Så skal der snart handles, Men er det nu det rigtige ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Så skal der snart handles, Men er det nu det rigtige ?

Indlæg af gunni »

Hej alle sammen...
Så begynder det at krible i mig og tiden nærmer sig hvor jeg skal have udbetalt noget friværdi :D

Og det er så nu at jeg har brug for jeres hjælp, jeg har LÆNGE nu samlet viden og stillet små spørgsmål på massere af forums ikke minst her. og nu tror jeg nok at jeg er ved at have en ide om hvad der kræves, og jeg har så på papiret sammensat et system som jeg kunne tænke mig, og det ville jeg så skrive til jer her med håb om at i vil kikke det efter i sømmende og komme med en masse konstruktiv fedback, så jeg kan få købt det rigtige første gang....

Akvarie ca. 300 L helglas 110 X 60 X 50 (LXDXH) Med de sidste 10 cm af venstre ende som overløb (det bliver gæmt inde i møblet)

Møbel Bygges selv vil jeg ikke komme nærmere ind på nu.

Sump ca 200 L 110 X 50 X 40 (LXDXH) Bliver delt op i Refuge, skummer/indløb, retur og ferskvand..

Skummer DIY Bliver efter "kimjessen's" design

Luftpumpe til skummer DY 20 1260 L/T Lufttryk 0,34 kg/cm²

Levende sten starter med 50 KG og ser hvor godt det fylder.

Levende sand til akvarie og refuge. ca 30 kg AragaLive fra caribsea..

Retur pumpe Laguna 3000 4700L/T <-- har valgt at prøve denne pumpe da jeg har læst flere steder at det er den samme som red dragon er bygget på. og så er den MEGET billigere.. retur pumpen er så stor da jeg ikke vil have nogle pumper ind i akvariet. så alt fra returen bliver ført langs bunden og ud 4-5 steder..

aquabee up 2000 sammen med en squid <-- skal ligge i overløbet og have udløb i toppen af akvariet i hver sin ende, for at lave bølger og give lidt strøm oppefra.....

Varmelægme 300w.
osmose (Aquatic Nature 120SP)
ozon (Sander Certizon 025)
top off (Aqua Medic SP 3000 Niveaumat)
extra filter til osmose no3,po4,sio4 (Aqua Light AL1 Filter)
Salt (Tropic Marin Pro Reef 25kg bucket)
Hygrometer (Tropic Marin Precision hydrometer)
Luftsten (Sander wood airstone Nr.3)
salifert test set (ph,ca,mg,kh,no3,no2,po4)

lampe 250w hqi med stor reflektor...
Lys til sump 36w t5 compact.
DIY dioder til natbelysning.
Div. pvc og rør og slanger.
noget el udstyr timer og den slags.

Tjaaa det var vist det. jeg har ikke fået pris på akvariet men samlet er der for ca: 16000 kr og regner med at skulle give ca: 4000 kr for akvariet..

Jeg har så lige et par tillægs spørgsmål.

1: hvis jeg køber en 14000k 250w pære (fra brian) er den så blå nok eller skal jeg stadig have blå rør ?

2: med overstående setup hvilke diameter skal jeg så få lavet hullerne i overløbet til retur, frem og sikkerheds. regner med at jeg skal have en durso på..

i jeres vurdering må i godt have evt. forbedringet til lyden da den skal stå i vores relativt lille stue må det godt være så lydløst som muligt. (møblet bliver lydisoleret med "Æggebakkeskum"

Det var alt for denne 5 øre, så håber jeg at i har mod på at hjælpe. og stil bare spørgsmål hvis der er noget. regner med at prøve at fikse nogle skitser af møblet og indelingen af sump så i kan se det, Men er skide dårlig til at tegne
:wink:
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Bump :roll:
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Hvilken slags sandbund ønsker du?

Hvis det bare er en relativ tynd bund, så behøver du ikke mere en maks. 10 kg!
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Brugeravatar
matix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Geografisk sted: DK
Kontakt:

Indlæg af matix »

hvorfor vil du lave din egen skummer??
så dyr er en skummer da heller ik... :wink:

til den størrelse ville en skummer med nålehjul være perfekt. :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

matix skrev:hvorfor vil du lave din egen skummer??

