Caulerpa refugium vs. Alge scrubber

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Caulerpa refugium vs. Alge scrubber

Indlæg af Gzus.dk »

Hej

Er der nogen der har erfaringer vedr. Caulerpa refugium kontra en Alge scrubber ? Hvad virker bedst på vandværdierne ? Kan man evt. køre begge dele, eller giver det ingen mening ?

Hvis man vælger en alge scrubber findes der så netbutikker hvor man kan købe delene, og evt. nogle smarte nogle der er nemme at rengøre (Tage ind og ud af teknikskabet) ?

Har kigget på www.algaescrubber.net, men syntes hurtigt at man drukner i forskellige forsøg og information. Jeg søger noget konkret :)

På forhånd tak.

/Morten N
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Caulerpa refugium vs. Alge scrubber

Indlæg af AndersGS »

Som jeg har forstået det skulle Algae Turf Scrubberens force være at den optager en masse PO4, i forhold til refugiet, en kombination vil sikkert være at foretrække - uden at jeg har prøvet det.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Jeg har heller ikke prøvet det endnu, men jeg har planer om at skulle køre en kombination af begge :y
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg tror der er for meget arbejde med en scrubber (til mig) og så må det give en større for dampning og "dufte" ..
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Hougaard skrev:Jeg tror der er for meget arbejde med en scrubber (til mig) og så må det give en større for dampning og "dufte" ..
hehe ja nogle er jo mere arbejdssky end andre :K :beer: så det kan være at jeg hurtig dropper ideen også, men det tror jeg nu ikke :GO

Den med dufte var jeg også noget i tvivl om, men jeg har ikke kunne finde nogen der ville sige at det lugtede af :wc:
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Peters1 skrev:hehe ja nogle er jo mere arbejdssky end andre
Og det er mig, hvis jeg har travlt skal akvariet kunne passe sig selv i mindst 3 dage uden problemer !
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Hvad jeg har læst mig frem til skulle det ikke lugte, så længe der er et flow igennem algerne. Skulle lugte lidt af hav når man gør den ren.

Man skal vist rengøre det hver 4-7 dag hvis den skal fungere optimalt, og det giver selvf. noget arbejde. Jeg er også lidt bange for fordampningen, især når man nu skal have kraftigt lys direkte på den. Man skulle kunne slippe for vandskift så ofte, og så skulle man få noget mere næring til koraller og fisk i form af algerester. Dette skulle så give et lidt mere uklart vand, men dette kan så fjernes med ozon :)

Spørgsmålet er også hvor langt man vil gå, hvis et refugium med Caulerpa og en skummer dækker behovet for at fjerne de stoffer man ikke ønsker.

Det er åbenbart også muligt at køre uden skummer hvis man bruger en stor nok scrubber.

/Morten N
Rene25
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: fyn gelsted

Indlæg af Rene25 »

men sikke en fordampning det anlæg vil give når vandet løber der ved lampen det må da være vildt meget vand der smutter væk på 24 timer
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg har også overvejet om man kunne bygge et lukket anlæg. Det må være muligt at kapsle det ind i noget plastik, med indbygget lys.

Syntes også jeg faldt over en udgave, hvor dette var gjort, som man faktisk kunne købe.

/Morten N
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg køre med begge filter systemer. synes ikke der er det store arbejde i det, em gang om ugen skrubber jeg lige pladen, det tager under 5min så er den kørende igen. der er ingen lugt gener, en gang lige efter opstarten af den lugtede det lidt af hav under skrubningen af den men siden da har der igen gener været af den.
den fordampning der er fra den er med til at køle akvariet markant, hvis man så oven i købet montere en blæser så vil jeg mene at man i sommer perioden vil kunne undvære en køler.
ikke sagt at alle har brug for en køler, men hvis man har på de varme sommerdage.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Gzus.dk skrev:Jeg har også overvejet om man kunne bygge et lukket anlæg. Det må være muligt at kapsle det ind i noget plastik, med indbygget lys.

Syntes også jeg faldt over en udgave, hvor dette var gjort, som man faktisk kunne købe.

/Morten N
Den her?

http://www.thereeftank.com/forums/f20/a ... 08853.html
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Hougaard skrev:
Peters1 skrev:hehe ja nogle er jo mere arbejdssky end andre
Og det er mig, hvis jeg har travlt skal akvariet kunne passe sig selv i mindst 3 dage uden problemer !
:GO Forestiller mig også er det sagtens kan køre i en uges tid ca. uden rengøring når det altså kører, men har som sagt ingen praktisk erfaring endnu.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det kan være jeg ilge skal præcisere min udtalelse, det er ikke nødvendigvis den ene manuelle ting der afskrækker mig, men summen af manuelle opgaver. Skal jeg tilføje noget skal det reducere arbejdet med baljen, ikke forøge :)
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

MAKRRO skrev:
Gzus.dk skrev:Jeg har også overvejet om man kunne bygge et lukket anlæg. Det må være muligt at kapsle det ind i noget plastik, med indbygget lys.

