luft eller motorskummer?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Ikka
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet

luft eller motorskummer?

Indlæg af Ikka »

ja, hvad er bedst? hvad er for og hvad er imod, synes det er jungel :)
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: luft eller motorskummer?

Indlæg af bio »

Jeg har en, godt nok DIY, skummer der først var luftskummer og siden er bygget om til motor skummer. Hvis larmen fra luftpumpen kan fjernes og man gider skifte luftsten hver mdr., så vil jeg til en hver tid vælge luftskummer, jeg synes den virker perfekt, men det er bare nemmere med en motorskummer, der skal pumpen bare renses en gang i mellem...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Ikka
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Ikka »

Blev bare af en forhandler på Sjælland rådet til at tage en motorskummer, for den fjernede så meget mere end luftskummeren. synes jeg bare lød lidt underligt..
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Jeg er ikke sikker på den fjerner mere, hvis ellers luftskummeren har samme kaliber og der bliver tilført samme mængde luft, men typisk kræver det en rimelig stor, og dermed larmende, luftpumpe...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Hemmje
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 6700 Esbjerg

Indlæg af Hemmje »

Mit personlige valg er en motorskummer, syntes at luftskummer de lamer alt for meget, med mindre man ofre en formue på en meget lydløs luftpumpe.

Mit valg hvis du skulle vælge en skummer så blev det en motorskummer ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ikka skrev:Blev bare af en forhandler på Sjælland rådet til at tage en motorskummer, for den fjernede så meget mere end luftskummeren. synes jeg bare lød lidt underligt..
Det lyder underligt, men er nok rigtigt. Lige så snart en "luftsten" kommer i vandet, begynder den at rådne.
Den er nemlig lavet af lindetræ, som er super porøst. En luftsten der begynder at rådne giver ikke så mange bobler som en frisk.
En luftskummer bruger flere luftsten som skal skiftes hver måned, og en stor luft skummer bruger nogle temmeligt store luftsten, som koster ganske meget.

Jeg har selv haft en luftskummer, og den virkede da fint, men det var noget besværligt og dyrt at skifte stenene hver måned. Derfor købte jeg en motorskummer.
Der er også ulemper veden motorskummer, den larmer fra pumpen, mere eller mindre. Dem der larmer mindst er dem som kan stå i sumpen
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Carsten skrev:Jeg har selv haft en luftskummer, og den virkede da fint, men det var noget besværligt og dyrt at skifte stenene hver måned. Derfor købte jeg en motorskummer.
Hvis det kun er til et 100 liter akvarium, som Ikka skriver om i andre tråde, så vil jeg nu ikke mene det er prise på luftsten der skal gøre udfaldet. De 12 kr om måneden er vist til at overkomme.

Og skummere skal jo alligevel rengøres, så at skifte luftstenen er også til at overkomme.

Men når det er skrevet, ville jeg da også vælge en motorskummer, hvis jeg plads til det. Og en det er godt overdimensioneret.. :GO
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Jeg har en luftskummer, og det virker helt fint til mit :y Ja man skal skifte "luftstenen" omkring en gang i måneden, men det tager ingen tid, og så kører den optimalt igen..

Jeg valgt luftskummer, da de simpelthen larmer mindre end en motorskummer. Har haft en Tunze 9010 og 9002, og de larmede noget mere, synes jeg.. Selvfølgelig kommer larmen an på, hvilken luftpumpe, som man køber :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Jesper
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
15
Postnummer: 6731 Tjæreborg
Geografisk sted: foran akvariet .

Indlæg af Jesper »

jeg har både en luft skummer og en motorskummer .
og jeg har kun motorskummer kørende , den larmer mindre end luftpumpen .
Billede
Nano75
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: 5750 Ringe
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Nano75 »

Brug en Eheim luftpumpe sammen med din luftskummer, så har du en effektiv og meget lydsvag skummer:
http://dyfo-svendborg.dk/akvarier-akvar ... -2013.html
Jeg har en Tunze nano reef 200 på mit 120 ltr. og en Berlin Airlift 60 luftskummer på mit 54 ltr. Jeg vil sige at de skummer lige godt, men luftskummeren er klart mere støjsvag. Tunze nano reef 200 er dog meget nemmere at tilslutte, da du ikke behøver overløb osv.
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Det med lydniveau afhænger meget af hvor stort akvarie skummeren skal køre på. Et større akvarie skal have mere luft i skummeren, hvilket betyder en større luftpumpe, som igen betyder mere larm...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Nano75
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: 5750 Ringe
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Nano75 »

bio skrev:Det med lydniveau afhænger meget af hvor stort akvarie skummeren skal køre på. Et større akvarie skal have mere luft i skummeren, hvilket betyder en større luftpumpe, som igen betyder mere larm...
Jo, ja selvfølgelig, men det er altså stor forskel på luftpumper. Jeg har en Eheim 2 x 200 ltr og det er ikke meget lyd i den, selvom den giver meget luft.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"