PROBLEMER

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

PROBLEMER

Indlæg af Kirling »

Hej..

jeg har et rsm med en tunze skummer.. i starten skummede den meget lidt og jeg var sikker på at det var pga mit "velkørende" akvarie.. men da den ikk rigtig havede skummet i lang tid synes jeg det var underligt og fandt ud af at den faktisk ikke lavede bobler!! det har stået på i en lille måned det her..

har ikke kunne se nogt på fisk og koraller

i dag købte jeg så en ny koral og noget tunze lim, da jeg brugte limen blev vandet HELT tåget, jeg så lige tiden and i et stykke tid... tja mine fisk kunne ikke lide det og flere af dem ligge på bunden og gibser.. jeg har skiftet 20 litter fået sat min rsm skummer på og håber at den kan føre noget ilt i vandet da jeg tror det kan være der problemet ligger...

men men men min rsm skumer laver bobler i hele baljen?? hvorfor ved jeg ikk????

er der nogen her der har forslag og gode råd til hva jeg gør nu..

kirling
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: PROBLEMER

Indlæg af iceMD »

problemet med din tunze skummer skyldes nok at vandstanden i din sump, ikke er passende altså samme højde som bølgen på skummeren, eller at du ikke har skruet op for luften på den xD det med rsm skummeren er normalt, og nok også en af grundene til mange skifter:)
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

iceMD skrev:problemet med din tunze skummer skyldes nok at vandstanden i din sump, ikke er passende altså samme højde som bølgen på skummeren, eller at du ikke har skruet op for luften på den xD det med rsm skummeren er normalt, og nok også en af grundene til mange skifter:)

vandstanden har altid stået som den skulle...

tja ok hehe så forstår jeg det sku godt at de skifter for det er jo helt vildt hehe
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Det kunne også være det lille plastik vinkel stykke der sidder på indgangs luftslangen inden i din tunze skummer, den har en tendens til at stoppe til.
Jeg har måtte bore min op med en boremaskine, for at den kunne trække luft ned. Der er flere der har haft det problem også.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby
Geografisk sted: Valby

Indlæg af micogmaj »

enig med icemd.. jeg havde også en i min og jeg syntes heller ikke at den skummer rigtigt, jeg havde dog tunze osmolator på men den fungere simpelhen ikke... så derfor kører jeg med den org. igen og den skummer!!!
jeg ved god der er mange som råber og skriger på at den org.skummer larmer og derfor udskifter de til tunze 9002 skummer men må dersværre sige at man må leve med lydene vis man vil kører med den org.
En gang saltvand, altid saltvand ......
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

ja men hvorfor laver den så mange bobler?????
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

tror simpelthen at det er en fejl fra ingeniørernes side xD men i starten kunne jeg huske at det heller ikke var et problem i mit akvarie da man jo havde det aktivekul der opfangede alle de små bobler efter skummeren, og da jeg fjernede det i en periode fik jeg problemet:)
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2880 Bagsværd
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Stine »

Har haft samme problem. I mit RSM skyldes det mere at pumpen tager luft ind. Dvs. at den suger luft ind i kanten, og pumper det ind i akvariet sammen med vandet........... det forsvandet efter laaang tid, da pumpen kalkede lidt til.
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

hej.

Næsten alle gode Skummere har bobler med ud på afgangssiden.. Jeg har haft flere Skummere og dem alle har smidt en masse bobler rundt i hele akvariet! Men har så lavet min egen bobbelfanger!

Men tit smider skummere også nogle flere bobbler ud når den kommer ned i et akvarie hvor der ikk er blevet Skummer ordentligt i længere tid!

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

ja må jo bare se tiden an... nu håber jeg bare at fiskene klare den lidt hårde tur... de ser nu ikk for friske ud... men tror det er pga ilt mangel... så de kommer sig nok nu når skummeren, skummer for fuld drøn!!! håber de svømmer glade rundt i morgen hehe
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

puhaaa tror sku lige jeg fik reddet dem... de ser ihvertfal noget mere friske ud.. bliver spændene at se i morgen nå lyset tænder.. men ja man lære vel af sine fejl ;)

men min terori er at pga skummer mangel over længere tid har der ikke været meget ilt i vandet - da jeg så smide tunze lim i baljen udgiver det et eller andet der optager det sidste ilt der er, derfor at fiskene reagerede så hurtigt på det??? nogen der kan give mig ret i dette eller kan det være noget helt andet??
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Sylvest »

Tunze lim?? Det er ikke den 2-komponent coral fix vel? Den anbefaler Tunze på det kraftigste at man ikke kommer i akvariet før det er fuldstændig hærdet.
Den mindste berøring af epoxyen under vandet giver hvide tåger, som kan være skadeligt for dyrelivet i baljen.
Anyway, det er ihvertald hvad Tunze selv har skrevet i deres brugsvejledning :wink:
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

shit det er lige det jeg har gjort!!! hva f.... har de så tænkt sig?? at man skal tage korallen over vand mens det hærder??

hehe når men så er problemet da fundet.. tror nu jeg slipper billigt fra det, og så bliver det den hærder fra bilthema frem over - det ved man sku hva er ;)
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Ja det er faktisk ikke så heldigt, det Tunze her har fremstillet :wink:
Meningen er at man skal have en balje stående klar som man kan lade epoxyen hærde i, og så efter et døgns tid flytte det over i akvariet.

Jeg tror ikke jeg selv giver at bøvle mere med det. Det betyder jo reelt at man ikke kan bruge det til at fæste koraller/fragmenter til sine levende sten i akvariet, uden at flytte dem først.

