Bundlag/alger
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hadsund
Bundlag/alger
Jeg har købt og flyttet et akvarie Rsm 130 med vand, fisk o.s.v. Efter 3 uger erder nu kommet nogle brunlige plamager på bundlaget. Kan det skyldes flytningen, hvor der jo er rodet noget op i bundlaget?
Kan man tilføre mere bundlag til et allerede kørende akvarie? Er der nogen speciel fremgangsmåde?
Hvor tykt bør bundlaget være?
Hilsen
John Erik.
Kan man tilføre mere bundlag til et allerede kørende akvarie? Er der nogen speciel fremgangsmåde?
Hilsen
John Erik.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5591 Gelsted
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: fyn gelsted
Re: Bundlag/alger
jeg kører selv med ca 4 cm bare pas på dine dyr og koraller vel når du hælder bundlag i jeg skærer et hjørne af posen og holder hjørnet under vandlinjen så kglider det lige i hvor man vil have det
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
Der hvor der kommer brune plamager vil typisk også være de steder hvor der er lav cirkulation. Det er ihvertfald værd at undersøge om du syntes du har den tilstrækkelige cirkulation.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Det er ikke altid rigtigt, der hvor mine kommer er netop der der er mest flow. Så jeg er holdt op at bekymrer mig om flowet. For det hjælper ikke på de alger jeg har på bunden. Tror mere man skal lede efter kilden til algerne.Sylvest skrev:Der hvor der kommer brune plamager vil typisk også være de steder hvor der er lav cirkulation. Det er ihvertfald værd at undersøge om du syntes du har den tilstrækkelige cirkulation.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
jeg har osse de satans alger og de ødelægger simpelthen det pæne i akvariet jeg har set flere private akvarier hvor nogle osse havde de alger hvor andre bare havde det pæneste bundlag at kigge på... så jeg tror osse man skal finde kilden evt cyano bakterie men jeg er ikke sikker på dette jeg ved bare at jeg ´gerne ville have mit væk... jeg kan fortælle jeg blander salt med mi´t vandhane vand så muligvis har jeg noget i mit vand som gør det men hvad...
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 7000
hej
det er kiselalger(diatoms) sikkert, de kommer af særlige silikater og nitrat, lav omrøring, lav ilt nivau og evt. dårlig belysning.
du bruger postevand så der har du årsagen (silikat muligvis nitrat også)
mvh
n.m
det er kiselalger(diatoms) sikkert, de kommer af særlige silikater og nitrat, lav omrøring, lav ilt nivau og evt. dårlig belysning.
du bruger postevand så der har du årsagen (silikat muligvis nitrat også)
mvh
n.m
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
min nitrat er lav under 10 kan det være det
min silikat kender jeg dog ikke
jeg har stor skummer som laver ilt går jeg ud fra
jeg kører med en sunsun med 2x39 T5 samt 150watt hqi
men jeg har startet et mindre akvarie shin mao med 3x39 T5 interpet Rør
med vand fra mit eget og der er nu osse de tykke brune alger på min bund
og lidt ved mine polypper, det ser ud til at blive værre og værre....
hvad kan jeg gøre for at undgå dette er det et osmoseanlæg eller er der andre muligheder hilsen Rene undskyld john erik for at låne din tråd men jeg håber det osse hjælper dig med dit problem....
min silikat kender jeg dog ikke
jeg har stor skummer som laver ilt går jeg ud fra
jeg kører med en sunsun med 2x39 T5 samt 150watt hqi
men jeg har startet et mindre akvarie shin mao med 3x39 T5 interpet Rør
med vand fra mit eget og der er nu osse de tykke brune alger på min bund
og lidt ved mine polypper, det ser ud til at blive værre og værre....
hvad kan jeg gøre for at undgå dette er det et osmoseanlæg eller er der andre muligheder hilsen Rene undskyld john erik for at låne din tråd men jeg håber det osse hjælper dig med dit problem....
