Hjælp mod brune alger eller...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Hjælp mod brune alger eller...
Modnet vand, er vand som sandsynligvis skulle have været hældt i kloakken. Derfor er det kassabelt. Det eneste som der er mere af i "modnet vand" end nyt er affaldstoffer, og det kommer hurtigt nok.
en mandaring kan være mange måneder om at dø. De kan se ud som om de spiser, men de får slet ikke nok næring. Det er iøvrigt extremt sjældent du får en mandaring fisk til at tage tørfoder. Dem som har fået dem til at tage dødt foder, har kun haft held med små artemia, og frost foder i samme størrelse
en mandaring kan være mange måneder om at dø. De kan se ud som om de spiser, men de får slet ikke nok næring. Det er iøvrigt extremt sjældent du får en mandaring fisk til at tage tørfoder. Dem som har fået dem til at tage dødt foder, har kun haft held med små artemia, og frost foder i samme størrelse
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2770 Kastrup
- Saltvand siden?: 2009
Der er nogle har haft held med kaviar som supplement til de pods der naturligt er i akvariet - Det skal dog nævnes at en mandarin skal have mange levende sten ca. 40 kg. siger "eksperterne". Man rådes ligeledes til at vente med at introducere fisken indtil ét år efter opstart da akvariet forhåbentlig har opbygget en fornuftig pods bestand.en mandaring kan være mange måneder om at dø. De kan se ud som om de spiser, men de får slet ikke nok næring. Det er iøvrigt extremt sjældent du får en mandaring fisk til at tage tørfoder. Dem som har fået dem til at tage dødt foder, har kun haft held med små artemia, og frost foder i samme størrelse
Til sidst, hvis man absolut skal have den i et mindre akvarie, skal den ikke have nogle konkurrenter til maden, så undersøg nøje hvilke væselseskamerater du giver din mandarinfisk...
EDIT: Forresten sorry dette lille sidespring

Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9310 Vodskov
Ok, først vil jeg godt lige takke for de gode inputs...
Men igår prøvede jeg at måle min po4 og no3 værdier.....
Det positive er at min po4 er faldende, selvom den stadig er for høj...Første gang jeg målte lå den mellem 0,1-0,25 ppm, nu ligger den mellem 0,03-0,1...Så det går umiddelbart den rigtige vej, men som sagt stadig for høj...
Det er straks værre med no3, den er nærmest eksploderet...Ved ikke helt om mit måle udstyr der fulgte med mit rsm virker mere...For jeg synes det ser ud til mit no3 ligger mellem 50-20 ppm på skalaen....bagefter prøvede jeg at måle mit vandhane vand, som jeg bruger til at supplere op med og til at blande nyt saltvand med. Og der lå målingen på omkring 20 ppm, men kan det passe på alm. drikkevand....???
Hvis disse værdier passer, kan jeg vel godt skrive et osmose anlæg på ønskelisten til jul...
Mht mandarin'en så har jeg 25 kg levende sten i akvariet, som den undersøger meget nøje hver dag, og når jeg foder med artemia spiser den...Så jeg synes det ser ud til den trives...

Men igår prøvede jeg at måle min po4 og no3 værdier.....
Det positive er at min po4 er faldende, selvom den stadig er for høj...Første gang jeg målte lå den mellem 0,1-0,25 ppm, nu ligger den mellem 0,03-0,1...Så det går umiddelbart den rigtige vej, men som sagt stadig for høj...
Det er straks værre med no3, den er nærmest eksploderet...Ved ikke helt om mit måle udstyr der fulgte med mit rsm virker mere...For jeg synes det ser ud til mit no3 ligger mellem 50-20 ppm på skalaen....bagefter prøvede jeg at måle mit vandhane vand, som jeg bruger til at supplere op med og til at blande nyt saltvand med. Og der lå målingen på omkring 20 ppm, men kan det passe på alm. drikkevand....???
Hvis disse værdier passer, kan jeg vel godt skrive et osmose anlæg på ønskelisten til jul...
Mht mandarin'en så har jeg 25 kg levende sten i akvariet, som den undersøger meget nøje hver dag, og når jeg foder med artemia spiser den...Så jeg synes det ser ud til den trives...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
20 ppm på drikke vandet er helt normalt, det ses endda højere mange steder.
Så med andre ord, få skrevet det osmoseanlæg på ønskesedlen. For et vandskift vil ikke hjælpe noget da du bare vil fylde mere nitrat i baljen.
Så med andre ord, få skrevet det osmoseanlæg på ønskesedlen. For et vandskift vil ikke hjælpe noget da du bare vil fylde mere nitrat i baljen.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
OK må nok hellere få fat i et osmoseanlæg, hurtigst muligt....
Jeg har lidt kig på det aquasafe her, kan det bruges...??
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=122
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
jeg har dette med stor tilfredshedclaus_th skrev:OK må nok hellere få fat i et osmoseanlæg, hurtigst muligt....
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=123
nu ved jeg godt at dit akavarie er noget mindere end mit, og du derfor ikke har så stort et vand behov som mig, men hvis du køber et anlæg med boosterpumpe vil du få mindere spilde vand.
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
Ja det har jeg hørt og er blevet anbefalet at købe denne boosterpumpe med dertil for at undgå for meget spild...
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=126
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=126