Det slipper man for med GroTechs epoxy, for den afgiver ikke noget farligt til vandet. (Grotech har ihvertfald ikke påpeget det på brugsvejledningen)
Tilgengæld klæber den dårligere end Tunzes, og klæber egentlig bedst til ens fingre. Nå ja, og sidst men ikke mindst, GroTechs epoxy stinker forfærdeligt! :T

Jeg skal selv til at forsøge mig med Speedglue fra KZ, den har jeg kun hørt godt om. Jeg har prøvet at mixe det 1 gang, men jeg nåede ikke at finde det rigtige blandingsforhold inden det begyndte at hærde...typisk. Så det tumler jeg lidt med :wink:

Nå, det blev vist en værre smøre om mine erfaringer, men håber du kan bruge noget af det. :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Meget af det koralklæber vi bruger, er sådan en grøn stang med hvid midte. Det kan I lige så godt købe i biltema. Det er det samme. Der er 2 forskelle, det fra biltema er i nogle mindre ruller, men tilgæld er prisen kun ca det halve.
Det med at man ikke må komme Deltec's klæber iakvariet inden det er hærdet har jeg aldrig hørt om før nu, og de gange jeg har brugt det, synes jeg ikke at have oplevet nogle ulemper.
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Geografisk sted: Farum

Indlæg af mathiaskehlet »

Carsten skrev:Meget af det koralklæber vi bruger, er sådan en grøn stang med hvid midte. Det kan I lige så godt købe i biltema. Det er det samme. Der er 2 forskelle, det fra biltema er i nogle mindre ruller, men tilgæld er prisen kun ca det halve.
Det med at man ikke må komme Deltec's klæber iakvariet inden det er hærdet har jeg aldrig hørt om før nu, og de gange jeg har brugt det, synes jeg ikke at have oplevet nogle ulemper.
Jeg har også det grønne som er hvidt i midten. Tror det er noget 2 komponent noget. Men min skummer flipper altid ud når jeg bruger det og skummer helt vildt. Gør jeres også det?
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Carsten skrev:Det med at man ikke må komme Deltec's klæber iakvariet inden det er hærdet har jeg aldrig hørt om før nu, og de gange jeg har brugt det, synes jeg ikke at have oplevet nogle ulemper.
Det er nu kke Deltec, men Tunze, Kirling har problemer med :wink:
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:Meget af det koralklæber vi bruger, er sådan en grøn stang med hvid midte. Det kan I lige så godt købe i biltema. Det er det samme. Der er 2 forskelle, det fra biltema er i nogle mindre ruller, men tilgæld er prisen kun ca det halve.
Hej Carsten.

Har også brugt pænt meget af det Deltec og bare smidt det i baljen! og har ikk haft nogen ulemper! men er det ikk også kun Tunze limen der nævnes?

Andre der bruger Deltecs og smider det i baljen med det samme?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Bruger Deltec uden problemer overhovedet!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

jeg kan ihvertfal fraråde tunze fuldstændig!!!!!!!! det er det værste gang LORT.
efter 10 min lå alle mine fisk på bunden og gibsede plus at mange af mine lps så meget skidt ud!! jeg har reddet det, med vandskift og med at tilføre en masse ilt i vandet, så det ser ikke ud til jeg mister noget, men det var godt nok tæt på!!

jeg kan kun give carsten ret det fra bilthema virker bare, og har aldrig haft problemer med det

lige her der har tunze sku ikke været så heldige ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det var så lige en fodfejl fra min side af!
Synes da at Tunzes ligner alt det andet. Men måske er de bare mere på passelige i deres brugsanvisninger.
Der kan måske også være den fejl, at stængerne ikke er æltet godt nok sammen.
Det kan være meget svært at få det helt jævnt blandet især hvis stængerne har ligget og blevet hårde.
Det kan afhjælpes ved at smide dem i microvnen i 10 -15 sekunder alt efter effekt.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

Carsten skrev:Det var så lige en fodfejl fra min side af!
Synes da at Tunzes ligner alt det andet. Men måske er de bare mere på passelige i deres brugsanvisninger.
Der kan måske også være den fejl, at stængerne ikke er æltet godt nok sammen.
Det kan være meget svært at få det helt jævnt blandet især hvis stængerne har ligget og blevet hårde.
Det kan afhjælpes ved at smide dem i microvnen i 10 -15 sekunder alt efter effekt.

tja det blev æltet så det havede samme farve hos mig.. det der undrede mig mest var den tåge der kom når man rørte ved det under vand... jeg bruger ihvertfald aldrig tunze mere
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Den tåge kommer kommer også mere eller mindre fra alle de andre klæbere.
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Som jeg skrev....Tunze gør selv opmærksom på det i brugsvejledningen, så de er fuldstændig klar over at det. Hvorfor de så endnu ikke har fået udviklet noget bedre kan man jo kun spå om.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

Carsten skrev:Den tåge kommer kommer også mere eller mindre fra alle de andre klæbere.

ja men slet ikke i samme omfang som med tunze.. ihvertfald ikke den fra bilthema - det var altså også rigtig meget det var så jeg ikke kunne se bagpladen på mit rsm og jeg brugte ikke særlig meget lim!!!

Men hvis der er nogen der står og skal bruge noget tunze lim så kommer i bare forbi rødovre og henter det kvit og frit!
- og så får i da også lige et held og lykke herfra hehe :GO :GO :GO :T :beer: :W
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"