Røde alger
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
Røde alger
Hey alle.
Jeg har problemer med alger i røde nuancer. De sidder kun på ruderne og kommer på 12 timer. jeg renser ruder hele tiden!
Mine værdier:
nitrit 0,05
nitrat 0
phosfat 0,10
calsium 400
kh 8,5
ph 8,4
af lys har jeg
2 x 20000 k 24w
1 x 10000 k 24w
1 x 15000 k 24w
lyset er tændt 9 timer dagligt
Det nok Po4 der er problemet, synes bare det er vildt at rense ruder så meget, har jeg aldrig gjort det så ofte, men nogen der har nogle input? kom frisk....
Jeg har problemer med alger i røde nuancer. De sidder kun på ruderne og kommer på 12 timer. jeg renser ruder hele tiden!
Mine værdier:
nitrit 0,05
nitrat 0
phosfat 0,10
calsium 400
kh 8,5
ph 8,4
af lys har jeg
2 x 20000 k 24w
1 x 10000 k 24w
1 x 15000 k 24w
lyset er tændt 9 timer dagligt
Det nok Po4 der er problemet, synes bare det er vildt at rense ruder så meget, har jeg aldrig gjort det så ofte, men nogen der har nogle input? kom frisk....
Badsberg - Det blir hvad du gør det til...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Re: Røde alger
Hvis du måler fosfat med salifert eller lignende har du virkelig meget fosfat.
Hvis du måler med et af de dyre sæt fra Rowa eller D-D så har du i nærheden af 0,1 men det er også for meget. 0,03 kan gå an med et af disse sæt men den skulle helst ned på 0,010-0,018
Hvis du måler med et af de dyre sæt fra Rowa eller D-D så har du i nærheden af 0,1 men det er også for meget. 0,03 kan gå an med et af disse sæt men den skulle helst ned på 0,010-0,018
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Algerne kommer selvfølgeligt på grund af formeget næring i vandet. Men manglende cirkulation kan sammen med for meget næring virkeligt give problemer.
Ud fra længden af lysrørene, formoder jeg at akvariet er af begrænset størrelse, så et fornuftigt vandskifte kan vel hjælpe noget på problemet.
Men inden du laver er vandskifte så test lige vandet fra osmoseanlægget eller hanen.
Den letteste måde at komme algerne tillivs på er osmosevand, sammen med et "silicat" filter.
Ud fra længden af lysrørene, formoder jeg at akvariet er af begrænset størrelse, så et fornuftigt vandskifte kan vel hjælpe noget på problemet.
Men inden du laver er vandskifte så test lige vandet fra osmoseanlægget eller hanen.
Den letteste måde at komme algerne tillivs på er osmosevand, sammen med et "silicat" filter.
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 16
Tror måske jeg har fundet svaret. Det er nok pga fosfat i vandet samtidig med jeg har tilført additiver som ca mg kh. Næringstofferne har ikke kunne optages grundet fosfaten og er så blevet til alger... fosfaten er nu 0,09 somstadig er for meget, men det går den rigtige vej... måske et vandskift...
Badsberg - Det blir hvad du gør det til...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
alger er et symptom - et signal om, at der er (for) mange næringsstoffer i vandet. I nogle lande, har jeg læst, ser man ikke den nærmest hysteriske fokus på et kridvhvidt og nærmest sterilt look på stenene, som man går efter herhjemme, men sådan er der jo så mange forskellige meninger og holdninger. Kan du selv holde ud at se på alger, og dine koraller vokser passende, er det vel ikke et problem?? Visse alger er da også et kærkoment kosttilskud.
På det krigtigte koralrev er alger en naturlig del af diversiteten
På det krigtigte koralrev er alger en naturlig del af diversiteten
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4850 Stubbekøbing
- Saltvand siden?: 2009
Okay, mange tak for svaret
For ja vores koraller vokser fint og generelt ser det hele ret godt ud.