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
jeg har dog slet ikke haft disse problemer førhen og med mit ferskvand hvor jeg osse brugte postevand men måske er der forskel det ved jeg ikke
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2770 Kastrup
Altså hvis du bruger postevand, er vejen frem nok et osmoseanlæg - Jeg bruger selv postevand, men kun her i opstartsfasen... Når jeg skal til at have koraller og fisk laver jeg vandskift med osmosevand 

Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har osmoseanlæg, men har stadig disse trælse alger at se på. Mine har kommet og gået sådan lidt efter behag syntes jeg. Måske et par store vandskift kunne gøre det af med dem.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
men jeg laver vandskifte hver uge som jeg altid har gjort
det som spørgsmålet er hvad det skyldes hvis du bruger osmose anlæg med friske filtre og membran så burde det vel ikke skyldes silikat men der er en alge som ligner der hedder dinoflaggelates eller sådan noget
det som spørgsmålet er hvad det skyldes hvis du bruger osmose anlæg med friske filtre og membran så burde det vel ikke skyldes silikat men der er en alge som ligner der hedder dinoflaggelates eller sådan noget
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
1. Alge opblomstring er normalt i opstartsfasen hvor diverse parametre er ustabile og alt levende overtager hvis konkurrenter er nede og deres egne specifikke optimal krav er opfyldt, ren darwinisme.
2.Al næring (silikat , nitrat fosfat) bliver bundet i algen og kan derfor ikke måles i vandet, først nå de dør bliver næringen igen opløst i vandet og bliver igen til nye alger hvis ikke næringen fjernes og at der ikke tilføjes nyt fx ved skift af vand med postevand (eller tilføjet via foder).
1. find kilden/årsagen såsom silikat (mål evt. på osmosevandet) og eller nitrat.
2. løs "skaden"/problemet....evt. med biologiske metoder fx en hugo, snegle osv.
mvh
n.m
2.Al næring (silikat , nitrat fosfat) bliver bundet i algen og kan derfor ikke måles i vandet, først nå de dør bliver næringen igen opløst i vandet og bliver igen til nye alger hvis ikke næringen fjernes og at der ikke tilføjes nyt fx ved skift af vand med postevand (eller tilføjet via foder).
1. find kilden/årsagen såsom silikat (mål evt. på osmosevandet) og eller nitrat.
2. løs "skaden"/problemet....evt. med biologiske metoder fx en hugo, snegle osv.
mvh
n.m
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Rene25 skrev:men jeg laver vandskifte hver uge som jeg altid har gjort
Silicat er lige en af de få ting som suser gennem osmosefilteret. Skulle der være silicat i vandet, kan det fjernes med
et "silicatfilter" som tager alt som ikke er H2o. Det vand som kommer igennem det filter, er så rent som man vil kunne få uden at bruge destilleret vand.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvem siger at der skal være bundlag?? 5 mm er lige så godt som 5 cmJohn Erik skrev:Jeg har købt og flyttet et akvarie Rsm 130 med vand, fisk o.s.v. Efter 3 uger erder nu kommet nogle brunlige plamager på bundlaget. Kan det skyldes flytningen, hvor der jo er rodet noget op i bundlaget?
Hilsen
John Erik.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
så kan jeg kun se silikat som mit problem kan man skille sig af med det uden et osmoseanlæg jeg troede godt nok at rowaphos åd det men det er ikke tilfældet gad vide om der findes et produkt man kan købe som virker til silikat
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nu vil jeg mene at det er meget sjældent at silicat er årsagen til problemerne. Det er ikke bevist at silicat giver alger.Rene25 skrev:så kan jeg kun se silikat som mit problem kan man skille sig af med det uden et osmoseanlæg jeg troede godt nok at rowaphos åd det men det er ikke tilfældet gad vide om der findes et produkt man kan købe som virker til silikat
Dit akvarie har kun kørt i ca 2 måneder og kan på ingen måde påstås at være i balance allerede, uanset hvad dine målinger viser.
