Debat oplæg

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Mikael
Reactions:

Debat oplæg

Indlæg af Mikael »

I forbindelse med mine overvejelser om at starte et saltvandsakvarium op, har jeg læst meget om disse ”low-tech” nanoakvarier. Ifølge artikler og fora-indlæg på især http://www.nano-reef.com, hersker der tilsyneladende bred enighed om, at et lille nano kan køres uden anden teknik end varmelegeme, cirkulationspumpe(r) og lys.
Filtrering er begrænset til at varetages af indholdet af levende sten og sand, den anbefalede mængde er 1 lb levende sten / gallon og ½ lb levende sand / gallon. Vandværdierne holdes stabile gennem et ugentligt vandskifte på 10-15 %.

Nu er spørgsmålet så: Hvis man i et 40 l. nano-akvarie med 5 kg levende sten, 2,5 kg levende sand, samt varme, cirkulation og lys, kan holde 1 stk. ocellaris klovnfisk, 1 dannebrogsreje og 2 eremitkrebs ved at skifte 5 l. vand hver uge… hvad skulle der så være i vejen for at gange det hele med 10?

Altså et 400 l. akvarium med 50 kg levende sten, 25 kg levende sand, varme, cirkulation og lys burde vel ved et ugentligt vandskifte på 50 l. kunne bebos af 10 ocellaris klovnfisk, 10 rejer og 20 eremitkrebs?

Hvad siger I? Holder teorien? Og hvis ikke, hvorfor så ikke?
Kom med jeres meninger, holdninger og erfaringer! :P

Mvh Mikael
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Jeg vil mene at det i teorien kan lade sig gøre...

Men jeg kan ikke se hvad fordelen ved den opsætning vil være???
50 liter vandskifte om ugen, det er meget besværligt og dyrt...

Men teoretisk kan jeg ikke se hvad der skulle være i vejen for det!
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Nu har jeg ikke læst inde på nano-reef, men ud fra de fleste andre jeg har set med low-tech akvarier, så drager de fleste konklutioner for hurtigt. Mange siger at det gik kanont med deres nano selvom de aldrig havde det i mere end 4-5 mdr. og det derfor ikke er blevet stabilt.
Jeg mener ikke på nogen måde man kan kalde det for have været et vellykket akvarium før det har kørt et år.

Men det skal da nok kunne lade sig gøre hvis man begrænser sig rigtig meget med fisk, men tror i den grad det er svært.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jeg tror mange af de setups vi har set med nanoakvarier sagtens har kunnet køre i flere år, selvom mange ikke gjorde det.
Jeg tror at nanoakvarier tit startes af folk som lige vil prøve hobbyen, eller som bor småt og måske snart skal flytte. Der er jo stor forskel på om man er 20 og bor på kollegie, eller for den sags skyld 17 og bor hjemme ved mor og far, og så på at være 40 og bo i eget hus, det har meget at sige i forbindelse med hvor længe et akvarie kan køre, pga. boligforhold, men også fordi ham på 40 måske holder fast i en hobby i længere tid. Og ham på 40 har normalt penge og plads til et noget større akvarie end ham på 17. Dertil kommer alle dem som opgraderer fra nano til et større akvarie. Men jeg skal da nok sige til når mit akvarie har kørt i et år... men nu skal jeg lige flytte det ud i min nye lidt større kollegiebolig. ;) (Jeg flytter onsdag, godt det kun er et 54L man har)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil give Mads ret, de fleste siger det kører kanont, men hvorlænge??
Mener aldrig at have set et nanoakvarie som har kørt i et år. Og før end at jeg har set det, tror jeg ikke på tesen.
Med hensyn til det med hyppigt vandskifte, så er det igen nok mere teori end praktisk muligt. Du skal lige huske på tungmetal ophobningen som skre i akvariet. Ved hyppige vandskift, bliver der jo hele tiden ført mere og mere tungmetal ind i systemet.

Jeg snakkede for nogle år siden med en biolog, som fortalte at det ikke var nogen kunst af opforde en bækørred i et 30 liters akvarie, blot der var frisk vand nok. Vi kan vil nok sammenligne det med at et 400 liters kan køre med 10 klovnfisk, hvis vi bare skifter vand tit nok.
Mere teori end praksis.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Så meget vandskifte er iøvrigt heller ikke nødvendigt. Du kan godt få balance i akvariet, måske endda nemmere, med langt mindre eller næsten ingen vandskift,. Jeg skifter da også kun lidt vand når jeg mister noget i forbindelse med koraller og lignende der skal ud af akvariet.
Og jeg tror i modsætning til jer at det sagtens kan lade sig gøre at køre nanoakvarier i over et år.

- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Nu jeg tænker over det, så må mit 54L nano være ca 11 måneder gammelt.

- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

BatLuder skrev:Nu jeg tænker over det, så må mit 54L nano være ca 11 måneder gammelt.
Men har du ikke skummer i det?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jo, men den kører vildt dårligt. Jeg kan ikke få luftstenene til at skumme ordenligt. Jeg får lidt gulligt vand ud, men der går måneder mellem jeg kan tømme den, så det er ikke skummeren der gør arbejdet.
Og jeg er ret sikker på at hvis du har overløb uden skummer og god cirkulation, så går det fint.

- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvad skulle et overløb uden skummer hjælpe? det vil blot sprede alle proteinerne ud i akvariet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Nemlig, hvor de så kan nedbrydes, spises af rørorme, koraller og lignende. Og man undgår hinde på vandoverfladen.

- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Jeg syntes at der bliver rejst nogle interessante spørgsmål i denne tråd, så jeg vil tillade mig at hive den frem igen.

Batluder: du siger at din skummer kører virkelig dårligt, er det konstruktionen der er galt eller?

Er konklusionen indtil videre at der ikke er nogen ud over amerikanerne der har prøvet at køre et nano uden skummer?

/martin
/martin
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Jeg læste en tråd på nano-reef.com hvor de også diskuterede hvorfor man ikke ser nano-reef´s der er ældre end et års tid.

De fleste mener at det ganske enkelt er fordi at de små akvariet blev byttet ud med større. Der var vist også et eksembel på et nano der var 3 år gammelt og kørte i bedste velgående.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Nej, det er en Aqua Medic Miniflotor, jeg tror den er ok, det er bare luftstenene der ikke rigtig vil skumme så meget som den første gjorde.

Nej, det er ikke konklusionen, jeg har kørt et 9L akvarie uden skummer. Det kørte rigtig godt med koraller, snegle, små rørorme og en erremit i.

- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
kim
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af kim »

Jeg har et nano som har kørt godt et år. Dette første år har været meget som et eksperiment, da det er mit første saltvandsakvarie. Jeg har et akvarie på ca 35 liter. Teknikken er lige nu et power head på 1000 liter, et varmelegme og en 150 watt hqi. Indbyggerne er to gul halede damsler, en del snegle lidt polypper og en enkelt blødkoral. Skifte ca 10 % vand om ugen.
Erfaringen fra dette første år er at jeg mangler en form for overløb, flere sten og mere sand, har for tiden ca 8 cm.
Hvis man tilpasser belastningen tror jeg godt det kan lade sig gøre at have et velkørende og flot low teck nano i mere end et år.

Mvh Kim.

P.S. ved godt at nogle synes at 2 fisk er for meget, men har hørt mig for nogle mener det er ok andre ikke. De lever i bedste velgående og det har de gjort i et halv års tid.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

150 w. hqi på 35 l. vand.... hold da op det lyder vildt.. har du nogle helt vildt lyskrævende koraller? Godt at høre at det køre godt.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
kim
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
20
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af kim »

Ja det er også helt vildt men fik et godt tilbud og så tænkte jeg at så er lyset i hvert fald ikke en begrænsning :)

Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Pas meget på når det bliver varmere i vejret! Vandet kommer MEGET hurtigt til at "koge"
kimkubik
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19
Geografisk sted: Dk

Indlæg af kimkubik »

Batluder hvor tit renser du din skummer? Jeg har godt nok en stor skummer men teknikken bag er den samme uanset om den er lille eller stor. Min kører bedst hvis jeg renser den hver anden/tredje dag. Jeg renser den når der sidder så meget slam i tragten at jeg ikke kan se igennem den, for så fungerer den ikke optimalt længere.
450 L. Med 150 L. sump. Aqua Medic skummer med nålehjul. 7000 liter pumper på. Nitratfilter(svovlkugler):pause. Grotech tracecontroller. Kalkreaktor. Fosfatfilter. Automatisk påfyldning af osmosevand. 60 L. kar. Teknikken flyttet ud i bryggerset
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Min har aldrig været så beskidt at jeg ikke kunne se igennem den. Det er bare lidt gulligt vand som jeg kan hælde ud, og tit kommer slet ikke noget nyt i i meget lang tid, sidst jeg hældte gult vand ud er nok næsten 2 måneder siden. Boblerne er for store, har ellers prøvet at skift luftsten nogle gang, og selv når der er mindst bobler kommer der ikke rigtig noget ordenligt skum ud af det.

- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Rasmus nu kan jeg ikke helt huske hvordan du skummer sidder, men kan det skyldes at vandet i bunden af dit overløb står stille, så det er det samme vand der bliver skummet igen og igen???

Jeg kører selv med samme type skummer, og det komme skidt i koppen selv om det stort set ikke er nogen form for belastning på akvariet.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Det kan godt være at du har ret, Jesper, men synes bare det er lidt mærkeligt, Der kommer jo trods alt 500L vand i timen ned i det kammer, og så bliver det pumpet ud af pumpen i bunden, Men har da overvejet om jeg skal prøve at putte en lille pumpe i, der pumper vand lige hen på luftstenen, That should do the trick. Vandstanden i skummeren varierer en del, da den jo står i overløbet, men den skummer ikke mere når overløbet er helt fyldt, Men jeg må rode med det her i den næste uge. Her i weekenden skal jeg se om jeg kan flytte det fra Viby til Risskov...

- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"