SPS der smider vævet
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
SPS der smider vævet
Mine SPS opfører sig underligt.
For et par dage siden, smed en forholdsvist ny Acropora vævet på den ene "gren" i løbet af en enkelt dag - den havde det fint den ene aften men da jeg kom hjem fra job dagen efter, var den hvid.
Jeg fragmenterede den straks og resten af den har set ok ud siden.
Nu er en anden Acropora så begyndt - det er en spids nederst på korallen, som har smidt vævet.
Ved en længere betragtning af baljen, er det konstateret, at den stadig er gal og også en tredie Acropora og en Pocillopora har bare områder uden væv.
Jeg har et par fragmenter af Stylopora, Montipora og Pocillopora, som ikke fejler noget.
Mine LPS strutter af glæde.
Nogen forslag ?
Mine værdier:
SG: 1024
T: 27
pH: 8,2
NO3: 0
PO4: 0
KH: 10,4
Ca: 430
Mg: 1150 (lidt lav men ikke noget alarmerende)
Jeg kører VSV.
/Kim
For et par dage siden, smed en forholdsvist ny Acropora vævet på den ene "gren" i løbet af en enkelt dag - den havde det fint den ene aften men da jeg kom hjem fra job dagen efter, var den hvid.
Jeg fragmenterede den straks og resten af den har set ok ud siden.
Nu er en anden Acropora så begyndt - det er en spids nederst på korallen, som har smidt vævet.
Ved en længere betragtning af baljen, er det konstateret, at den stadig er gal og også en tredie Acropora og en Pocillopora har bare områder uden væv.
Jeg har et par fragmenter af Stylopora, Montipora og Pocillopora, som ikke fejler noget.
Mine LPS strutter af glæde.
Nogen forslag ?
Mine værdier:
SG: 1024
T: 27
pH: 8,2
NO3: 0
PO4: 0
KH: 10,4
Ca: 430
Mg: 1150 (lidt lav men ikke noget alarmerende)
Jeg kører VSV.
/Kim
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Re: SPS der smider vævet
Jeg har oplevet præcis det samme den sidste tid, jeg har efterhånden mistet en del SPS, men jeg har ingen ide til hvorfor. Min nitrat ligger lidt højt, men det er altså ikke værre end det har været før, hvor jeg ikke oplevede samme problem. Jeg kører også med VSV, så ved ikke om det kunne være der problemet ligger...?
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
har været igennem det samme, i flere omgange, aldrig fundet en enlig grund. altid kun små ting, der enlig ikke burde ha været grunden.
der er nogle teorier om det skyldes bakterie angreb "Vibrio bakterie", om det er sandt eller ej, har jeg aldrig fundet ud af endnu.
Jeg kunne have en acropora der stod mellem 2 andre, de 2 havde det fint, den 3 døde lige så stille. Har aldrig kunne få nogle grunde, så ved hvor fustrerende det kan være.
ps. har du tjekket efter skade dyr? flatworms osv?
der er nogle teorier om det skyldes bakterie angreb "Vibrio bakterie", om det er sandt eller ej, har jeg aldrig fundet ud af endnu.
Jeg kunne have en acropora der stod mellem 2 andre, de 2 havde det fint, den 3 døde lige så stille. Har aldrig kunne få nogle grunde, så ved hvor fustrerende det kan være.
ps. har du tjekket efter skade dyr? flatworms osv?
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Dette med at vævet smides har jeg nu haft som problem i de sidste 2-3 måneder og har kostet mig mange sps koraller. Hvorfor det sker har jeg ikke kunne finde ud af udover at jeg tror som StarF at dette kan skyldes et bakterie-angreb. Jeg er så begyndt at lave store vandskift hver uge og kan da også se at det har hjulpet, men desværre ikke fået det stoppet helt endnu, men det breder sig ikke så hurtig som det gjorde inden disse store vandskift....
Mine LPS og andet står også flottere end nogen sinde....
Jeg har dog også fået tilført lidt læderkoraller til akvarie og har fra anden siden hørt at disse kan skabe problemer for sps koraller (dog uden at vide mig sikker på denne teori).
Mine LPS og andet står også flottere end nogen sinde....
Jeg har dog også fået tilført lidt læderkoraller til akvarie og har fra anden siden hørt at disse kan skabe problemer for sps koraller (dog uden at vide mig sikker på denne teori).
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
RTN eller AEFW måske?
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
RTN har jeg oplevet tidligere.... dette ser slet ikke ud på samme måde :-/
Jeg skal vist have kigget lidt nærmere på de angrebne koraller: http://www.melevsreef.com/aefw.html
Det er bekymrende lighed med udseendet af mine Acropora.
Jeg anede ikke, der var en fladorm, som åd Acropora... Jeg har hørt om "Montipora Eating FlatWorms".
Er der nogen, som ved, hvor man evt. kan skaffe "Fluke-TABS" ?
/Kim
Jeg skal vist have kigget lidt nærmere på de angrebne koraller: http://www.melevsreef.com/aefw.html
Det er bekymrende lighed med udseendet af mine Acropora.
Jeg anede ikke, der var en fladorm, som åd Acropora... Jeg har hørt om "Montipora Eating FlatWorms".
Er der nogen, som ved, hvor man evt. kan skaffe "Fluke-TABS" ?
/Kim
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7100 Vejle
frejl så først linket onkring AEFW
Senest rettet af Søren og Helena ons 11. nov 2009 09:32, rettet i alt 1 gang.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
At der er fladorme som æder Acropora, burde da ikke komme som en overraskelse. Det har da været nævnt tidligere her.
Der er også små søstjerner af slægten Asterina som tager koralpolypper
-
- Copepod
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3200 Helsinge
- Geografisk sted: 3200 Helsinge
SPS kan blive angrebet af en lille orm der æder SPS koralerne tag dem op og giv dem den
koldt vand men kun der hvor det er galt og du i kan rede korallen, hvides man har beholder med svovlkugler og man stadig kan måle der er ikke ønsket stof i vandet sæt hastigheden
op på beholderen til det er væk og suk for beholderen når målingen siger der ikke er mere at måle.
koldt vand men kun der hvor det er galt og du i kan rede korallen, hvides man har beholder med svovlkugler og man stadig kan måle der er ikke ønsket stof i vandet sæt hastigheden
op på beholderen til det er væk og suk for beholderen når målingen siger der ikke er mere at måle.

