Returpumpe og rørstørrelser

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Grakan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 6900 Skjern
Saltvand siden?: 2009

Re: Returpumpe og rørstørrelser

Indlæg af Grakan »

Slettet da jeg ikke har ret.
Senest rettet af Grakan lør 14. nov 2009 13:33, rettet i alt 1 gang.
Akvarist.dk
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Akvarist.dk »

jeg vil mene som grakan at et rør der er større end pumpe udgangen er dumt da man mister for meget flow da pumpen skal løfte alt for meget vand.

det med rørstørrelser kan man måske kigge lidt logisk på.

vil mene at 1 meter 25mm rør kan indeholde mere en omkring 0,60L. og en 32mm kan rumme omkring 1L.

dim pumpe giver 6500L/h - 1,8 l/s. 1m 25mm rør vil skulle tømme sig selv over 2x i sek.
og når det ikke er 100% fyldt og kun er med tyngdekraften til at hjælpe sig lyder det ikke realistisk.

men på den anden side giver pumpen jo nok heller ikke 6500L/h.

men lads os da endelig høre hvad du finder ud af, er da altid interessant hvor meget vand man kan fylde i et 25mm rør.

Go fornøjelse.
Venlig Hilsen Søren
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg lavede lidt forsøg med mit setup inden jeg flyttede det hele ind i stuen.
Min retur pumpe er en Newjet 3000 og med en rørstørrelse på 25mm giver den 2100lt på mit setup, jeg prøvede så at ændre størrelsen til 32mm med nøjagtig samme højde og type bøjninger mm. så gav den 1700lt.

Tykkelsen på røret burde kun ændre hastigheden! men der må også være en anden factor som spiller ind, måske fiktion, i det stører rør har stører kontaktflade med vandet!!! jeg ved det ikke men bare et gæt!

Det er højden som giver vandtrykket så der er ikke forskæld om det er 25, 40 eller 2000mm
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Hvis man prøver udregneren på http://www.reefcentral.com/calc/hlc2.php ser det mystisk nok ud til at jo større rør, jo større flow ???

/Morten N
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

Gzus.dk skrev:Hvis man prøver udregneren på http://www.reefcentral.com/calc/hlc2.php ser det mystisk nok ud til at jo større rør, jo større flow ???

/Morten N
det kan da kun være på dræn rørene. :dizzy:
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Den findes også som applikation man kan downloade og installere http://www.advancedaquarist.com/2007/5/aafeature2

Her er lidt læsestof, jeg er gået i gang med :)

http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... turejp.htm

/Morten N
Grakan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Grakan »

Grunden til at din pumpe kun kører 1700l/t når den har et større rør, er at den skal kæmpe med tyngdekraften fra en større vandsøjle.
Jo højere den skal løfte, jo større kraft skal der på pumpen :)

Jeg har vist lavet en rookie fejl med rørene og vandet... :crybaby: der er self. kun 16mm i radius i et 32mm rør og 12,5mm radius i et 25mm rør.
Det giver jo nogle helt andre antal liter der skal løftes.

/Søren
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Bare for sjov kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke størrelse returrør folk har på deres Red Dragon 6000, hvis der er nogen der har sådan en ?

/Morten N
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg har 25mm på det hele, men jeg løfter også 3.15m
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

Gzus.dk skrev:Bare for sjov kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke størrelse returrør folk har på deres Red Dragon 6000, hvis der er nogen der har sådan en ?

/Morten N
skal den ikke bare have den rør diameter som den er leveret med?
hvis den skulle have 40mm rørføring ville jeg mene at den var lavet med det fra fabrikken.

