Zeovit reactor UDEN for sumpen ?
Zeovit reactor UDEN for sumpen ?
Jeg har kørt med vsv i noget tid og tilsat zeovit produkter såsom coral vitalizer, sponge power, amino acid, amino LPS and coral snow.
Men jeg har nu hele tiden gerne villet køre fuldt zeovit system med reactor og zeovit sten.
Jeg har ikke plads i sumpen, da den ikke er bygget til at havet noget i andet end. fødepumpe til skummer (som også står uden for sumpen) og returpumpe til akvariet.
Nu har jeg set de fleste bare har reactoren i sumpen og lader vandet løbe igennem, men kan det lade sig gøre at have den uden for med fødepumpe el. lign?
Men jeg har nu hele tiden gerne villet køre fuldt zeovit system med reactor og zeovit sten.
Jeg har ikke plads i sumpen, da den ikke er bygget til at havet noget i andet end. fødepumpe til skummer (som også står uden for sumpen) og returpumpe til akvariet.
Nu har jeg set de fleste bare har reactoren i sumpen og lader vandet løbe igennem, men kan det lade sig gøre at have den uden for med fødepumpe el. lign?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Re: Zeovit reactor UDEN for sumpen ?
Jo det kan det godt, du skal dog ikke bruge deres filter til det, da det ikke er lavet til at slutte tæt. Har set nogle i udlandet bruger et deltec f509 filter, som de så vender på hovedet et par gange når stenene skal "rystes". Det bliver lidt mere besværligt men kan lade sig gøre, er det virkelig umuligt at få plads i din sump? ikke mulighed for at lave støre sump?
http://www.korallen-zucht.de/en/shop/pr ... zucht.html
Det virker som om (ud fra billedet) at den har en fødepumpe, og et udløb foroven (præcis som min udvendige skummer). Men Starf du siger de ikkeer lavet til at slutte tæt, så det vil ikke virker hvis jeg nu satte den reaktor på en "homemade" fod, satte pumpen ned i sumpen og lod den skyde vandet via en slange ind i reaktoren og lavede lod returvandet ploppe ind over kanten på sumpen og ned i sumpen ?
Og heller ikke hves det fik en gang silicone ?
Grunden til at det ikke er lavet til at slutte tæt, er det fordi at man skal kunne skille det ad når der skal skiftes sten eller ?
Det virker som om (ud fra billedet) at den har en fødepumpe, og et udløb foroven (præcis som min udvendige skummer). Men Starf du siger de ikkeer lavet til at slutte tæt, så det vil ikke virker hvis jeg nu satte den reaktor på en "homemade" fod, satte pumpen ned i sumpen og lod den skyde vandet via en slange ind i reaktoren og lavede lod returvandet ploppe ind over kanten på sumpen og ned i sumpen ?
Grunden til at det ikke er lavet til at slutte tæt, er det fordi at man skal kunne skille det ad når der skal skiftes sten eller ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
De zeovit reaktorer der står og kører ned hos Pohl, er bestemt ikke tætte, vandet vælter ud over kanten på dem. Faktisk er der slet ikke noget låg på.Dan-P skrev:http://www.korallen-zucht.de/en/shop/pr ... zucht.html
Låget behøver jo heller ikke at være tæt, hvis den pumpe ikke er kraftigere end de 1000 liter som der står, og når ud løbet ligner noget 32mm. Selve reaktoren er kun 14 cm i diameter uden pumpe. Og pumpen kan formentlig monteres andetseds og så føde reaktoren via en monteret slange.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
1 litter zeovit til 400L vand. Så den skal som sådan ikke være ret stor.
gennemstrømningen er vist også 400l per litter zeovit. så vi ligger i den lave ende.
og ja grunden er vel at det er lavet så man let kan åbne for det når man skifter sten. Men som sagt har set folk bruge et deltec filter. du er så bare nød til manuelt at vende det rundt nogle gange om dagen for at "ryste" stenene.
gennemstrømningen er vist også 400l per litter zeovit. så vi ligger i den lave ende.
og ja grunden er vel at det er lavet så man let kan åbne for det når man skifter sten. Men som sagt har set folk bruge et deltec filter. du er så bare nød til manuelt at vende det rundt nogle gange om dagen for at "ryste" stenene.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
tror ikke de slutter tæt ole.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Ja, helt bestemt og så er de jo hammerende billige. Det er jo over 100 Euro billigereole. skrev:de her ser ok ud
http://cgi.ebay.de/ZEOLITH-FILTER-2-0-l ... 286.c0.m14
Og Dans problemer lader sig ganske let løse ved hjælp af dette filter.
http://cgi.ebay.de/Druck-Zeolithfilter- ... .m14.l1262
Beregnet til at stå uden for sumpen, ser det ud til.
