Opsætning af fragment akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Opsætning af fragment akvarie

Indlæg af Sylvest »

Jeg skal igang med at sætte et fragment akvarie op, og har brug for et par gode råd :wink:

Jeg har købt noget eggcrate, som bliver skåret til så det passer med akvariets mål, minus 1 cm i hver af de 4 sider.
Jeg vil lave nogle ben/støtter ligeledes af eggcrate for at løfte eggcrate pladen op fra bunden. Der vil så blive placeret 2 pumper, 1 under pladen og 1 over pladen i hver sin side så der kommer rigeligt med flow omkring.
Lyder det som en god idé?

Jeg har ikke mulighed for at koble fragment tanken til mine andre akvarier, og jeg kunne godt forestille mig at korallerne vil vokse langsommere hvis de ikke får lidt ekstra fra vandet også, så derfor spekulerer jeg på om det vil være en god idé at smide en LS ned i bunden, så vandet blev beriget lidt, både med bakterier, liv og næringsstoffer.
Lyder det som en god idé?

Jeg vil meget gerne høre hvad I, der har fragment tank, har gjort, og ellers bare gode råd i det hele taget. :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opsætning af fragment akvarie

Indlæg af Carsten »

Hvis akvariet ikke er sluttet til dit andet akvarie, skal der en skummer på, og jeg vil også mene at en god del sten vil være en god ide.
Nok siger man at koraller ikke belaster et akvarie system, men da jeg for et par år siden lavede akvariet om, satte jeg nogle koraller i fragment akvariet, uden skummer på.
Det gik ikke godt! heldigvis fik jeg reddet stumperne i tide.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

tror det ville være en ide at lave 2 forskellige eggcrate plader så du har to forskellige højder, en plade til små fragmenter og en til store, så de små kan komme tættere på overfladen:)
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Carsten skrev:Hvis akvariet ikke er sluttet til dit andet akvarie, skal der en skummer på, og jeg vil også mene at en god del sten vil være en god ide.
Nok siger man at koraller ikke belaster et akvarie system, men da jeg for et par år siden lavede akvariet om, satte jeg nogle koraller i fragment akvariet, uden skummer på.
Ja, du har nok ret. Jeg smider en skummer på.

Jeg har også flere sten at komme i, hvis det skulle være. Men, du skriver 'en del sten'...så meget kan korallerne vel heller ikke svine? Er der andre fordele ved mange sten i en fragment tank?
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

iceMD skrev:tror det ville være en ide at lave 2 forskellige eggcrate plader så du har to forskellige højder, en plade til små fragmenter og en til store, så de små kan komme tættere på overfladen:)
Det havde jeg selv tænkt lidt på. Er det vigtigt at små fragmenter er nærmere lyset? Zooxanthellerne er vel de samme på en stor som lille koral.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Ikke for at lyde pessimistisk, men hvis det er sps-frags du vil lave så er det godtnok op ad bakke. Fragmenterne skal faktisk have det bedre end de moderkoraller du brækker fra.. Her gælder både lys, strøm og vandværdier, temp osv. De er mere sårbare når de skal hele op i et fremmede miljø. De bedste resultater opnået hvis du kan knække dem af og stille dem ved siden af moderkorallen indtil de er begyndt at vokse.

Alle dem jeg kender som har lavet seriøse fragmenter har frag-tanken koblet på hovedakvariet.

Men til blødkoraller og LPS burde det virke...

Held og lykke med fragmenteringen.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

Sylvest skrev:
iceMD skrev:tror det ville være en ide at lave 2 forskellige eggcrate plader så du har to forskellige højder, en plade til små fragmenter og en til store, så de små kan komme tættere på overfladen:)
Det havde jeg selv tænkt lidt på. Er det vigtigt at små fragmenter er nærmere lyset? Zooxanthellerne er vel de samme på en stor som lille koral.
jo, men lys udbyttet er større nær overfladen :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Sylvest skrev:
Carsten skrev:Hvis akvariet ikke er sluttet til dit andet akvarie, skal der en skummer på, og jeg vil også mene at en god del sten vil være en god ide.