i bøjningerne kunne det være godt at gå op i rørdimention for at mindske modstanden.
jeg har tænkt mig i mit kommende setup, at trække en slange fra pumpen så der ikke kommer nogle knæk kun meget bløde buer. jeg trækker returen udvendigt pågrund af mit anderledes overløb, men ved toppen af akvarie kanten går jeg fra 25mm op til 40mm og vælger den type 90graders som bøjer og ikke laver et skarpt knæk. det burde give mig et minimalt tab af liter pr. time.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Der er godt nok meget videnskab i den her del. Har snakket med en ingeniør på mit arbejde også beskriver at det sagtens kan være det at gå op i diameter vil give et større flow. Den side jeg henviste tidligere (http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... turejp.htm) beskriver en masse formler og tal, men der er også enkelte dele som giver bedre mening.
The biggest key to designing the best plumbing setup is to match up the right size plumbing to the amount of flow you want to run through it. When designing your plumbing setup we personally would not recommend exceeding a velocity over 4 ft/sec. In my experience, you will experience more problems from the higher velocities than by providing the same flow and using additional outlets into the tank and larger sized plumbing acting as feeders to the outlet to keep the velocities under 4 ft/sec.

While not exact, this basically amounts to keeping your flow rates to 3,000 gph when using 2” pipe, 1,500 gph using 1.5” pipe, 700 gph using 1” pipe and 400 gph using ¾” pipe. These are the final flow rates not the pumps rating at 1’ of head. If you try to limit your flow rates to those mentioned, the friction losses you are experiencing should be relatively low. Trying to cram water through the plumbing at higher velocities is typically what causes the higher friction losses.

One problem is thinking that if the pump you are using has a ¾” or 1” inlet or outlet that is the size of plumbing that should be used. Another common misconception that many people have is that 90 degree elbows create an extreme amount of head loss. I’ve heard several people mistakenly quote that you need to count one foot of head loss for every 90 degree elbow in your plumbing setup. The wonderful thing about using these calculations is that you can easily compute the differences in flow under different designs.
Hvis jeg bruger disse information til at taste ind i Head Loss calculator, rammer jeg ca. de 4 ft/sec. et sted mellem 32-40mm, på en pumpe med 6000 liter/timen, 1½ meter løftehøjde og ca. 4 90graders bøjninger. Disse bøjninger har faktisk ikke meget at sige i ligningen.

/Morten N
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

Grakan skrev:Jo større diameter jo større vandsøjle skal der løftes.
et 32mm rør indeholder 3.2l vand og et 25mm rør indeholder ca. 2L vand, hvis de er 1 meter lange.
Hvad er det her for noget fis at skrive? Nu tror folk jo at det er rigtigt.

Det er ikke korrekt. Et tykkere rør giver altid mindre trykfald og vil resultere i højere flow. Det er rigtigt at hastigheden i røret falder. Det er jo ligesom det der giver det mindre trykfald da reynolds tal falder.

Brug det her program, så skal I sku længere sidde og gætte.
http://www.pressure-drop.com/
Vedhæftede filer
rør i forskellige størrelser (Small).JPG
450l indbygget
Grakan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Grakan »

Stillhoff skrev:
Grakan skrev:Jo større diameter jo større vandsøjle skal der løftes.
et 32mm rør indeholder 3.2l vand og et 25mm rør indeholder ca. 2L vand, hvis de er 1 meter lange.
Hvad er det her for noget fis at skrive? Nu tror folk jo at det er rigtigt.

Det er ikke korrekt. Et tykkere rør giver altid mindre trykfald og vil resultere i højere flow. Det er rigtigt at hastigheden i røret falder. Det er jo ligesom det der giver det mindre trykfald da reynolds tal falder.

Brug det her program, så skal I sku længere sidde og gætte.
http://www.pressure-drop.com/
Har du læst hans spørgsmål?
Han spørger omkring returrør og pumper osv. og det handler IKKE kun om flowtab i rør.

Det handler også i høj grad om løftehøjde på pumperne.

Se dette diagram for en forståelse af hvad tyngdenkraften har med løftehøjde at gøre.
http://www.advancedaquarist.com/images/ ... _point.gif

/Søren
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Mit spørgsmål gik på om det kunne betale sig at bruge et større returrør end det Red Dragon 6000 ligger op til ved at lave en 25mm studs som afløb.

Jeg har regnet mig frem til, med min løftehøjde, knæk osv. at et 32mm rør vil give mig en "Exit Velocity (ft/sec)" på omkring de 4, som burde være mest optimal.

Men svaret på om det kan betale sig at gå op i rørstørrelse for at få et større flow, kan i mange tilfælde godt betale sig, med mindre man har en speciel høj løftehøjde.

/Morten N
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"