MASSIV fiske død:-( HJÆLP

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

MASSIV fiske død:-( HJÆLP

Indlæg af MiksBiks »

alt er gået over forventning indtil jeg mistede min skummer (D.14-10-09) og var uden nogle dage. Den midlertidige skummer afløser passede til 1500l (får min pumpe til skummeren hjem onsdag)
Jer har også sat ekstra ilt pumpe på i bobble fælden for at ilte vandet
Mit sidste vandskift skete i søndags på 200L

Jeg kørte med VSV indtil min skummer gik ned, og stoppede med det da jeg ikke ville belaste den midlertidige skummer for meget, og af samme årsag har jeg ikke fodret så meget.

Jeg har siden mistet over 10 fisk og er ved at gå helt i spåner, har til aften er stort set alle mine fisk begyndt at "snappe" efter ilt, 3 dværg kejsere bare siden middag, er døde eller ligger på siden. Alt naturlig gang er gået i stå, store som små fisk ligner nogle der er klar til at tage billetten :G :G :G :G :G :G :G

Nederts er et billed af min naso som svømmer skåt op ad 45grader og mund og gæler køre på fuld gas.

Mine målinger er som følge:
Amonium 0,25
no2 0,2
no3 +25 (kan ikke måle højere)
po4 +1 (kan ikke måle højere)

Ph 8,1 har ligget meget stabilt i lang tid
Redox 310 svinger +- 10-15
021120092495.jpg
WHAT THE FUCK GØR JEG :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby:
Åbner gerne mit hjem hvis nogen har tid til at komme og se på en løsning, ellers bare kom med nogle bud.
Mvh Michael
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: MASSIV fiske død:-( HJÆLP

Indlæg af Bosse »

Der skal Ilt i Vandet Hurtigt... På med en kæmpe luftpumpe m. gerne flere iltsten.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Bosse »

Smid iltstenene direkte i tanken...
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Der er ilt mangel jeg har oplévet det samme da min skummer døde og jeg kørte med vsv.

jeg satten ten tunze op mod overfladen då den sugede luft med ind, efter 20min var fiskene klar igen!

Du skal nok have 2 eller flere pumper til at ilte vandet!

Held og lykke!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Ja, prøv at smide en cirkulationspumpe op i overfladen så den trækker en masiv mængde luft med ned.

Men ellers så er det bare med at få lavet et stort vandskifte med det samme! Nitrit er jo det rene gift for dine fisk.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

amonium 0,25 i den størrelse akv virker voldsomt og må være din bekymring akut nu og her, jeg ser ingen anden løsning end at du får det fortyndet altså vandskifte med rent vand. Det indikerer oså at der må ligge noget i vandet der er dødt er alle dine dødsfald hevet op af vandet??
samtidigt må du som nævnt få ilt i vandet,ret evt et par pumper mod overfladen det skulle være nok.
jeg håber du klarer det.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

TAK TAK TAK for de hurtige svar.

Ilt sten er smidt op til en tunze som vist på billderne. Så må jeg bare krydse fingre :wink:
021120092501.jpg
021120092498.jpg
Mvh Michael
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Jeg krydser fingrer for dig :h :be:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

seier skrev:amonium 0,25 i den størrelse akv virker voldsomt og må være din bekymring akut nu og her, jeg ser ingen anden løsning end at du får det fortyndet altså vandskifte med rent vand. Det indikerer oså at der må ligge noget i vandet der er dødt er alle dine dødsfald hevet op af vandet??
samtidigt må du som nævnt få ilt i vandet,ret evt et par pumper mod overfladen det skulle være nok.
jeg håber du klarer det.
Har heller aldrig været noget med min amonium før.
Nej desværre er det ikke alle fiskende jeg har kunne finde, det er desværre de færeste. Så der ligger helt sikkert nogle døde fisk der nede.

Skal jeg bare lave vandskift med rent vand?? min salt ligger på 1023 hvor meget vil jeg kunne skifte af rent vand??
Eller skal jeg lave frisk salt vand?? det tager jo også sin til at få salten til at blive opløst.
Mvh Michael
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Krydser fingre! Enig med at lyder som om der skal masser af ilt til..
Derudover ville jeg også kaste mig over et vandskift ASAP! Bland saltvand.. Der går vel maks et par timer inden saltet er opløst?
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

altså vandskifte med frisk saltvand selvfølgelig. i sådan en situation ville jeg ikke vente på andet end at saltet lige er opløst
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Super, er i gang med at gøre klar.

