Hurtig hjælp tak, sygdom ved mine fisk
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9600 Aars
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Simested
Hurtig hjælp tak, sygdom ved mine fisk
Hej alle
I løbet af 14 dage er alle mine fisk døde, pånær min blå kejser.
Jeg har bemærket at jeg har/har haft hvide pletter, har har jeg så prøvet at give mine fisk så meget ro som muligt, og fodret rigtig godt...jeg har haft et sort lagen over akvariet i 48 timer, men her forsvandt så endnu en fisk. så nu har jeg kun en fisk tilbage, og den dyreste/flotteste.
Jeg har læst og set overalt her på forummet, angående problemet, og det har jeg prøvet. pånær medicinen ??
Skal jeg prøve medicin eller fortsætte et par dage mere med mærkelæggelse ??
I løbet af 14 dage er alle mine fisk døde, pånær min blå kejser.
Jeg har bemærket at jeg har/har haft hvide pletter, har har jeg så prøvet at give mine fisk så meget ro som muligt, og fodret rigtig godt...jeg har haft et sort lagen over akvariet i 48 timer, men her forsvandt så endnu en fisk. så nu har jeg kun en fisk tilbage, og den dyreste/flotteste.
Jeg har læst og set overalt her på forummet, angående problemet, og det har jeg prøvet. pånær medicinen ??
Skal jeg prøve medicin eller fortsætte et par dage mere med mærkelæggelse ??
MVH Bo Fredberg Sørensen
gammel 250 liter med 112 liter sump
viewtopic.php?f=92&t=28571
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
Re: Hurtig hjælp tak, sygdom ved mine fisk
Jeg har kun set den ene af min klovn som sad i den ene tunze pumpe, den var stadig i live, men der var ikke meget liv tilbage, så den blev slagtet. ellers har jeg ikke set de andre, så de må ligge døde et sted, vil helst ikke rode for meget rundt i akvariet da det står så godt syntes jeg.
Mine værdier har jeg lige målt, de er fine, det som kunne være bedre er nok min mg og ca. de mangler begge 100 ppm cirka.
de fisk som jeg har mistet er følgende:
2 alm. klovne
1 hugo
1 loreta gramma
1 scooter blenny (det var den første, men det tror jeg var pga. sult)
Så nu håber jeg den sidste klarer sig.
Jeg har tænkt på, om der muligvis kunne være nogle stridigheder med den loreta gramma (gul/lilla fisk)
Mine værdier har jeg lige målt, de er fine, det som kunne være bedre er nok min mg og ca. de mangler begge 100 ppm cirka.
de fisk som jeg har mistet er følgende:
2 alm. klovne
1 hugo
1 loreta gramma
1 scooter blenny (det var den første, men det tror jeg var pga. sult)
Så nu håber jeg den sidste klarer sig.
Jeg har tænkt på, om der muligvis kunne være nogle stridigheder med den loreta gramma (gul/lilla fisk)
MVH Bo Fredberg Sørensen
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Kan være det er ich. Det kan kurreres med kobber, men pas på med doseringen. Kan vist købes i de fleste saltbikse.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
hjælper det overhovedet, mener jeg har læst, at de er i sandbunden, og hvis jeg "kurerer" min fisk nu, går der vel ikke så lang tid, så er de der igen. er det korrekt forstået ?
MVH Bo Fredberg Sørensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Bosse!.... du vil da vel ikke råde manden til at komme kobber i et akvarie med koraller og levende sten????
Fredberg: Hellere miste den sidste fisk end at komme kemikalier i akvariet. Efter at den sidste fisk er væk kan du efter en kortere periode begynde at komme fisk i igen da parasitterne så vil være døde af sult.
Fredberg: Hellere miste den sidste fisk end at komme kemikalier i akvariet. Efter at den sidste fisk er væk kan du efter en kortere periode begynde at komme fisk i igen da parasitterne så vil være døde af sult.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
Ja det vil jeg da også selv mene, for syntes lidt det går for meget op i kemi hvis der skal medicin i vandet, men det er jo bare min mening.
MVH Bo Fredberg Sørensen
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
skulle måske lige have nævnt at de nok skal have medicin i et karentæne akvarie ... ups 

Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Kobber slår også koraller rejer og Mandarinfisk samt de levende sten ihjel, så ved brug af kobbermedecin skal man behandle fisk (undtagen mandarinfisk) i et akv. for sig selv og så skal hoved akvariet står mindst en måned uden fisk (Gerne med Mandarin og rejer + krebs + krabber og snegle) derved bliver fisk kureret (Hvis det medicin altså virker) og så vil marine ich uddø over den måned hvor der ikke er nogle fisk at leve af - de kan ikke side på Mandarin pga. noget i/på huden af mandarinfisk...
Det er hvad jeg har læst om Marine Ich - der ligner hvide pletter som saltkorn (De kan også sidde i gæller og derved ikke kunne ses direkte...)
Jeg er ved at starte op med ozon fordi det skulle være mange gange bedre til at tage parasitter end f.eks UV- lys...

