underlig opførsel fra kirug
underlig opførsel fra kirug
Jeg fik en strigosus i akvariet igår aftes fra deepOcean's medimport. Den er flot og fin men vil ikke spise selvom der blev sagt i Holland at den gjorde, men nok om det.
Jeg havde næsten alle stenene opda den kom i og idag har jeg så lavet stenopsætning så hverken min Veliferum eller den nye strigosus havde noget "territorie", men nu svømmer strigosus'en bare rundt og rundt om min magflot inde i akvariet over i hjørnet, og den bliver ved, og så en gang i mellem kommer min veliferum lige over og mærker sig og svømmer væk igen.
Hvorfor svømmer denrundt og rundt derovre, den opførsel har jeg ikke set blandt kiruger før,de plejer da at gemme sig når de er skræmt :S
Jeg havde næsten alle stenene opda den kom i og idag har jeg så lavet stenopsætning så hverken min Veliferum eller den nye strigosus havde noget "territorie", men nu svømmer strigosus'en bare rundt og rundt om min magflot inde i akvariet over i hjørnet, og den bliver ved, og så en gang i mellem kommer min veliferum lige over og mærker sig og svømmer væk igen.
Hvorfor svømmer denrundt og rundt derovre, den opførsel har jeg ikke set blandt kiruger før,de plejer da at gemme sig når de er skræmt :S
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Århus
Re: underlig opførsel fra kirug
Det har jeg oplevet før, både med nye og etableret fisk. Har oplevet det vare helt op til to dage, også lige pludselig så er den normal igen. Havde en liniatus det gjorde det med jævne mellemrum, den døde aldrig af det.
Men pøj pøj med det, håber den klare det.
Men pøj pøj med det, håber den klare det.
Mvh Michael
ok jeg håber på det bedste. Den er dog lige en gang imellem rundt og kigge i akvariet til en bliver jaget på plads igen. Men den spiser baer ikke, hverken tørfoder eller tang. så prøver med mysis og artemia i morgen selvom det nu ikke lige er det rigtige mad for en kirug.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Min gule gjorde præcis det samme, og det i mange dage, jeg troede faktisk den var småskør, fandt så ud af den kunne se sig selv
Vedr. fodring så er den bedste fremgangsmåde Noritang på en sten sat fast med elastikker, det er det nærmeste man kommer naturlig føde, og spise metode 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
er også prøvet, men den store veliferum når at snuppe det hele, og det den ikke tager vogter den over som en hund alle stederne. :S
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
der er ikke noget unormalt i at en ny fisk ikke spiser de første par dage. den skal nok begynde at spise noget når den lige har vendet sig til sine nye omgivelser.
min nye naso var også bedøvende ligeglad da jeg foderede i eftermiddags. men jeg har sat nyt nori i klemmen i løbet af aftenen som det er blevet spist, og nu er den begyndt at vise lidt interesse, den spiser ikke af klemmen, men tager noget af det som de andre kiruger sviner med.

min nye naso var også bedøvende ligeglad da jeg foderede i eftermiddags. men jeg har sat nyt nori i klemmen i løbet af aftenen som det er blevet spist, og nu er den begyndt at vise lidt interesse, den spiser ikke af klemmen, men tager noget af det som de andre kiruger sviner med.
ok supe, jeg venter og ser tiden an
den er nu en sjov farve, lidt rød og lidt blå. Meget skitende i farverne hehe

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
men jeg tror nu sagtens at du kan fodre dine kiruger med frostfoder, mine er helt vilde med det, men det kommer selvfølgelig an på hvad det er for noget frostfoder, men artemia, mysis, rejeæg osv. det plejer at glide ned 

- Limatho
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Saltvand siden?: 2004
Dan-P skrev:ok supe, jeg venter og ser tiden anden er nu en sjov farve, lidt rød og lidt blå. Meget skitende i farverne hehe
har du billeder af den? Tillykke med den

Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
jeg må lige se om jeg kan tage nogle i morgen 
men flot og spændende er den

men flot og spændende er den

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
Har du prøvet og smuldre nori i vandet
Mvh Thue
Mvh Thue
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Hej Dan.
- Tillad mig at uploade et billede i din tråd for illustration

Først en kommentar for det at du var blevet lovet at den spiste ved grossisten... Dette er meget vel sandt!
- Men der kan enkelt være tale om tilvænning til det du fodrer med... Ovenstående fisk er fra LordMike som han har holdt i godt et årstid og den ville ikke spise her de første par dage!
Bemærk på billedet, omend at det ikke er for godt. Udformning af dens mund, samt tandstruktur og heraf navnet: "Bristlletooth", samme gruppe som din...
I præcis arten som du har fandt man ved undersøgelse af mave/ tarm indhold på et enkelt individ, bestående af ca. 90% uorganisk materiale.
- Altså det vil sige et indhold som ikke kan fordøjes... Og en fisk som har fundet niche i at søge føde hvor der ikke umiddelbart er mere at gnave ned, et "øde" område efterladt af Kirurger som i naturen kom før den. Og med denne tilpasnings evne, plads til en art mere...
____
- Slutteligt, en god ide´ som Thue beskriver ovenfor!
- Tillad mig at uploade et billede i din tråd for illustration

Først en kommentar for det at du var blevet lovet at den spiste ved grossisten... Dette er meget vel sandt!

