Ny i faget
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: græsted
Ny i faget
Jeg har her igennem vinteren, kigget og læst en del om saltvandsakvarier, og studeret hobbyen nærmere, og er nu kommet frem til at jeg gerne vil prøve kræfter med denne facinerende hobby.
Da jeg er lærling, har jeg ikke råd til at starte ud med det helt store..Desværre... heh.. Men jeg har et 54 L akvarie, som før har været brugt til yngel fra mit fersk, men det bliver ikk brugt til noget nu.
Så derfor tænkte jeg at jeg ville startet sådan en nano akvarie op, og jeg havde tænkt mig at det skulle indeholde følgene:
Jeg ville lave et indvendigt overløb med varmelegme og en
Miniflotor 200 indvendig skummer.
Til cirkulation i akvariet havde jeg tænkt mig følgene:
Maxi-Jet 500 til overløbet2 stk. AquaEl Cirkulator 350 (150-350 l/t.)
Og evt en squid, på pumpen fra overløbet... (hvis det er en god idé?)
Af lys havde jeg tænkt mig følgene:
2 stk. Daylight Blue 36 Watt T5 Power Compact (http://www.e-akvariet.dk)
Evt et blåt T8 rør, som sidder i amaturet i forvejen
Ved godt det er lidt begrænset med muligheden for hvad man kan have i sådan en lille balje, men jeg havde tænkt mig at jeg skulle havde
6-8 kg levende sten
evt lidt blød koraller
og en anemone hvis det kan lade sig gøre..
2 klovnfisk
og en reje, evt en dannebrogsreje
Ved godt at indholdet lyder lidt "standard" men ved ikke lige hvad der ellers er af muligheder..
Er jeg helt galt på den, eller har jeg fat i den lange ende? Vil meget gerne høre jeres meninger..
Da jeg er lærling, har jeg ikke råd til at starte ud med det helt store..Desværre... heh.. Men jeg har et 54 L akvarie, som før har været brugt til yngel fra mit fersk, men det bliver ikk brugt til noget nu.
Så derfor tænkte jeg at jeg ville startet sådan en nano akvarie op, og jeg havde tænkt mig at det skulle indeholde følgene:
Jeg ville lave et indvendigt overløb med varmelegme og en
Miniflotor 200 indvendig skummer.
Til cirkulation i akvariet havde jeg tænkt mig følgene:
Maxi-Jet 500 til overløbet2 stk. AquaEl Cirkulator 350 (150-350 l/t.)
Og evt en squid, på pumpen fra overløbet... (hvis det er en god idé?)
Af lys havde jeg tænkt mig følgene:
2 stk. Daylight Blue 36 Watt T5 Power Compact (http://www.e-akvariet.dk)
Evt et blåt T8 rør, som sidder i amaturet i forvejen
Ved godt det er lidt begrænset med muligheden for hvad man kan have i sådan en lille balje, men jeg havde tænkt mig at jeg skulle havde
6-8 kg levende sten
evt lidt blød koraller
og en anemone hvis det kan lade sig gøre..
2 klovnfisk
og en reje, evt en dannebrogsreje
Ved godt at indholdet lyder lidt "standard" men ved ikke lige hvad der ellers er af muligheder..
Er jeg helt galt på den, eller har jeg fat i den lange ende? Vil meget gerne høre jeres meninger..
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Det er spild af penge.Og evt en squid, på pumpen fra overløbet... (hvis det er en god idé?)
Det kommer nok til at knibe med pladsen. Jeg ville nøjes med en enkelt klovn og droppe anemonen.og en anemone hvis det kan lade sig gøre..
2 klovnfisk
ellers ser dine valg godt ud.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Synes det ser ret fornuftigt ud.
Minder da en del om mit, blot er mit større og jeg bruger et andet amatur.
Tror måske du bliver lidt presset med squiden, med mindre du laver et "closed-loop" og har det stående bag på akvariet. Den er ikke så lille som man skulle tro.
Mht til blåt rør, så skal du helt sikkert ha det. Jeg ville tage den ene power compact i blå og den anden i hvid. Jeg har selv ½ af hvert, og det giver et pænt lys.
Minder da en del om mit, blot er mit større og jeg bruger et andet amatur.
Tror måske du bliver lidt presset med squiden, med mindre du laver et "closed-loop" og har det stående bag på akvariet. Den er ikke så lille som man skulle tro.
Mht til blåt rør, så skal du helt sikkert ha det. Jeg ville tage den ene power compact i blå og den anden i hvid. Jeg har selv ½ af hvert, og det giver et pænt lys.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Geografisk sted: Fyn
hehe jeg har selv sådan et 54 liters akvarie det har kørt ca to måneder og jeg tænker allerede på at udvide:P men det kan sagtens lade sig gøre men der er sku ikke meget plads at gøre godt med. så hvis du har mulighed for det så find et støre akvarie udstyret er næsten det samme. men held og lykke med det
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Se akvariet i min signatur. Det er opbygget med skummer i ovreløb som du har tænkt dig.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Jeg kan kun nikke genkendende til det Kasper Ibsø skriver.
Nu har mit lille 54 L kolde kar kørt en måneds tid, og det strammer allerede over skuldrene - og der er ikke kommet fisk/rejer i endnu!!
Det betyder, at jeg nu er på udkig efter et brugt 100-130 L kar i stedet.
Vi har et 128 L fersk i stuen og den størrelse føler jeg er det der skal til for at jeg kan få plads til de ting jeg gerne vil have i det.
Så Dennis - vær forberedt på, at du meget hurtigt får trang til at udvide.
Men held og lykke med saltvand.
Nu har mit lille 54 L kolde kar kørt en måneds tid, og det strammer allerede over skuldrene - og der er ikke kommet fisk/rejer i endnu!!

Det betyder, at jeg nu er på udkig efter et brugt 100-130 L kar i stedet.
Vi har et 128 L fersk i stuen og den størrelse føler jeg er det der skal til for at jeg kan få plads til de ting jeg gerne vil have i det.
Så Dennis - vær forberedt på, at du meget hurtigt får trang til at udvide.

Men held og lykke med saltvand.

Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.