MASSIV fiske død:-( HJÆLP

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: MASSIV fiske død:-( HJÆLP

Indlæg af Musiker »

Mht vandskift. Nu skriver du ikke hvor meget vand du skiftede i nat? Og om du bør lave flere afhænger nok af det... Hvis det er mindre end 20% - Så tror jeg ikke der sker noget ved at lave flere her de næste dage.. Om det er nødvendigt, kan du nok bedst selv vurdere..
Jeg ville ikke tøve med at lave Nogle jævnlige vandskift i størrelsen 10% Den næste tid - Men 200L vand er sku meget at skifte jævnligt, hvis ikke man har opbevaringsmulighed..
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

:Peace:

Hej Michael.

- Jeg er med på din reaktion, og det er ok! Jeg ser selv at det er formuleret lidt kontant... Modtag en undskyldning for den tid vi har kendt hinanden!

Jeg har holdt dig for at have samme passion som mig for netop det at holde Kirurger, og derfor blev jeg rystet over at det gik så galt for dine fisk...
- Medvirkende årsag til min reaktion skyldes at jeg netop forærede dig 3 Kirurger, efter mit uheld. Som det bedste sted mine fisk kunne komme hen, når jeg i situationen ikke kunne byde dem betingelser som de fordrede!

- Efter din PB og SMS tog jeg det for at det havde du helt styr på...

Jeg har delt mine synspunkter med dig ud idet holde Kirurger, og jeg selv holder dem for at at være ekstremt ilt krævende. En bonus som skummeren jo også bidrager med...

Så derfor kaldte jeg det simpelt dumhed for det som kunne være undgået ved iltning, og vandskift... Og det mener jeg at det er!

Men modtag en undskyldning for min formulering, som kunne være pakket lidt mere skånsomt ind. Beklager for det...

Jeg lader dette erstatte en undskyldning i PB, tænkt hvis du slettede den (!) :wink:

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

William Jr skrev::Peace:

Hej Michael.

- Jeg er med på din reaktion, og det er ok! Jeg ser selv at det er formuleret lidt kontant... Modtag en undskyldning for den tid vi har kendt hinanden!

Det er ok flemming den er modtaget :GO lad os lade det ligge.

Jeg skiftede 200L i nat, jeg har en 200L tønde inde ved siden af akvariet som jeg har saltvand i, så meget fine opbevarings muligheder.
Der er en tønde klar mere, men lader det nu lige vente med vand skift og ser med målinger. Den forklaring med Ph'en lyder fornuftig så ser lige tiden an.

Jeg var RASSENDE heldig at en forhandler ville gide at bruge sin tid på at komme forbi med 2 flakser easylife ffm :K :K :K :K :K :K :K

Så jeg har smidt en flaske i som passer til 1500L vand. Hvornår skal jeg lave en opfølgende behandling med det??

Jeg har lagt ilt stenen ned i i boble fælden så boblerne stiger op mod strømmen. Jeg har lagt den der ned for at få lidt ro i akvariet efter jeg har fået sat min skummer til.

Her er det sørgelige billed fra natten :G :G :G :G :G :G :G :G :G :G :G
Der mangler dog en lille ildkejser som søpindsvindet har spist inden jeg nåede at tage den op, og den uden hoved er en anthias.
031120092505.jpg
Mvh Michael
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

ØV sikkert en syn! det er bittert når sådan noget sker!

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

hold øje med din PH i vandet, du vil måske opleve den begynder at dukke nu her.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

StarF skrev:hold øje med din PH i vandet, du vil måske opleve den begynder at dukke nu her.
det vil jeg gøre, indtil videre ligger den stadig stabitl på 8.1 :GO
Mvh Michael
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

God ide´ med iltningen modstrøm i boblefælden :GO

- Udover bonus at modstrøm hjælper kontakt tid i vandet, så hjælper gennemluftningen også med at holde din Ph
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Det var dog noget trist læsning, men dog ser det ud til at du er ved at få styr på det igen.