Der er så mange parameter som er afgørende for om det går godt eller skidt. Lad nu tiden arbejde for dig, og få fat i et ordenligt testsæt til fosfat. De hedder Rowa, Merck eller Deltec - sættene er ens bortset fra navnet.
Istedet for at ofre penge på alle mulige underlige ting til at komme i vandet, så brug dem på at købe et osmoseanlæg med et "silicatfilter"
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
øhm mit akvarie har kørt en del længere end 2 måneder jeg ved ikke lige hvor der står det henne men jeg forstår dig ikke helt du skriver i starten at det ikke er silicat som er årsagen men i bunden skriver du jeg skal anskaffe mig et osmose anlæg med silikat filter på men hvis det ikke hjælper så er osmose anlægget osse spild af penge... men så ved jeg ikke hvad problemet er må jeg sige
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Silikatfilteret tager ikke bare silikat, trods populær-navnet.
Det er et totalafsaltningsfilter, som ion-bytter alle salte ud ad osmosevandet. Udgangsvandet er de-mineraliseret vand.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg anser RODI-anlægget (Reverse Osmosis/DeIonize - Omvendt Osmose/Ionbytter) for noget af det vigtigste udstyr en saltvandsakvarist skal anskaffe. Jeg forstår simpelthen ikke, at nogen vil spare den plovmand, og så tage chancen med fisk og koraller for titusindvis af kroner.... ?
Der kan være klor, kobber, nitrat, jern og alle mulige andre "gode sager" i hanevand, som måske ikke skader os mennesker, men som er fatalt for de dyr vi har i baljerne.
/Kim
Det er et totalafsaltningsfilter, som ion-bytter alle salte ud ad osmosevandet. Udgangsvandet er de-mineraliseret vand.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg anser RODI-anlægget (Reverse Osmosis/DeIonize - Omvendt Osmose/Ionbytter) for noget af det vigtigste udstyr en saltvandsakvarist skal anskaffe. Jeg forstår simpelthen ikke, at nogen vil spare den plovmand, og så tage chancen med fisk og koraller for titusindvis af kroner.... ?
Der kan være klor, kobber, nitrat, jern og alle mulige andre "gode sager" i hanevand, som måske ikke skader os mennesker, men som er fatalt for de dyr vi har i baljerne.
/Kim
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
Ser det sådan ud?
http://tinyurl.com/yjeoysh
deres ”skeletter” opbygges af silikat forbildelser (kisel)
http://en.wikipedia.org/wiki/Diatom
rowa-phos – burde rigtigt fjerne både silikat og fosfat forbindelserne. Men først når det er opløst i vandet.
2. løs "skaden"/problemet....evt. med biologiske metoder fx en hugo, snegle osv. eller fjerne det manuelt.
Meget af silikaten vi blive fjernet af RO men ikke alt, så kan man koble et ion-bytter filter bagefter (”silikat filter” om man vil)
http://tinyurl.com/yjeoysh
deres ”skeletter” opbygges af silikat forbildelser (kisel)
http://en.wikipedia.org/wiki/Diatom
rowa-phos – burde rigtigt fjerne både silikat og fosfat forbindelserne. Men først når det er opløst i vandet.
2. løs "skaden"/problemet....evt. med biologiske metoder fx en hugo, snegle osv. eller fjerne det manuelt.
Meget af silikaten vi blive fjernet af RO men ikke alt, så kan man koble et ion-bytter filter bagefter (”silikat filter” om man vil)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har sillikatfilter på mit osmoseanlæg, men kunne måske være en idé og måle på det for at tjecke op. Mit ligner det på det billede GedemeisterDK linker til bare lidt mørkere. Og det kommer også kun nogle steder, og sjovt nok der er hvor der er mest cirkulation.
