danske saltvands dyr

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
16
Postnummer: 4400 Kalundborg

danske saltvands dyr

Indlæg af skjoldan »

er der nogen der har dårlige eller gode erfaringer med dyr fanget i dansk saltvand og så sat ind i jeres saltvands akvarie

personligt har jeg lige nu rejer gående sammen med mine klovnfisk og div andre det går fint de hygger sig og lever fint det med rejer har jeg forsøgt før uden problemer :GO

så har jeg 2 små 5 cm skrubber dem har jeg kun haft en uge og det ser også fint ud ingen problemer de skal dog skiftes ud når de vokser :h

så har jeg nogle små 2-3 cm kutlinger dem er der heller ingen problemer med :clap:

jeg har før prøvet med 3 forskellige tangsnarre hvor de 2 døde hurtigt :G men den ene gik det fint med og den spiste flagefoder desværre fik jeg slukket for luftpumpen og de fleste af mine fisk døde dengang :G :crybaby: så jeg skal have fange nogle nye når jeg kan :h
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Re: danske saltvands dyr

Indlæg af RedSea »

ved at brugeren gamma440 (mener jeg han hedder) holder et dansk saltvandsakvarie med ting fanget i vore farvande.
... intet vand i stuen for tiden ...
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Vænge »

RedSea skrev:ved at brugeren gamma440 (mener jeg han hedder) holder et dansk saltvandsakvarie med ting fanget i vore farvande.
Han holder bare temperaturen nede så det minder mere om det miljø danske fisk osv normalt befinder sig i.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg forstår ikke at det skal kunne gå med så store forskelle i både temp og salinitet på et tropisk koralrev og koldt dansk saltvand? :dizzy:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jeg har nogle fjordrejer gående i mit 600 litesr, har haft dem gående i 1½ år nu og de trives stadig fint, vokser skifter skal, de skulle ha været muræne guf, men den gad dem ikke, så nu går de bare og hygger sig
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
16

Indlæg af skjoldan »

jaja så er det jo nemt nok hvis man laver det som dansk akvarie
jeg taler om et akvarie med salt nok til "rigtige saltvandsfisk" jeg har 24-25 grader i mit og salinitet på 1,022 så det er jo ikke lige lavet til danske fisk da jeg målte saliniteten på vandet nede ved havnen var det ikke mere end når jeg laver brakvand
men synes da det er sjovt danske fisk kan overleve det meget salte vand og så koster de jo ikke så meget
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 1
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

skjoldan skrev:jaja så er det jo nemt nok hvis man laver det som dansk akvarie
jeg taler om et akvarie med salt nok til "rigtige saltvandsfisk" jeg har 24-25 grader i mit og salinitet på 1,022 så det er jo ikke lige lavet til danske fisk da jeg målte saliniteten på vandet nede ved havnen var det ikke mere end når jeg laver brakvand
men synes da det er sjovt danske fisk kan overleve det meget salte vand og så koster de jo ikke så meget
Nu er det jo også i storebælt at du måler. Ude ved vestkysten saliniteten på 31-32 promile
Mange af de danske fisk som vi forbinder med saltvandsfisk kan sagtens gå i mere brak vand.
Torsk og lange lever og yngler fint på dybt vand i østersøen.

VH

Søvnig
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Hvorfor vil du ha´ danske koldtvands fisk i et koralrevsakvarie? Det giver i mine øjne ingen mening. Så hellere lave et dansk saltvandsakvarie, med danske arter, det kan blive rigtig flot både med koraller og søanemoner...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
16

Indlæg af skjoldan »

det startede med jeg ville smidde nogle snegle i som så mine eremitkrebs kunne overtage og bo i men mange af sneglene lever nu stadig her et år efter og rejerne var bare fordi jeg ikke kan holde liv i dem man kan købe men det går bedre med dem her og så er jeg ikke så fanatisk at det kun må være koralrevsfisk det må gerne være blandet hvis de kan gå sammen
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Nu er de danske fisk jo ikke tilpasset et liv i tropisk saltvand. De kan muligvis overleve, men det betyder ikke nødvendigvis de har det godt. Danske arter høre ikke hjemme i koralrevsakvarier men i koldt saltvand...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
16

