Nogen der kan komme med et godt forslag til en god skummer til et 150 l. akvarie? Den skal stå i overløbet, da jeg vist ender med at køre uden sump.
Akvariets højde er 50 cm.
Evt. nogen der har en billigt til salg?

Mvh Mikael
jeg ville vælge en midiflotor.Vil en AM Miniflotor evt. være tilstrækkelig, eller er den for svag?
ja det tager kun en ½ time så er den i vinkelså kan du lave en selv ud af en 1½liter sodavandsflaske for næsten ingen penge.
Jeps, det ville osse være nemmere... Men ser du, hvis pumpen sidder i bunden, kan den jo pumpe vandet retur til akvariet, uden jeg behøver at bore hul i overløbskassen!kimjessen skrev:tegningen er fin ville dog nok når du nu aligevæld har skummeren inde i overløbet lade bunden stå åben og lade pumpen komme vandet ind i toppen i steden for.
dertil svarede :Mikael
Skrevet: 1/3/2006, 21:35 Emne:
Vil en AM Miniflotor evt. være tilstrækkelig, eller er den for svag?
kaan
Skrevet: 1/3/2006, 21:52 Emne:
--------------------------------------------------------------------------------
Den burde være go nok, men hvis du har mod på verdens mindste gør det selv projekt så kan du lave en selv ud af en 1½liter sodavandsflaske for næsten ingen penge.
http://reefcentral.com/diy/frac.htm
og da peters1 spurgte om jeg ville lave en guide til en skummer hvor der indgår en 1½ ltr´s flaskeden er ikke overhovedet ikke flot som de andre vi har set men den virker
og så kan man købe den man vil et par måneder senere
Tja, smag og behag er jo som bekendt forskellig.Ronny skrev:Alt det bøvl og tidsforbrug for at spare lidt penge på en skummer til 150 l.... tja jeg fatter det ikke og resultatet er heller ikke nogen skønhed.
Personligt ville jeg nok ha' købt en færdig skummer som jeg så også med sikkerhed ved virker.
Jeg har fuld forståelse for at der er penge at spare, men er det det rigtige sted at spare? hvordan vil du vide om din skummer virker efter hensigten? Der er mange faktorer der spiller ind for at få en effektiv skummer, og det handler ikke alene om at få mest muligt luft igennem som jeg så en omtalte den anden dag idet ham mente at man bare kunne sætte en større luftsten i og tilføre mere luft. Luft og vandflowet spiller en rolle og ikke mindst kontakttiden. Og hvis økonomien er så stram at skummeren må vige for at spare 500 kr. så har du valgt forkert.Tja, smag og behag er jo som bekendt forskellig. Jeg synes personligt at det er ganske spændende selv at bygge grej og se at det virker.
Nu kender jeg ikke din økonomi, men for mit vedkommende er en besparelse på en plovmand absolut værd at arbejde lidt for.
Min skummer kommer til at blive ca. 75 cm høj, 9 cm i diameter, udført i PVC rør og dertil hørende fittings og udstyret med et powerhead til at pumpe vandet retur til akvariet. Den kommer til at stå mig i ca 175,- + pumpe.
Kan du anbefale en tilsvarende skummer, som koster under det dobbelte?
Hvad angår skønheden, så bliver min balje bygget ind i væggen til vores pultekammer, som i forvejen ikke er videre præsentabelt... og jeg synes nu heller ikke at mange af de skummere man kan købe er sønderligt smukke.
Mvh Mikael
For at tage det sidste først.Jeg har fuld forståelse for at der er penge at spare, men er det det rigtige sted at spare? hvordan vil du vide om din skummer virker efter hensigten? Der er mange faktorer der spiller ind for at få en effektiv skummer, og det handler ikke alene om at få mest muligt luft igennem [highlight=red]som jeg så en omtalte den anden dag idet ham mente at man bare kunne sætte en større luftsten i og tilføre mere luft[/highlight]. Luft og vandflowet spiller en rolle og ikke mindst kontakttiden. Og hvis økonomien er så stram at skummeren må vige for at spare 500 kr. så har du valgt forkert.
Dette skal ikke opfattes som værende negativt, men blot som en hjælp til at du ikke i løbet af kort tid når dine dyr er døde må betale de dyre lærepenge. Skummeren er nok den vigtigste komponent i det at holde saltvandsakvarie.
100% korekt KaanNu er det jo ikke altid at økonomien strammer lige så meget som viljen til at betale. Nogen mennesker ser det jo ligefrem som en dyd at spare hvad der spares kan.
Jeg gider ikke kommentere det yderligere end at sige at skummerdesign bare ikke er så enkelt som der gives udtryk for her i denne tråd men såmend også i andre tråde.den passage markeret med rødt går jeg ud fra at du refererer til noget jeg har sagt i en anden tråd. Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du prøver at sige i den sætning, gider du at forklare det lidt nærmere?