koral skelet som dekoration ?
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Sydsjælland
koral skelet som dekoration ?
vis nu man har en masse ikke reef safe fisk, så er det måske lidt kedeligt med ren "sten akvarie" kan man så ikke bruge koral skeletter som dekoration, der er mange skeletter der faktisk er ret flotte.
tænkte mest på... kan man holde dem rene for alger osv. kunne forestille mig at de ret hurtigt blev græmme.
synes de der plastik koraller ser alt for BR agtige ud til at de er noget værd.
tænkte mest på... kan man holde dem rene for alger osv. kunne forestille mig at de ret hurtigt blev græmme.
synes de der plastik koraller ser alt for BR agtige ud til at de er noget værd.
Mvh
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Re: koral skelet som dekoration ?
du kan ikke holde dem fri for alger
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
I 80´erne havde jeg også saltvand og den gang holdt man ikke levende koraller da det ikke var muligt med den kendte teknologi. Den gang brugte man koralskelletter som man ofte indfarvede, som dekoration. Jeg fastgjorde korallerne til stensætningen (bygget i cement) med et stykke pleksiglasstang boret op i korallen og ind i stenene. Hvis der så kom for mange alger på tog jeg korallerne op og dyppede dem i vand med klorin og skyllede dem grundigt...derefter blev de sat på plads i deres huller. Jeg har set rigtig flotte eksempler på akvarier indrettet på denne måde. Jeg har faktisk stadig væk mine koralskeletter...de er store og kostede en formue den gang...jeg tror faktisk at de var lige så dyre eller dyrere end levende koraller er i dag...hvilket var dyrt da lønningerne den gang var under det halve af i dag.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Jeg syntes det er meget makabert med skeletter som dekorationer.
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
Man kunne vel kalde det et biotop akvarie, hvis man simulerer den store koralblegning i 1998. 

- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
´De kunne da måske blive dækkede af kalkalger så de blev pæne?
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
Min store balje (380x120x70) i 80érne var fyldt med faxekalk og skeletter. Idag kan jeg jo godt se at det var en koral kirkegård. Mine koraller var farvet i pastelfarver og havde fået mat klarlak. Jeg havde ingen problemer med alger. Men havde osse søheste, aftrækker, muræner og dragefisk i samme balje. Og det gik osse godt...... Men havde jo osse bundfilter i hele baljen, og 2 store spandpumper. LOL..
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
- solberg
- Rev Rokke
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8410 Rønde
- Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )
Tjek eventuelt LA Fishguys ud. Han har lavet et akvarie med døde skeletter i. Han viser også hvordan han blegner dem.
Hilsen Martin Solberg
215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Måske!...men sådan så man ikke på det den gang det var eneste mulighed for lidt variation/dekoration af et saltvandsakvarium.Hougaard skrev:Jeg syntes det er meget makabert med skeletter som dekorationer.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 6950
he he he en helt lille nostalgi tråd, og så fyldte vi kobbersulfat i spanden for at holde hvide pletter på afstand - jo jo det var tider. Vi kunne faktisk holde fisk dengang, som idag asnses for svære, men ikke invertebrater. Kan huske jeg holdt flagermusfisk uden problemer (Platax hed den ) Og gul pincetfisk samt kejservisk
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja! der er rigtigt....jeg havde et rislefilter under akvariet med 8 plastkurve fyldt med groft koralgrus og knuste østersskaller......og der var derfor aldrig problemer med giftige affaldsprodukter nitrit, ammonium o.l..... man kunne fodre alt man havde lyst til uden problemer,så fiskene var i fin form og man behøvede ikke at tænke på om dyrene var reefsafe. Havde også gul picet og flotte store kejsere. Ingen skummer men 20% vandskifte pr. måned, samt et par T8 rør.Jerslev skrev:he he he en helt lille nostalgi tråd, og så fyldte vi kobbersulfat i spanden for at holde hvide pletter på afstand - jo jo det var tider. Vi kunne faktisk holde fisk dengang, som idag asnses for svære, men ikke invertebrater. Kan huske jeg holdt flagermusfisk uden problemer (Platax hed den ) Og gul pincetfisk samt kejservisk
Dejlig ukompliceret og billig måde at holde saltvand på.
Hmmm!! ....får helt lyst til at prøve igen mens jeg skriver.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Men vi målte heller ikke ret meget på vandet dengang. Hvis vi havde haft nitrat og fosfat testsæt den gang kunne det godt have været at den skala vi bruger i dag slet ikke havde kunnet bruges. Fordi værdierne lå langt over skalaen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 6950
vi målte da nitrat kan jeg huske ph og salinitet. Skummer benyttedes kun i nødstilfælde - kan huske at jeg engang kunne måle No3, og så bød reglerne, at man satte en lille hængeskummer på - eller kunne den flyde? - man mente at skummeren fjernede for mange nødvendige stoffer!!, så kun når værdierne væltede på grund af overfodring/dødsfald
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo