krabbe - FOR HELVEDE!!!!

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

krabbe - FOR HELVEDE!!!!

Indlæg af Dan-P »

Først røg vores koralvogter, og det fik vores ellers harmløse hummer skylden for og blev aflivet. Så forsvandt vores palet på mystisk vis, den havde en smule pletter så jeg regnede med den var død af stress. Nu mangler min ildhalekutling også, og så har jeg (undskyld mit sprog) KRAFTEME lige fundet min ellers store sandsøstjerne død med alle arme revet af/spist og halvdelen af een arm tilbage.
Det kan næsten KUN være en krabbe, og det er et 350L hjørneakvarie med keramikbaggrund hele vejen rundt og en del sten i. Hvordan f.... finder jeg nogensinde sådan en krabbe.
Synes godt nok jeg har haft uheld på uheld på uheld på uheld på uheld på uheld på uheld osv. osv. med det akvarie her og jeg er efterhånden tæt på at give op.
Hvis det ikke er glasset i lamperne der springer, skummeren der pludselig går amok og smider 20-30L vand på gulvet, planarier der skal fjernes på alle sten så stenopsætningen skal laves om, forhøjet temp. så alle sps'er smider vævet og jeg kan blive ved og ved.
Undskyld mit udfald men jeg sku bare lige af med det. Jeg har en idé om at krabben er i højre hjørne og jeg har fundet et krabbe skjold og en klo i akvariet da jeg skulle have stenene op sidste gang for at fange hummeren, og krabber skifter også skjold når de vokser... ikk ?
Men er der nogen der har et godt råd til hvad jeg kan gøre, for jeg kan snart klare mere, det er alt for dyrt og trist at se sine fisk og inverbrater dø og forsvinde :G :G :G
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Rene25
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: fyn gelsted

Re: krabbe - FOR HELVEDE!!!!

Indlæg af Rene25 »

tappe vand af og tage stenene op og finde den så kører det ellers bare vente til der ikke er mere mad til den
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

ellers vente til der ikke er mere mad til den ? Mener du til den har taget de resterende fisk i baljen ? Det er nogle ret dyre fisk den har smæsket sig i indtil videre udover ildhalekutlingen, og de sidste fisk jeg har vil jeg satme ikke miste, især ikke min store veliferum med personlighed.
Hmm... Jeg ku godt finde på at smide vand i det shin mao 116L jeg har og tage stenene derover i og lede efter den til den er fundet, og ellers lade shin mou akvariet køre til krabben er fundet. Vil bare gerne kunne slappe af og nyde mit akvarie og dets indhold uden at skulle tage alt op og omrokere en gang om mdr. pga. nyt problem.
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Du skal så også være sikker inden du gør noget, der kan jo være andre årsager :wink:
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Hvad med at prøve med en krabbefælde? :)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Rene25
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Rene25 »

ja man skal da være 100 på det er den men jeg ville gøre det selvom det er mega træls men så er man nogenlunde sikret det er vel til lige at fiske et par over i dit lille akvarie
mit siger akvarie siger kliklyde om natten gad vide hvad det er
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

jamen jeg kan bare ikke rigtig se andre årsager. Nu er det ikke for at beskylde dig eller noget som helst helena, bare rene facts :)
Men det hele er sket efter jeg hentede de to store sten ved dig, der faldt nemlig et krabbeskjold og klo ud af den ene sten imens jeg fumlede med en ny sten op sætning, men skifter krabber ikke skjold når de vokser, ligesom rejerne?
Der kan bare næsten ikke være andre årsager, nu har jeg haft min sandsøstjerner i efterhånden 3-4mdr og de har trives rigtig godt, og så røg koralvogteren som var super frisk altid, så sund og velernæret ud, så røg paletten, og nu ildhalekutlingen som jeg har haft i 8 mdr, den går helt tilbage fra mit 37L nano, og den har været igennem de hvide pletter og meget mere så det er/var ellers en hård nyser.
Og det er som om det hele sker ovre i højre side af akvariet, der fandt jeg koralvogteren, det var også der ildhalekutlingen gemte sig om natten og jeg fandt også søstjernen der tidligere idag.
Mit 430L mix reef.

Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

Rene25 skrev:ja man skal da være 100 på det er den men jeg ville gøre det selvom det er mega træls men så er man nogenlunde sikret det er vel til lige at fiske et par over i dit lille akvarie
mit siger akvarie siger kliklyde om natten gad vide hvad det er
enten har du en søknæler ( mantis reje) eller en pistol krebs.
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Men hvis du ikke orker at tage heke stensætningen op, så start dit nano op og smide fiskene derover - og som sagt tidligere så smæk en krabbefælde i med lidt mad... Så skal krabben nok komme ;)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Rene25
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Rene25 »

hmm om dagen kan jeg intet se jeg må se om jeg kan hitte den i mørket med en lygte
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

MAKRRO skrev:Men hvis du ikke orker at tage heke stensætningen op, så start dit nano op og smide fiskene derover - og som sagt tidligere så smæk en krabbefælde i med lidt mad... Så skal krabben nok komme ;)
så er det lettere at tage stenene op ;) nogle af fiskene "bor" i reefkeramikken. Men jeg tror at jeg gør det at jeg tager alle de store sten der er kun 3-4 stykker, og smider dem i det lille istedet.
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Helena »

Der sad en rimeligt pæn krabbe i en af mine sten da jeg tog den op af det gamle akvarie, men har nu aldrig haft den mistænkt for at snuppe nogetsomhelst :f3: Jeg havde faktisk glemt alt om den. Det kan da være den du har fået, men den var kun 2 cm da jeg så den sidst, så den tror jeg ikke helt på, medmindre den er vokset meget hurtigt :hehe: Men hvis du er sikker på der er en monsterkrabbe i din balje så er der kun en vej :hehe:
Rene25
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Rene25 »

jeg har lige købt sten hvor der fulgte en behåret krabbe med den ser pænt gusten ud og han fortalte at alle hans fisk var døde og han vidste ikke hvorfor der var kun en filfisk tilbage
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

jamen jeg har set nogle rimelig store kløer ligge hist og her i baljen fra tid til anden. meg nu har jeg også nogle ret store erimitkrebs hvis ikke fuldvoksne... Så tror/har håbet på det var var deres når de nu har været i krig eller skiftet skjold. men jeg må jo have det op i morgen :( :( :( :(
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tvivler stærkt på at en krabbe kan ryde en hel balje for fisk, med mindre fiskene har været sløje på forhånd.
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

jeg ved ikke hvad det er, men der må være en krabbe for min sandsøstjerne dør da ikke bare sådan af sig selv, når de harhaft det så godt indtil nu.
Min ildhalekutling kom så frem i går aftes :S ved ikke hvad den har levet af de sidste par dage, for jeg har ikke set den når der blev fodret.
Men jeg tager det hele op for at sikre mig, og sætter en krabbefælde i begge akvarier.
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

pas nu på, krapper kan være svære at se og gemme sig godt i hullerne..

fandt 4 store da jeg flyttede mit akvarie, og de 2 af dem opdagede jeg ved et tilfælde kun.
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

ok jamen jeg tager de mistænkte sten over i et 116L og sætter en krabfælde i hvert akvarie :) og så beer jeg til lykkesmeden om at jeg MINIMUM fanger een krappe. Så kan jeg få lov at lege med sten opsætning igen, ved ikke helt om det er plus eller minus.
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Helena »

Jeg er nu meget i tvivl om du får den ønskede effekt af alt dit besvær. DIn sandsøstjerne kan sagtens dø, og det endda ret hurtigt. Og hvis det er min krabbe du har fået, så tror jeg stadig ikke på at den her udryddet din fiskebestand. Jeg tror måske dit akvarie trænger til lidt ro :wink:
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

ildhale kutlingen kom frem igår aftes så den har bare gemt sig et par dage selv når der blev fodret :S underligt, for den er altid fremme.
Men jeg er blevet helt i tvivl om jeg gider til at tage det op, jeg har fået en ide til en anden sten opsætning. Men ja.... ved det næsten ikke nu om jeg orker at tage det hele op.
Men hvis der er en krabbe skal den sku ud.
Mit 430L mix reef.

Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

nå stenene SKAL op. har lige opdaget jeg er indvaderet af planarier. bare typisk :(
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Stine »

Jeg mistede også en del fisk i mit RSM. Sad en aften efter slukketid og kigge med en lommelygte - pludselig kom en 'lille' behåret krabbe forbi. Så fik jeg travlt med at fange den &%¤#. Vi løftede de sten som den var flygtet ind under. Til al held sad den og gemte sig under en af dem. Så ned i en spand og med ud til fiskemanden dagen efter. Den var ca. 4 cm på den bredeste led, men jeg fik at vide, at den sagtens kan tage fisk som er 4 gange egen størrelse..............

Så ud og 'lege' på motorvejen med den.

Håbet at du fanger noget - det er lidt for dyrt at fodre krabber o.lign. med saltvandsfisk.
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Store eremitkrebs på 15 cm. kan tage fisk. Vil tro det sker om natten, når fiskene er døsige. Og her er ikke tale om dem med de traditionelle røde og blå striber på benene.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"