- Men der kan enkelt være tale om tilvænning til det du fodrer med... Ovenstående fisk er fra LordMike som han har holdt i godt et årstid og den ville ikke spise her de første par dage!
Bemærk på billedet, omend at det ikke er for godt. Udformning af dens mund, samt tandstruktur og heraf navnet: "Bristlletooth", samme gruppe som din...
I præcis arten som du har fandt man ved undersøgelse af mave/ tarm indhold på et enkelt individ, bestående af ca. 90% uorganisk materiale.
- Altså det vil sige et indhold som ikke kan fordøjes... Og en fisk som har fundet niche i at søge føde hvor der ikke umiddelbart er mere at gnave ned, et "øde" område efterladt af Kirurger som i naturen kom før den. Og med denne tilpasnings evne, plads til en art mere...
____
- Slutteligt, en god ide´ som Thue beskriver ovenfor!

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

ok så flot blå er min godt nok ikke. Den er bare kedelig brun/rød, men det skal nok komme når den falder mere til.
Min ser efter min kritiske mening flot og sund ud, munden ser ud som på dit billede og den er ikke indsunken i nakken eller noget.
Men jeg fik ikke rigtig fat i hvad du mener, nok fordi det er alt for tidligt på dagen eller også er jeg bare lidt langsom:P
Men du skriver at der er plads til en art mere, hvad mener du? Du må lige uddybe
Min ser efter min kritiske mening flot og sund ud, munden ser ud som på dit billede og den er ikke indsunken i nakken eller noget.
Men jeg fik ikke rigtig fat i hvad du mener, nok fordi det er alt for tidligt på dagen eller også er jeg bare lidt langsom:P
Men du skriver at der er plads til en art mere, hvad mener du? Du må lige uddybe

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
er det ikke den kirug som kan skifte farve efter humør?
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Glemte at sige at min er C. hawaiiensis i voksen farvedragt, og herfor forskelligt udseende af din...Dan-P skrev:ok så flot blå er min godt nok ikke. Den er bare kedelig brun/rød, men det skal nok komme når den falder mere til.
- Jeg syntes bestemt ikke at din kun er kedelig brun/ rød, men det er selvfølgelig betinget af smag og kan ikke diskuteres!

Men jeg syntes at det er en art som har meget at byde på, set med måske lidt nørdede briller på...
Ved første øjekast, sit gule iris omkring pupillen. Striberne og flagrende ryg og gat finne, samt humør betinget farveskift!
_______
Hvad jeg mente med plads til en art mere gjaldt at alger er en føde niche som der er hård konkurrence om, og hvis man ønsker at indtage denne fødekilde så skal man evne at tilpasse sig. Alternativet er at dø af sult, eller finde anden føde kilde... Ctenocheatus valgte at udvikle tænder som gav den adgang til føde som de andre ikke kan nibbe af, herfor også det store indhold af uorganisk materiale i dens mave/tarm.
Sammenlign eks. med sejlfinnerne som nibber til alger og afslutter med et lille vrid med hovedet til siden, og flår på den måde algetotter af.
Disse forsk. fødesøgnings teknikker giver plads til en art mere... Udvikling/ tilpasning, eller dø af sult!
- Samme evne til tilpasning til nyt miljø er også det vi for de fleste arters vedkommende drager fordel af, ved at de lærer sig føde indtag som ikke er naturligt for dem. Eks. flagefoder, Nori tang osv.

/Flemming,

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
stefan_sørensen skrev:er det ikke den kirug som kan skifte farve efter humør?
- De fleste Kirurger besidder denne evne, eks. achilles: (Samme fisk)
Jeg skal prøve at fange lidt flere situationer senere...
/Flemming,

arh... ok så er jeg med
Jamen jeg prøver noget forskelligt, og har hele tiden tang forskellige steder i akvariet 
Men den nibber stadig meget i stenene.

Men den nibber stadig meget i stenene.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Ingen årsag til bekymring!!Dan-P skrev:Men den nibber stadig meget i stenene.

Som nævnt tidl. er den nok den art af Kirurger som udfører dette job bedst, så den skal nok få hvad den har behov for...

/Flemming,