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det er nu mest Montipora-ædende fladorm, der har været oppe at vende tidligere og jeg havde ikke lige hæftet mig ved, at der fandtes en Acropora-pendant.Carsten skrev:At der er fladorme som æder Acropora, burde da ikke komme som en overraskelse. Det har da været nævnt tidligere her.
Men faktum er, at jeg skal hjem og kigge nærmere på de angrebne koraller.
/Kim
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
Jeg har noget Tropic Marin Pro-Coral Cure hvis du vil prøve og give dem et bad?
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nu har jeg søgt lidt nærmere her på forum og jeg kan se, at du har oplevet noget lignende: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ra+fladormexzos skrev:Jeg har noget Tropic Marin Pro-Coral Cure hvis du vil prøve og give dem et bad?
Havde du held med "Coral Cure" ?
... for så er det vel dét jeg skal prøve ?
/Kim
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
Jeg ved ikke rigtig om det var dem jeg havde, en-to af mine acroporaer mistede også meget pludseligt vævet, har givet nogle af mine koraller et bad men har ikke mistet nogle i lang tid nu.
Du kan godt låne "bøtten" hvis det er
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Jeg har for nogle mdr siden købt en lidt trist koral af en her i Aalborg, efter noget tid opdager jeg den er fyld med AEFW. Får fragmentet et "sundt" stykke væk, og behandler det med Coral Cure Pro. I en 3 dobbelt opløsning. Alle koraller der stod omkring, har fået et bad også. Opløsningen var lavet 3 gange så stærk som anbefalet, og de fik ca 30-40 minuter i badet.
Korallerne har det fint idag, jeg tjekker dem stadig ind imellem for AEFW, so far er der ikke set flere.
Køb evt en seks stribet gylte, de tager dem.
Ellers er jeg blevet anbefalet at turkey blaste korallerne i akvariet, hvis de ikke kan tages op, så de levende AEFW bliver blæst af korallen, på den måde vil man ødelægge deres livs cycklus, da de ikke vil kunne finde tilbage til korallen, og vil hurtigt sulte ihjel. (jeg trode man ville sprede problemet, men folk på reefcentral, der selv har været igennem den tur, har anbefalet den kur, sammen med seks stribet gylte)
ps. så findes der også en behandling med kamel rejer, hvor man sulter dem i nogle dage i et akvarie, så sætter man korallerne der i, kamel rejerne vil så æde ormene og fjerne de æg der er, dog skal man huske at tage korallen op, inden ens koraller bliver pelset.
Korallerne har det fint idag, jeg tjekker dem stadig ind imellem for AEFW, so far er der ikke set flere.
Køb evt en seks stribet gylte, de tager dem.
Ellers er jeg blevet anbefalet at turkey blaste korallerne i akvariet, hvis de ikke kan tages op, så de levende AEFW bliver blæst af korallen, på den måde vil man ødelægge deres livs cycklus, da de ikke vil kunne finde tilbage til korallen, og vil hurtigt sulte ihjel. (jeg trode man ville sprede problemet, men folk på reefcentral, der selv har været igennem den tur, har anbefalet den kur, sammen med seks stribet gylte)
ps. så findes der også en behandling med kamel rejer, hvor man sulter dem i nogle dage i et akvarie, så sætter man korallerne der i, kamel rejerne vil så æde ormene og fjerne de æg der er, dog skal man huske at tage korallen op, inden ens koraller bliver pelset.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
"Sjovt nok", så foretog min 6-stribede BASE-jump fra akvariet for en måned siden. Den havde ikke udtænkt en strategi for, hvordan den skulle komme tilbage i baljen, så ....
...
Jeg prøver sgu med "Coral Cure", som foreslås.

