Musling/pyramidesnegle
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Musling/pyramidesnegle
Ville lige høre om der er nogen der ved om der findes nogen dyr eller fisk som skulle tage de pyramide snegle som sætter sig på muslingerne og til sidst tager livet af dem, eller om der ikke er andet og gøre og tage dem op en gang imellem og rense dem, tænkte bare det måtte da stresse dem rimelig meget. Håber der er nogen der kan hjælpe
Mvh Thue
Mvh Thue
- Yogibjørn
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Horsens
Re: Musling/pyramidesnegle
jeg har købt en lille mantis, den tager sneglene.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Mig bekendt findes der ikke noget kræ som tager dem, men det som Yogibjørn skriver lyder intersant.
Yogi, holder du søknæleren i et seperat akvarie og så kommer muslingen over til den eller har du den løs i akvariet?
Yogi, holder du søknæleren i et seperat akvarie og så kommer muslingen over til den eller har du den løs i akvariet?
- Yogibjørn
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Horsens
jeg har sluppet kræet løs i akvariet, pest eller kolera........ men det virker
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Av. Ikke sjovt hvis den snupper dine fisk!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: middelfart
Nej så tror jeg også at jeg hellere vil fjerne dem manuelt det har jeg nu mine fisk for kært til
Mvh Thue
Mvh Thue
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Nu ved jeg af bitter erfaring at pyramidesneglene er utroligt små. Enkelte bliver godtnok 1 cm men min erfaring er at de fleste holder sig på 2-3 mm og at en mantis reje skulle tage dem er det rene vrøvl. Sneglene bliver også under muslingen det meste af dagen mens enkelte kravler op til kappen og suger blod om natten.
Nogle gylter skulle kunne holde dem i skak, men det kræver manuel indsats at udrydde dem.
Nogle gylter skulle kunne holde dem i skak, men det kræver manuel indsats at udrydde dem.
SPS : Stability provides succes
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ikke kun sidder de på skallen, men også i alle de små fuger på skallen. Er næsten umulige at få væk, med mindre man bruger en nål til at rense skallen med. Et hurtigt ferskvands dyp kan også få en del til at falde af.
Har man ført fået dem inden for døren, er de meget svære at få ud igen.
De er nemlig også i bundlaget.
Har man ført fået dem inden for døren, er de meget svære at få ud igen.
De er nemlig også i bundlaget.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Kunne man med fordel, som forebyggelse, dyppe dem i det samme eller noget lignende man kan dyppe ny indkøbte koraller i. Kan ikke huske hvad det hedder, men det skulle fjerne mange pest dyr, som man risikere at få med når man køber nye.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Det er vist en iod blanding fra f.eks. Tropic Marin (Pro coral cure) du mener.
Aner ikke om muslinger kan tåle det...
Aner ikke om muslinger kan tåle det...
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Søgte lige lidt på nettet og muslinger ser ikke ud til at kunne klare iod dyp særlig godt... Så må man vist hellere igang med nål og ferskvandsdyp.
Har vist set nogle et sted der lavede en anordning hvor muslingerne blev placeret på eggcrate et stykke over bunden. Kan ikke huske hvad begrundelsen var, men sneglene der evt var på muslingene kunne da i hvert fald ikke komme ned i bundlaget.... tror måske det var på www.nano-reef.com et sted
Har vist set nogle et sted der lavede en anordning hvor muslingerne blev placeret på eggcrate et stykke over bunden. Kan ikke huske hvad begrundelsen var, men sneglene der evt var på muslingene kunne da i hvert fald ikke komme ned i bundlaget.... tror måske det var på www.nano-reef.com et sted
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Nej ikke alle har sneglene - min maxima har aldrig været inficeret. Som jeg har forstået det, er sneglene pyramideformede (hvide?) og sætter sig i bunden og på skallen af muslingen.
Dem der har kæmpet med dem har nok flere inputs, men ellers søg på nettet...det er utroligt hvad man kan finde
Dem der har kæmpet med dem har nok flere inputs, men ellers søg på nettet...det er utroligt hvad man kan finde

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Nettet er nu en god opfindelse ;P Men når nu tråden var her, så kunne jeg lige så godt blotte min uvidenhed.
Vil det så sige, at hvis man har disse snegle, så kan man se dem på skallen eller i nærheden af muslingen?
Vil det så sige, at hvis man har disse snegle, så kan man se dem på skallen eller i nærheden af muslingen?