LED lys som månebelysning
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Midt Jylland
LED lys som månebelysning
Hej.
Har fået en Rio dyb blå LED månelys hjem til baljen. Har nu haft det tændt to nætter, og er fuldstændig forelsket i effekten det giver! Dog har mine favia's ikke foldet sig ud om natten, som de ellers plejer, de to nætter lyset har kørt. Derfor vil jeg lige høre, om LED lyset stresser korallerne på en eller anden måde, eller om man sagtens kan køre med LED lys nat efter nat?
-Jakob
Har fået en Rio dyb blå LED månelys hjem til baljen. Har nu haft det tændt to nætter, og er fuldstændig forelsket i effekten det giver! Dog har mine favia's ikke foldet sig ud om natten, som de ellers plejer, de to nætter lyset har kørt. Derfor vil jeg lige høre, om LED lyset stresser korallerne på en eller anden måde, eller om man sagtens kan køre med LED lys nat efter nat?
-Jakob
Mit 120L Juwel Lido:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=26792
- Brian C
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Re: LED lys som månebelysning
Jeg har fast natlys på, det skifter så efter månefaserne, men det kører hver nat. istarten foldede min koraller sig heller ikke ud, men det skal jeg lige love for de gør nu, så jeg tror bare det er et spørgsmål om tilvænning, det har det ihvertfald været her
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Crown-of-thorns
- Foxface
- 16
Ok tak for svaret! SÅ kan jeg jo roligt installere et par lamper mere, så hele akvariet er oplystBrian C skrev:Jeg har fast natlys på, det skifter så efter månefaserne, men det kører hver nat. istarten foldede min koraller sig heller ikke ud, men det skal jeg lige love for de gør nu, så jeg tror bare det er et spørgsmål om tilvænning, det har det ihvertfald været her

Hvordan får du lyset til at skifte som en månefase, er det nogle bestemte lamper du bruger, der kører med forskellige styrker eller?
Mit 120L Juwel Lido:
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions: 3
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Månelys skal IKKE "oplyse" baljen .. Det skal være sådant at hvis der er helt mørkt i lokalet hvor akvariet står, så kan mådelyset gøre at du kan se konturene af stenene, men ikke mere. Der er faktisk ret mørkt ude på et rev om natten.
- Crown-of-thorns
- Foxface
- 16
nå for pokker da, giver ellers nogle interessante farver! -Ved godt det er mørk på revene, men siden det nu er populært at bruge LED lys i vores akvarier, troede jeg at korallerne ikke lod sig påvirke af LED lyset?Hougaard skrev:Månelys skal IKKE "oplyse" baljen .. Det skal være sådant at hvis der er helt mørkt i lokalet hvor akvariet står, så kan mådelyset gøre at du kan se konturene af stenene, men ikke mere. Der er faktisk ret mørkt ude på et rev om natten.
Mit 120L Juwel Lido:
-
- Palet kirurg
- 16
- Postnummer: 5591 Gelsted
- Geografisk sted: fyn gelsted
jo men når det er nat så er det jo nat og mørkt og ikke disko fest... i mit akvarie er det som hougaard skriver at man kun lige kan fornemme konturer på sten og det er faktisk fedt sådan og lidt mere spændende fordi så kommer livet ud af stenene så er det sjovere at sidde med en lille led lygte og finde små dyr som man ikke ser til hverdag
- Brian C
- Rev haj
- 17
jeg kører med denne her
http://www.fish-street.com/advance_360_ ... ory_id=118
der er indbygget en funktion der gør at den skifter lysstyrke over en 28 dages cyklus
http://www.fish-street.com/advance_360_ ... ory_id=118
der er indbygget en funktion der gør at den skifter lysstyrke over en 28 dages cyklus
Mvh. Brian
- Brian C
- Rev haj
- 17
se det er så ikke helt det jeg hører andre steder fra, jeg har fået fortalt at havet faktisk kan være ret lyst om natten, især ved fuldmåne, jeg skal lige se om ikke jeg kan finde det igenHougaard skrev:Månelys skal IKKE "oplyse" baljen .. Det skal være sådant at hvis der er helt mørkt i lokalet hvor akvariet står, så kan mådelyset gøre at du kan se konturene af stenene, men ikke mere. Der er faktisk ret mørkt ude på et rev om natten.
