VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Køb af døde levende sten

Forum for generel snak omkring saltvand.
Bjarke40
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Køb af døde levende sten

Indlæg af Bjarke40 »

Jeg skal have skaffet en 10-20kg døde LS. Jeg har set et par steder på nettet at de sælges til 50kr/pr kg, men det er lige dyrt nok, ihvertfald når så portoen kommer deroven i.

Hvor plejer folk at få dem fra?

Er der evt nogen nær aalborg der vil af med nogen?
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: Køb af døde levende sten

Indlæg af demian »

hej tror ikke du får sten meget billigere end 50kr kg , tror det er her på forummet du får dem billigst, men ellers er der jo gør det selv løsningen med østers skaller og cement og groft salt http://reefcentral.com/forums/showthrea ... =25&pagenu:)
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af S1m0n »

Hejsa, jeg har en keramik sten af en art, på ca 4kg, den må du såment gerne komme og hente gratis. Ved ikke hvor poreøs den er. den måler vel ca 40x20cm
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Indlæg af Munthe »

demian skrev:men ellers er der jo gør det selv løsningen med østers skaller og cement og groft salt http://reefcentral.com/forums/showthrea ... =25&pagenu:)
Er der en her på forumet som har prøvet at lave dem selv, det ser da rigtig godt ud det han har lavet.
Måske man skulle prøve.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af exzos »

http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... 63add63e60
Kræver dog du selv henter, men så langt er der da heller ikke ;)
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

Har ikke selv prøvet der er også den her
man skal lige læse at de skal ligge i vand for at gasse af indtil ph er stabil
men tror det den billigeste løsning hvis man ikke vil af med 50kr kg.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

Ja kunne være sjovt at lave selv så kunne man jo bruge ler til at formen i stedet for sand og i stedet for rock salt kunne man jo bruge noget andet bare det bliver opløst i vand efter noget tid kunne jo være knuste bolcher eller anden slik for at få forskellige huller i stenen muligheder er der jo nok af hehe :)
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Ellers led her på SF efter LS i stedet for, dem kan du være heldig og få til ca. 50 kr /kg.
Du skal også huske på, at laver du selv døde LS, så kommer du til at vente laaaaaaaaaaaaang tid..
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

Hvad er lang tid synes der står 4-6 uger men nu var det sten billigere end 50kr der var målet,
kunne man lægge stenene i et vandløb eller ved en strandkant så der var god cirkulation hjælper det vel også.. :)
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

"døde levende sten" hmm sjov formulering - enten er de vel døde eller levende ? ;)
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

demian skrev:Hvad er lang tid synes der står 4-6 uger men nu var det sten billigere end 50kr der var målet,
kunne man lægge stenene i et vandløb eller ved en strandkant så der var god cirkulation hjælper det vel også.. :)
Vil tro at du godt kan sætte et halvt års tid af til at vente. For det første tager det et stykke tid at lave dem. Derefter skal de hærde og "skylles", og til sidst skal de ligge sammen med levende sten for at starte bakteriefloraren. Jeg har aldrig prøvet det, men tror der går tæt på et halvt år før de er virksomme.
troels skrev:"døde levende sten" hmm sjov formulering - enten er de vel døde eller levende ? ;)
Døde levende sten er da en meget klar formulering :)
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af demian »

oki 6 måneder er godt nok lang tid har du prøvet det selv, det fremgår bare ikke efter de sider er viser hvordan man gør på den første står der 4-6 uger om hvor hvor lang tid det tager før der er lige meget liv i dem som rigtige levende sten er jo en anden sag og at lave dem og tørre siger han jo 24 :wink:
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Indlæg af Munthe »

AndersNT skrev:
demian skrev:Hvad er lang tid synes der står 4-6 uger men nu var det sten billigere end 50kr der var målet,
Vil tro at du godt kan sætte et halvt års tid af til at vente. For det første tager det et stykke tid at lave dem. Derefter skal de hærde og "skylles", og til sidst skal de ligge sammen med levende sten for at starte bakteriefloraren. Jeg har aldrig prøvet det, men tror der går tæt på et halvt år før de er virksomme.
troels skrev:"døde levende sten" hmm sjov formulering - enten er de vel døde eller levende ? ;)
Og hvor langtid er det nu lige der går før døde sten bliver til levende sten :wink: . det er jo nok det samme ik.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Bjarke40
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Bjarke40 »

Nu er det ikke fordi jeg skal have 50kg sten, så det gør jo ikke noget at det tager lidt tid førde bliver levende. Jeg skal bare have lavet en baggrund til mit nye hjærne akvarie. Jeg har godt 50 kg levende sten, som er indkørt, så det bliver ikke noget problem.

