Så begynder det at krible i mig og tiden nærmer sig hvor jeg skal have udbetalt noget friværdi

Og det er så nu at jeg har brug for jeres hjælp, jeg har LÆNGE nu samlet viden og stillet små spørgsmål på massere af forums ikke minst her. og nu tror jeg nok at jeg er ved at have en ide om hvad der kræves, og jeg har så på papiret sammensat et system som jeg kunne tænke mig, og det ville jeg så skrive til jer her med håb om at i vil kikke det efter i sømmende og komme med en masse konstruktiv fedback, så jeg kan få købt det rigtige første gang....
Akvarie ca. 300 L helglas 110 X 60 X 50 (LXDXH) Med de sidste 10 cm af venstre ende som overløb (det bliver gæmt inde i møblet)
Møbel Bygges selv vil jeg ikke komme nærmere ind på nu.
Sump ca 200 L 110 X 50 X 40 (LXDXH) Bliver delt op i Refuge, skummer/indløb, retur og ferskvand..
Skummer DIY Bliver efter "kimjessen's" design
Luftpumpe til skummer DY 20 1260 L/T Lufttryk 0,34 kg/cm²
Levende sten starter med 50 KG og ser hvor godt det fylder.
Levende sand til akvarie og refuge. ca 30 kg AragaLive fra caribsea..
Retur pumpe Laguna 3000 4700L/T <-- har valgt at prøve denne pumpe da jeg har læst flere steder at det er den samme som red dragon er bygget på. og så er den MEGET billigere.. retur pumpen er så stor da jeg ikke vil have nogle pumper ind i akvariet. så alt fra returen bliver ført langs bunden og ud 4-5 steder..
aquabee up 2000 sammen med en squid <-- skal ligge i overløbet og have udløb i toppen af akvariet i hver sin ende, for at lave bølger og give lidt strøm oppefra.....
Varmelægme 300w.
osmose (Aquatic Nature 120SP)
ozon (Sander Certizon 025)
top off (Aqua Medic SP 3000 Niveaumat)
extra filter til osmose no3,po4,sio4 (Aqua Light AL1 Filter)
Salt (Tropic Marin Pro Reef 25kg bucket)
Hygrometer (Tropic Marin Precision hydrometer)
Luftsten (Sander wood airstone Nr.3)
salifert test set (ph,ca,mg,kh,no3,no2,po4)
lampe 250w hqi med stor reflektor...
Lys til sump 36w t5 compact.
DIY dioder til natbelysning.
Div. pvc og rør og slanger.
noget el udstyr timer og den slags.
Tjaaa det var vist det. jeg har ikke fået pris på akvariet men samlet er der for ca: 16000 kr og regner med at skulle give ca: 4000 kr for akvariet..
Jeg har så lige et par tillægs spørgsmål.
1: hvis jeg køber en 14000k 250w pære (fra brian) er den så blå nok eller skal jeg stadig have blå rør ?
2: med overstående setup hvilke diameter skal jeg så få lavet hullerne i overløbet til retur, frem og sikkerheds. regner med at jeg skal have en durso på..
i jeres vurdering må i godt have evt. forbedringet til lyden da den skal stå i vores relativt lille stue må det godt være så lydløst som muligt. (møblet bliver lydisoleret med "Æggebakkeskum"
Det var alt for denne 5 øre, så håber jeg at i har mod på at hjælpe. og stil bare spørgsmål hvis der er noget. regner med at prøve at fikse nogle skitser af møblet og indelingen af sump så i kan se det, Men er skide dårlig til at tegne