Jeg har fået anskaffet mig et "Aquaniveau" osmolatorsystem fra Tyskland, som skal bruges på mit akvarie nummer 2. På mit første akvarie har jeg en Tunze osmolator, som jeg stortset ikke hører i dagligdagen. Denne sparer "lidt op" før den fylder på... fungerer ved en lille føler der konstant rører det øverste af vandfladen og en lille plasticprop til at checke der ikke er fyldt for meget på.
Det andet system jeg har fungerer imidlertid anderledes, her sidder der en plasticprop og bølger i overfladen, hvorved der sættes strøm til pumpen (som i dette setup består af en Aquabee UP 1000 pumpe med 220 volt). Denne står så konstant og bliver belastet, hvilket giver en rykkende irriterende lyd fra pumpen.
Det er denne lille sag:
http://www.petproductsonline.eu/p/88199 ... oller.html
Derfor har jeg 2 spørgsmål:
1. Er der nogle der kan anbefale en MEGET lydløs pumpe som jeg kan bruge sammen med niveaureguleringen (skal kunne løfte ca. 1 meters penge op i akvariet) ?
2. Kan det virkelig være rigtigt at systemet er lavet så pumpen skal stå og arbejde konstant, istedet for at spare lidt op og så fylde på / give strøm ?