og akvariet. Mit står der endnu
Ja helt enig, men vi var egentlig ikke tilfreds med højden på akvariet, og ville gerne have det hævet ca. 10cm. Så lå jeg inde med nogle 4.5cm flamingo bats også røg der 6stk ind ind under akvariet inden der kom vand i

Klaus(tropeakvarier) havde heller ikke hørt om nogen før, der egentlig gerne ville have det hævet efter det var færdigt

Mvh Michael
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Foran porsabordet har jeg lavet en tre ramme som står inde i gibsvæggen, da der ellers ville være ca 20cm udhæng på akvariet, og det var måske lige meget nok.stefan_sørensen skrev:jeg synes det ser ud som om at dine ben er lavet af træ og ikke porsa profil rør.MiksBiks skrev:Mit måler 200x130x80, og det står på 12ben. Der ligger en MDF plade oven på stellet og 9cm flamingo mellem MDF og akvariet. Mit står der endnu
Skulle jeg også have skrevet i den mit første indlæg at mit porsabor er 200xca.110 også det træskellet foran. Men skulle der ikke have været en væg var den tre ramme ikke blevet lavet.
Mvh Michael