Hej
Hvis man har et akvarie med en almindelig lyskasse med lysstofrør i. Er det så ikke bare at udskifte rørene til enten T8 eller T5, eller kræver det en anden ballast?
Hvis nu det kan lade sig gøre, hvad er forskellen så på T5 og T8? - Er det hvor mange kelvin eller hvordan?
Bjarke
T8 og T5, hvordan er det nu lige det er?
- iceMD
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9210 Aalborg SØ
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Aalborg SØ
Re: T8 og T5, hvordan er det nu lige det er?
du kan ikke bare udskifte dem:) t5 er mindre og levere mere lys per watt:) kelvin er en måleenhed for hvor gult-blåt lyset er(vis jeg husker rigtigt xD)
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
Ja, den med kelvin har du ret i, spørsgmålet gik bare på om forskellen på T8 og T5 kun var hvor mange kelvin de er på?
Kan jeg så ikke bruge den "almindelige" ballast jeg har til noget? - Er der ikke noget lys jeg kan sætte deri, som kan hjælpe for noget?
hehe.. det jo spild at smide den ud 
Kan jeg så ikke bruge den "almindelige" ballast jeg har til noget? - Er der ikke noget lys jeg kan sætte deri, som kan hjælpe for noget?

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
t8 rør er mindre effektive end t5 rør. t5 rør giver mere lys per W.
t8 rør er tykkere end t5 rør, og har en anden ballast, du kan derfor ikke bare sætte t5 rør i.
t8 rør er tykkere end t5 rør, og har en anden ballast, du kan derfor ikke bare sætte t5 rør i.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
okay, tak for hjælpen