Men hvis nogen der sku få nogen døde LS tilsalg, så skriv endelig.
Bjarke40
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Bjarke40 »

demian skrev:Har ikke selv prøvet der er også den her
man skal lige læse at de skal ligge i vand for at gasse af indtil ph er stabil
men tror det den billigeste løsning hvis man ikke vil af med 50kr kg.
Hvad er det "rock salt" han tilsætter, er det bare det salt vi bruger til at blande i vandet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Bjarke40 skrev:
Hvad er det "rock salt" han tilsætter, er det bare det salt vi bruger til at blande i vandet?
Nej, det er ikke det salt som vi bruger i akvariet. rock salt er meget grovere, grovere end det grove salt man bruger til opvaskemaskiner(hvis du ved hvad sådan en bruges til :biggrin: ). Men det grove filtersalt kan godt bruges
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Munthe skrev:
AndersNT skrev:
Og hvor langtid er det nu lige der går før døde sten bliver til levende sten :wink: . det er jo nok det samme ik.
Det forstod jeg ikke helt?
Skriver du ikke bare det samme som mig? (Ikke ment flabet! :) )
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Geografisk sted: vest-sj

Indlæg af martinl »

jeg ville mene vis man bruger døde sten skal man sætte 8 til 10 månder af til de er helt på toppen og lige så flotte som nogen der er levene. for da først her på det sidste at mine er blevet rigtig pene at se på. jeg brugt ca 50kg døde til at støbe rundt om mit overløb og 50kg levene sten i mit akv den gang.

det kan ses her vis du kan bruge lidt ider :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 0&start=30
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Bjarke40 skrev: Hvad er det "rock salt" han tilsætter, er det bare det salt vi bruger til at blande i vandet?
Nej, "Rock salt" er ikke akvarie salt. Det er grovere end det grove salt der bruges i opvaskemaskiner.
Ved ikke om det kna fåes herhjemme, men ellers kan det grove filtersalt bruges
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

er rock salt ikke bare en betegnelse for mine salt fx fra en salt horst?
partikel størrelsen er vel ligegyldig.
vi kan også kalde det bordsalt, næsten rent natrium klorid, altså det alment kendte fra supermarkedet? det fås jo i alle "størrelser" fra fint til mad til meget groft til vejsaltning.
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Munthe skrev:
nix, det gør der så ikke. :wink:
især ikke vis man vælger en god porøs type
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Bjarke40
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Bjarke40 »

nasoen.dk skrev:jeg ville mene vis man bruger døde sten skal man sætte 8 til 10 månder af til de er helt på toppen og lige så flotte som nogen der er levene. for da først her på det sidste at mine er blevet rigtig pene at se på. jeg brugt ca 50kg døde til at støbe rundt om mit overløb og 50kg levene sten i mit akv den gang.

Men hvis jeg bruger 15 kg til min baggrund, og smider 50kg levende og indkørte sten i, så går der vel ikke mere end et par måneder, før jeg får pæne værdier igen?
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af martinl »

jeg tror ikke det ville være et problem jeg hade osse pæne værdier fra start af så tror der skal meget til elles er der nok noget andet galt. så det er vel bare at gå til den du må jo bare husk at hold mere øje til at start med :wink:
Bjarke40 skrev:
nasoen.dk skrev:jeg ville mene vis man bruger døde sten skal man sætte 8 til 10 månder af til de er helt på toppen og lige så flotte som nogen der er levene. for da først her på det sidste at mine er blevet rigtig pene at se på. jeg brugt ca 50kg døde til at støbe rundt om mit overløb og 50kg levene sten i mit akv den gang.

Men hvis jeg bruger 15 kg til min baggrund, og smider 50kg levende og indkørte sten i, så går der vel ikke mere end et par måneder, før jeg får pæne værdier igen?
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

nix, hvis man som jeg nævner tidligere vælger en god porøs udgave, tager det ikke ret lang tid, de sidste jeg havde, begyndte at tage farve efter en måned, to måneder efter kunne man stort set ikke se forskel, tre måneder efter så det hele ens ud, med gode kalkalger osv. at det er tager halve og hele år får at døde sten bliver levende er efter min bedste overbevisning noget vås, især hvis man vælger nogle af god kvalitet, og så er man også fri for krabber, knælere og andre af de "interessante" skabninger man kan komme til at slås med
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af martinl »

mine sten var meget porøse og de fleste eller ikke særlig tykke. og selv om de tager farve er jo ikke noget med liv at gøre. men kan da godt være der kan nå at komme liv i dem på et par mdr. vis man ikke bruger så mange det skal jeg ikke ku svard på ved bare kun hvad jeg har opseveret her i mir eget kar.
og jo flere døde man bruger skal der osse mere liv til så tager det måske osse længer tid inden de er oppe og køre.