Det er hvad jeg har læst om Marine Ich - der ligner hvide pletter som saltkorn (De kan også sidde i gæller og derved ikke kunne ses direkte...)
Jeg er ved at starte op med ozon fordi det skulle være mange gange bedre til at tage parasitter end f.eks UV- lys...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
Men hvis min den sidste fisk dør, (som jeg ikke håber den gør) så skal der vel bare gå en uges tid, og wupti, så har jeg ikke parasitter længere.
MVH Bo Fredberg Sørensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Ja!...det var meget bedre!Bosse skrev:skulle måske lige have nævnt at de nok skal have medicin i et karentæne akvarie ... ups

Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Du skal over 28 dage har jeg læst...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
amddurin skrev:Du skal over 28 dage har jeg læst...
Det lyder længe, nu har jeg set her til morgen, at min kejser ikke har nogle pletter længere, men men men, er parasitterne ikke stadig i vandet, så de kan komme igen på fisken ??
MVH Bo Fredberg Sørensen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ja, det er længe, men jo længere tid du lader akvariet stå tomt for fisk, jo større chance erder for at de ikke kommer igen. Jeg ville selv lade akvariet stå i et par måneder.Fredberg skrev:amddurin skrev:Du skal over 28 dage har jeg læst...
Det lyder længe, nu har jeg set her til morgen, at min kejser ikke har nogle pletter længere, men men men, er parasitterne ikke stadig i vandet, så de kan komme igen på fisken ??
Det som sker at parasitterne bliver modne og falder af fisken, og ligger så i akvariet og venter. på et tidspunkt "exploderer" parasitten og en masse nye små parasitter har set dagens lys. De skal nu inden for 24 timer finde en fisk og sætte sig på den. Finder de ikke en inden for det første døgns tid dør de.
Det er derfor meget vigtigt at fiskene er i god foder stand, da en velfodret fisk har et langt tykkere slimlag, som gør at parasitten ikke kan få fat.
Man kunne så sige at efter en uges tid, var akvariet klar igen, men sådan er det bare ikke. Det er nemlig ikke alle
parasitterne(cyster klades de i det stadie) som exploderer på samme tid. De kan ligge der i mange uger og ved den mindste smule forstyrrelse explodere. Det kan derfor være en fordel at rode lidt i akvariet i den tid det står tomt, samtidig med at man lader vandet løbe gennem et kraftigt UV-filter. Med et kraftigt uv-filter mener jeg et med en effekt på ca 55W. Grunden til at det skal være så kraftigt er at parasitterne er beskyttet af en skal som lyset skal trænge igennem.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
jeg kan ikke være mere enig, jeg har selv lige haft hvidepletter i akvariet, men kun på en enkelt fisk (A. nigricans) de fortog sig meget hurtigt, ingen andre fisk har haft antydningen, jeg kører med et 55 watt UVfilter på mit 600 litersCarsten skrev:Ja, det er længe, men jo længere tid du lader akvariet stå tomt for fisk, jo større chance erder for at de ikke kommer igen. Jeg ville selv lade akvariet stå i et par måneder.Fredberg skrev:amddurin skrev:Du skal over 28 dage har jeg læst...
Det som sker at parasitterne bliver modne og falder af fisken, og ligger så i akvariet og venter. på et tidspunkt "exploderer" parasitten og en masse nye små parasitter har set dagens lys. De skal nu inden for 24 timer finde en fisk og sætte sig på den. Finder de ikke en inden for det første døgns tid dør de.
Det er derfor meget vigtigt at fiskene er i god foder stand, da en velfodret fisk har et langt tykkere slimlag, som gør at parasitten ikke kan få fat.
Man kunne så sige at efter en uges tid, var akvariet klar igen, men sådan er det bare ikke. Det er nemlig ikke alle
parasitterne(cyster klades de i det stadie) som exploderer på samme tid. De kan ligge der i mange uger og ved den mindste smule forstyrrelse explodere. Det kan derfor være en fordel at rode lidt i akvariet i den tid det står tomt, samtidig med at man lader vandet løbe gennem et kraftigt UV-filter. Med et kraftigt uv-filter mener jeg et med en effekt på ca 55W. Grunden til at det skal være så kraftigt er at parasitterne er beskyttet af en skal som lyset skal trænge igennem.
jeg har også flere typer medicin på lager, både noget der skulle være reef-safe, og noget med kobber til karantæne akv
har dog ikke brugt det, da jeg helst vil undgå mere kemi i tanken end højst nødvendigt
Ozon, har jeg så nogle blandede følelser omkring, jeg har det ganske vist på min fragmenttank, hvor der går lidt enkelt fisk, men jeg synes personligt at UV-en er lettere at arbejde med, men det er bare min mening
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Roskilde
Læs: http://www.reefland.com/forum/marine-fi ... facts.html
Der er så mange artikler om Ick, men hver eneste gang der bliver spurgt til det kommer der en masse åbenbart MEGET sejlivede rygter frem
Der er så mange artikler om Ick, men hver eneste gang der bliver spurgt til det kommer der en masse åbenbart MEGET sejlivede rygter frem