Jeg har allerede fundet ud af at dette er et fedt forum, hvor alle prøver at hjælpe hinanden. Så nu vil jeg istedet for at side passivt (som jeg normalt gør) og fange viden, vil jeg nu prøve at beskrive min problem stilling.
Jeg har haft ferskvands akvarie i nu fem år, hvor jeg primært havde div. ferskvandsfisk, men også vandskildpader. I september havde jeg fødselsdag og jeg fik et lille 50 l "test" saltvandsakvarie, nu havde jeg i forvejen handlet i klovnfisken og Thomas har jeg talt med siden han var i Petgo, så noget til saltvand kendte jeg jo.
I mit "test" saltvandakvarie havde jeg to klovnfisk og een pudsereje, levende steen og en død koral (alt pynter)
I december fandt jeg så ud af at jeg vil udvide mit saltvandsakvarie, dog stadig et lille akvarie for jer fleste, men sådan er det når man er gift og har tre børn, så skal alt jo forhandles

Men nu kommer problemstillingen, for jeg mangler en masse tekniske midler.
Det som jeg har nu er:
Een ferskvandslampe, med en saltvands lysstofsrør i (jeg kan ikke huske hvor mange watt) Dog har jeg bestilt en Hqi Ocean Light 150 watt 11000 som jeg skulle modtage i denne uge.
Til Cirkulation har jeg en powerheadpumpe 1000/l med filter og en enheim 5000 pumpe spand. Cirkulationen i selve akvarien ser ok ud, der er sådan set ikke noget der ikke bevæger sig undtaget de levende steen.
Skummer...ingen

I akvariet har jeg gående:
to klovnfisk
to daimsler
een pudsreje
to eremit krebs (som æder alle sneglene

fire sandsøstjerner
Eyphyllia sp.
Galaxea sp.
Alle af de ovenstående ser sunde og raske ud.
Min problemstilling er primært
Bliver min nye lampe ok?
Er min spandpumpe et problem?
Kan man leve uden en skummer ?
Hvilken skummer skal jeg købe (husk jeg har et gamelt ferskvandsakvarie)
pft. Niels