Efter at have gjort et par fejlkøb (senest en rød søstjerne, som jeg herefter fandt ud af formodenlig max kunne leve 1 år i mit akvarie), starter jeg hermed tråden "Leave it in the ocean"....
I denne tråd kan du poste din liste over koraller og fisk som man burde lade være i havet, og så eventuelt vedhæfte et billede under hver koral / fisk / invetebraten, så man kan genkende dem (brug evt saltvandswiki'en). Husk at skriv hvad der er problemet og hvorfor den efter din mening ikke burde sælges til private baljer.
Jeg lægger selv ud med den røde søstjerne, som er ved at flosse sig sig op i akvariet (formodentlig pga sult). En sådan søstjerne har svært ved at optage næring, og man kan derfor forvente at den dør inden et år i den private balje ... Dette ved både forhandlere og saltvandskendere, men jeg vidste det ikke - derfor tråden ...
Håber der vil komme en masse bud her i tråden på ting du personligt man skal holde sig fra, men som forhandlerne meget gerne vil sælge til en uden at blinke med øjet ?
PS: Du må også gerne skrive produkter (vandbehandling / foder / mekanik osv) som du mener er helt overflødige og burde skrottes omgående.

Bedste hilsner
Peter