Ved mål af glas til sump!
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2009
Ved mål af glas til sump!
Hej Alle jeg har et par spørgsmål, inden at jeg starter på min sump!
Jeg har idag hentet et 128 l akvarie som skal bruge, men nu skal jeg jo ha skåret noget glas til og har valgt at gøre det hos en glarmester.
Mit spørgsmål er: Når man måler inde i akvariet fra kant til kant, skal glasset være så det står i spænd eller skal der være nogle mm imellem ?
Mit andet spørgsmål er, når man laver en bobbelfælde... Så kan man jo ikke få siliconen helt ned i den indersteside da der ikke er plads???????? er det godt nok kun at sætte silicone i den ene side ???
Hvor meget vil i skyde på det vil koste at købe og få skåret glas til ca. ?
Håber i kan hjælpe mig!
Mvh Kasper
Jeg har idag hentet et 128 l akvarie som skal bruge, men nu skal jeg jo ha skåret noget glas til og har valgt at gøre det hos en glarmester.
Mit spørgsmål er: Når man måler inde i akvariet fra kant til kant, skal glasset være så det står i spænd eller skal der være nogle mm imellem ?
Mit andet spørgsmål er, når man laver en bobbelfælde... Så kan man jo ikke få siliconen helt ned i den indersteside da der ikke er plads???????? er det godt nok kun at sætte silicone i den ene side ???
Hvor meget vil i skyde på det vil koste at købe og få skåret glas til ca. ?
Håber i kan hjælpe mig!
Mvh Kasper
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Re: Ved mål af glas til sump!
Glasset skal være en lille smule kortere end akvariet er bred, altså så det ikke sidder i spænd.
Du kan godt nøjes med at lime glasst i bobbelfælden på den ene side. Jeg ville så vælge at lime det på den side hvor vandtrykket vil blive lavest, men egentlig tror jeg ikke det betyder noget...
Du kan godt nøjes med at lime glasst i bobbelfælden på den ene side. Jeg ville så vælge at lime det på den side hvor vandtrykket vil blive lavest, men egentlig tror jeg ikke det betyder noget...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Jeg bruger denne her side
http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium
Det er om til dig om du vil holde de 2mm afstand der var normat for 10 år siden, eller du vil gøre som idag, hvor rigtig mange bare smøre silikone på kanterne og ligger dem sammen.
Jeg har prøvet begge dele og de er vist lige fine. Den med de 2mm kræver lidt mere forarbejde, men det er lidt nemere at styre. Den hvor man ligger dem samme kræver at man er et par stykker til at holde.
Glaspriserne i Kbh-området er fuldstændig vanvittige. Du kan godt regne med +800kr/m2 for 6mm glas. 8mm er dyrer og det er sværer at få dem til under bordet
. Hvis du spørger om 10 eller 12 mm gå de sidelæns 
De fleste er vist mest til forsikringsskader og firmaaftaler...
Jeg har lige bygget en sump i glas og det er da blevet godt men, næste gang jeg skal bygge en sump tror jeg det bliver i plast.
Der er rigtig nemt at arbejde med.
http://www.melevsreef.com/allmysumps.html
Priser på akryl er vist omkring ~1000kr/m2 for 8mm. ~1300kr/m2 for 10mm og ~2200kr/m2 for 15mm
Du kan få det skåret i næsten alle byggemarkeder på deres sav, hvis det skal være lige.
http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium
Det er om til dig om du vil holde de 2mm afstand der var normat for 10 år siden, eller du vil gøre som idag, hvor rigtig mange bare smøre silikone på kanterne og ligger dem sammen.
Jeg har prøvet begge dele og de er vist lige fine. Den med de 2mm kræver lidt mere forarbejde, men det er lidt nemere at styre. Den hvor man ligger dem samme kræver at man er et par stykker til at holde.
Glaspriserne i Kbh-området er fuldstændig vanvittige. Du kan godt regne med +800kr/m2 for 6mm glas. 8mm er dyrer og det er sværer at få dem til under bordet

De fleste er vist mest til forsikringsskader og firmaaftaler...
Jeg har lige bygget en sump i glas og det er da blevet godt men, næste gang jeg skal bygge en sump tror jeg det bliver i plast.
Der er rigtig nemt at arbejde med.
http://www.melevsreef.com/allmysumps.html
Priser på akryl er vist omkring ~1000kr/m2 for 8mm. ~1300kr/m2 for 10mm og ~2200kr/m2 for 15mm
Du kan få det skåret i næsten alle byggemarkeder på deres sav, hvis det skal være lige.
450l indbygget
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6900 Skjern
Jeg hentede glas hos et nedrivningsfirma. Tror jeg gav 30kr for seks stk 60x60 cm ...
Der skulle lidt rengøring til, da de kom fra et gammelt drivhus men derudover er de super til sumpen.
/Søren
Der skulle lidt rengøring til, da de kom fra et gammelt drivhus men derudover er de super til sumpen.
/Søren
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Er drivhusglas ikke ret tyndt?
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
lasse det er meget forskelligt for drivhus til drivhus for dem jeg arbejder på er det 8mm glas de har for har selv fået glas fra dem af flere gange
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
4mm er rigeligt til/i et 128L...
Glas'ne må ikke røre hinanden direkte, da man ellers risikerer at det gnaver ved tryk ændringer...
PS: Er det ikke risikabelt at bygge i plast, når det siges at det ikke holder på sigt?

Glas'ne må ikke røre hinanden direkte, da man ellers risikerer at det gnaver ved tryk ændringer...
PS: Er det ikke risikabelt at bygge i plast, når det siges at det ikke holder på sigt?

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
Man kan ikke bare sige at 4mm er nok. Hvis sumpen skal være 60x50x40 cm er 4mm vist ikke helt nok. Det er den ene del, den anden er at 4 mm glas er meget tyndt hvis man lige skal hænge noget fast på side af sumpen, f.eks. doseringsslanger, niveau måler osv.amddurin skrev:4mm er rigeligt til/i et 128L...
Hvem siger at Akryl ikke kan holde? Nordsømuseet og Danmarks akvarium bruger det. Akvariet i lufthavnen i Nice bruger det.
Alle vores skummere er lavet i plast. Pumperne er af plast. Alle RO anlæg er af plast...også de store.
Jeg tror det har noget at gøre med hvem der laver det.
450l indbygget
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
akvariet i næstved storcenter er os af akryl 

- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
For det første har jeg et 160L hvor endeglas på 40x40cm kun er på 4mm og for det andet HAR han jo et 128L han skal bruge til sump, hvor han bare skal lave nogle skillerum...Stillhoff skrev:Man kan ikke bare sige at 4mm er nok. Hvis sumpen skal være 60x50x40 cm er 4mm vist ikke helt nok. Det er den ene del, den anden er at 4 mm glas er meget tyndt hvis man lige skal hænge noget fast på side af sumpen, f.eks. doseringsslanger, niveau måler osv.amddurin skrev:4mm er rigeligt til/i et 128L...
Hvem siger at Akryl ikke kan holde? Nordsømuseet og Danmarks akvarium bruger det. Akvariet i lufthavnen i Nice bruger det.
Alle vores skummere er lavet i plast. Pumperne er af plast. Alle RO anlæg er af plast...også de store.
Jeg tror det har noget at gøre med hvem der laver det.
Det med acryl er blevet nævnt flere gange herinde at siliconen slipper efter nogle måneder...
- de nænvte akvarier er vel ikke med 100% sikkerhed samlet med silikone?
(Det i Næ. Storcenter er rundt og SVJV kan man ikke se samlingen i bunden, som kan være lavet med acryllim i stedet for silicone...)

- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg tror nu heller ikke man samler acryl akvarier med silicone, det binder i hvert fald dårligt på acryl. Jeg tror man bruger acryl lim, men det er ikke noget jeg har prøvet...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
Hvis kasper vælger at fortsætte med det 128l akvarium er det rigtigt at han bare skal finde nogle glasplader og sætte i. Det er også rigtigt at de skal være lidt mindre en endevæggene så de ikke rører sideglasene. Det er rigeligt at give den ene side silikone (akvarie silikone).
Tilbage til akryl akvarier ( lidt hi-jack af tråden er det vel)...
Man bør ikke lime akryl med silikone, det er korrekt. Og derfor skal kasper vælge glas i et glasakvarium. Nu er det sjældet at et skillerum i en sump gøre meget skade hvis den ene side slipper. Så han kunne nok godt komme igennem projektet med en akrylplade.
Akryl akvarier er helt sikkert IKKE limet med silikon. Der bruger man akryllim eller UV-lim.
Tilbage til akryl akvarier ( lidt hi-jack af tråden er det vel)...
Man bør ikke lime akryl med silikone, det er korrekt. Og derfor skal kasper vælge glas i et glasakvarium. Nu er det sjældet at et skillerum i en sump gøre meget skade hvis den ene side slipper. Så han kunne nok godt komme igennem projektet med en akrylplade.
Akryl akvarier er helt sikkert IKKE limet med silikon. Der bruger man akryllim eller UV-lim.
450l indbygget
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Hej alle,
jeg siger mange tak for jeres svar.
Ja jeg har allerede et 128 l glasakvarie, så jeg vælger at bruge glas som skillevægge.
Jeg må se om jeg må skære det selv eller hvor meget det virkelig koster hos en glarmester!
Mvh Kasper

jeg siger mange tak for jeres svar.
Ja jeg har allerede et 128 l glasakvarie, så jeg vælger at bruge glas som skillevægge.
Jeg må se om jeg må skære det selv eller hvor meget det virkelig koster hos en glarmester!
Mvh Kasper

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Jeg har gang i samme projekt med et 128L glas akvarie.
I esbjerg Jeg har fået tilbudt 6mm glas for 435kr. pr. m2 tilskåret . Der er lidt dyrere end et 4mm drivhusglas købt i bilka eller et byggemarked, og så skal jeg selv skære det til.
Med min nuværende design ide, bliver det omkring 200kr hos glarmesteren, så jeg tror det bliver min løsning. Men tilbage til det oprindelige spm.
Hvis det indre mål er 39 cm, hvor mange mm mindre skal de nye stykker så være?
I esbjerg Jeg har fået tilbudt 6mm glas for 435kr. pr. m2 tilskåret . Der er lidt dyrere end et 4mm drivhusglas købt i bilka eller et byggemarked, og så skal jeg selv skære det til.
Med min nuværende design ide, bliver det omkring 200kr hos glarmesteren, så jeg tror det bliver min løsning. Men tilbage til det oprindelige spm.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6900 Skjern
Så længe glasset er fuget fast på 2-3 sider, så skal der ikke noget voldsomt til. Det er jo ikke fordi de skal holde konstruktionen sammen eller noget.
Det skal jo bare opdele akvariet i 3 rum, så det er jo kun en trediedel tryk... dvs. 40L per kammer.
/Søren
Det skal jo bare opdele akvariet i 3 rum, så det er jo kun en trediedel tryk... dvs. 40L per kammer.
/Søren
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
Lasse skrev:Jeg har gang i samme projekt med et 128L glas akvarie.
38,6cm
450l indbygget
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Ja, 2mm mindre i hver side er også min mening... (39cm - 4mm (2x2mm) = 38.6cm)
Så er vi meget enige allesammen
Så er vi meget enige allesammen

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Hej Amddurin tak for målet!!!!
Jeg har kontaktet min lokale glarmester og spurgt om et tilbud.
Jeg regner med at 4mm er ok, ellers må i lige rette mig ??? af 6 glasplader som jeg skal bruge (2xbobbelfælder) det ville koste 250 kr.
Så det er egentlig ikke så galt igen synes jeg ?
Mvh Kasper
Jeg har kontaktet min lokale glarmester og spurgt om et tilbud.
Jeg regner med at 4mm er ok, ellers må i lige rette mig ??? af 6 glasplader som jeg skal bruge (2xbobbelfælder) det ville koste 250 kr.
Så det er egentlig ikke så galt igen synes jeg ?
Mvh Kasper
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
Jeg kender selvfølgelig ikke dit setup men, er 6 plader nødvendigt?
Mon ikke du kan nøjes med 2 plader ved den ene bobbelfælde?
Et godt råd er ikke at føre pladerne for lang op. Omkring 20cm's højde er normalt fint. Husk sumpen virker også til at tage overskudsvand hvis strømmen svigter.
250 kr er vist yderst rimeligt hvis det er skåret.
Mon ikke du kan nøjes med 2 plader ved den ene bobbelfælde?
Et godt råd er ikke at føre pladerne for lang op. Omkring 20cm's højde er normalt fint. Husk sumpen virker også til at tage overskudsvand hvis strømmen svigter.
250 kr er vist yderst rimeligt hvis det er skåret.
450l indbygget
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Jeg tænker 4 lave til fælden og 2 høje ??? de to høje skal de ikke sidde helt op til toppen af akvariet og ca. 2 cam fra bunden af ?
Her er der en skitse, og nu er det 7 plader
EDIT: Eller er det nok med kun 1 bobbelfælde efter skummeren ???
Her er der en skitse, og nu er det 7 plader

