spiser mit søpindsvin korallen???

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Blæksprutten
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 5471 Søndersø

spiser mit søpindsvin korallen???

Indlæg af Blæksprutten »

Hej allesammen ! Er stadigvæk grøn og uerfaren i saltvandet, så i må hjælpe mig lidt! Har lige anskaffet mig en hammerkoral/euphyllia ! Ser så dagen efter at mit sorte søpindsvin sidder oppe på det ene hoved og for mig at se, så det ud som om den var i gang med et mægtigt fest måltid. Kan det passe ? Hvade for et halvt års tid siden fået fat i en flot polyp-sten og polypperne forsvandt stille og roligt ! er det søpindSVINET der er synderen for så skal jeg ha den op. Hvad med ermitkrabs de kravler jo og så ubekymret over det hele skader de noget ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: spiser mit søpindsvin korallen???

Indlæg af ole kekkonen »

hej blæksprutten,de fleste søpindssvin er omnivore dvs de jævner alt ned med jorden (planter og dyr) med deres skarpe tænder..
eremitter er sjældne på revet og bliver jævnligt kaldt for økoterrorister af Bornemann så med mindre du har tanke på et akvarie med forholdene 1 individ pr 100m2 burde de blive i havet..
Blæksprutten
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af Blæksprutten »

det vil sige at søpindsvinet skal ud af baljen. forstår jeg det korekt, at erimitterne gør lige så meget skade... men når søpindsvinet kan skade så meget, kan jeg jo slet ikke forstå hvem der vil ha sådan en ! den er vel umulig at sælge...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg har to Tripneustes gratila.
Jeg har aldrig oplevet, at mine pindgrise har ødelagt noget. De gnaver kalkalgerne af stenene men de har ikke ædt noget de ikke måtte hos mig.

Jeg har også ret mange Calsinus-eremitter men jeg har heller aldrig oplevet problemer med disse.
De flytter rundt på alt, som ikke sidder fast men det kan klares med koral-lim.

/Kim
Blæksprutten
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af Blæksprutten »

det var da betryggende at læse.. var ellers klar til at sætte den i karantæne i en spand.Men måske har det været ford, ati jeg ikke har fodret nok, at den har smagt på korallen. Den vil nu være under stærk observation de næste par dage...
tak for svaret
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Mine er meget glade for Nori-tang. Så snart det kommer lidt Nori i klemmen, begynder de begge at snige sig afsted.
Det kunne være en idé, at fodre det lidt.

/Kim
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"