Kemi - Calcium optagelse mm....

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 2
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Kemi - Calcium optagelse mm....

Indlæg af Brian »

Jeg stod for noget tid siden med en Ca værdi på langt over 500 og en kH på 3-4 stykker !

Det er endda sikkert sket da jeg valgte at bruge en del af noget gammel reaktor materiale(koral brudstykker) som bundlag i baljen. Herved er der kommet en masse finere svæv med som simpelthen har boostet min calcium værdi.

Spm 1 :
Er det sandsynligt og hvorfor denne skæv vridning mellem ca og kH som før var ok ?

Spm 2 :
Jeg valgte en mellemvej mellem at skifte en del vand og lade korallerne optage calcium i vandet til niveauet var ok, holdte i perioden min kalkreaktor slukket.
Jeg har dog måtte booste min kH mange gange i forløbet, de den droppede igen til 3-4 stykker.
Så hvordan er det nu lige med kH og ca samhørigheden, jeg er sgu kommet i tvivl nu da jeg aldrig før har oplevet et "sådan forbrug" af karbonat må det vel være.

Kan lige sige at jeg har boostet min kH med natriumhydrogencarbonat !

Håber ovenstående gir mening om min tvivl og mangel på kemiske reaktioner åbenbart :wc: :envy: :smart: :scream:
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
21
Kontakt:

Re: Kemi - Calcium optagelse mm....

Indlæg af Brian »

Kan lige tilføje at jeg idag er nede på en calcium 490-500, altså målbart !

Korallerne og alt andet har taget disse udsving ganske pænt, var bange for STN en kort periode pga stress, men det var blot en 3 koraller som nok er ved at være så store at deres nedre grene er begyndt at falme lidt hen - STN er det hvartfald ikke !

Endvidere så havde den bedste løsning nok klart været at vandskifte til alt var ok, for at undgå unødvendig stress af baljens liv - blot et fif til andre med eventuelt samme problem !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Der er den sammenhæng at hvis du hæver Ca så sænker du samtidigt Kh. Som du måske har læst i min katastrofetråd har jeg lige oplevet det modsatte. Jeg kom til at dosere 5 liter Kh (Balling) ved et uheld. Der skete så det at Kh steg til over 40 men samtidig faldt Ca fra 450 til 250-300.
Det der sker er at den høje Kh får Ca til at udfælde. Det kunne umiddelbart ses da der kom en hvid hinde af kalk på overflladen i sumpen og en hvid linie på glasset hvor vandlinien gik til. Så der er en klar sammenhæng mellem Kh og Ca niveauerne.
Hæves Ca så falder Kh.....hæves Kh falder Ca.
Du kan nok ikke genoprette ballancen (det tager ihvertfald lang tid) ved at lade korallerne optage Ca da korallerne vokser langsomt eller slet ikke hvis der er en stor uballance.
Jeg klarede min situation uden tab af koraller ved at skifte 20% af vandet hver dag i 4 dage samtidig med at jeg boostede Calsium og magnesium langsomt.
Vær også opmærksom på magnesium i din situation da Mg også spiller sammen med de to andre.
Håber at du vil få glæde af min forklaring.....og så gør jeg opmærksom på at jeg ikke er ekspert, men for mig lykkedes det at få skabt ballance uden tab.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

Du gør det rigtige.
Det der sker hver gang du hælder bicarbonat i vandet er at det udfælder til calciumcarbonat i vandet (som hinder og hvide udfældninger i vandet). Herved falder calcium og Kh indtil der ikke kan udfældes mere. Du ender så atter med en lav kh og en calcium, der er lidt lavere end før.
Når du har en høj calcium, kan du ikke få Kh op, da calciumcarbonat udfælder.

Det "farlige" i din situation er at den lave bicarbont gør at pH kan falde specielt om natten.
Du kan prøve at tilsætte natriumbicarbont i små mængder og i stærk fortyndet udgave (gerne om aften / nat). Koncentrationen af calcium og carbonat bliver for høj i tilsætningsøjeblikket, hvis koncentrationen af bicarbonat (fra tilsætningen) og calcium (i akvariet) når over en givet værdi.
Man taler om at, når koncentrationen af calcium ganget med koncentrationen af carbonat når op over en hvis værdi, bliver væsken "overmættet" og det kan så udfældes som calciumcarbonat).

Jeg har oplevet det samme. Det er muligt at hæve Kh lige så stille ved at putte natriumbicarbonten i påfyldningsvandet. Jeg har en 10 liters spand m. påfyldningsvand og rører så bicarbonaten op i det. Der bliver så tilsat lidt ad gangen i forbindelse med påfyldning og koncentrationen i påfyldningsvandet er tilstrækkelig lav til at det ikke udfælder. Lad e.v.t. påfyldningsvandet blive udledt et sted m. stærk strøm.
Du skal dog ikke sætte for høje mål for Kh. Kan den bare komme op på ca 5 er det fint indtil calcium er kommet under 470. Du kan så øge Kh op til 6 med lidt forsigtighed.
Pas på med at tvinge Ph op, da det gør at det udfælder endnu lettere. (det er som med kaffemaskiner - Syre forhindrer udfældninger af calciumcarbonat (og fjerner derved kalk). Baser gør at det lettere udfælder.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Nu skal vi altså ikke glemme, at "sammenhængen" mellem Ca og KH er en ligevægt..... VEL ?
Man kan sagtens, indenfor rimelige grænser, ændre Ca og KH uafhængigt ad hinanden. Det er først, når man kommer udenfor ligevægtspunkterne, at de to begynder at påvirke hinanden nævneværdigt.
... og årsagen er ganske korrekt, at der sker udfældning af kalciumkarbonat men det sker først, når værdierne skrider helt udenfor ligevægten.