EDIT: Eller er det nok med kun 1 bobbelfælde efter skummeren ???
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
Du behøver ikke to bobbelfælder.
Jeg har min bobbelfælder efter skummeren. Den er faktisk ikke nødvendig. Jeg har kørt de sidste 3 måneder men en plastikkasse som sump, og det er gået helt fint. Ls stå så bare i en lille bakke nede i kassen sammen men skummer og returpumpe.
Det miderste glas i bobbelfælden skal bare være et par cm over de andre så er det fint. D.v.s. samme størrelse glas bare hævet ~2 cm.
I mit setup har jeg fjernet det ene glas i bobbelfælden, så jeg kun har underløb. Jeg har altså kun 3 glas i min sump hvilket giver meg mere plads til LS alger og hvad jeg nu eller kan finde på at have der nede... en lille fisk en gang i mellem måske. Hvis underløbet skulle stoppe til så er det værste der kan ske at niveauet i sumpen bliver 2cm højere.
Jeg har min bobbelfælder efter skummeren. Den er faktisk ikke nødvendig. Jeg har kørt de sidste 3 måneder men en plastikkasse som sump, og det er gået helt fint. Ls stå så bare i en lille bakke nede i kassen sammen men skummer og returpumpe.
Det miderste glas i bobbelfælden skal bare være et par cm over de andre så er det fint. D.v.s. samme størrelse glas bare hævet ~2 cm.
I mit setup har jeg fjernet det ene glas i bobbelfælden, så jeg kun har underløb. Jeg har altså kun 3 glas i min sump hvilket giver meg mere plads til LS alger og hvad jeg nu eller kan finde på at have der nede... en lille fisk en gang i mellem måske. Hvis underløbet skulle stoppe til så er det værste der kan ske at niveauet i sumpen bliver 2cm højere.
450l indbygget
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Nu har jeg leget lidt igen,
Hvad siger i til denne her, ville den ikke virke ????
Mvh Kasper
Hvad siger i til denne her, ville den ikke virke ????
Mvh Kasper
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Jo, den skal nok fungere fint.
Min gamle var bygget som den (dog uden ferskvandskammer).
Min gamle var bygget som den (dog uden ferskvandskammer).
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
Jep, sådan så min gamle sump næsten ud. Det virker hvis du altså laver glas 3 og 4 næsten samme højde. Der er vist lidt forskellige meninger om hvilket der skal være højest men, jeg tror faktisk ikke det betyder noget.
I min nye sump har jeg fjernet det der svare til glas 3 i din sump, for lettere at kunne rense bunden og for at få mere plads i det miderste kammer. Hvis jeg ikke bliver glad for det er det jo lige til at montere pladen.
Jeg har durso pipe på overløb og vandlås ( U-bøjet slange) ved udløbet og det virker rigtig godt og er helt lydløst.
Husk at din retur kun skal gå til lige under overfladen. Ellers skal du lave nogle huller i røret under overfladen.
I min nye sump har jeg fjernet det der svare til glas 3 i din sump, for lettere at kunne rense bunden og for at få mere plads i det miderste kammer. Hvis jeg ikke bliver glad for det er det jo lige til at montere pladen.
Jeg har durso pipe på overløb og vandlås ( U-bøjet slange) ved udløbet og det virker rigtig godt og er helt lydløst.
Husk at din retur kun skal gå til lige under overfladen. Ellers skal du lave nogle huller i røret under overfladen.
450l indbygget
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Altså skal pumpen stå til lige under der hvor returrøreret der står lodret begynder, eller må det lille returrør der står opad godt være dækket af vand ??
Jeg tænker nemlig at så skal det sidste glas være meget lavt, og så får jeg et meget lavt refugium... jeg havde tænkt lidt på at lave det sidste glas en 13-16 cm eller noget
Jeg tænker nemlig at så skal det sidste glas være meget lavt, og så får jeg et meget lavt refugium... jeg havde tænkt lidt på at lave det sidste glas en 13-16 cm eller noget