men vi må jo bare se hvor lange tid han mener for det ser ud som om hans er rigtigt oppe og køre så han må bare op om natten og lure :wink:
ikke nogen andre der har prøvet at bruge døde sten og har en ide om hvornår de var på toppen?
Brian C skrev:
og det med du skriver at så er man osse fri for kraber så kræver det jo man kun bruge døde sten og ikke blander dem med levene også er det da helt sikket der går rigtig lang tid inden der kommer liv i dem.

nix, hvis man som jeg nævner tidligere vælger en god porøs udgave, tager det ikke ret lang tid, de sidste jeg havde, begyndte at tage farve efter en måned, to måneder efter kunne man stort set ikke se forskel, tre måneder efter så det hele ens ud, med gode kalkalger osv. at det er tager halve og hele år får at døde sten bliver levende er efter min bedste overbevisning noget vås, især hvis man vælger nogle af god kvalitet, og så er man også fri for krabber, knælere og andre af de "interessante" skabninger man kan komme til at slås med
Bjarke40
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Bjarke40 »

Okay... jamen nu tager jeg chancen... jeg har købt både PU-skum og LIP fliseklæb, og har læst at fliseklæben skal ligge en 4-8 uger før PH'en er stabil, men hvad med PU-skummet? Er det bare den tør tid der står på det? Og er den eneste ulæmpe ved PU-skum at det laver en opdrift?
Brugeravatar
mestermc
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af mestermc »

pu skum er definationen på opdrift :D
Nu med RSM130
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Brian C skrev:[nix, hvis man som jeg nævner tidligere vælger en god porøs udgave, tager det ikke ret lang tid, de sidste jeg havde, begyndte at tage farve efter en måned, to måneder efter kunne man stort set ikke se forskel, tre måneder efter så det hele ens ud, med gode kalkalger osv. at det er tager halve og hele år får at døde sten bliver levende er efter min bedste overbevisning noget vås, især hvis man vælger nogle af god kvalitet, og så er man også fri for krabber, knælere og andre af de "interessante" skabninger man kan komme til at slås med

Nu har farven ikke så meget med bakterie floraen at gøre. Diverse alger sidder alleryderst på stenen. Og stenen skal være levende hele vejen ind igennem. Om det så tager 2-3 eller 8-10 måneder, er der ingen af os der har nogen viden om.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Bjarke40 skrev:Okay... jamen nu tager jeg chancen... jeg har købt både PU-skum og LIP fliseklæb, og har læst at fliseklæben skal ligge en 4-8 uger før PH'en er stabil, men hvad med PU-skummet? Er det bare den tør tid der står på det? Og er den eneste ulæmpe ved PU-skum at det laver en opdrift?
Jeg ville hvis jeg var dig have brugt PU lim - opdriften er ikke lige så stor og hvis man sprøjter vand på limen så skummer den op ligesom skum... Se på min tråd for at hvordan min baggrund ser ud, syntes selv det er blevet sk*** godt og glæder mig til at hæfte koraller på den :D
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Bjarke40
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Bjarke40 »

MAKRRO skrev:
Bjarke40 skrev:Okay... jamen nu tager jeg chancen... jeg har købt både PU-skum og LIP fliseklæb, og har læst at fliseklæben skal ligge en 4-8 uger før PH'en er stabil, men hvad med PU-skummet? Er det bare den tør tid der står på det? Og er den eneste ulæmpe ved PU-skum at det laver en opdrift?
Jeg ville hvis jeg var dig have brugt PU lim - opdriften er ikke lige så stor og hvis man sprøjter vand på limen så skummer den op ligesom skum... Se på min tråd for at hvordan min baggrund ser ud, syntes selv det er blevet sk*** godt og glæder mig til at hæfte koraller på den :D
Jeg vidste ikke at man kunne få limen til at skumme op, derfor valgte jeg at købe skummet, men hvis man kan få limen til at skumme med vand, så skulle jeg nok have valgt det ja, men nu har jeg jo købt skummet. :)

Kan man ikke lave baggrunden på et stykke glas, som i forvejen er lidt tungt, og derefter bruge silikone til at lime baggrunden sammen med overløbet, så skulle det vel sagtens kunne holde?

Jeg mangler stadigvæk lige at få svar på om der er noget i PU-skum/lim, som har en effekt på værdierne, eller om det bare skal tøre? :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"