UV-lys
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
UV-lys
Som i alle jo nok ved kan man købe UV-filter til brug i havedam, men kan man bruge det til saltvand??? min tanke går på det dræber nogen former for alger og bakterier som man ikke ønsker i et akvarie, og UV-lys kommer der jo også fra solen så helt skadeligt kan det jo ikke være, men gør det mere skade end gavn???
Re: UV-lys
Dem man køber til havedame kan ikke bruges .Du skal op mindst 25w før det har en efekt og genemstrømingenen af vand har også noget at sige.
For højt flow så når lyset ikke at have en efekt.
Jeg har et 25w uv med et flow på 400l/t dette sulle være det mest optimale til 25w.
Det er rigtigt at det dræber alt hvad der kommer igenem også de gode ting.
Nogle vælger kun at køre med det når de får nye fisk i baljen og andre køre med det 24/7.
Mit har jeg taget helt fra da jeg køre med ZeoVit men enden jeg brugte dette krte jeg med det tændt hele tiden 24/7
Steen
For højt flow så når lyset ikke at have en efekt.
Jeg har et 25w uv med et flow på 400l/t dette sulle være det mest optimale til 25w.
Det er rigtigt at det dræber alt hvad der kommer igenem også de gode ting.
Nogle vælger kun at køre med det når de får nye fisk i baljen og andre køre med det 24/7.
Mit har jeg taget helt fra da jeg køre med ZeoVit men enden jeg brugte dette krte jeg med det tændt hele tiden 24/7
Steen
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Øh... den er jeg så ikke enig i, jeg kører pt med 55 watt fra TMC beregnet på havedamme, man skal bare huske at den størrelse havedam som den er dimensioneret til er mange gange højere end den str akvarie den passer tilspdiving skrev:Dem man køber til havedame kan ikke bruges
Steen
og indtil nu har min hold mit akvarie pletfrit, selv da jeg fik en ny kirurg i tanken, som på anden dagen nærmest var paneret med hvide pletter, og ikke én eneste fisk, heller ikke min "plet"kirurg har haft antydningen af pletter
og jeg ved der er en forhandler der har kørt med samme 1*55 watt anlæg på sin fiskereol, han har så opgraderet, til en 2*55 watt da mængden af vand er blevet større
men jeg kunne godt tænke mig at høre hvad årsagen til at de ikke skulle kunne bruges, når nu de virker

Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
jo UV fra solen kan osse være skadeligt, (Hudkræft) men heldigvis har vi Ozonlaget til at tage det værste... endnuZiiFii skrev:Som i alle jo nok ved kan man købe UV-filter til brug i havedam, men kan man bruge det til saltvand??? min tanke går på det dræber nogen former for alger og bakterier som man ikke ønsker i et akvarie, og UV-lys kommer der jo også fra solen så helt skadeligt kan det jo ikke være, men gør det mere skade end gavn???
Men der er flere former for UV-lys, og den der bruges til sterilisation, er UV-C
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet (mere forklaring)
http://da.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet
der er en side med en tabel hvor flow vs watt står i forhold til hvad filteret skal klare (parasitter/alger)
kan bare ikke finde den
Mvh. Brian
De fleste ligger på under 25w defor.
Og når du snakker TMC så er det helt rigtigt at det er prof UV til havedam og de bliver også brugt i andre sammen hæng. Jeg har selv lige købt et 55W fra TMC.
Husk flow og wat skal hænge sammen .
Steen
Og når du snakker TMC så er det helt rigtigt at det er prof UV til havedam og de bliver også brugt i andre sammen hæng. Jeg har selv lige købt et 55W fra TMC.
Steen
Den side har jeg selv brugt til at finde en pumpe der passede til mit 25w UV. Men jeg kan heller ikke finde siden igen...hehe
Steen
Steen
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ok, så er vi enige, men så er det heller af betydning om der står havedam eller saltvand, men str.spdiving skrev:De fleste ligger på under 25w defor.
Steen

men der er så også et hav af UV-dimser (filtre kan man ikke kalde dem) lavet til akvarier, som ikke er pengene værd, da de er alt alt for små
desværre ser man dem ofte hos diverse forhandlere af udstyr til saltvand
he he kender det kun alt for godt, her er det "alderen" der trykker, og et meget tidligt stadige af alzheimer-superlight, siger konenspdiving skrev:Den side har jeg selv brugt til at finde en pumpe der passede til mit 25w UV. Men jeg kan heller ikke finde siden igen...hehe
Steen
Mvh. Brian
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2770 Kastrup
Undskyld jeg blander mig 
Men jeg går jo og læser lidt imens min balje blir indkørt - Hvor nødvendigt er UV lys? Jeg har nemlig selv bare tænkt mig at lave en karantænebalje hvor de kan gå en uge eller to inden de kommer i hovedbaljen?
Hvis det er livsnødvendigt med UV, hvor stort skal det være til min 180 liter vand netto.

