Nitratfilter, opstart, brugervejledning, mm

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Nitratfilter, opstart, brugervejledning, mm

Indlæg af Ulrik »

Hej
Jeg har lige købt et brugt nitratfilter (Deltec NF 509). Og så er opgaven at finde den rigtige måde at opstarte det på. Der hvor jeg købte det sagde han at jeg den første uge skulle lade det vandet (ca 1 dråbe pr. sek) løbe ud i en spand, idet dette vand ville have et højt indhold af nitrat. Når jeg så efter en uges tid ikke kunne måle noget kunne jeg lede vandet tilbage i akvariet.
I et af de andre indlæg om nitratfilter kan jeg se en beskrivelse af opstarten, hvor man starter med at lede vandet tilbage i akvariet. Kan man det og hvad er op og ned i denne sag ?.
Ja jeg kan jo starte med at måle på det vand der kommer ud, det ved jeg godt, men det ville være rart med en uddybende forklaring, hvis der er nogen der kan bidrage med noget her.

Er der nogen der har en udgave af brugervejledningen til et deltec NF 509 nitratfilter så ville jeg være glad for at få en kopi. :GO
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Nitratfilter, opstart, brugervejledning, mm

Indlæg af William Jr »

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Ja tak, men den har jeg forsøgt mig med, og det de beskriver er en løsning med biologisk proces med bakterier der fjerner nitraten, og det er jo ikke lige det jeg gør her da der bruges svovlkugler ?.

Så hvis den ligger på deres hjemmeside med en svovlløsning vil jeg gerne høre om det, men jeg kunne ikke se nogen beskrivelse med svovl.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Det er samme fremgangs måde, og begge metoder er biologiske da processen er betinget af bakterier!

- Svovlet erstatter kun deres foretrukne fødekilde når der ikke er mere af den tilstede... Og herfor mener jeg at du vil finde artiklerne i ovenstående link for brugbare!

Betingelsen for omsætning af No3 er en anaerobisk process hvilket vil sige uden ilt tilstede, og herfor reduktion af flow i reaktor!

- Når du ikke ser reaktion endnu kan det skyldes at der stadig er ilt tilstede i reaktoren...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Indlæg af Munthe »

Husk også at du får en laver PH-værdi når du køre med nitratfilter, du skal måle ved udgangen af nitrat filter, Det kan derfor anbefales at lade dit udgangs vand køre i gennem en beholder fyldt med kalkholdige medier.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Tak for nogle gode tilbagemeldinger, super.
Jeg mangler lige en ting, hvis I har svaret. Skal jeg lade vandet fra Nitratfiltret løbe ud i en seperat spand den først uge ?. Og dermed altså smide det vand ud.

Med hensyn til PH er det så ikke nok at der øverst i filtret er koralsand/kalkholdigt medie ? Hvis ikke hvad skal det så være ?.

Tak for hjælpen.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"