Hvorfor er den størrelse akvarium bedre til nålehjul end så mange andre?
Kan ikke se at størrelsen skulle have noget med valget mellem nålehjul og luftsten at gøre.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

matix skrev:hvorfor vil du lave din egen skummer??

nej så dyr behøver en skummer heller ikke at være, men jeg har adgang til alt det pvc jeg skal bruge, så det er billigt :)
Og så bare fordi at jeg er super DIY'er og laver helst selv alt hvad jeg kan, der er nu noget godt ved at stå og kikke på noget som fungere man selv har lavet :wink:
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

buller1 skrev:Hvilken slags sandbund ønsker du?

ved ikke hvor dyb den skal være, men tænkte bare at der skulle ligge lidt så det ikke bare var 1cm der lå, og så hade jeg tænkt mig at der godt måtte ligge en del i sumpen Det er vel lige som med de levende sten mere er bedre?

Men det er noteret, tror lige at jeg skal regne på hvor meget der kan ligge :wink:
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

gunni skrev:
buller1 skrev:Hvilken slags sandbund ønsker du?

ved ikke hvor dyb den skal være, men tænkte bare at der skulle ligge lidt så det ikke bare var 1cm der lå, og så hade jeg tænkt mig at der godt måtte ligge en del i sumpen Det er vel lige som med de levende sten mere er bedre?

Men det er noteret, tror lige at jeg skal regne på hvor meget der kan ligge :wink:
Med levende sten er det vigtigt at få en masse cirkulation mellem dem, så der ikke opstår døde zoner. Dette gælder også for bundlaget. Det er blot meget svært at få cirkulation mellem sandkornene, så medmindre du har tænkt dig at køre med DSB (Deep Sand Bed) så vil jeg helt klart sige nej til dit spørgsmål. Mere er bestemt ikke bedre, da mere betyder større chance for ophobninger. Jeg kører selv med et bundlag på 5 - 10 mm. i mit akvarium. Tror ikke jeg har mere end 3 kg. ell. lignende.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Jeg startede også med 300L, og det blev jeg hurtig træt af, så vil nok anbefale dig et 520L eller 720L istedet. Da du så slipper for at skifte det hele ud om ½ år når du er blevet træt af det.
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Jamen så vil jeg da skære sandet ned til 1 pose (9KG) så spare jeg også penge der :wink:

Jeg er helt med på den der "Sir-delta" ville også gerne starte med 720 l eller for den sag skyld 2500 L :lol: Men med mindre jeg helt vil vente til vi køber hus så er de 300 l det største vi har plads til..

Jeg må sige at jeg er lidt overasket over hvor lidt kommentare jeg har fået om det udstyr jeg har valgt, men det betyder vel at jeg ikke har ramt helt ved siden af :wink: Er der ingen der har erfaring med den luftpumpe ? ville meget gerne vide om den støjer meget..
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Vedr. Laguna - Ja motoren er den samme, men på Red Dragon er der ændre en del på rotor mm. så du får altså ikke samme ydelse ud af en laguna pumpe.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Det kommer vel an på hvad du mener med ydelse. for strømforbrug, L/T, løftehøjde, og tab ved løftehøjde. er alle nogenlunde det samme. men der er nok ingen tvivl om at red dragon nok holder længere da den er lavet til saltvand, men man kan også skifte sin lagune ud 3x for samme pris og der er jo 3 års garanti på dem...
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Måske brugerne "tech" eller "hepatus" vil komme på banen og fortælle lidt om laguna pumperne, da jeg har læst i et andet indlæg at de bruger dem :)

Er også interaseret i om de larmer meget :roll:
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Vil lige vise et billede af hvad jeg hade tænkt mig. som sagt er jeg ikke god til at tegne meeeeeen jeg tror at det kan ses :oops:
Vedhæftede filer
Akvarie2.JPG
Akvarie2.JPG (68.14 KiB) Vist 2711 gange
Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af RNH »

Hej gunni, med hensyn til dit valg af belysning vil jeg nok overveje 2 stk hqi.
Hvis man tænker lidt på økonomien burdu du også kunne gå ned i 150 w med 2 lamper da din balje ikke er mere end 50 cm høj.
Med hensyn til den 1400k du spørger til er det svært at rådgive da det udelukkende er en smagssag.
Ps. syntes 300L er en fin balje at starte på, startede selv med 160L og er nu oppe på en 300L.
Held og lykke med projektet og lad os endelig følge det i form af mange billeder.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

RNH skrev:Hej gunni, med hensyn til dit valg af belysning vil jeg nok overveje 2 stk hqi.
Hvis man tænker lidt på økonomien burdu du også kunne gå ned i 150 w med 2 lamper da din balje ikke er mere end 50 cm høj.
Med hensyn til den 1400k du spørger til er det svært at rådgive da det udelukkende er en smagssag.
Ps. syntes 300L er en fin balje at starte på, startede selv med 160L og er nu oppe på en 300L.
Held og lykke med projektet og lad os endelig følge det i form af mange billeder.
Dejligt med lidt response. med hensyn til min hqi er det fordi at jeg har en 250w og derfor gerne ville beholde den. jeg har i en anden post også spurt om den, hvor jeg også fik af vide at 2 x 150w, ville være bedst men fik også af vide at jeg godt kunne nøjes med den jeg hade.