/Morten N
Den her?

http://www.thereeftank.com/forums/f20/a ... 08853.html

Denne her http://www.3reef.com/forums/refugium/at ... 32396.html :biggrin:
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Jeg er lidt interesseret i at høre, hvordan det går morten med din algescrubber? Har også lige et spørgsmål omkring lyset til en algescrubber: Skal der være kraftigt lys på? Kan en sparepære på 8-11W ikke klare det? Der behøver jo ikke være mere over et refugium med caulerpaalger i.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Schwensen skrev:Jeg er lidt interesseret i at høre, hvordan det går morten med din algescrubber? Har også lige et spørgsmål omkring lyset til en algescrubber: Skal der være kraftigt lys på? Kan en sparepære på 8-11W ikke klare det? Der behøver jo ikke være mere over et refugium med caulerpaalger i.
Jeg har selv en algescrubber, og tror jeg var først i DK. Jo kraftigere lys jo bedre. Mere lys = mere algvækst som udgangspunkt. Men en 11w kan sagtens bruges, især hvis du bruger en reflektor. Jeg selv bruger en arbejdslampe med en firkantet sparepære i monteret i en reflektor. Fungerer rigtig godt og bruger 11w mener jeg. Du skal have lys på begge sider af pladen. PT har jeg faktisk en alm. sparepære med en diy reflektor på den ene side og ovennævnte arbejdslampe på den anden side. Siden med arbejdslampen vokser mest jævnt, da lyset spredes bedre.

Jeg vil dog sige, at jeg overvejer at sætte en skummer til igen. Ikke fordi akvariet ikke kører godt, for det gør det faktisk. Jeg kunne bare godt tænke mig at prøve køre med scrubber, skummer, VSV og ozon sammen for at se hvordan det vil fungere. Det er ikke sikkert, at scrubberen vil have nok at leve af i den konstallation, men det er et forsøg værd :)
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg er faktisk ikke begyndt at kigge på den del endnu. Men jeg tror jeg har besluttet mig til at have både et refugium med alger samt en algescrubber der leder vandet ned til refugiummet. Jeg har ingen ide om der er nok næring til at dette fungerer, men det vil være udgangspunktet fra start af. Desuden mangler jeg stadig en ide til hvordan man laver denne scrubber, så den er nem at vedligeholde (Dvs. tage ind og ud af skabet). Desuden skal den bindes sammen med sumpen på en smart måde.

Min plan er at køre med refugium, scrubber og skummer, men prøve at undgå VSV.

Så vidt jeg har læst mig frem til så er lyset en af de vigtigste ting for at få en algescrubber til at virke mest optimalt. En algescrubber skulle være en del mere lyskrævende end hvad et refugium kræver. Jeg har læst om flere der bruger 30-50w i alt på dette.

/Morten N
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg sad lige og læste afsnittet omkring Algal turf scrubbers i The Reef Aquarium vol. 3, og læste at alge scrubberen kan udkonkurrere korallerne for nogle af de vigtige stoffer som de for har brug for, således at de udsulter. Det skulle dreje sig ammonium, fosfor og nitrat. Men også spor elementer såsom jern og mangan.

Tænkte jeg lige ville kigge på http://www.algaescrubber.net, og et af de første indlæg jeg fandt var en gut der snakkede om "Mineral depletion by algal scrubbers" http://www.algaescrubber.net/forums/vie ... ?f=2&t=361 Er der nogen har kørt med ATS over en længere periode og har lagt mærke til dette, evt. har kunne teste det ? Måske oplevet at korallerne er begyndt ikke at vokse så meget.

/Morten N
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

IMO så er det altså umuligt at sige noget konkret om. Man bliver sgu nødt til at gøre sine egne erfaringer med tingene. Nogen vil sige ét og andre noget andet. Du kommer så godt som aldrig til at få et entydigt svar på noget i denne hobby. Ind i mellem er det sgu bare sådan at noget virker kanon for nogen, og af lort for andre. Men hvis du laver dine vandskift evt. kombineret med sporstoffer, så tror jeg ikke på at du en ATS kan udkonkurrere korallerne på noget. Ej heller tror jeg på, at en ATS kan fjerne så meget nitrat og fosfat at niveauerne blive FOR lave (lidt skal der være ifølge de kloge jo).
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Gzus.dk skrev:Jeg er faktisk ikke begyndt at kigge på den del endnu. Men jeg tror jeg har besluttet mig til at have både et refugium med alger samt en algescrubber der leder vandet ned til refugiummet. Jeg har ingen ide om der er nok næring til at dette fungerer, men det vil være udgangspunktet fra start af. Desuden mangler jeg stadig en ide til hvordan man laver denne scrubber, så den er nem at vedligeholde (Dvs. tage ind og ud af skabet). Desuden skal den bindes sammen med sumpen på en smart måde.

Min plan er at køre med refugium, scrubber og skummer, men prøve at undgå VSV.

Så vidt jeg har læst mig frem til så er lyset en af de vigtigste ting for at få en algescrubber til at virke mest optimalt. En algescrubber skulle være en del mere lyskrævende end hvad et refugium kræver. Jeg har læst om flere der bruger 30-50w i alt på dette.

/Morten N
jeg ville ikke have alger i det refugium,da det kvæler bundlaget,svampe osv.men derimod noget groft grus så de pods fra atsen dobblerer i det fangede detritus og som igen selvfølgelig ledes direkte til displayet og ikke gennem sumpen. :hello:
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Det vil sige at det faktisk er en dårlig ide at blande e alge-refugium med en ATS ? Har godt læst at ATS også kan udkonkurrere algerne i refugiummet. Hvor ligger problemet i at lede refugiummet igennem sumpen ? Er det for at undgå at skummeren tager disse pods ? Dette kan vel løses med at lave en 3 rums sump med indløb i begge ender med skummerum i det ene rum og refugium i det andet og så returpumpe i midten.

Jeg er stadig på jagt efter den gyldne filter-metode der vil kunne hive de forkerte stoffer ud, beholde de rigtige stoffer, men også generere pods, plankton og andre gode ting til akvariet. Så vidt jeg kan læse kan en ATS give pods, samt udlede algespore som plankton kan leve af.

/Morten N
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"