Grumset vand = gift fra murebalje??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Grumset vand = gift fra murebalje??

Indlæg af Olsen »

For 24 siden blandede jeg 50 liter nyt saltvand op i en splinter ny murebalje købt til formålet.
4 timer efter saltet kom i, så det næsten helt klart ud og næsten alt salt var opløst.
Nu her hvor jeg kom hjem fra arbejde, er hele suppen lysegrå!

Hvad er der sket? Er det murebaljen som er skyld i det, eller er det fordi jeg hældte 1,6 kg. salt ned i de 50 liter vand på én gang?

Kan jeg bruge vandet til vandskif eller skal jeg smide det hele ud? :be:
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand = gift fra murebalje??

Indlæg af stefan_sørensen »

har du husket at skylde baljen før at du kom vand i?
tænker hvis nu at der har lagt en hinde, evt. fra støbningen af plasten.
du kan ikke bruge vandet til vandskift
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Hvilket mærke salt er det ? bruger du osmose vand ?

Jeg oplevede noget lignende med vandværksvand og tropic marin... Tror det var kalkudskilning for der satte sig et hvidt hårdt lag på ALT, incl ruder da det langsomt klarede op.

Tror ikke murerbaljen er skyld i uklart vand - jeg vil tro at det ikke er synligt hvis den afgiver giftstoffer.

Jeg ville personligt ikke bruge murerbaljer, men jeg ved der er andre der har gjort det tilsyneladende uden problemer.
SALTVANDSUDSTYR.DK
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 9370 Hals
Geografisk sted: Hals
Kontakt:

Indlæg af SALTVANDSUDSTYR.DK »

Jeg ville nok ikke bruge det, så længe at det ikke er klart. Det lyder godt nok underligt. Baljen er lavet til cement, så den skulle vel også nok kunne holde til lidt salt :?
Med Venlig Hilsen

Saltvandsudstyr.dk
www.saltvandsudstyr.dk
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Baljen er købt i XL Byggemarked.
Det er Red Sea sat jeg bruger og almindelig postevand. Har tidligere blandet op i en anden type plastbeholder fra IKEA, som dog ikke kunne klare ret meget vand. Og gjort det på denne måde siden sidste vinter.

Jeg har ikke skyllet murebaljen med vand før brug. Det skulle jeg måske have gjort?
Nu jeg tænker over det, så lugter murerbaljerne lidt af brændt gummi, men det skal de måske bare gøre tænker jeg.

Hvis jeg fylder dem op med rent vand, hvor længe skal den så stå med det før eventuelle hinder fra produktionen er væk?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Har fyldt den anden murebalje op med almindelig postevand. Så finder vi ud af om der kommer en lignende grå farve i vandet i morgen.

Tror jeg lader den første balje stå en dags tid endnu, hvis det altså ikke er for lidt for at skylle plastik hinden væk?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

SALTVANDSUDSTYR.DK skrev:Jeg ville nok ikke bruge det, så længe at det ikke er klart. Det lyder godt nok underligt. Baljen er lavet til cement, så den skulle vel også nok kunne holde til lidt salt :?
En murer balje kan sagens klare salt, men det ændrer ikke på det fakta at de er lavet af affaldsplast.
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7200 Grindsted

Indlæg af sintamus »

Har hørt, at der er noget olie i disse murbaljer, men det er ikke noget jeg har noget dokumentation på....
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Netop fordi en ny murebalje lugter mærkelige, gør at jeg ikke ville turde bruge den og dem der gør har svjv skyllet baljen grundigt først...

Jeg ville ikke bruge vandet, risikoen er for høj...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

desuden er et 54 liters glas akv så billigt (168 kr) at det ikke kan betale sig at spare de småpenge i forhold til en murerbalje http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=42204
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

lydder som kalk udfældning.
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

Jeg har selv for en måneds tid siden købt en murebalje, jeg vaskede og tørrede den af først, der var faktisk en del olie rester siddende. Kluden jeg vaskede med blev helt gul.
Lugten forsvandt til næsten ingenting.

Alt mit vand er blandet i den balje, og jeg har ikke haft noget der ligner problemer.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

troels skrev:desuden er et 54 liters glas akv så billigt (168 kr) at det ikke kan betale sig at spare de småpenge i forhold til en murerbalje http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=42204
Vores stue akvaries volumen er på godt 1100 liter inkl. sump. I vores situation, så har vi ikke plads til at have et eller flere 54 liters glasakvarie stående i lejligheden. Skal op i de 2 x 90 liter som murebaljerne er på - og murebaljerne ned i kælderen fra lejligheden som ligger på 1. sal.