Men jeg går jo og læser lidt imens min balje blir indkørt - Hvor nødvendigt er UV lys? Jeg har nemlig selv bare tænkt mig at lave en karantænebalje hvor de kan gå en uge eller to inden de kommer i hovedbaljen?
Hvis det er livsnødvendigt med UV, hvor stort skal det være til min 180 liter vand netto.
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
om det er livsnødvendigt... tjah
jeg vil sige det afhænger af hvad du vil have i baljen, jeg har kørt uden UV- i snart 2 år, men nu har jeg fået lyst til at prøve nogle af de lidt sværere kirurger,
så derfor har jeg valgt at køre med UV, og det virker, jeg kører på mit 600 liters med 55 watt 24/7 flowet ligger et sted mellem 1200-2000 liter i timen
så fandt jeg endelig linket
http://www.drsfostersmith.com/pic/artic ... 23&aid=440
jeg vil sige det afhænger af hvad du vil have i baljen, jeg har kørt uden UV- i snart 2 år, men nu har jeg fået lyst til at prøve nogle af de lidt sværere kirurger,
så derfor har jeg valgt at køre med UV, og det virker, jeg kører på mit 600 liters med 55 watt 24/7 flowet ligger et sted mellem 1200-2000 liter i timen
så fandt jeg endelig linket
http://www.drsfostersmith.com/pic/artic ... 23&aid=440
Mvh. Brian
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Hold da op - igen i den her hobby er der ikke noget endeligt 
Men jeg regner med en enkel gul kirurg...

Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
... og så oplever du næppe problemer med pletter og derfor er UV ikke så nødvendigtMAKRRO skrev:...

Zebrasoma-arterne er rimeligt hårdføre og slet ikke så modtagelige, som eks. Acanthurus sp.
/Kim
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Absolut enig med Nolan, dat var osse først da jeg fik lyst til at kaste mig over Acanthurus sp. at jeg anskaffede UV, min Palet (plet) kirurg har også snart 2 år på bagen uden brug af UV, medicin eller ozon
@MAKKRO, ja er det ikke skønt, at der ikke er nogen endegyldig løsning på ret meget i denne hobby
det giver plads og mulighed for nytænkning
@MAKKRO, ja er det ikke skønt, at der ikke er nogen endegyldig løsning på ret meget i denne hobby

Mvh. Brian
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Hehe - Jo det er da sikkert meget sjovt hvis man er en gammel haj i den her hobby, men når man er ny og gerne vil satse lidt sikkert, nu hvor det er første gang kunne det være rart engang imellem med entydige svarBrian C skrev:

-
- Søstjerne
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
MAKRRO skrev:Hehe - Jo det er da sikkert meget sjovt hvis man er en gammel haj i den her hobby, men når man er ny og gerne vil satse lidt sikkert, nu hvor det er første gang kunne det være rart engang imellem med entydige svarBrian C skrev:
ja.. en god opstartsguide til nybegynder ville være godt, men det er skide svært da man ikke ved hvad man vil som nybegynder. Mange gange har man set en lille fisk med fede farver og tænkt "sådan en vil jeg oz ha" men man ved ikke hvad skidtet hedder

Men måske en stk. liste over det absolut nødvendige man skal bruge for at starte et akvarium op. Det skal jo alligevel stå nogle måneder før man kan komme noget i. Så kan man jo meget passende læse lidt om div. dyr/udstyr og hvilke krav de forskellige stiller og hvad det kommer til at koste i udstyr for at opfylde dem.
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Jg syntes nu egentlig der er nok guide og "how to" derude på internettet - Mit problem er bare at de alle sammen peger hver deres retning, hvilket kan være sværtZiiFii skrev:MAKRRO skrev:Hehe - Jo det er da sikkert meget sjovt hvis man er en gammel haj i den her hobby, men når man er ny og gerne vil satse lidt sikkert, nu hvor det er første gang kunne det være rart engang imellem med entydige svarBrian C skrev:
ja.. en god opstartsguide til nybegynder ville være godt, men det er skide svært da man ikke ved hvad man vil som nybegynder. Mange gange har man set en lille fisk med fede farver og tænkt "sådan en vil jeg oz ha" men man ved ikke hvad skidtet hedder![]()
Men måske en stk. liste over det absolut nødvendige man skal bruge for at starte et akvarium op. Det skal jo alligevel stå nogle måneder før man kan komme noget i. Så kan man jo meget passende læse lidt om div. dyr/udstyr og hvilke krav de forskellige stiller og hvad det kommer til at koste i udstyr for at opfylde dem.

Der er nok ikke så meget at gøre, end bare prøve sig frem (som alle andre) og gøre det man selv tror er rigtigst for sit akvarie!

Det er svæææææært