/Kim
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Nolan skrev:Nu skal vi altså ikke glemme, at "sammenhængen" mellem Ca og KH er en ligevægt..... VEL ?
Man kan sagtens, indenfor rimelige grænser, ændre Ca og KH uafhængigt ad hinanden. Det er først, når man kommer udenfor ligevægtspunkterne, at de to begynder at påvirke hinanden nævneværdigt.
... og årsagen er ganske korrekt, at der sker udfældning af kalciumkarbonat men det sker først, når værdierne skrider helt udenfor ligevægten.

/Kim
Ja!.....og det var så lige det der skete for mig.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Ja, men det er bare let at læse disse indlæg og så tro, at man ikke kan hæve KH uden at Ca falder og omvendt. Det er nemlig ikke korrekt, selvom der er mange herinde, som tror det hænger sådan sammen.

/Kim
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

de såkaldte ligevægtsgrænser, hvor ligger de? Kan der gives tre, fire eksempler?
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
17

Indlæg af Eskildsen »

Det er ikke muligt at udregne ligevægtsgrænser, da den er meget følsom over for flere ting, bl.a. temperatur, koncentrationen af andre stoffer (salinitet) og pH.
Der kan derudover også ske det at opløsningen bliver overmættet og egentlig burde udfælde, men ikke gør det, da skal være noget der igangsætter (trigger) dette f.eks. andre ioner (magnesium og strontium), glas, jern, kalk eller magneter (på vores rotorer). Det er derfor kalken udfælder nogle steder og ikke andre.

Det er lidt det samme princip polypdyrene bruger. De fjerner syren fra vandet i den spalte mellem dyr og den kalk den vil udbygge. Saltvandet bliver så basisk, hvilket gør at vores saltvandsopløsning bliver overmættet og udfælder calciumcarbont ud på overfladen, selvom at det ikke var overmættet i det frie vand (med den lavere pH værdi).

Målet i vores akvarie er således at holde calcium og bicarbonat så højt at det ikke udfælder i det frie vand, men samtidig ikke er alt for besværligt for vores polypdyr at få opløsningen til at udfælde når koralerne skal vokse.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
21
Postnummer: 9560 Hadsund

Indlæg af Lars M »

Fed tråd, sådn lige for at referere til den tråd, som mente at vi ikke udvikler metoder og input længere.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det var jo en række skønne svar med kød på - jeg er tilbage på sporet både med baljen og med viden !

Takker !
Mvh
Brian

Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Er nødt til at bringe denne tråd op igen !

Min calcium værdi er som sagt pænt på plads ved de 420 stk men jeg oplever stadig drop i kH ned til 3-4 stykker indtil jeg atter må booste den.

Det er et træls problem som jeg aldrig har oplevet med kalkreaktor før....

Årsag - løsnings forslag ??
Mvh
Brian

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

tror det kan hænge sammen med en lav ph,har luret at nogen monterer et extra rør med granulat for at mindske co2 udslip i baljen
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

ole. skrev:tror det kan hænge sammen med en lav en ph,har luret at nogen monterer et extra rør med granulat for at mindske co2 udslip i baljen
Har faktisk koblet en reaktor fra Grotech på min Koralin med god effekt, Brian har du øget co2+udgangsdryp??
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Min pH er fin, jeg kunne nok øge udgangsdryp ? Min calcium værdi er jo ikke høj med de 410-420 stykker.... Men stabil er den da i det mindste.

Umiddelbart har jeg pt min Co2 på en pH controller som måler pH på reaktor afgangsvand og holder Co2 åben hvis pH er over 6.5. Bruger Deltec Rowalith C+ medie og det er en Deltec reaktor.

En ekstra afgangs reaktor kunne nemt bygges, men da jeg ikke ser pH problemer ?
Mvh
Brian

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

bær lige over med mig da jeg er kalkreaktor wannabee,men er det ikke sådan at øges co2 i reaktoren stiger både ca og kh,noget andet er at kh forsvinder hurtigere end ca,så mon ikke det er meget normalt.
jeg ville ihverfald dobbelt chekke med nye kits inden større justeringer.
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
17

Indlæg af Eskildsen »

Af og til kan kH falde uden at calcium falder. Det hyppigste er:
1. Hvis du har haft et lavt calcium i nogen tid og vil normalsere calcium med kalkwasser. De sultne koraller tager da mere karbonat og Kh falder i starten.
2. Hvis du har tilført noget i akvariet uden biofilm f.eks. skrubbet de levende sten, tilført bundlag, levende sten eller renset nogle af maskinerne i sumpen. I såfald vil der kunne udfældes magnesiumcarbonat på de bare flader. Derved falder kH uden at calcium falder. (Ved samme lejlighed falder magnesium desværre også).
3. Målefejl på dit calcium sæt, så du i virkeligheden fortsat har et højt calcium, der laver udfældning og fald i kH.
4. Meget højt magnesium i dit vand. (>1500).
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"