Døende Sarcophyton? Skal den op?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Døende Sarcophyton? Skal den op?

Indlæg af Tobias »

For 2 uger siden så min Sarcophyton sådan ud:
For 2 uger siden.. Små gevækster
For 2 uger siden.. Små gevækster
Idag ser den sådan ud:
Idag. Store gevækster
Idag. Store gevækster
idag, zoom på de store gevækster
idag, zoom på de store gevækster
Ringene markerer gevækster der vokser ud af korallern, det ligner lidt vat/svamp..
Værdierne i vandet har ikke været i top da et kenyatræ døde et sted hvor jeg ikke helt kunne få fat i det, så kunne dårlige værdier være skyld i at min Sarcophyton ser lidt dårlig ud? Og skal den bare op?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Døende Sarcophyton? Skal den op?

Indlæg af Carsten »

Der kan være mange årsager til at en Sacrophyton ser sådan ud. en årsag kan selvfølgelig være dårlig vandkvalitet, men også cirkulationen kan gøre det. Husk på at korallen ikke selv
har valgt at blive placeret der. De kan derfor lige som lade sig gå i opløsning, for at flyde videre til et forhåbligt bedre sted at stå.

Men der må være noget rimeligt galt med dit akvarie. Et kenya træ, plejer ikke bare sådan at dø. De skal som oftest hives på land og tørre ud, for at dø.

Hvad siger de forskelige værdier??
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af Tobias »

Jeg lavede nogle kraftige vandskift hvilket jeg fandt ud af ikke var godt.. Tror det var derfor mit kenyatræ gik under.. Kenyatræet udsendte en rød væske som forurenede vandet.
Skal jeg prøve at sætte den et sted med mindre cirkulation?

Jeg har ikke målt dem i et stykke tid da jeg har fået besked på at lade akvariet stå i en måned uden at røre ved det, for at få værdierne på plads.. Men skal jeg prøve at måle nitrit, nitrat og amoniak?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Vandskift er normalt ingen skade til, men det kræver selvfølgelig at saliniteten i vandet er den sammme som i akvariet og at salten man bruger er ok.

Med en enkelt spand salt (Reef Crystals) har jeg oplevet at polypperne på mine koraller lukkede sig fuldstændigt. Så jeg købte en ny af et andet mærke og har korallerne opførte sig igen med "struttende" polypper efter hvert vandskift. (Har tidligere brugt Tropic Marin, i dag bruger jeg altid Reefers Best).
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Hvad var der galt siden du var nødt til at lave nogle store vandskift??

Du må have gjort et eller andet helt galt siden et kenyatræ "forbløder".

Der er kun en som ved hvordan den står i akvariet, om den skal i mere eller mindre cirkulation.

Men jeg må indrømme at jeg tror du står dig bedst i at skære den af foden, et par milimeter over såret, og så få toppen monteret som et fragment. Og få det ud til en med at akvarie der ikke harde problemer som du har.
Hvis stenen ikke er alt for stor så pøv at få den med ud ti lden der skal passe korallen indtil dit akvarie er på toppen igen. Der vil muligvis kunne komme en eller flere nye Sacropytoner af roden.
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af Tobias »

Musiker skrev: Med en enkelt spand salt (Reef Crystals) har jeg oplevet at polypperne på mine koraller lukkede sig fuldstændigt. Så jeg købte en ny af et andet mærke og har korallerne opførte sig igen med "struttende" polypper efter hvert vandskift. (Har tidligere brugt Tropic Marin, i dag bruger jeg altid Reefers Best).
Mine polypper er også begyndt at lukke sig efter jeg skiftede salt. Nu er der kun én der er åben en gang imellem. Jeg bruger saltet fra saltvandsbutikken.

Jeg har ikke rigtig nogen der kan passe den, men kan jeg ikke bare smide den ud og så købe et nyt fragment når mit akvarie er klar?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Tobias-århus skrev:Jeg lavede nogle kraftige vandskift hvilket jeg fandt ud af ikke var godt.. Tror det var derfor mit kenyatræ gik under.. Kenyatræet udsendte en rød væske som forurenede vandet.
Skal jeg prøve at sætte den et sted med mindre cirkulation?

Jeg har ikke målt dem i et stykke tid da jeg har fået besked på at lade akvariet stå i en måned uden at røre ved det, for at få værdierne på plads.. Men skal jeg prøve at måle nitrit, nitrat og amoniak?
Det er faktisk en rigtig god ide at holde øje med sine vandværdier :GO
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Crown-of-thorns
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Midt Jylland

Indlæg af Crown-of-thorns »

Jeg har ikke rigtig nogen der kan passe den, men kan jeg ikke bare smide den ud og så købe et nyt fragment når mit akvarie er klar?
Er da ingen grund til at male fanden på væggen og "bare smide den ud". Altså hvis stykket er dødt og hele stykket er ved at gå i opløsning så ud med det, men syntes da lige du skal give den stakkels koral en chance!
Ellers skær de områder der er døde/i opløsning (hvis de da virkelig er det?) væk, derefter skal korallen nok komme sig. Er utroligt så mange tæv en sarcophyton kan holde til. Jeg har selv flyttet min, fra nogle sten den havde sat sig fast på. Der sad ganske lidt væv tilbage på stenene, som jeg regnede med ville dø hurtigt. Det gjorde de dog ikke, men er nu i stedet små fragmenter, som vokser ud fra stenen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Tobias-århus skrev: Mine polypper er også begyndt at lukke sig efter jeg skiftede salt. Nu er der kun én der er åben en gang imellem. Jeg bruger saltet fra saltvandsbutikken.

Nu er det jo ikke noget salt som Martin står og blander i baglokalet, men noget som han køber færdigt. Hvilket mærke er det??
Hvis du skriver til en i området, vil jeg tro der er en som vil tage sig af den, indtil dit akvarie er klar.

Men jeg synes du kniber noget uden om, når du ikke svarer på hvad der gjorde at akvaiet "væltede"
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Tobias-århus skrev:
Mine polypper er også begyndt at lukke sig efter jeg skiftede salt. Nu er der kun én der er åben en gang imellem. Jeg bruger saltet fra saltvandsbutikken.
Polypper skal ikke lukke sig sammen efter et vandskift. Jeg vil være 100% sikker på at du blander det rigtigt (med den rigtige salinitet), og lader det stå i nogle timer inden du hælder det i. Og hvis du er sikker på det er i orden, så prøve et andet mærke.

Men ellers er jeg enig i at en Sarc, kan holde til mange tæsk.
Grakan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 6900 Skjern

Indlæg af Grakan »

Det vand du blander, er det samme temperatur som det du har i akvariet når du måler salinitet?

Der er en væsentlig forskel på hvad saliniteten udmåles til, efter temperaturen.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"