indkørte sten over i akvarie uden varmelegme ???

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

indkørte sten over i akvarie uden varmelegme ???

Indlæg af Dan-P »

Da jeg er nødt til at have stenene op IGEN!!!! for at finde en krabbe der har taget en del af mine fisk og sandsøstjerner.
Men jeg havde så ikke et ekstra varmelegme som jeg ellers mente jeg havde, men kan mine ellers meget levende og godt indkørte sten fra mit 350L godt bibeholdes fint levende i et andet akvarie med helt friskt saltvand jeg lige har blandet nu til aften og uden varmelegme ? Lejligheden er en 20grader ca. plus lidt mere måske hele døgnet rundt, så det bliver vel bare stue temp.
Jeg gider ikke tænde på hqi'en der over akvariet for at varme vandet for vil være spild af strøm når der KUN er levende sten i det og cirkulationspumper. Af lys bliver der 2x 24w t5 rør for at holde de bakterier i live som nu skal bruge lys ?
Hurtigt svar vil være super da jeg tager stenene op så snart jeg står op i morgen :)
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: indkørte sten over i akvarie uden varmelegme ???

Indlæg af William Jr »

- Flyt stenene over i vand fra akvariet... Anvend det nye vand til en frisk opstart!!

Stenene klarer sig ikke ved 20 c i længere tid... Der må være en som har et varmelegeme i din omegn, som du kan låne af!

- Slå koldt vand i blodet, og tag den med ro... Det nytter ikke at forcere ting!!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

grunden til at det skulle/skal gå lidt stærkt er fordi jeg får en kirug hjem fra moby i morgen, og jeg vil ikke stresse den ved pludselig at skulle til tage alt op mens den stadig svømmer rundt og er ny i akvariet. Så hellere få det gjort idag så den ikke bliver stresset nården kommer i, i morgen.
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Dan-P skrev:grunden til at det skulle/skal gå lidt stærkt er fordi jeg får en kirug hjem fra moby i morgen, og jeg vil ikke stresse den ved pludselig at skulle til tage alt op mens den stadig svømmer rundt og er ny i akvariet. Så hellere få det gjort idag så den ikke bliver stresset nården kommer i, i morgen.
Jeg forstår... Det lød bare tilsammen lidt forhastet!

- Jeg har selv lige gjort tilnærmelsesvis det samme, men dette for at have opgivet kampen imod glasroser... Så da Lord Mike var herovre efter achilles tog jeg alle stenene op, og erstattede deres fylde med frisk saltvand!

Tillige havde Lorden en fisk med til mig og her var ingen kamp fordi at årsag til territorie/ revir kampe= sten, var blevet fjernet!
- Så du kunne benytte dig af det samme imorgen... Simpelt at undgå intro problemer fordi at der ikke er nogen årsag til kamp, tillige er miljøet nyt for alle fiskene. Dette dæmper aggression!

- Så det der er træls givet årsag, kan vendes til din fordel...

Af samme grund er mit akvarie stadig tomt fordi at jeg har fire nye Kirurger på vej. Jeg sætter stenene i igen efter een dags intro!

Kun et forslag... :GO
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

ok det ville ikkk være helt dumt. Nu er min veliferum (eneste kirug i baljen) dog ret "venlig" overfor nye kiruger. Den var slet ikke efter min palet da den kom i, KUN når den snuppede veliferummens mad hehe.
Men det du siger er at jeg skal vente til jeg har fået kirugen i (i morgen aften) og så vente med at tage stenene op til på tirsdag for at undgå kamp osv? For det kan jeg sagtens, har ikke taget noget op endnu, da jeg lige ville høre lidt flere indslag herinde først :)
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Jeg akklimatiserede fisken som Lorden havde med imens jeg tømte akvariet. Da achilles var fanget, kom den nye fisk i baljen.

Så du kunne tømme baljen for sten imens du akklimatiserer, og drage fordel af "panikken". Herved bemærker de ikke i samme grad at akvariet har fået ny beboer!

Dette lader du bare stå tomt i 1- 2 dage, imens du finder krabben...

- Jeg holder som du sikkert ved, kun Kirurger og ser ingen aggressioner med ovennævnte fremgangsmåde! Og benytter mig af det imorgen ved intro af fire nye Kirurger... :GO

Trælst og positivt på samme tid! :wink:
/Flemming,

Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

Jeg kan se jeg er nødt til at have stenene op alligevel. Har lige opdaget jeg har fået en STOR invasion af røde planarier :( :( en ulykke kommer sjældent alene
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Jeg har intet/ begrænset viden omkring planarier, så her kan jeg desværre ikke hjælpe...
/Flemming,

Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

dem har jeg heldigvis selv styr hvordan det skal ordnes. :)
Stenene tages op og gives et ferskvandsdyp med rusken i ferskvandet i max 10sek og så falder de alle sammen af MINUS æggene. Men nogle scooter blennier og 6 stribet gylter skulle være glade for planerier.
Mit 430L mix reef.

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"