Indlæg af skjoldan »

hver sin mening nu startede jeg ikke denne tråd for at høre din mening om det er forkert eller ej men andre folks erfaring med at gøre det
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

skjoldan skrev:hver sin mening nu startede jeg ikke denne tråd for at høre din mening om det er forkert eller ej men andre folks erfaring med at gøre det
Så du er altså ligeglad med om dine dyr/fisk har det godt eller ej - så burde du slet ikke have levende væsener... :devily:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
16

Indlæg af skjoldan »

hmm endnu en der ikke fatter denne tråd og nej jeg er ikke ligeglad med dyrene men hvis der var nogle her inde der havde erfaringer(ikke som jer med jeres meninger om alt muligt andet)
så kunne det jo spare andre for at forsøge med noget der ikke kan lade sig gøre og mine fladfisk ser absolut ikke ud som om de ikke har det godt især forleden da de fik tanglopper
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Brian C »

Mht rejerne ser jeg nu ikke noget større problem, dem jeg har gående på andet år nu, producerer æg til glæde for fisk og koraller og holder akvariet rent, mange af dem er lige så flotte som dem vi køber i dyre domme, og så er der altid frisk foder, til fisk, anemone og koraller

men det er så osse de eneste jeg ville holde i koralrevsakvariet. jeg går pt med planerne om at lave et dansk akvarie, og har også et lille akvarie, der er ved at blive kørt op til formålet, om det bliver klar i denne sæson, eller først til næste sommer

Men skal vi være helt realistiske, så er der vist flere af de arter vi holder sammen, der aldrig ville møde hinanden i naturen, og der er flere arter der lever under forskellige forhold, som vi bare putter i samme akvarie, hvor vi bruger en gennemsnitstemperatur og salinitet :wink:
Mvh. Brian
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
16

Indlæg af skjoldan »

nemlig
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 1
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

Tror ikke det er saliniteten der er det store problem, hvis man skal have danske dyr i et koralrevs akv, men derimod tempraturen. Torsk, lange, havkat, havtaske, kuller, sej etc ville aldrig kunne klare tempraturen.
Men fisk som gråtunge, tangnål, havkarusse, ålekvabber og mindre eksemplare af skrubber og rødspætter og måske sct. peters fisk tror jeg ikke der er de store problemer ved.
Hestereje og fjordrejer kan nok også bruges.

VH

Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 3
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Her også en fjordreje gående på 2. år. Fidusen ved fjordrejer er at de lever i 4 år - og de store man fanger er faktisk 4 år. Men hvis men fanger de mindste og tilvænner dem grundigt lever de fint resten af deres naturlige liv i et tropisk saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Brian C »

Hougaard skrev:Her også en fjordreje gående på 2. år. Fidusen ved fjordrejer er at de lever i 4 år - og de store man fanger er faktisk 4 år. Men hvis men fanger de mindste og tilvænner dem grundigt lever de fint resten af deres naturlige liv i et tropisk saltvandsakvarie.
enig, men jeg har oplevet at der er forskel i levetiden i akvarie, alt efter om det er fjordrejen (Palaemon adspersus), eller tangrejen (Palaemon elegans), hesterejen (Crangon crangon), har jeg endnu ikke kunne holde i live i længere tid

et andet dyr, som jeg har gående, dog ikke i mit koralrevsakvarie, men et andet akvarie, uden fisk, er alm strandkrabbe (Carcinus maenas), den trives fint, men den er så også på top 100 over de mest invasive arter
http://da.wikipedia.org/wiki/Strandkrabbe
hvilket siger lidt om dens tilpasnings evne, men det ABSOLUT IKKE, en jeg vil putte i et akvarie med koraller, fisk og andre ting, det er et rigtig grådigt dyr, sjovt men grådigt
Mvh. Brian
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"