Håber du kommer styrket ud af dette :GO
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Nu længere ned du kan få den lufsten nu bedre vil den ilte vandet.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Det er rart at se, det er ved at gå den rigtige vej med baljen, men også rart at se at dette forum er perfekt til at få hurtig hjælp. Fortsat held og lykke med dit akvarium.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Lord Mike skrev:Det var dog noget trist læsning, men dog ser det ud til at du er ved at få styr på det igen.

Håber du kommer styrket ud af dette :GO
Kommer helt sikkert styrket ud af det. Det er noget der kommer i rygsækken til erfaringer :GO :GO :GO :GO Dog en jeg heller ville have læst om :wink: :wink:
nesnej skrev:Det er rart at se, det er ved at gå den rigtige vej med baljen, men også rart at se at dette forum er perfekt til at få hurtig hjælp. Fortsat held og lykke med dit akvarium.
Ja det er super at der altid er nogen til et hurtigt svar :beer: :beer: og tak til jer alle.

Nu vil jeg gå ned og måle og se hvad baljen bringer
Mvh Michael
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

William Jr skrev:Jeg ser ingen forbindelse til min historik for at have mistet en hel bestand af fisk til hvide pletter... Over for dette som løses ved simpel indgriben??
Nu ser jeg at den rasende debat er lagt paa koel.
Men vil lige give mit med her saa eventuelle nybegyndere ikke gaar herfra med en daarlig spand information om hvide pletter.

Hvide pletter kan helt sikkert kureres. Det kraever villighed til at fjerne fiskene fra et akvarie med koraller/rejer/krebber og saette dem i karantaene. Derefter kan man vaelge en af nogle faa garanterede metoder for at slaa parasitten ihjel.
De er nemt og simpelt.

Man kunne ogsaa bruge karantaene foer man smider ens nye fisk i display akvariet og derved holde hvide pletter helt ude af ens akvarie.

At have fiske doed pga. hvide pletter er ikke Ok og er dybest set (i mine oejne) dummere end at have en ulykke der muligvis bunder i brugen af VSV.
Ja, jeg var igennem at miste nogle af mine foerste fisk til hvide pletter. Men, jeg var sgu ogsaa dum nybegynder dengang. Men det er ikke en undskyldning at man er dum.

VSV er saa et helt andet kapitel, og saa uheldig som situationen her i traaden er saa er det lige praecis af denne type grund at jeg koerer uden brug af andet end calcium reaktor, magnesium og vandskifte.

Ked af at du har vaeret ude for denne episode.
Billede
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Virkelig en trist historie og sidde og læse igennem men dejligt og høre du har fået det på rette køl igen. Og lækkert og se så mange der kan komme en til undsætning når det virkelig gælder. Alt held og lykke fra nu af her fra.

Mvh Thue
Brugeravatar
Flamos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 7300 Jelling

Indlæg af Flamos »

UrbanSage skrev:
William Jr skrev:Jeg ser ingen forbindelse til min historik for at have mistet en hel bestand af fisk til hvide pletter... Over for dette som løses ved simpel indgriben??
Nu ser jeg at den rasende debat er lagt paa koel.
Men vil lige give mit med her saa eventuelle nybegyndere ikke gaar herfra med en daarlig spand information om hvide pletter.

Hvide pletter kan helt sikkert kureres. Det kraever villighed til at fjerne fiskene fra et akvarie med koraller/rejer/krebber og saette dem i karantaene. Derefter kan man vaelge en af nogle faa garanterede metoder for at slaa parasitten ihjel.
De er nemt og simpelt.

Man kunne ogsaa bruge karantaene foer man smider ens nye fisk i display akvariet og derved holde hvide pletter helt ude af ens akvarie.

At have fiske doed pga. hvide pletter er ikke Ok og er dybest set (i mine oejne) dummere end at have en ulykke der muligvis bunder i brugen af VSV.
Ja, jeg var igennem at miste nogle af mine foerste fisk til hvide pletter. Men, jeg var sgu ogsaa dum nybegynder dengang. Men det er ikke en undskyldning at man er dum.

