mørke eller skygge?
- undercover
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4920 Søllested
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 4920 Søllested
mørke eller skygge?
er der nogle koraller eller alger der har det bedre i mørke eller i skygge?
overvejelserne er og tilføre lidt liv til overløbet som evt kunne bruges som "levende" filter.
er der nogle ideer til hvad der er bedst og bruge?
overvejelserne er og tilføre lidt liv til overløbet som evt kunne bruges som "levende" filter.
er der nogle ideer til hvad der er bedst og bruge?
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2770 Kastrup
- Saltvand siden?: 2009
Re: mørke eller skygge?
Koraller der lever i skyggen er for det meste et "no go*" så vidt jeg har læst mig frem til. De lever nemlig ikke af sollys og har derfor brug for plankton mm. for at leve, hvilket kan være omstændigt.
*med mindre du selvfølgelig sætter dig ind i det og er villig til at ofre tiden på det:)
Af alger kender jeg ikke nogen der lever i skygge...
*med mindre du selvfølgelig sætter dig ind i det og er villig til at ofre tiden på det:)
Af alger kender jeg ikke nogen der lever i skygge...
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Glas roser
- De rimeligt hårdføre, og tilmed formerings villig
Vel spøg til side
_______
Sol korallen lader til at kunne trives, men skal dog fodres som MAKRRO er inde på...
- Jeg fodrede min med mysis i pipette.

- De rimeligt hårdføre, og tilmed formerings villig

Vel spøg til side

_______
Sol korallen lader til at kunne trives, men skal dog fodres som MAKRRO er inde på...
- Jeg fodrede min med mysis i pipette.
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2770 Kastrup
Men jeg tænker lidt - i teorien burde du kunne hænge en lille lamper over dit overløb og så smække nogle alger derned...? Men risikoen er måske for stor i forhold til konterminering af display baljen?
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Ser at jeg ikke læste første post grundigt nok...
Hvis der er tale om at skulle i overløbet så var en sol koral nok vel meget at gøre ud af det...
_____
Tilbage til glas rosen i den forstand at have filtrerende effekt så er den set anvendt til dette, men hvordan man hindrer uønsket spredning har jeg ikke noget bud på.

Hvis der er tale om at skulle i overløbet så var en sol koral nok vel meget at gøre ud af det...

_____
Tilbage til glas rosen i den forstand at have filtrerende effekt så er den set anvendt til dette, men hvordan man hindrer uønsket spredning har jeg ikke noget bud på.

/Flemming,

- undercover
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Det er fint med kun en sparepæreundercover skrev:tak for svarerne. hvis jeg smider noget lys over hvor meget lys er kravet så? er det nok og bare sætte en sparepære over sumpen er det nok til og have alger?

/Flemming,

- undercover
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Koraller har ingen vandrensende effekt. Rørorme er i samme klasse, men i modsætning til korallerne behøver de ingen fodring. Algerne kræver lidt lys og det er alt.
Caulerpa er svaret på dit spørsmål. De findes i et utal af varianter,
men den som hedder C. taxifolia har den fordel frem for de andre arter at den ikke går i ukønnet formering.
Algerne har en vandrensende effekt de optager både nitrat og fosfat.
men den som hedder C. taxifolia har den fordel frem for de andre arter at den ikke går i ukønnet formering.
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Vil det ikke være dumt at smide alger eller lign i overløbet? Tænker specielt på risikoen for at nedløbet skulle stoppe til..
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Nu kan jeg altså heller ikke finde ud af om I taler om overløbet eller sumpen...
PS: Koraller skulle da optage Nitrat, ligesom planter i ferskvand, bare ikke ret meget...

PS: Koraller skulle da optage Nitrat, ligesom planter i ferskvand, bare ikke ret meget...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Hmmm, som amddurin skriver, optager koraller da bl.a. nitrat.Carsten skrev:Koraller har ingen vandrensende effekt. Rørorme er i samme klasse, men i modsætning til korallerne behøver de ingen fodring. Algerne kræver lidt lys og det er alt.
Rørorme behøver da vist også foder. De fine fjeragtige vifter er der jo ikke bare for synets skyld

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Den mængde nitrat som korallerne optager er MEGET lille, og ikke noget du kan regne med i omsætningen i akvariet.
Rørorme optager ikke hverken nitrat eller fosfat, men fanger en ganske lille bitte smule svæv fra vandet. Igen er den mængde så lille at om du så havde en million rørorme, ville du ikke kunne se en forandring.
Så igen er algerne de eneste som optager både nitrat og fosfat i mængder der vil kunne måles
Rørorme optager ikke hverken nitrat eller fosfat, men fanger en ganske lille bitte smule svæv fra vandet. Igen er den mængde så lille at om du så havde en million rørorme, ville du ikke kunne se en forandring.
Så igen er algerne de eneste som optager både nitrat og fosfat i mængder der vil kunne måles
- undercover
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
de skal stå et rum af min sump så ingen problemer med tilstoppelse, og jeg vil give mig ud i søgen efter Caulerpa tak for svarerne og hjælpen det gav da en god del ny viden om filtrering og nytte funktioner ved diverse ting. er der nogle af jer der forresten ved hvordan svampe opstår og om hvorfor? de der svampe der vokser på stenene i skyggesiden kan de bruges til noget?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Svampene opstår af svampesporer som er kommet ind i akvariet med de levende sten og koraller. Svampene har en vandrensende effekt, men om det er noget vi skal regne med tvivler jeg meget stærkt på, men i teorien skulle de kunne gøre det, men så er der nok ikke så meget ved akvariet, da det så nok vil være en stor svamp.undercover skrev:de skal stå et rum af min sump så ingen problemer med tilstoppelse, og jeg vil give mig ud i søgen efter Caulerpa tak for svarerne og hjælpen det gav da en god del ny viden om filtrering og nytte funktioner ved diverse ting. er der nogle af jer der forresten ved hvordan svampe opstår og om hvorfor? de der svampe der vokser på stenene i skyggesiden kan de bruges til noget?
Du skal være opmærksom på at svampene kun meget dårligt tåler at komme oven vande.
Der er en tråd her på forummet om Caulerpa hvor dem som pt har noget de giver væk af kan skrive indlæg.
Caulerpa er IKKE noget man betaler for!!
- mestermc
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Aalborg
Sig lige det til butikkerne heroppe i nordenCarsten skrev:Caulerpa er IKKE noget man betaler for!!

Nu med RSM130
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Butikkerne skal da have penge for det.mestermc skrev:Sig lige det til butikkerne heroppe i nordenCarsten skrev:Caulerpa er IKKE noget man betaler for!!
Men det er privat jeg tænker på. Har set at der var en eller anden som ville have penge for det, ud over evt porto.