Skal ilt stenen være der til imorgen? Fiskene virker til at være top stresset.
Mvh Michael
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Ja forsæt med ilten :wink:

Easylife flydene filter vil nok værer en god invistering, derved kan du undgå en del vandskifte de næste par dage!

Held og lykke
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg vil bare skifte vand asap, da jeg var ude for det samme, blande jeg hurtigt 200l vand, via spand, have vand og salt.. ventede ikke på det hele blev opløst.. og fik igen problemer i den retning. Der ud over vil jeg mene du har gjort det rette med at rette pumperne lidt op, og ilt stene direkte i vandet.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Igen tak for svarende.
Går ned og tager en time på sofaen også skifter jeg noget vand :GO

Har fået bestilt noget Easylife, kan ikke selv hente det. Så satser på det er her onsdag sammen med min skummer pumpe.
Mvh Michael
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

krydser også fingre for dig. Bland evt. en omgang vand mere, når første blanding er hældt i.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Beklager... Jeg på den anden side har squ lidt svært ved finde sympatien frem, men tanker som dumhed falder mig ind!

Synd for dine fisk dog...

Hvad der kunne have hindret dette i at ske er grundlæggende elementær viden med kun en smule indsigt!

- Jeg vil dog ønske dig det bedste held og lykke...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Kirling »

PUHA en omgang... så trist så trist... held og lykke
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

William Jr skrev:- Beklager... Jeg på den anden side har squ lidt svært ved finde sympatien frem, men tanker som dumhed falder mig ind!

Hvad der kunne have hindret dette i at ske er grundlæggende elementær viden med kun en smule indsigt!

Det var sgu da noget underligt noget at skrive. Han er vidst ikke den eneste som har haft problemer med at holde liv i sine fisk, hva Flemming !!!

Mads: Det var træls at høre. Alle de flotte fisk. Jeg håber du får baljen op og køre hurtigst muligt uden for mange dødsfald.
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

solberg skrev:
William Jr skrev:- Beklager... Jeg på den anden side har squ lidt svært ved finde sympatien frem, men tanker som dumhed falder mig ind!

Det var sgu da noget underligt noget at skrive. Han er vidst ikke den eneste som har haft problemer med at holde liv i sine fisk, hva Flemming !!!
Jeg ser ingen forbindelse til min historik for at have mistet en hel bestand af fisk til hvide pletter... Over for dette som løses ved simpel indgriben??

- Hvoraf to redet... Som MikBiks fik af mig kvit og frit, så han forstår dette som ligger til grund for en udtrykt ærgrelse! Hvor imod at det gør du ikke...

Hvor får du øje på sammenligning til min mistede bestand til hvide pletter? Så skal jeg gerne tage mine ord i mig igen...

- Du er naturligvis velkommen til at kalde det jeg lærte af min oplevelse, og fik vendt til succesrate i det at holde Kirurger; eks: achilles for rent held. (!)

Om du har guldkorn at dele ud af på områder hvor det som skete kunne have været gjort anderledes eller bedre, så sig endelig frem??

Hvis du har noget over for mig som skal tømmes ud af posen, dette på vegne af en misforståelse. Da er du meget velkommen til at henvende dig til mig i PB for dette fortilfælde som danner baggrund for denne reaktion på mig, og dette ikke første gang!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

William Jr skrev:
solberg skrev:

Jeg ser ingen forbindelse til min historik for at have mistet en hel bestand af fisk til hvide pletter... Over for dette som løses ved simpel indgriben??

- Hvoraf to redet... Som MikBiks fik af mig kvit og frit, så han forstår dette som ligger til grund for en udtrykt ærgrelse! Hvor imod at det gør du ikke...

Hvor får du øje på sammenligning til min mistede bestand til hvide pletter? Så skal jeg gerne tage mine ord i mig igen...

- Du er naturligvis velkommen til at kalde det jeg lærte af min oplevelse, og fik vendt til succesrate i det at holde Kirurger; eks: achilles for rent held. (!)