Jeg vil jo gerne spare de penge :wink: men vil absolut heller ikke have noget som ikke virker. måske der er nogen der har prøvet med 1 lampe på 100cm ?

Dvs. at koralerne er ligeglade hvor meget blåt de får det er kun for min skyld ? man kunne jo også købe en 20.000k men den er der ikke billeder af på hqilavpris, så den ved jeg ikke hvor blå den er...

og Bare rolig jeg har lige fået et nyt super godt kamera så jeg skal nok tage en masse :ele:
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Er der ikke en der kan svare mig på mit spørgsmål ang. Hvor store huller jeg skal få lavet til mit pvc til retur og tilbageløb samt backup...

Jeg sider nemlig og laver tegninger så jeg kan få nogle tilbud fra forskellige akvarie byggere.
Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af RNH »

Lav hullerne så du kan få 32mm gennemføringer i. Vil ikke lige hænges op på de nøjagtige hul mål, men det ved de dem der skal gi pris.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Ok og 32 mm er nok til 4500 L/T

Er støre bedre ? prisen på 32 kontra 40 mm pvc er ikke stor.

He he det er ikke fordi at jeg ikke tror på dig "RNH" men har læst nogle indlæg hvor folk hade en "sugende" lyd i deres overløb og det var fordi at de kørte så meget vand i gennem deres rør at de kun lige kunne følge med, og den støj vil jeg ikke gerne have :wink:
Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af RNH »

Den på de 20.000 K vil jeg nok springe over.
10.000 eller 14.000 helt sikkert.

Og nej korallerne er ikke ligeglade.
Du har valgt T5 over din sump, smid dem op over baljen i stedet, lad dem tænde først og slukke sidst med blå rør, så spiller det helt sikkert.
Over din sump kan du nøjes med et eller andent silvan lys, Event. noget T8.
Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af RNH »

gunni skrev:Ok og 32 mm er nok til 4500 L/T

Er støre bedre ? prisen på 32 kontra 40 mm pvc er ikke stor.

He he det er ikke fordi at jeg ikke tror på dig "RNH" men har læst nogle indlæg hvor folk hade en "sugende" lyd i deres overløb og det var fordi at de kørte så meget vand i gennem deres rør at de kun lige kunne følge med, og den støj vil jeg ikke gerne have :wink:
Du kan da godt gå op i 40 mm, men det er abselut ikke nødvendigt.
Jeg har selv 300L og 3 styk 32mm gennemføringer.
Få lavet 3 huller og lav dine retur rør med durso, så har du ikke nogen støj.
Senest rettet af RNH tirs 28. feb 2006 23:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af RNH »

Her er linket lige så du ikke skal lede.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=378
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Jamen det har hele tiden været meningen at lave durso. men de kan også godt larme hvis de er for små. men jeg tror på dig og for lavet 3 x 32 mm :wink:

Har du dine 2 durso sådanne at der løber vand gennem dem bægge hele tiden, eller er den ene kun til backup hvis den primære skulle blive stoppet ?

Her er så tegningerne ville lige vise jer dem inden at jeg sender dem rundt til forhandlerne, så fortæl mig lige hvis der er noget galt ikke :GO

[img]http://g-s-m.dk/Gunni/akvariemål.jpg[/img]
Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af RNH »

gunni skrev:Jamen det har hele tiden været meningen at lave durso. men de kan også godt larme hvis de er for små. men jeg tror på dig og for lavet 3 x 32 mm :wink:
Du kan da godt få lavet 40mm, det kan vil næppe blive for stort hvis du har pladsen, ellers kan du jo reducere ned.

Har du dine 2 durso sådanne at der løber vand gennem dem bægge hele tiden, eller er den ene kun til backup hvis den primære skulle blive stoppet ?
Jeg har ikke lige fået lavet durso endnu, men jeg vil lave det på begge 2.

Her er så tegningerne ville lige vise jer dem inden at jeg sender dem rundt til forhandlerne, så fortæl mig lige hvis der er noget galt ikke :GO

[img]http://g-s-m.dk/Gunni/akvariemål.jpg[/img]
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Hvad syndtes i ? er især interaseret i at høre om mine bølgebryder er som de skal og om det er ok med overløbet 3 cm fra toppen ?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"