Erfaring med dragefisk

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Erfaring med dragefisk

Indlæg af keanu »

Hej!

Jeg er den lykkelige indehaver af en lille sød dragefisk, jeg ville bare lige høre hvad folk har af erfaringer med at fodre dem? Jeg så den tog noget artemia i går da jeg fodrede, det var nok første gang for den, den så lige mellemfornøjet ud :T

Jeg ved at man som udgangspunkt skal over og fodre med fx. gubbier, men er der nogen med andre fodder erfaringer?

-Kent
Billede
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Erfaring med dragefisk

Indlæg af Brian C »

fiskestykker og rejestykker på en pincet eller bøjet metalpind plejer at kunne gøre tricket, så er man osse fri for at bruge levende fisk, der er ingen grund til at give den dårlige vaner, selvom den med tid nok skal finde ud af at gøre kål på alt hvad den kan gabe over
og det er overraskende meget
Pterois volitans - ca 14 cm
Pterois volitans - ca 14 cm
men hvilken er det du har fået?
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

Nej jeg tænkte faktisk godt at det var dumt at give den dårlige vaner fra start af :)

Det er faktisk den som du har uploadet et billede af, jeg kunne læse mig frem til på en amerikansk side at det også var den mest almindelig i saltvandsakvarier.

Jeg har tidligere haft en snowflake murene, så har været igang med spisepinde og rejer, så det skal jeg nok klare :) Nu må vi bare se om jeg kan overtale den til at tage mad til sig, det den tog igår lå flat på en sten, så helt kræsen er den vel ikke :)
Billede
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Hvis det er ovenstående p. volitans du har håber jeg virkelig ikke du har den i dit 130 liters. Normalt gider jeg ikke kommentere fisk i for små akv, men i dette tilfælde er det helt ekstremt for småt.

Den bliver op til 40-45 cm i kropslænge og vokser ekstremt hurtigt. dvs den bliver næsten lige så lang som hele dit akv.
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

troels skrev:Hvis det er ovenstående p. volitans du har håber jeg virkelig ikke du har den i dit 130 liters. Normalt gider jeg ikke kommentere fisk i for små akv, men i dette tilfælde er det helt ekstremt for småt.

Den bliver op til 40-45 cm i kropslænge og vokser ekstremt hurtigt. dvs den bliver næsten lige så lang som hele dit akv.

Jamen jeg havde da også tænkt mig at beholde den til den var fuldvoksen, det er da klart!

Når nu du "normalt ikke kommenterer på akvariestørrelser og fisk"
Så foreslår jeg, at du måske ændre praksis, og spørger om folk fx. havde tænkt sig at beholde dyrene til de er voksne....

Nå men jeg kan fortælle dig at det gør jeg ikke, jeg har haft meget forskelligt, bl.a er jeg igang med min nummer 2 blå palet, som vist også bliver en del større end et RSM kan klare, og jeg sælger ud løbende eller bytter til en mindre i butikken jeg handler i :f1:
Billede
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af kasper »

Hvordan vil du håndtere den når du skal rense akvariet? Det kunne være meget sjovt at prøve med en lille dragefisk på et tidspunkt :)

Tillykke med den!

Mvh Kasper
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

kasper skrev:Hvordan vil du håndtere den når du skal rense akvariet? Det kunne være meget sjovt at prøve med en lille dragefisk på et tidspunkt :)

Tillykke med den!

Mvh Kasper
ja det kan være et problem, for de er meget nysgerrige, og bliver hurtigt tamme, og så er det risikoen for et prik opstår, men et par ekstra øjne til at holde øje med hvor den opholder sig, og så undgå at rode mere i akvariet end højst nødvendigt, og lad være med at fodre den med fingrene, så den ikke forbinder disse med mad
Mvh. Brian
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

Brian C skrev:
kasper skrev:Hvordan vil du håndtere den når du skal rense akvariet? Det kunne være meget sjovt at prøve med en lille dragefisk på et tidspunkt :)

Tillykke med den!

Mvh Kasper
ja det kan være et problem, for de er meget nysgerrige, og bliver hurtigt tamme, og så er det risikoen for et prik opstår, men et par ekstra øjne til at holde øje med hvor den opholder sig, og så undgå at rode mere i akvariet end højst nødvendigt, og lad være med at fodre den med fingrene, så den ikke forbinder disse med mad

Enig Brian, min kone får lov at holde brændvagt når jeg roder med akvariet, men ellers, slå koldt i blodet, og lad være med at være bange for den, det er vel lidt ligesom folk der har edderkopper? :)

Men nej, jeg skal bestemt ikke stikke mig på den, så jeg holder skarpt øje med den hvergang, og skal jeg en dag lave noget større kan den jo ryge i et karantæne bur på kanten af avkariet, der kan jo være riller i, så den stadigvæk får cirkulation.

Men som det tidligere blev ¨påpeget så vokser de sig temlig store, og også ret hurtigt, så man skal med små akvarier vide at det er en kortere fornøjelse end med så mange andre fisk :)
Billede
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

keanu skrev:
troels skrev:Hvis det er ovenstående p. volitans du har håber jeg virkelig ikke du har den i dit 130 liters. Normalt gider jeg ikke kommentere fisk i for små akv, men i dette tilfælde er det helt ekstremt for småt.

Jamen jeg havde da også tænkt mig at beholde den til den var fuldvoksen, det er da klart!

Så foreslår jeg, at du måske ændre praksis, og spørger om folk fx. havde tænkt sig at beholde dyrene til de er voksne....