VSV er saa et helt andet kapitel, og saa uheldig som situationen her i traaden er saa er det lige praecis af denne type grund at jeg koerer uden brug af andet end calcium reaktor, magnesium og vandskifte.

Ked af at du har vaeret ude for denne episode.
Når du siger et karantæneakvarie, mener du så et helt andet akvarie, eller kan man nøjes med at sætte fisken med hvide pletter ned i sumpen og så bare køre med fuld UV?

Nu er jeg selv nybegynder og har fulgt meget med i denne meget lærerige tråd (og desværre også sørgelige). Men hvis der er nogen som mig, der også lige havde lidt svært ved at finde rundt i sammenkoblingen mellem VSV og manglende skummer, så står der en god beskrivelse på VSV-linket til saltvandswiki om hvordan VSV opbruger ilten.

Du ønskes alt held og lykke MiksBiks :GO
Første saltvandsakvarie startet d. 25/5-2009:
450 liters akvarie med buet front, 80 liters sump, 110 kg ls
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 58#p273158
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Karantæne er altid i et seperat akvarie. Som ikke har nogen forbindelse med resten
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Carsten skrev:Karantæne er altid i et seperat akvarie. Som ikke har nogen forbindelse med resten
:GO

Den nemmeste maade at slippe af med hvide pletter er en metode hvor der bruges to smaa karantaene akvarier.
Fisken flyttes saa mellem disse to akvarier med nogle dages mellemrum (kan ikke huske hvor mange), det akvarie hvor fisken ikke er bliver renset godt og derefter fyldt med vand.

Efter en halvanden maaneds tid vil parasitten vaere udslettet da den ikke vil kunne overleve at faa brudt dens livs cyklus hele tiden.
Billede
Mixtur
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9800 Hjørring

Indlæg af Mixtur »

nu vil jeg ikke spille alt for klog da jeg selv er lidt nybegynder, men vil det ikke stresse fisken/e en del at blive indfanget så meget, det er jo ikke en nydelse for fisken at blive fanget.
kan godt se fordelen ved det, men syntes bare det virker lidt for stressende på fisken....
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Nu kender jeg ikke dine fisk, men med de fisk jeg har haft erfaring med saa er stress at foretraekke frem for doed.
Billede
Mixtur
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9800 Hjørring

Indlæg af Mixtur »

også det jeg tænkte men er stress ikke mange gange årsag til død ved fisk??
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Må give Urban fuldstændig ret :) at miste et helt akvarie til hvide pletter er nok en af de sørgeligste og letteste fejl at undgå/forebygge. Har man været bare et par måneder af i hobbyen ved man at kirurgfisk har meget ringe modstandskraft mod parasitter. Karantæne / kobber, hyposalinitet eller transfer metoden som beskrevet ovenfor er veldokumenterede (gennem mere end 30 år) og dermed uhyggeligt let at implementere. At man så grundet dovenskab eller tro på at det kun "sker for naboen" undlader at anvende disse remedier gør det ikke bedre :) SORRY FOR at komme med endnu en afstikker - måtte bare lige kommentere, og hvis man kigger i sygdoms forum kan man se at jeg har startet en mindre personlig "krig" mod fejlinformation og uvidenhed omkring hvide pletter.

Har desværre ingen trådspecifikke råd da jeg ingen erfaring har med vsv
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af troels »

Michael: glemte en ting: hvad er din ammonium på nu ? Jeg kunne sagtens mistænkte denne for at være din dræber og ikke nødvendigves iltsvind..
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Mixtur skrev:også det jeg tænkte men er stress ikke mange gange årsag til død ved fisk??
Uanset er stress at foretraekke frem for doed.
Desuden er vi gode til i denne hobby at snakke om hvorfor ting sker, uden at have noget at bygge vores konklusioner paa.