Om du har guldkorn at dele ud af på områder hvor det som skete kunne have været gjort anderledes eller bedre, så sig endelig frem??

Hvis du har noget over for mig som skal tømmes ud af posen, dette på vegne af en misforståelse. Da er du meget velkommen til at henvende dig til mig i PB for dette fortilfælde som danner baggrund for denne reaktion på mig, og dette ikke første gang!
Du er jo så pisse klog Flemming
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Det er da noget virkelig træls noget at komme ud for.

Er lidt uenig med andre her inde på forummet, men ved ikke om det er begrundet.
Men så vidt jeg ved så er det ikke muligt at "skifte" sig ud af et ammonium problem, tvært imod så vil det jo bare gøre det værre, da når du skifter med frisk opblandet saltvand med en højere PH vil det jo resultere i at ammoniumen vil stige.
Der er en sammenhæng imellem PH, Temperatur og det faktiske ammonium værdi.
Højere PH og højere temperatur vil resultere i en højere Ammonium værdi.

Det jeg vil anbefale er at du laver vandskift, men ikke det helt voldsomme, måske bare 5%.
Det vigtigste er nok at du får iltet vandet som de andre skriver, da din primær iltning af vandet (din skummer) jo er taget ud af drift, og da der ikke bliver fjernet nogle affaldsstoffer og vandet ikke bliver iltet, vil det resultere i en stigning af ammonium.
Da det nitrogene kredsløbs første skridt er at nedbryde ammonium til nitrit er det vigtigt at der er ilt nok tilstede, er der ikke det vil de ophobede affaldsstoffer forblive i første stadie.
Dine fisk har lidt af ilt mangel da bakterierne som nedbryder ammoniumet til nitrat har brugt det sparsomme ilt som var tilbage.

Opsummering:
Foder mindre.
Ilt vandet
Sparsom vandskift

Så skal det nok komme på benene igen, og håber alt muligt held og lykke for at det kommer sig og dig med for den sags skyld.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Nu er hovedårsagen til problemet nok, at der er kørt VSV med mangelfuld skummerkapacitet.
Dette har ført til iltmangel, fisk er døde og har medført store mængder nedbrudt materiale. Resten er følger af dette.

"Første led" i nitrogenkredsløbet er ammoniak/ammonium og stigningen her er nærmest u-undgåelig, da bakteriemængden slet ikke er stor nok til at omdanne så meget ammoniak på kort tid.

Aggressiv iltning, vandskift og evt. en bøtte Easylife eller to er mine råd. Stop VSV omgående, hvis du ikke allerede har gjort det.
... og få så den skummer på igen så hurtigt som muligt.
Thomas skrev:...
Men så vidt jeg ved så er det ikke muligt at "skifte" sig ud af et ammonium problem, tvært imod så vil det jo bare gøre det værre, da når du skifter med frisk opblandet saltvand med en højere PH vil det jo resultere i at ammoniumen vil stige.
...
Nyblandet saltvand skulle gerne have en pH omkring 8.3 - ligesom vandet i baljen. Har det ikke dét, er der noget galt.

Vandskift er en rigtig god måde, at "fortynde" uønskede ting på ;-)

/Kim
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Helt enig med Nolan det er højest sansynligt VSV og mangel på skummer der er den grundlæggende råsag!

Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Nolan skrev:Nu er hovedårsagen til problemet nok, at der er kørt VSV med mangelfuld skummerkapacitet.
Dette har ført til iltmangel, fisk er døde og har medført store mængder nedbrudt materiale. Resten er følger af dette.

"Første led" i nitrogenkredsløbet er ammoniak/ammonium og stigningen her er nærmest u-undgåelig, da bakteriemængden slet ikke er stor nok til at omdanne så meget ammoniak på kort tid.

Aggressiv iltning, vandskift og evt. en bøtte Easylife eller to er mine råd. Stop VSV omgående, hvis du ikke allerede har gjort det.
... og få så den skummer på igen så hurtigt som muligt.
Thomas skrev:...
...
Nyblandet saltvand skulle gerne have en pH omkring 8.3 - ligesom vandet i baljen. Har det ikke dét, er der noget galt.

Vandskift er en rigtig god måde, at "fortynde" uønskede ting på ;-)

/Kim
Hva er så det rigtige? nogen der ved om store vandskifte vil forværre ammoniummet? der er jo delte meninger!