-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
Formindsker det ikke skummerens ydelse at blande ferskvand i dens rum? Ferskvand har jo ingen affaldsstoffer.
Er det ikke bedre at lade ferskvand løbe ned i rummet med returpumpen?
P.S. er kun et spørgsmål, da jeg ikke selv har sump.
Er det ikke bedre at lade ferskvand løbe ned i rummet med returpumpen?
P.S. er kun et spørgsmål, da jeg ikke selv har sump.

- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
kasper skrev:Altså skal pumpen stå til lige under der hvor returrøreret der står lodret begynder, eller må det lille returrør der står opad godt være dækket af vand ??
Pumpen behøver ikke stå lige under returrøret. Det ville da også være heldigt hvis den lige kom til at stå der.
Det er retur-RØRET til akvariet der kun skal gå lige ned under overfladen. Altså det rør der går fra returpumpen tilbage til akvariet. Dit forsikringsselskab er nok rigtig glad for at vi lige for snakket om det her.
Jeg tror 13 cm er for lavt. Returpumpens indsugning sidder i en eller ande højde og den må ikke kunne suge luft.
Hvis sumpen er 40cm høj ville jeg vælge 20 cm.
Vandstanden i returkammeret afhænger af vandmængden i akvariet, dvs. det er her vandstanden ændre sig mest. Hvis du har automatisk vandpåfyldning er det i dette kammer niveaumåleren skal sidde.
450l indbygget
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
okay, jeg måler lidt på det 
Ang. forsikringsselskab, så kan jeg fortælle dig at jeg arbejde i Topdanmark så jeg kender reglerne
Men altså nu har jeg en Aquabee-3000 som returpumpe den er jo ikke meget højere en en 14 cm eller noget... Jeg tror 20 cm passer ok det ville nok godt kunne lade sig gøre, men som jeg har forstået det så skal det sidste glas jo være lavere end det andet sidste! altså, skal det andet sidste glas feks. være 21 cm så.?
Håber du forstår

Ang. forsikringsselskab, så kan jeg fortælle dig at jeg arbejde i Topdanmark så jeg kender reglerne

Men altså nu har jeg en Aquabee-3000 som returpumpe den er jo ikke meget højere en en 14 cm eller noget... Jeg tror 20 cm passer ok det ville nok godt kunne lade sig gøre, men som jeg har forstået det så skal det sidste glas jo være lavere end det andet sidste! altså, skal det andet sidste glas feks. være 21 cm så.?
Håber du forstår

- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
Tjaa, 20,1cm eller 20,001cm er sikkret også fint.
Jeg ved godt at topdanmarks regler siger at I faktisk dækker, men jeg har nu alligevel fået det skrevet ind i aftalen. -Dækker alt levende ved strømsvigt i mere end 6 timer-.
Den med røret fra returpumpe er at hvis røret er ført ned til bunden, så tømmes akvariet ned i sumpen ved strømsvigt.
Hvis du har lyst og skal syd-over er du velkommen til at stikke hoved forbi og se mit setup.
Jeg ved godt at topdanmarks regler siger at I faktisk dækker, men jeg har nu alligevel fået det skrevet ind i aftalen. -Dækker alt levende ved strømsvigt i mere end 6 timer-.
Den med røret fra returpumpe er at hvis røret er ført ned til bunden, så tømmes akvariet ned i sumpen ved strømsvigt.
Hvis du har lyst og skal syd-over er du velkommen til at stikke hoved forbi og se mit setup.
450l indbygget
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Super, det vil jeg da ikke sige nej til 
Såååå langt er der jo heller ikke igen
det kan være du lige får dig en PB en af dagene!
Mvh Kasper

Såååå langt er der jo heller ikke igen

Mvh Kasper