Og for de rigtigt dovne.
http://cgi.ebay.de/Selbstreinigender-ZE ... .m14.l1262
Et selvrensende filter.
Det er da godt nok en masse intersante ting der er på den side.
Jeg har samme emne oppe at køre på zeovit.com og der er een der har skrevet/spurgt om jeg ikke bare han have en filter sok eller net sok hængende i sumpen med stenene i, og så bar ryset posten et par gange om dagen ?
Hvad siger i, kan det ikke også være en løsning?
Hvad siger i, kan det ikke også være en løsning?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
det kan det da fint, de skal dog side i en bobble fælde.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
det dur ik,der kan ikke dannes den ønskede biofilm med for stort flow
Nu har jeg ikke særlig meget cirkulation i min sump, næsten sågodt som intet, så er det ikke hellere for lidt cirkulation end for meget, på zeovit stenene ? Jeg har ikke bobbel fælder, men skiftfælder hvis man kan kalde dem det. Så vandet laver zig zag vandret rundt om fælderne og ikke lodret som på alm. boblefælder, der kan jeg jo evt. bare sætte sokken ?
bump - er helt utålmodig hehe.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
zeolitten virker bedre i reaktor med den rigtige flow,frem for passiv i sumpen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
zeovit er slet ikke nødvendig for at opnå ulns
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Mange sværger til stabile parametre..
? Den fangede jeg ikke lige.
Tjek lige dette svar fra zeovit.com Det var sku da ikke nogen dårlig idé. Det giver vel i princippet det samme som en zeovit reaktor ? måske bare ikke lige så effektiv, men hvis det virker er det fint til mig 
Alternatively, you can use a "Hang on back" filter and place it on your sump. This is the one I use-
http://www.marinedepot.com/filters_h..._power-ap.html
It works perfectly for Zeo. It is an upflow unit and there is a media basket on the inside where you can place the stones. The basket has handles on each side that you can use to move the basket up and down to release the mulm. The largest size filter can hold up to 2 litres of stones (if you need to use more stones than that, these filters probably won't work for you). You can adjust the amount of flow thru the unit by laterally moving the intake tube (it's on a swivel). You will need to adjust the tube to reduce the flow because at full flow, it will be too much. For example, if you use the 500gph unit with two litres of stones, you will need to adjust the flow down to about 40%. Also, the top can open so you can add your bacteria, etc. directly into the filter if you want.

Alternatively, you can use a "Hang on back" filter and place it on your sump. This is the one I use-
http://www.marinedepot.com/filters_h..._power-ap.html
It works perfectly for Zeo. It is an upflow unit and there is a media basket on the inside where you can place the stones. The basket has handles on each side that you can use to move the basket up and down to release the mulm. The largest size filter can hold up to 2 litres of stones (if you need to use more stones than that, these filters probably won't work for you). You can adjust the amount of flow thru the unit by laterally moving the intake tube (it's on a swivel). You will need to adjust the tube to reduce the flow because at full flow, it will be too much. For example, if you use the 500gph unit with two litres of stones, you will need to adjust the flow down to about 40%. Also, the top can open so you can add your bacteria, etc. directly into the filter if you want.
lidt nemmere at få hjem her http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=9212
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvorfor dog ikke købe det udvendige zeovit filter som Ole linkede til igår. Det koster godt nok 350 kroner mere, men så virker det. Når du vil køre med zeovit, skal du gøre det ordenligt og ikke springe over hvor gærdet er lavest.
Det lille filter som du linkede til, er meget lille og kan ikke indeholde nok zeovit til dit akvarie.
Det lille filter som du linkede til, er meget lille og kan ikke indeholde nok zeovit til dit akvarie.
ok du mener disse ? http://cgi.ebay.de/ZEOLITH-FILTER-2-0-l ... 286.c0.m14
jamen sluttede de tæt eller hvordan ? Det synes jeg ikke nogen blev enige om tidligere i tråden. Eller kan jeg bare lave en føde pumpe til den og sætte den på en fod så den udløbsrøret når op over sump kanten ?
jamen sluttede de tæt eller hvordan ? Det synes jeg ikke nogen blev enige om tidligere i tråden. Eller kan jeg bare lave en føde pumpe til den og sætte den på en fod så den udløbsrøret når op over sump kanten ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Kiggede du ikke på det indlæg jeg lavede igår om den side. Der linkes også til nogle som er beregnet til at stå uden for sumpen.Dan-P skrev:ok du mener disse ? http://cgi.ebay.de/ZEOLITH-FILTER-2-0-l ... 286.c0.m14
http://cgi.ebay.de/Druck-Zeolithfilter- ... .m14.l1262
super, jo mente jeg havde set dem alle igennem, der er så en jeg havde overset, men det er jo bare sådan en jeg skal have så