en lille teori om koralvækst

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

en lille teori om koralvækst

Indlæg af stefan_sørensen »

først vil jeg gerne lige sige at grunden til at jeg har digtet denne teori er at jeg ikke helt ved om jeg skal til at dosere div. sporestoffer, A+B+C eller ligende.

okay, min teori går ud på følgende:
når en koral vokser, optager den det fra vandet som den har behov for. når den er død og man opløser det døde koralskelleter i sin kalkreaktor må det så frigive det, som en koral har brug for, for at vokse. og derfor ingen grund til at dosere yderligere sporestoffer.

men... ja så kan jeg måske selv få kæden til at oppe af. jeg kan lige så godt sige det som der er, jeg har ikke videnen til at underbygger eller undergrave teorien, men en mulighed for at undergrave kunne den er at, korallen i den levetid har brug for andre mineraler eller sporestoffer som den ikke bygger sit kalkskellet op af, men bruger det til noget andet. og af den grund ikke er at finde i det dødekalkskellet og man derfor skal dosere div. sporestoffer.

Mvh
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4000 Roskilde

Re: en lille teori om koralvækst

Indlæg af Sylvest »

Du kan jo teste det, ved at smide en død koral i noget osmose vand og sænke PH værdien. Så må du jo kunne måle noget i vandet efterfølgende. Hvis du kan måle Ca og Mg, så vil jeg æde min gamle hat på at du også finder strontium, boron, jod m.m.

Jeg har selv lagt mærke til at Mg steg og steg, i begge mine nyopstartede baljer uden tilsætning eller skift af vand. Jeg er overbevist om at det er kalkalgerne eller andre kalkorganismer der har afgivet det. Men, jeg ved det ikke med sikkerhed.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

Sylvest skrev:Du kan jo teste det, ved at smide en død koral i noget osmose vand og sænke PH værdien. Så må du jo kunne måle noget i vandet efterfølgende. Hvis du kan måle Ca og Mg, så vil jeg æde min gamle hat på at du også finder strontium, boron, jod m.m.

Jeg har selv lagt mærke til at Mg steg og steg, i begge mine nyopstartede baljer uden tilsætning eller skift af vand. Jeg er overbevist om at det er kalkalgerne eller andre kalkorganismer der har afgivet det. Men, jeg ved det ikke med sikkerhed.
det er helt sikkert at jeg kan måle Ca, kH, strontium. hvis ikke jeg ville kunne måle det var der ingen grund til at købe en kalkreaktor, fylde den med dødekoraller og muslingeskaller, opløse det og derefter lade det dryppe ned i akvarie vandet.

men du har ret i at jeg kunne måle vandet. men det ville nok blive udledningsvandet fra kalkreaktoren, der er bare rigtig mange sporestoffer som vi ikke kan måle.

Corall A indeholder strontium, magnesium, barium og lithium.
Corall B indeholder jern, krom, mangan, nikkel, kobolt og kobber..
Corall C indeholder fluor, jod, molybdan og bor.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Nu mangler du jo så "bare" alt indholdet i det levende væv, som ikke er på de døde koraller du putter i reaktoren længere.

Nu er jeg bestemt ikke kemiker, men det kunne også tænkes at de døde koraller ikke nedbrydes til den form der kan optages af levende koraller i reaktoren..
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"