Lyse Hammerkoraller...

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense C.
Kontakt:

Lyse Hammerkoraller...

Indlæg af Lars Roland »

For ca. 9 måneder siden fik jeg min første hammerkoral "Nummer 1 på billedet". Jeg har efterfølgende fået 3 andre hammerkoraller ca. 5 måneder efter... De er så ca. 4 måneder. Her den sidste måned er de blevet meget lyse og folder sig ikke meget ud. Det ser ikke ud til de trives. Jeg syntes ellers alt andet kører super. Ingen nitrit, nitrat osv. Mine målinger ser ud til at være ok. Jeg kører ikke zeovit/vsv eller andet specielt. Jeg tilføjer 10 ml. A+B+C ca. hver 14 dag. Jeg tilføjer vandhanevand. Jeg har ret mange sten og har god cirkulation. Mine andre koraller/fungia har det fint og vokser fint. Der er ikke andre end mine hammerkoraller der er lyse. Jeg har vedhæftet et billede hvor I kan se mine hammerkoraller. Nummer 1 har mange hoveder efterhånden og var den jeg fik først. Den er svær og se pga. lyset, men den er ret lys. Nummer 2 og 3 er de samme og har næsten ikke deres "arme" uden mere. De er helt trukket sammen og meget lyse. Nummer 4 er den der er mindst berørt. Den er stadig ret lys og puster sig ikke så meget op mere :-(

http://picasaweb.google.com/larsroland/ ... 8515999506

Jeg håber I kan hjælpe mig. Jeg ved ikke om det er noget der skal tilføjes, eller noget jeg skal ændre. Hvad skal jeg måle, for at vi evt. finder en løsning? Jeg ville gerne se dem være flotte og vokse fint igen. Mere om mit setup, kan I se i min signatur.
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Re: Lyse Hammerkoraller...

Indlæg af RedSea »

svært at sige hvad der er galt, jeg har selv haft hammerkoraller der uden nogen synlig eller målelig grund pludselig har smidt hoveder og blevet kedelige at se på.. de fleste af mine kom dog igen efter noget tid
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

RedSea skrev:svært at sige hvad der er galt, jeg har selv haft hammerkoraller der uden nogen synlig eller målelig grund pludselig har smidt hoveder og blevet kedelige at se på.. de fleste af mine kom dog igen efter noget tid
Oki... Jeg har også givet det lidt tid syntes jeg "1-2 måneder". Ville se om det blev bedre, men er det ikke blevet. Det undre mig bare at alle mine hammerkoraller har en svær tid samtidigt lige nu. Ved ikke om de skal bruge andre sporestoffer for at vokse og ha det godt?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad mere er der i akvariet af koraller. Kan se en Sinularia, men der er vel mere??
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Imponerende gearliste :)
Men hvor er osmose anlægget ?
Hvis du bruger hanevand vil jeg tro din Kh er al for høj, -hvad har du målt den til at være ?
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Carsten skrev:Hvad mere er der i akvariet af koraller. Kan se en Sinularia, men der er vel mere??
Ja, en Sinularia som vokser rigtig fint. Et par blødkoraller der står fint og vokser fint. Ellers har jeg en Galaxea fascicularis der er ca. så stor som en knytnæve. Den er ret ny, men ser ok ud. Ellers en flok Caulastrea, som også ser ok ud. Jeg har ikke rigtig ville købe mere her det sidste stykke tid, da jeg lige ville se om de kom sig lidt bedre dem der var i. Det har de så ikke rigtig.
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

joekill skrev:Imponerende gearliste :)
Men hvor er osmose anlægget ?
Hvis du bruger hanevand vil jeg tro din Kh er al for høj, -hvad har du målt den til at være ?
Takker... :biggrin: Men der er nyt gear på vej :-) Billeder kommer snart. Dette inkludere nyt lys, skummer osv...

Og der er også et osmose anlæg på vej. Jeg håber og kunne tilføje vand fra det meget snart. Jeg kan lige lave en ny Kh måling når jeg kommer hjem i eftermiddag. Sidst jeg målte var den på 300, men det er lidt tid siden nu.
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Hvis din kh er på 300 så er den meget høj.. :sneaky2: mon ikke det er din ca der er 300. din kh skulle gerne være imellem 7-10
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

kenneth145 skrev:Hvis din kh er på 300 så er den meget høj.. :sneaky2: mon ikke det er din ca der er 300. din kh skulle gerne være imellem 7-10
Jov, den er da helt forkert... Den er ikke på 300 :dizzy: Jeg laver lige en måling senere i dag. Så må jeg se om jeg skal tilsætte eller ændre noget. Er der andet jeg skal måle, som korallerne har meget indflydelse af?
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

kenneth145 skrev:Hvis din kh er på 300 så er den meget høj.. :sneaky2: mon ikke det er din ca der er 300. din kh skulle gerne være imellem 7-10
Så er der testet lidt. Min KH ligger på 8.0-8-1. Min PH ligger på 8 og min NH4 ligger på 0.

Nogen der har nogle gode input?? :pray:
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Thomaas »

Har du prøvet at måle jod og strontium.
Når jeg tilsætter strontium, kan jeg se et par timer senere at min hammer har fyldt noget mere juice i armene.
I mit setup spiller strontium en stor rolle. Både hos LPS men også SPS.
Så prøv lige at lave en test på dem, det kunne være en mulig løsning hvis de er i bund.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Thomaas skrev:Har du prøvet at måle jod og strontium.
Når jeg tilsætter strontium, kan jeg se et par timer senere at min hammer har fyldt noget mere juice i armene.
I mit setup spiller strontium en stor rolle. Både hos LPS men også SPS.
Så prøv lige at lave en test på dem, det kunne være en mulig løsning hvis de er i bund.
Det vil jeg da gerne teste for. Hvordan tester du? Og hvordan tilsætter man hvis der mangler? Jeg bruger pt. Salifert testsæt af div. slags, men fås de til Jod og Strontium?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tidligere var Saliferts sæt cream of the cream, men idag, er glansen gået af dem.
Deres fosfat sæt er direkte misvisende.
Og jo der findes selvfølgelig test sæt for både jod og strontium. Jod er hammer svært at måle for.
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Thomaas »

Jeg bruger salifert til både Jod og strontium.
Jod test fra salifert er jeg ikke helt vild med, men har da en ide om hvor jeg ca. ligger. Jeg vil hellere være lidt under grænsen for at være på den sikre side.
Der imod er salifert`s SR test helt fint, men det er dog stadig +-2. (Heller for meget SR end Jod)
Kom endelig med et mærke hvis det er mere præcist.

Jeg tilsætter èn gang om ugen.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Lars Roland skrev:
Jov, den er da helt forkert... Den er ikke på 300 :dizzy: Jeg laver lige en måling senere i dag. Så må jeg se om jeg skal tilsætte eller ændre noget. Er der andet jeg skal måle, som korallerne har meget indflydelse af?
Andre vigtige ting at måle når man holder stenkoraller er: Ca, Mg
:whistle: 200x60x60 = 720L
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"