Jeg har også flere sten at komme i, hvis det skulle være. Men, du skriver 'en del sten'...så meget kan korallerne vel heller ikke svine? Er der andre fordele ved mange sten i en fragment tank?
Jeg blev vildt overasket over hvor hurtigt vandet i akvariet blev uklart.
jo flere sten jo bedre.
Jeg har jo også sådan noget eggcreate som bund, men har stillet det på noget pvc rør som jeg har skåret et kryds i der passer med eggcreaten.
Den plads som er under pladen, kan du jo lige så godt fylde op med sten.

Men som Nilsk skriver, er små sps fragmenter ganske sarte, så der må ikke være nogen dårlige værdier, alt skal være i super orden, ellers duer det ikke.
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Carsten skrev:
Sylvest skrev:

Jeg blev vildt overasket over hvor hurtigt vandet i akvariet blev uklart.
jo flere sten jo bedre.
Jeg har jo også sådan noget eggcreate som bund, men har stillet det på noget pvc rør som jeg har skåret et kryds i der passer med eggcreaten.
Den plads som er under pladen, kan du jo lige så godt fylde op med sten.

Men som Nilsk skriver, er små sps fragmenter ganske sarte, så der må ikke være nogen dårlige værdier, alt skal være i super orden, ellers duer det ikke.
OK, jeg fylder bunden op med sten. Tak for hjælpen! :GO
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Sylvest skrev:så meget kan korallerne vel heller ikke svine? Er der andre fordele ved mange sten i en fragment tank?
Husk at koraller ikke kan leve af lys alene, de får kun omkring 50-60% af deres energi fra fotosyntese, resten skal komme gennem vandet.
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Hougaard skrev:
Sylvest skrev:så meget kan korallerne vel heller ikke svine? Er der andre fordele ved mange sten i en fragment tank?
Husk at koraller ikke kan leve af lys alene, de får kun omkring 50-60% af deres energi fra fotosyntese, resten skal komme gennem vandet.
Ja, det var også det jeg tænkte, og derfor jeg foreslog at komme en sten i. Men, I har fået mig overtalt til at fylde mere i, så det gør jeg :wink:
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Undskyld at jeg lige låner tråden lidt, men jeg har indtil for få dage siden kørt med seperat fragmenttank, med levende sten, skummer osv osv, havde fin vækst i fragmenterne, men syntes det var for bøvlet med alt det ekstra vedligehold, vandskift, måling, snavs bag levende sten etc. etc.
nu har jeg så koblet den på hovedtanken, det har sparet mig for en del ekstraudstyr...
Men, vil der være nogen fodel i at have levende sten i fragmenttanken, når nu der er sten i både sumpen og hovedtanken?
altså bortset fra den øgede stenmængde.
rent vedligeholdelsesmæssigt er det jo noget lettere at komme til uden en ordentlig bunke sten
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af exzos »

Ville personligt ikke have sten i fragment baljen hvis du har sat den på hovedetanken
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

exzos skrev:Ville personligt ikke have sten i fragment baljen hvis du har sat den på hovedetanken
det var også min tanke. ville være dejligt hvis jeg kunne slippe for dem
Mvh. Brian
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Brian C: Hvis vandet fra fragmentakvariet mikses med det du har i akvariet, er der vel ingen grund til at tilføre nogen former for filter (levende sten, symbiont osv.) til fragmentakvariet. Det der er trækker hovedakvariet skal selvfølgelig kunne trække fragmentakvariet.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Nu vi snakker fragmenter af sps. Er der nogen der har erfaringer med hvordan sps fragmenter klarer sig under belysning med anden kelvin tal (farve) end det vi normalt sætter på akvariet?
I fragmentakvariet gør det jo i princippet ikke noget at lyset er guldt eller hvidt/koldt.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

har ikke erfaring men mener vist at 6500 k skulle være optimalt for vækst:)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Olsen skrev:Brian C: Hvis vandet fra fragmentakvariet mikses med det du har i akvariet, er der vel ingen grund til at tilføre nogen former for filter (levende sten, symbiont osv.) til fragmentakvariet. Det der er trækker hovedakvariet skal selvfølgelig kunne trække fragmentakvariet.
det bliver mixet godt og grundigt i sumpen, så jeg vil nøjes med den sten fiskene går og gnasker af
Mvh. Brian
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Ang. fragmentering af koraller så er det her taget fra en rigtig koral farmer.

I Combine:
Maternity - 60% Blue Special with 40 % Blue Plus (to enhance coral growing)
Nursery - 50% Blue Special with 50 % Blue Plus
Day Care - 50% Blue Special with 50 % Blue Plus

Maternity - Tank that lodges the mother colonies donors of polyps, or fragments,
destined to the reproduction.

Nursery - Tank destined to the first phase of the reproduction. Here the polyps,
or fragments, come from the Maternity to develop themselves,
they are fixed in rubber covers of plastic pipes flowers.
They will remain in this place the necessary time until they reach a certain state of development.

Day-care center - Tank destined to second phase of reproduction. They are transferred “babies already grown”
from the Nursery together with the respective rubber covers.

ATI Aqua Blue Special 12.000K
ATI Aqua Blue Plus 18.000K

Teksten er taget ud fra en rigtig koral farmer som virkelig ser ud til at have styr på det. kan dog ikke finde tråden lige nu, men leder vidre efter den.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Her er jo noen få bilder på hvordan jig satt opp ett eksternt fragment akvarie :wink:
Er ikke noe flink med bilder :embarassed: , men er noen bilder jig fikk en venn til å tage helt i begyndelsen der..
Bildene er tatt med mobil,og mye lys i 6500-12000 spekter,men en kan nu se litt da.. :wink:
Det skal legges til at farger har kommet seg betydeligt siden disse bilder ble tatt! :happy:
Her er linken:
http://www.aquafreaks.no/forum/smaprat/ ... kar-3.html

Jig har valgt å legge all steinen nede i sumpen,for å få mere plass til fragmenter i displaykaret.
"sparer"litt på sirkulasjon,på denne måde,da mye stein vil "bremse" sirkulasjonen i displaykaret.
Har også valgt en litt "utradisjonell måte med tanke på sirkulasjon i dette karet.. :GO
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Knut-Arne Berg skrev:Her er jo noen få bilder på hvordan jig satt opp ett eksternt fragment akvarie :wink:
Er ikke noe flink med bilder :embarassed: , men er noen bilder jig fikk en venn til å tage helt i begyndelsen der..
Bildene er tatt med mobil,og mye lys i 6500-12000 spekter,men en kan nu se litt da.. :wink:
Det skal legges til at farger har kommet seg betydeligt siden disse bilder ble tatt! :happy:
Her er linken:
http://www.aquafreaks.no/forum/smaprat/ ... kar-3.html

Jig har valgt å legge all steinen nede i sumpen,for å få mere plass til fragmenter i displaykaret.
"sparer"litt på sirkulasjon,på denne måde,da mye stein vil "bremse" sirkulasjonen i displaykaret.
Har også valgt en litt "utradisjonell måte med tanke på sirkulasjon i dette karet.. :GO
Hold da op, det ser super ud. :GO

Jeg har tænkt lidt af det samme, mht. cirkulation, men jeg tror jeg laver lidt mellemrum mellem stenene så cirkulationen bliver bremses mindst muligt. Jeg har ca. 50x flow så jeg forventer ikke jeg får en problem. Men man skal jo aldrig sige aldrig :wink:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"