Det er saa nemt at sige at "mine fisk doede af stress" fordi det ikke betyder noget.
Det kraever lidt mere at komme til bunds i en doeds aarsag. Det kan vaere en af mange sygdomme, parasitter eller fysiske udfordringer som under ernaering.

Men det er nemmere at sige det var "stress" :)
Billede
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Man kan ikke andet end få et smil over læben, at der er ved at være styr på den igen :biggrin: Og dejligt at du kunne få din skummer op at kører en dag før forventede :GO

Er glad på dine vejne, og håber, at akvariet hurtigt kommer op at kører igen :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Mixtur skrev:også det jeg tænkte men er stress ikke mange gange årsag til død ved fisk??
fisk kan dø af stress, men det er ikke så ofte.
en fisk der er stresset, hyperventilerer, eller hvad det hedder under vandet. Og den kan miste balancen, og i sidste ende dø af det.
Men en fisk som flyttes en gang om ugen, er ikke stresset. Akvariet den kommer fra er jo ikke så stort, og fyldt med alt muligt "skrammel" så fangsten går rimeligt smertefrit.
Trisket med at flytte fisken er at når parasitterne har vokset sig store, og er blevet "modne" falder de af og ligger på bunden. Under normale forhold, ligger de så der i en lille uges tid får end de springer og sender nye små parasitter ud i akvariet. så når fisken er pletfri, flyttes den til et andet og helt rent akvarie. Og det første akvarie tømmes og gøres helt rent/desfiniceres. Vand fyldes i og akvariet klargøres til fisken igen kommer i det. skulle fisken få et par pletter, er det i et langt mindre antal end tidligere. når de pletter så er modne og flader af, gentager man processen.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

troels skrev:Michael: glemte en ting: hvad er din ammonium på nu ? Jeg kunne sagtens mistænkte denne for at være din dræber og ikke nødvendigves iltsvind..
Min amonum ligger stadig på på o.25 og min no2 på 0.1.
Min PH er dog steget til 8.25 her over natten.

Min skummer har her over natten leveret ca 4-5L, men har også sat den til at skumme lidt mere end normalt.

Hvornår bør jeg give en en flaske easylife ffm mere ???
Mvh Michael
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af troels »

Burde easylife ikke "nedbryde" ammonium ifølge producenten ? i så fald ser det ikke ud til at virke... Jeg har desværre ikke nogle råd omkring brugen af dette produkt, men der findes produkter der kan absorbere ammonium (zeolith

God artikel om emnet: http://reefkeeping.com/issues/2007-02/rhf/index.php

Polyfilter påståes også at fjerne ammonium: http://korallen.dk/product.asp?product=840
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Her til eftermiddag var farven på amoniumen lidt mere gul end grøn så jeg nærmer mig da nul.

Min ph er siden i går morges steget fra 8.1 til 8.3, er det bekymrende??

Er der slet ingen der ved hvornår jeg skal skal hælde mere easylife ffm i?? skal jeg bare vente en måned som står på flasken??
Mvh Michael
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Der skulle gerne ske en opblomstring af bakterier, som kan omsætte ammonium/ammoniak til nitrit, så det er fedt at høre, at værdien falder. Det er som det skal være ;-)

Ang. pH-værdien, så er det formodentligt den kraftige iltning, der er årsagen til dette. Så længe den er under 8,5 ville jeg ikke være nervøs (og jeg tror ikke den kommer så langt op bare ved iltning). Tag det helt roligt.

Jeg ville ikke pøle mere FFM i, før tingene evt. igen kommer ud ad balance. Indtil videre går det den rigtige vej, så giv det lidt tid mens du holder øje med værdierne.

Held og lykke med det.

/Kim
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Jeg holder øje og måler videre :GO takker
Mvh Michael
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

troels skrev: Polyfilter påståes også at fjerne ammonium: http://korallen.dk/product.asp?product=840

Det polyfilter er bedst til er at fjerne penge fra din pung
Besvar

Tilbage til "Sygdom"