Jeg har endelig fået mit saltvandsakvarium op at køre. Men har lidt problemer med larm fra nedløbet.
Det er ikke vandfald eller noget i den stil, og dog. Jeg har problemer med, at mit nedløb tager luft med ned og laver en fandens masse bobler. Det larmer og sprøjter en smule når boblerne springer op i vandoverfladen.
Er der en måde man lige sådan kan få den larm væk? Jeg har tænkt på noget lignende en filtersok eller en filtersvamp. Men det skulle jo nødigt bremse vandet alt for meget, så sikkerhedsrøret bliver nødt til at tage over.
Der er en durso på, med en luft ventil oppe i toppen. Hvis luft ventilen ikke er der, vil der dannes undertryk og vandet til falde/stige i overløbet hele tiden.
Det slumrer ikke, men det larmer nede i sumpen når vandet kommer ud og der er luft med.
det lyder som der kommer mere luft ned end vand,har du prøvet at hæve vandstanden i overløbet med en kuglehane?
2 billeder vil hjælpe,et fra overløbet og et fra sumpen
Har du prøvet at indstille luftventilen forsigtigt. Er den for åben suges der bobler med ned, men er de for stram/lukket så giver det også problemer med pludselig skyl.
Prøv fx. at åbne den 100 %. Derefter strammer du den, venter og lytter, strammer lidt mere, venter... osv...
Jeg har prøvet at justere luften men det hjælper lige lidt. Grunden til nedløbet hænger skævt, er for at bremse vandet lidt, det har hjulpet på larmen. Men det ville nu være fedt hvis der ikke var de bobler.
så skær lidt af røret der går ned i vandet, og sæt en bøjning på. således at vandet løber ud i overfladen.
alternativt ændre lidt på sumpens udformning. Bytte om på de 2 glasplader, så vandet under og så over. Og flyt skummeren ind i midten.
Er det ikke en meget højvandstand derer i sumpen?? Kan alt overflade vandet være i sumpen hvis strømmen går??
Har du boret huller i udløbet i akvariet, så hvis der kommer en strømafbrydelse at det ikke virker som en hævert
Jeg kunne godt sætte en 90 graders bøjning på, og lade det løbe ud i overfladen i sumpen, men har bare ikke set andre med sådan en djævel dernede. Hvordan slipper i af med de bobler da?
Vandet kan sagtens være i sumpen hvis jeg slukker for returpumpen, det har jeg målt og tjekket.
Og jeps, har også boret huller i de to rør som går ud i akvariet. Man kan godt se dem lidt under vandoverfladen på det første billede.
Jeg har bare lavet dem så de er lige under vandoverfladen, så står det ikke og sprøjter ud af de små huller.. Vandstanden falder alligevel til underkanten af de huller, på grund af kammen.
Men angående returpumpen, så kan den ikke justeres. Det er en billig Aquabee UP 3000. Så jeg har fået hvad jeg betalte for. Men ville en kuglehane ved nedløbet rette problemet?
Det den første vinkel du har på røret der går ned fra akvariet er 90 grader, dvs, hvis du ikke får vand nok til at fylde røret helt op så vil du opleve en splash effekt.. som kan ilte vandet\kommer til at virke som et vandfald, skift den ud med 2x45graders vinkler så du får en lang blød bøjning. Ikke sikkert det er den løsning du har brug for, men den kan kun gavne. 90 graders vinkel på fald = dårlig ide, også derfor man bla. ikke må installere et toilet med 1 vinkel, men en bøjning, prøv det hvis du har 2x45 graders.
Gælder også med den sidste vinkel er det 40mm rør?
Erathor skrev:
Jeg har prøvet at justere luften men det hjælper lige lidt. Grunden til nedløbet hænger skævt, er for at bremse vandet lidt, det har hjulpet på larmen. Men det ville nu være fedt hvis der ikke var de bobler.
Hvordan justerer du mængden af luft der trækkes ned gennem den gennemsigtige slange i toppen af din Durso?
Grunden til at jeg spørger er at det er DER luften kommer ind, og kommer der for meget ind, så kommer der altså bobler ned i sumpen.
Lige for at teste slangen: Hvad sker der hvis du sætter en finger over hullet på slangen, stopper boblerne så? Sandsynligvis vil der sket det samme som når man trækker i et toilet.
Enig med Olsen. Du skal have sat en regulator på luftindtaget til Dursoenb - dermed kan du regulere luftstrømmen - det har jeg selv
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Kan du ikke bare bruge et fordelerstykke med hane på? (de findes i klar plast med sorte haner i 3 og 4 vejssystemer og så smelte de overskydende ender.
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Erathor skrev:Har lige ledt efter en ordentlig luftventil, men kan ikke rigtig finde nogen. Nogle idéer?
Ingen grund til at gøre det kompliceret. Brug fx. en skrueklemme om den klare luftslange. Den kan du indstille lidt efter lidt. Set et eksempel i min bygge tråd her. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 3&start=60
Det er den grå tingest, der ligger ude til højre
Ja, så er jeg tilbage. Stadigvæk med de samme problemer.
Det her er så min Hofer Gurgle Buster. Har en muffe med et hul i og en slange som går under vandoverfladen med justerbar ventil.
Der kommer stadigvæk luft med ned. I massevis.
Jeg har prøvet at tage nedløbet i et lige rør, for at undgå den omtalte "splash"-effekt. Det hjalp heller ikke, der kommer stadigvæk masser af bobler med ned.
Det eneste jeg ikke har prøvet endnu er en kuglehane.. Men begynder snart at tvivle på om der overhovedet findes en løsning.
Ja jeg prøvede også med en gurgle buster, da min durso også hev for meget luft ned!
Det virkede slet ikke for mig, så noget må jeg have gjort forkert!
Jeg ledte også efter en løsning til at gøre mit overløb/nedløb lydløst og efter at have læst en bunke tråde her på SF, fandt jeg en super nem løsning!
Jeg gjorde det istedet for, at jeg har sat et langt rør på mit hovednedløb som jeg har boret en masse store huller i hele vejen op. Så har jeg en kugleventil på som jeg har justeret således at vandstanden står ca. 5-10 cm. fra overløbskanten.
Jeg har så stadig min durso til reserve nedløbet, men der løber så meget mere vand ned i mit hovedrør nu, at der næsten intet løber igennem dursoen! Iøvrigt har jeg fjernet ventilen på min durso! Den virker fint uden!