men selvfølgelig skal akvariet ikke være oplyst, men månelyset er faktisk en del kraftigere end mange lige regner med, bare spørg vores soldater, når de skal snige sig afsted ved fuldmåne
Mvh. Brian
-
- Palet kirurg
- 16
jo det er på sin vis rigtigt men har man først prøvet og dykke finder man hurtigt ud af hvor meget lys der går tabt bare ved en 1 meter vand jeg går jo ud fra at koral revet ikke ligger 10-80cm fra overfladen så derfor burde der forsvinde meget lys inden det når ned til sten og koraller dette er bare min teori om natlyset... men der er vel heller ikke fuldmåne hver dag eller
-
- Palet kirurg
- 16
jeg har osse læst nogle kun bruger natlys 3 gange om måneneden fordi nogle koraller/anemoner gyder i fuldmåne men hvis det er fuldmåne hver eneste dag så ville jeg sgu blive forvirret... mange planter kræver faktisk ro= ingen lys = en del af deres photo synthese lissom nogle grønne planter kan ikke tåle lys 24/7 det hæmmer rent faktisk væksten nå nok om det det ved folk sikkert mere om end jeg gør....
- Crown-of-thorns
- Foxface
- 16
-Brian:
Tak for linket, du gav mig lige en god julegave idé der!
Altså mener jo heller ikke at jeg vil bade akvariet i så meget LED lys, at det står dagsklart, men ville jo bare have lyst nok til at kunne dække hele akvariet så alle koraller bliver ramt af lidt lys og bliver fourcerede (den Rio 10 diode lampe har et ret begrænset oplysningsoråde, med mindre den stilles et godt stykke fra akvariet).
Men er spændende at høre hvad folk mener om brugen af LED lys og i hvilket omfang det skal bruges, så lad os endelig få flere holdninger på banen!
Men er der nogen, der ved om korallerne virkelig reager på LED lyset, altså om de forveksler det med ægte månelys? -eller omvendt om det bare virker som en lyskilde, på samme måde som med et T5 20.000 K?
Tak for linket, du gav mig lige en god julegave idé der!
Altså mener jo heller ikke at jeg vil bade akvariet i så meget LED lys, at det står dagsklart, men ville jo bare have lyst nok til at kunne dække hele akvariet så alle koraller bliver ramt af lidt lys og bliver fourcerede (den Rio 10 diode lampe har et ret begrænset oplysningsoråde, med mindre den stilles et godt stykke fra akvariet).
Men er spændende at høre hvad folk mener om brugen af LED lys og i hvilket omfang det skal bruges, så lad os endelig få flere holdninger på banen!
Men er der nogen, der ved om korallerne virkelig reager på LED lyset, altså om de forveksler det med ægte månelys? -eller omvendt om det bare virker som en lyskilde, på samme måde som med et T5 20.000 K?
Mit 120L Juwel Lido:
- Brian C
- Rev haj
- 17
vi er enige om at meget lys går tabt, men vi ved jo også at det er det blå lys der når dybestRene25 skrev:jo det er på sin vis rigtigt men har man først prøvet og dykke finder man hurtigt ud af hvor meget lys der går tabt bare ved en 1 meter vand jeg går jo ud fra at koral revet ikke ligger 10-80cm fra overfladen så derfor burde der forsvinde meget lys inden det når ned til sten og koraller dette er bare min teori om natlyset... men der er vel heller ikke fuldmåne hver dag eller
og det er heller ikke alle koraller der står på 30 meters dybde, og der er koraller der står på lavt vand
men jeg leder lige efter det, kan ikke huske om det var på Reefkeeping, Advanced, eller i én af mine bøger
og iøvrigt nej det er ikke fuldmåne hver dag, og derfor har jeg også månecyklus på mit moonlight, og du har jo selv set mine koraller, de ser ikke ud til at lide nød, og jeg oplever tit at eks kardinalfiskene, stiller sig i en tæt flok, lige under lyskilden, og alle fisk går til ro som de plejer, korallerne lukker enten sammen for natten, eller folder sig helt ud, med polypper alt efter art
jeg købte en koral af Carsten ved et byttemøde hos Lord Mike, jeg kan ikke huske navnet på den, Oxypora, echinopora eller noget i den stil, Carsten var heller ikke selv helt sikker på hvad det var
men den har levet en lettere kummerlig tilværelse i et hjørne af fragmenttanken, uden det store er sket
efter den er kommet i det store, har den vist tydelige tegn på vækst, men mest af alt, den har tentakler ude om natten
jeg Købte også en stor Turbinaria af Dan-P, den stå direkte under Månelyset, den stritter allermest med polypperne, når der er "fuldmåne", den smule den stritter om dagen og på andre tidspunkter af døgnet er ingenting ved siden af
rejerne jeg ikke ser om dagen kommer mere frem jo kraftigere månelyset er
Mvh. Brian