/Kim

...
Jeg prøver sgu med "Coral Cure", som foreslås.
Det vil jeg meget gerneexzos skrev:Jeg ved ikke rigtig om det var dem jeg havde, en-to af mine acroporaer mistede også meget pludseligt vævet, har givet nogle af mine koraller et bad men har ikke mistet nogle i lang tid nu.

/Kim
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Så har den næste nytilkomne Acropora smidt en hel del væv i løbet ad dagen..... :-/
En nærmere inspektion med lup viste intet interessant. Jeg gav den et fersvandsdyp i en hvid spand og der faldt da også en del småting af den men intet der ligner fladorme eller andre skadedyr.
... så jeg er lige vidt.
Andre forslag modtages meget gerne.
/Kim
En nærmere inspektion med lup viste intet interessant. Jeg gav den et fersvandsdyp i en hvid spand og der faldt da også en del småting af den men intet der ligner fladorme eller andre skadedyr.
... så jeg er lige vidt.
Andre forslag modtages meget gerne.
/Kim
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Sælg din store Sinularia 
Ellers er din KH ret høj set i forhold til du kører med VSV.
Jeg har selv kørt med en KH på 11-10 med VSV men har nu sænket den til 8 og det syntes jeg kan se på væksten.
Det kunne jo også være at sps'erne bliver stresset i overgangen fra den naturlige kh på 8 og din kh på 10?

Ellers er din KH ret høj set i forhold til du kører med VSV.
Jeg har selv kørt med en KH på 11-10 med VSV men har nu sænket den til 8 og det syntes jeg kan se på væksten.
Det kunne jo også være at sps'erne bliver stresset i overgangen fra den naturlige kh på 8 og din kh på 10?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kan ligeså godt være at korallen har fået en smule kulde. Det giver samme resultat.
Og nogen gange må man bare acceptere at man ikke kan finde en årsag til at korallen dør.
Jeg f.eks havde en A. millipora, som overlevede at akvariet var fyldt med keramik, og fosfat. Men efter at jeg lavede akvariet om, kom polypperne aldrig ud, og det på trods af at de andre koraller igen er begyndt at vokse, men den klarede ikke omstillingen til de nye forhold. Meget ærgeligt for det var den eneste hvide/lysegrå millipora jeg har set.
Og nogen gange må man bare acceptere at man ikke kan finde en årsag til at korallen dør.
Jeg f.eks havde en A. millipora, som overlevede at akvariet var fyldt med keramik, og fosfat. Men efter at jeg lavede akvariet om, kom polypperne aldrig ud, og det på trods af at de andre koraller igen er begyndt at vokse, men den klarede ikke omstillingen til de nye forhold. Meget ærgeligt for det var den eneste hvide/lysegrå millipora jeg har set.