Nå men jeg kan fortælle dig at det gør jeg ikke, jeg har haft meget forskelligt, bl.a er jeg igang med min nummer 2 blå palet, som vist også bliver en del større end et RSM kan klare, og jeg sælger ud løbende eller bytter til en mindre i butikken jeg handler i :f1:
Uha der er en der har fået det forkerte ben først ud af sengen :K Nu skrev jeg det kun fordi du tydeligvis ikke var klar over hvilken specifik art du havde købt (du skrev "det er den på billedet...")

Eftersom jeg normalt ikke kommenterer den slags er der pr. definition ikke nogen "praksis" at ændre :wink: derudover gider jeg ikke blande mig i hvor længe du beholder diverse fisk.

cheer up :beer:
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

troels skrev:
keanu skrev:

Uha der er en der har fået det forkerte ben først ud af sengen :K Nu skrev jeg det kun fordi du tydeligvis ikke var klar over hvilken specifik art du havde købt (du skrev "det er den på billedet...")

Eftersom jeg normalt ikke kommenterer den slags er der pr. definition ikke nogen "praksis" at ændre :wink: derudover gider jeg ikke blande mig i hvor længe du beholder diverse fisk.

cheer up :beer:

Fair nok :) det var også tidligt ;)

Ej jeg har bare været lidt irriteret på nogle herinde der farer frem, bare der er det mindste :P

Du er selvfølgelig i din gode ret til at komme med råd, jeg tog det bare lige forkert! Jeg havde godt hørt den voksede hurtigt, men nogen gange løber glæden over nye fisk jo af med en, så det skulle da prøves, men den ryger jo selvfølgelig afsted så snart jeg vurderer den er for stor, eller den har ædt alle de andre fisk ha ha :T

:beer:
Billede
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Stine »

Drømmer også om en dragefisk, men jeg tror jeg venter til jeg får opgraderet til meget mere vand. (er ved at planlægge).
Er denne dragefisk det bedste slags til akvarier eller er der en anden som er at foretrække ??
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlæg af Alexcpdk »

Jeg hopper lige med på denne tråd, for vil sku også gerne have en lille en i baljen.
Men mener at have læst at dragefisk ikke kan holdes sammen med aftrækkere, da aftrækkeren vil bide dragens finner i stykker! er der nogle der har erfaringer med det ?
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Tør sgu ikke holde dragefisk. Men flotte er de.
Har jer der holder dragefisk styr på hvad I skal gøre hvis I bliver stukket?
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Olsen skrev:Tør sgu ikke holde dragefisk. Men flotte er de.
Har jer der holder dragefisk styr på hvad I skal gøre hvis I bliver stukket?
enkelt, rense såret og opsøge skadestuen, efter hvad jeg har læst mig frem til er de alm. dragefisk af bla slægten Pterois sp. de mindst giftige af arterne, i en familie der rummer nogle særdeles slemme fætre
det farligste ved dem skulle være risikoen for sekundære infektioner pga. knækkede pigge, jeg ved godt at Jan fra saltvandfyn blev stykket, og fik blodforgiftning, men hvor meget der skyldes giften og hvor meget der skyldes infektionen i såret efter fiskeslim etc, melder historien ikke noget om, og det er egentlig også lige meget, for begge dele kan give problemer

men der er da lidt læsning her

http://www.reefkeeping.com/issues/2002- ... /index.php
http://www.reefkeeping.com/issues/2002- ... /index.php
Mvh. Brian
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Der findes mindre arter end p. volitans, der skulle være mulige at holde i et mindre akvarie (300 L) og op efter. Jeg siger 300 L, på grrund af pladsen den har at bevæge sig på.
Men jeg vil nok mene at der skal noget mere vand til en p. volitans da den som nævnt bliver rimelig stor.
MVH
Martin
8370 Hadsten
bandage
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 8230 Åbyhøj
Geografisk sted: Århus / Åbyhøj

Indlæg af bandage »

Ang. gift, så har jeg læst at man skal holde hånden, går ikke ud har der er nogle der går rund i deres akvarie, :naughty: så derfor hånden i så vamt vand som muligt, da dette skulle opløse giften, men har hørt fra en vens far, som har dykket nogle gange sammen med dem, at det skulle være som et meget slemt bistik, også kan man jo gøre op med mig sig selv om dette er for meget for en hvis uheldet skulle værre ude. :h
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

problemet med gift er at du ikke ved om du er allergisk, før du har prøvet det, et bistik kan osse være dødeligt, men jeg det er osse min opfattelse at det ikke er giften der er det farligste, men risikoen for sekundær infektion
og forfatteren skriver i den artikel jeg linkede til tidligere, at det ikke har været muligt for ham, at finde registrerede dødsfald pga dragefiske stik, samt at det osse er den gruppe med den svageste gift, skorpionfiskene og stenfiskene er en hel del farligere

men risikoen for en særdeles ubehagelig oplevelse er i høj grad stadig tilstede
http://www.reefkeeping.com/issues/2002-11/ss/index.php
Mvh. Brian
Joen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2870 Dyssegård
Geografisk sted: Søborg

Indlæg af Joen »

Jeg fik at vide hos Klovnfisken, at en Dendrochirus brachypterus kan holdes i et 130 liters. Men det drejer sig så også om en rimelig passiv bundfisk.

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/spec ... ndrochirus
105 (reelt 80) liters Aquael Reef Max. 2 damsel, 2 slimfisk, 2 rejer og lidt eremit og turbosnegle.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: kbh ø

Indlæg af steenmillinder »

MEGA fede artikler!!! det er KLART en volitans jeg skal ha!! :)
I know that you think you heard what you thought I said; however; I don't think you realise that what I said is not what you thought you heard.

http://youtube.com/watch?v=SSX5hCsjwVo
http://youtube.com/watch?v=yC23vaKchac
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"