Føler med dig, træls bare at se alle de levende ting dø!

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Nolan skrev: Nu er hovedårsagen til problemet nok, at der er kørt VSV med mangelfuld skummerkapacitet.
Han skriver jo at han stoppede med at tilføre VSV da skummeren gik stykker :wink:

Jeg er også enig med jer andre i, at problemet må tilskrives at der har været kørt med VSV, men det må være fordi, at selv efter tilførslen af VSV er stoppet at der stadig er overflod af foder til bakterierne.

Noget jeg umiddelbart tror jeg heller ikke ville have forudset, og nok en "fælde" flere ville være faldet i, men naturligvis ikke dig William Jr :shifty:
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Gino skrev: ...
Hva er så det rigtige? nogen der ved om store vandskifte vil forværre ammoniummet? der er jo delte meninger!
...
Da ovenstående "teori" omkring ammonium-stigningen bygger på en forkert antagelse om, at nyblandet saltvand har en højere pH-værdi end det i akvariet, så falder den udtalelse jo helt til jorden.

Det ér korrekt, at pH-værdien har indflydelse på ammonium/ammoniak-forholdet men dette er, i denne sammenhæng, ligegyldigt.

Skift vand, hvis tingene skrider så voldsomt, som det sker her !

Jeg vil umiddelbart mene, at det er ammoniakken, som er det største problem i første omgang. Derefter nitritten men denne skulle gerne meget hurtigt ilte til nitrat med den store mængde ilt, som nu bobles ind i vandet.
Der må forventes en ret kraftig stigning i nitrat den nærmeste tid.

/Kim
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Havde egentlig skrevet en lang smøre til dig men besluttede at jeg ikke ville kaste med muder.
Hvis du ikke har noget konstuktivt flemming hvorfor lukker du så ikke bare røven og holder det for dig selv!?! Vi kan ikke alle have en Phd i vandbiologi.
Hvis ikke jeg skulle kunne spørge her inde, uanset spørgsmålets karakter hvad fanden er forumet så til.
Vil du ikke være venlig ikke at skrive i mine tråde mere, og lad vær med at send en pb, læser den ikke alligevel.

Jeg var kun uden skummer et par dage før jeg fik sat en anden på, og VSV stoppede jeg med da jeg fandt ud af min skummer ikke kørte.

Fik skiftet noget vand i nat, en ny omgang er ved at være klar igen. Hvornår ville i skifte vand igen??

Fik min skummer pumpe her til formiddag og min BK300 er up and running :GO :GO :GO :GO

Skal jeg blive ved med at have ilt sten ved pumpen?? Fiskende er har til morgen fremme som de plejer, og svømmer runde og nabber i stenene.
Og skal/kan jeg begynde med VSV igen??

Målinger vil jeg gerne komme med senere hvis det har interesse.
Mvh Michael
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

nu er jeg ikke så meget inde i VSV, men jeg ville helt klart vente til du er sikker på at systemet kører stabilt igen

så nogle målinger hen over en periode, efter at du er stoppet med de ekstraordinære vandskifte

jeg føler med dig, men dit uheld har givet mig stof til eftertanke, og givet mig endnu en grund til ikke at lege med VSV, når det som Nolan siger kan snyde på den måde
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@Brian C:
Jeg kører selv VSV og jeg har da oplevet små-problemer men det er ikke noget, der får mig til at droppe det. Jeg er stadig imponeret over, hvor effektivt det er.
Det kán snyde og man skal, efter egen erfaring, holde øje med det.

@MiksBiks:
Det er fedt at læse, at det ser ud til, at du har redet det værste af. At fiskene opfører sig normalt må siges at være et godt tegn.
Jeg ville nok foretage et sæt målinger nu, for at finde ud af, hvor skidt det står til. Udfra måleresultaterne, kan der tages stilling til, om ser skal skiftes mere vand. Smid evt. værdierne på herinde.
VSV ville jeg, under alle omstændigheder, holde lidt igen med i den nuværende situation. Systemet er meget ustabilt lige nu og der skal ikke så meget til at vælte tingene. Vent en uge eller to - med stabile målinger - før du starter op med VSV igen.

/Kim
Besvar

Tilbage til "Sygdom"