Tør ikke tænke på hvis et skrøbeligt 54 liters bliver utæt i længden efter gentagende vandskif og når man bærer det op og ned.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

StarF skrev:lydder som kalk udfældning.
Det mærkelige var bare, at nogle timer efter saltet var kommet i, så var stort set de hele opløst og vandet var klart. Der lå lige et par spiseskeer salt i siden. Dagen efter var vandet blevet gråt. Så på baggrund af det, kan det vel ikke være en kalkudfældning.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev:
troels skrev:desuden er et 54 liters glas akv så billigt (168 kr) at det ikke kan betale sig at spare de småpenge i forhold til en murerbalje http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=42204
Vores stue akvaries volumen er på godt 1100 liter inkl. sump. I vores situation, så har vi ikke plads til at have et eller flere 54 liters glasakvarie stående i lejligheden. Skal op i de 2 x 90 liter som murebaljerne er på - og murebaljerne ned i kælderen fra lejligheden som ligger på 1. sal.

Tør ikke tænke på hvis et skrøbeligt 54 liters bliver utæt i længden efter gentagende vandskif og når man bærer det op og ned.
Hvad så med en at de store rulle bokse som man kan få i alverdens størrelser.
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

i stark og xl byg kan man købe nogle gule og blå murerbaljer der er lavet i ren pvc som ikke skulle afgive noget. de sorte er lavet af altmuligt man ikke ved hvad er
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Carsten skrev:
Olsen skrev:

Hvad så med en at de store rulle bokse som man kan få i alverdens størrelser.
Brugte netop sådan en stor sort rulleboks på ca. 100 liter, men den buler desværre ud på midten på den lange led og er ved at flække pga. vandtrykket. Derfor købte jeg murerbaljerne.
Bliver interessant at se om den der har stået natten over med alm. vand, har farvet vandet gråt som den der stod med saltvand i et døgn.
Brugeravatar
Rune kristiansen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af Rune kristiansen »

Det gør den sikkert, hvis du heller ikke har rengjort den.
De stinker jo helt vildt syntetisk. Den skal have en rigtig god rengøringstur. Jeg ville ikke bruge den så længe den lugter syntetisk. Jeg ville efter en god rengøring og aftørring lade den stå med vand i mindst en uge, hvor vandet skiftes hver dag.
Jeg mener dog at have læst et sted hvad man kunne rengøre dem med et eller andet så de ikke lugtede mere og derefter gå ud fra at de ikke afgiver mere til vandet. Men jeg kan ikke huske hvad det var for et stof/vædske.
Vi er mange der bruger dem, men først efter de ikke lugter mere.
Brugeravatar
T.
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
19
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Brøndbyvester

Indlæg af T. »

Jeg ville aldrig bruge en murebalje til at bland salt i. Kan huske flere brugere af disse baljer, som kunne måle phosphate i det nyblandet vand efter kort tid.
Torben
Saltwater.dk

624 liter,3 x GHL Mitras, 2 x Vortech Mp40wes, ATI 250i skummer.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af moby »

Jeg kan huske at Starf lavede noget i stil med dette sidste år hvor hele hans besætning af koraller døde pga af han brugte murebaljer til opbevaring. Det kan være han kan give et indblik i det!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

moby skrev:Jeg kan huske at Starf lavede noget i stil med dette sidste år hvor hele hans besætning af koraller døde pga af han brugte murebaljer til opbevaring. Det kan være han kan give et indblik i det!
sandt nok jeg har været igennem det samme. Men grunden var ikke spandene, det var min egen dumhed desvære. Mit bud var at pga min VSV, blev der hvirvlet meget skidt op, at bakterierne exploderede og brugte alt ilten.

da jeg vågner kl 4 om natten for lige at kigge til fiskene ligger de alle og gisper så jeg skynder mig at smide det vand i der mangler og sætter pumper osv igang, og så får de det bedre og et par timer efter svømmer de igen.. den del kostede mig ikke så meget, der hvor DOH skriet kommer ind, var at de akvarier som indeholdte alle mine sps koraller, dem kiggede jeg til, og der så de fine ud så gik jeg i seng, kl 10 da jeg stod op lugtede det ene akvarie med dem i, dårligt virkelig dårligt, så skyndte mig at pille koraller op, og imens jeg gjorde det begyndte det andet akvarie og bliver mere og mere hvidt, så måte jeg skynde mig at tage disse koraller op, og tage de andre igen bagefter... alle i akvarier nummer 2 overlevede, 2 koraller fra det første overlevede..

og så kommer det sjove.. kl 18.. altså en DEL timer efter de 2 akvarier blev dårlige fandt jeg de 2 spande hvor jeg havde sat 2 koraller i, samt der hvor min anemone og 2 klovne fisk var i.. disse havde det fint og korallerne og klovne fiskene har jeg den dag idag... så tror desvære skylden er min egen :(
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"