Har før med held nedsat lystiden for at få dem væk.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
De der små silicat filtre holder ikke længe. Regn med at skifte det samtidigt med de 2 andre små filtremartinknorr skrev:Jeg har sillikatfilter på mit osmoseanlæg, men kunne måske være en idé og måle på det for at tjecke op. Mit ligner det på det billede GedemeisterDK linker til bare lidt mørkere. Og det kommer også kun nogle steder, og sjovt nok der er hvor der er mest cirkulation.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
mine ligner osse dem på billedet bare lidt mørkere jeg tror osse det er kiselalger jeg vil prøve og fjerne det meste manuelt også se hvad der sker evt øge min dosis med rowaphos jeg ved mange kører med mere end der står på pakken... men hvor fås et osmose komplet kit med alt hvad man skal bruge også til billige penge en skrev en plovmand
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
dinoflaggelates ser iøvrigt således ud:
http://tinyurl.com/ylk8q8k
http://en.wikipedia.org/wiki/Dinoflagellate
http://tinyurl.com/ylk8q8k
http://en.wikipedia.org/wiki/Dinoflagellate
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
ja det er sgu dem jeg døjer med lige præcis
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Saltvand siden?: 2001
Carsten den der vil jeg godt lige kommentere lidt bredere på. Jeg tror faktisk at vi er enige, men lige for at være helt præcis, så:Carsten skrev:[Nu vil jeg mene at det er meget sjældent at silicat er årsagen til problemerne. Det er ikke bevist at silicat giver alger.
"
Hvis vi taler om den type alger, som her er til diskusion, kieselalger, diatomer, brunalger, eller hvad vi nu mener at de bør hedde, så er der tale om kieselager, som er alger hvor skellettet er bygget op af kieselforbindelser, kiesel er det gode danske ord for silikat. De er afhængige af at der er silikat til stede i det fornødne omfang. Fjerner man silikaten forsvinder denne type alger. Og ja det er bevist rigtigt mange gange. Alle nystartede saltvandsfolk har dem, men når silikaten er brugt op forsvinder de.
Derimod har silikat intet med andre typer af alger at gøre, heller ikke med cyano, som vi var nogen, inkl. mig selv, der troede for en 3-4 år siden. Det vi fandt ud af dengang ligger i lige linie med Nolans indlæg. At når vores silikatfiltre var brugt op, fik vi indimellem en opblomstring af bl.a. cyano. Netop fordi der er tale om et harpiksmedie som tager alle metalsalte. Og når det ikke fungerede længere, var vores osmoseanlæg jo nok også blevet lidt slidte, og så var det at vi fik alt muligt godt/skidt ind i akvariet hver gang vi skiftede vand.
Håber at vi er enige

Hvis man så har et rimeligt velkørende akvarium med lave værdier og ingen algevækst, så kan man have problemet med silikatalger rigtigt længe. I mit 720l. har jeg døjet med problemet siden maj, hvor jeg satte mit nye akvarium op. Opstarten forløb uden problemer eller algevækt. Faktisk var jeg meget forbavset over ikke engang at få grønne alger. Der kom kalkalger med det samme. Det skal lige siges at indholdet blev flyttet fra et akvarium til et andet her hos mig.
Men jeg har silikatalger

Jeg måler jævnligt på mit osmosevand, og det viser ingen større værdier for silikat. Meen det er der jo, for ellers ville jeg ikke blive ved med at have algerne. Så nu må jeg igang med at finde kilden
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Saltvand siden?: 2001
Nu er jeg den lykkelige ejer af en stereolup, så jeg har kontrolleret at det er diatomer.
De er en plage, men nogle fantastisk smukke biologiske strukturer, hvis de bliver forstørret.
De er en plage, men nogle fantastisk smukke biologiske strukturer, hvis de bliver forstørret.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Vi er helt sikkert ikke de eneste og heller ikke de sidste der kommer til at døje med dem.
Mit er nemlig på samme måde, hvidt om "morgenen" (når lyset tændes) og om aftenen er der bare brunt.
Mit er nemlig på samme måde, hvidt om "morgenen" (når lyset tændes) og om aftenen er der bare brunt.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten